השיטה הבטוחה שלי לזכות בלוטו

By | 24/05/2012

חבר'ה, אני מעט נרגש. מצאתי שיטה לזכות בלוטו. שיטה בטוחה. רגע רגע, לפני שאתם מעבירים דף, כדאי לכם להמשיך לקרוא…

כפי שכולנו יודעים, הסיכויים לזכות בלוטו בארץ הם בדיוק אחד ל- 18,598,272. אחלה סיכויים… איך חישבתי את זה? מאוד פשוט, בלוטו בוחרים שישה מספרים מתוך 37 מספרים ועוד מספר חזק. נזכר רגע בקומבינטוריקה: בחירת שישה מספרים מתוך 37 (סדר אינו משנה):

\binom{n}{k}=\frac{n!}{k!\cdot(n-k)!}

ובמקרה שלנו, כולל המספר החזק:

8\cdot\binom{37}{6}=8\cdot\frac{37!}{6!\cdot(31)!}= 18,598,272

עכשיו די עם המתמטיקה, let's talk business. איך זוכים בלוטו?

אז… צר לי לאכזב. כל מי שעיניו בראשו יודע שאין שיטה לזכות בלוטו. הסיכויים נגדך, ביג טיים. אז איך בכל אופן זוכים בלוטו? די פשוט… משקיעים בחברה שמוכרת לוטו לאנשים! אם אפשר, במדינה שהאנשים בה אוהבים להמר. בנוסף, אם אפשר, שהחברה תפעל בשוק מונופוליסטי וששולי הרווח יהיו שמנים. אז… אני חושב שמצאתי חברה כזו, אפשר לסמן V על כל אלה. אדבר מעט על החברה אך לא אחשוף את שמה (בינתיים). אתן לעובדות לדבר במקומי.

החברה עובדת במודל של זכיינים, משמע שהיא מוכרת רשיונות לאנשים רגילים, הסוכנים, והם מוכרים את הלוטו עבורה, בדיוק כמו למשל מקדונלדס. העמלה של הסוכנים הינה 8% מהמכירות ולכן יש להם אינטרס אדיר למכור כמה שיותר משחקים.

לחברה אין כמעט אף הוצאה קבועה, כל ההוצאות משתנות, ולכן שולי הרווח שלה בקירוב קבועים. אם יש יותר מכירות – יש יותר כסף. אם יש פחות – מרוויחים פחות. בחברה הזו המינוף התפעולי שווה בקירוב לאפס. העובדה שהמינוף התפעולי שווה לאפס גורמת לכך שאמנם כדי שהרווח יגדל ב 10% צריך שהמכירות יגדלו ב 10%, מה שלא ירגש הרבה אנשים בשוק, אבל מצד שני, כשהמכירות יורדות ב 10% הרווח יורד רק ב -10%. בחברות אחרות עם הוצאות קבועות, ירידה של 10% במכירות עשויה למחוק את כל הרווח הנקי ולהעביר אותן להפסד. חברות אלו הן בעיקר חברות שמשלמות הרבה משכורות לעובדים או שמחזיקות ציוד כבד. למשל ETM היא חברה בעלת מינוף תפעולי גבוה, כלומר ששיפור של 10% בהכנסות יכול להעלות את הרווח הנקי ב 100%, אבל ירידה של 10% בהכנסות יכולה להעביר אותה להפסד. עוד דוגמאות הן חברות ההיטק, שם יש הוצאה קבועה על מחקר ופיתוח, מכירות נמוכות יכולות בקלות להעביר את החברה להפסד ומכירות גבוהות יכולות להכפיל את הרווח בקלות, למרות שהשינוי במכירות הוא יחסית קטן. אז מהי השורה התחתונה? השורה התחתונה היא שהחברה לא "תתפוצץ" אם ישתפרו המכירות, אבל מצד שני היא יכולה לספוג פגיעה אדירה בשורה העליונה ועדיין להרוויח כסף. לדעתי, זה אומר שהחברה בסיכון נמוך יותר מאשר חברות אחרות.

מה אם אומר לכם שתשואת הדיבידנד על החברה הזו היא מעל 30% בשנה? מספיק מסקרן כדי להמשיך לקרוא?

נמשיך: לחברה עד לא מזמן לא היה חוב. היא התנהלה 10 שנים ללא חובות כלל. לאחרונה, הם החליטו שהם רוצים לפרוס בכל החנויות של הזכיינים מכונות וידאו מיוחדות (כמו סלוט מאשינס) שאפשר להמר שם. לשם כך הם לקחו יחסית מעט חוב, אבל הם יכולים להחזיר את החוב הזה די בקלות תוך שלוש-ארבע שנים, ובתקופה הזו להמשיך לחלק דיבידנד שיתן 30% תשואה בשנה. הדיבידנד הזה הוא רק 50% מהרווח הנקי, ה 50% האחרים ילכו להחזיר את החוב. אחרי שיסיימו להחזיר את החוב, הם יחזרו, כמו שעשו הרבה שנים לפני כן, לחלק 90% מהרווח בתור דיבידנד, מה שיעביר אותנו לתשואת דיבידנד של 50% בשנה. אגב, כל התשואות הן לפני מס, אז הן קצת אופטימיות.

הסטורית, החברה הזו תמיד חילקה דיבידנד. היא מאוד מחוייבת לחלק את הדיבידנד כי יש לה בעל מניות עצבני שממש צריך כסף, כך שלא צפויה הפסקה בדיבידנד. מה גם, לאחרונה הם בוחנים את המדיניות כדי להגדיל את הדיבידנד מעבר ל 50%. פרט לכך, אם הם יפסיקו לחלק דיבידנד, אין להם מה לעשות עם הכסף…

לחברה יש תשואה על ההון של מעל 50%, תשואה מדהימה ופנומנלית, שגם רמי לוי לא מצליח להגיע אליה.

החברה היא מונופול במדינה שבה היא עובדת, עם רשיון בלעדי עד 2020, שלאחרונה הוארך בעוד 10 שנים עד 2030.

ועכשיו הסוכריה – החברה נסחרת בבורסה ציבורית במכפיל של 2.3. כן כן, 2.3. לפי הנתונים שנתתי כאן, החברה צריכה להיות במכפיל 15 לפחות, אם לא 20. כלומר שלעשות פי 10 על המניה לא נשמע כל כך יוצא דופן פה, וכמובן, פי 10 לפני כל הדיבידנדים. יותר מכך, יותר מרבע משווי השוק של החברה הוא במזומן.

עוד לא סיימתי.

החברה נמצאת בתקופה הקשה ביותר בתולדותיה. הקשה ביותר. כלומר שמהנתונים שנתתי לכם כאן עוד אפשר לעלות, והרבה. זה אומר שאם החברה תפרוס בהצלחה את מכונות ההימורים והרווחיות תחזור לרמה של לפני המשבר, אנחנו מדברים על בוננזה שלא תיאמן. גם בתקופה הקשה הזו אין סיכון לקיום הפיננסי של החברה. היא לא בפני פשיטת רגל, היא לא עומדת בפני פגיעה אנושה במכירות.

אני בטוח שאתם מתים כבר לדעת מי זו החברה. טוב. הנה זה בא.

OPAP Logo

כל אלו מתנקזים למדינה אחת קטנה  – יוון, שבה פועלת החברה שקוראים לה אופאפ (OPAP). בעל המניות העצבני שמושך דיבידנדים בלי הכרה מהחברה הוא לא אחר מאשר הממשלה היוונית שמחזיקה 34% מהחברה. היא בעל העניין הגדול ביותר בחברה. החברה נסחרת באתונה, אבל גם בארה"ב. חשוב לציין שבארה"ב היא נסחרת תחת ADR כאשר כל ADR מכיל חצי מניה. הדיבידנדים בארה"ב על ה ADR יתקבלו בדולרים אמריקאיים לפי שער ההמרה יורו-דולר ביום חלוקת הדיבידנד.

סיכונים

אם לא היו סיכונים מיוחדים בהשקעה הזו שאינני יודע לכמת אותם, כל הכסף שלי וכל הכסף שיכולתי ללוות היו מושקעים במניה.

סיכון שכולם מפחדים ממנו הוא פרישת יוון מגוש היורו וחזרה לדרכמה. לאחרונה סיטי העריך שאם יוון תחזור לדרכמה, הדרכמה תפוחת 60% מיידית. כאשר קונים חברה במכפיל 2.3, זה לא כזה נורא. זה פשוט מעביר את החברה למכפיל 5.75. סיטי טוענים שבטווח של 5 שנים נוספות יהא פיחות נוסף של 60% בדרכמה. גם זה לא כזה נורא. אם קנינו חברה במכפיל 5.75 והיא עוברת פיחות של 60% נוספים במטבע היא עוברת למכפיל של 14.37 – מכפיל לא רע לכשעצמו. שימו לב שהפסדנו 84% (!!!) במטבע אבל עדיין ביצענו עסקה במכפיל סביר. לשם השוואה, כאשר ארגנטינה פשטה את הרגל ב 2002, המטבע שלה עבר מפזוס אחד לכל דולר לארבע פזוס לכל דולר, או פיחות של 75%. אנחנו מדברים על פיחות של 84% בדרכמה אל מול היורו. אולי 75% נראה קרוב מאוד ל84%, אבל מדובר על שמיים וארץ (מי שמבין איך מפולגת הפונקציה 1 חלקי X מבין את כוונתי). כלומר שבחישוב הזה לקחנו פיחות חמור הרבה הרבה יותר.  בזמן הזה, עד שזה קורה, מקבלים דיבידנדים ביורו, וככל שהברוך הזה מתעכב, ההחזר על ההשקעה עולה. כשקונים חברה כל כך טובה במכפיל כל כך, כל כך נמוך, יש המון המון מקום לטעות ועדיין לא להנזק. זהו עיקרון Margin Of Safety של בנג'ימין גראהאם, העיקרון שאני כל כך אוהב.

כמובן שזה לא כל הסיפור. כנראה שאם יהיה פיחות אדיר שכזה, אנשים יהמרו פחות ולכן החברה גם תרויח פחות. אבל מצד שני – כבר היום ישנה מעל 20% אבטלה ביוון, כך שכבר היום המצב גרוע מאוד שם. מה גם שבמצב גרוע מאוד אנשים אוהבים לחלום ולכן ממלאים יותר לוטו, כמה שזה נשמע נורא לצערי, ואני באמת מצטער. כך שיש "קונטרה" לירידה בהכנסות. גם אחרי כל מה שקרה לאחרונה ביוון, וגם אחרי ירידה דו ספרתית נמשכת בהכנסות החברה, החברה הרוויחה 132 מיליון יורו ברבעון הראשון לבדו, והיא נסחרת בשווי של 1200 מיליון יורו.

סיכון נוסף, החמור ביותר, שרק בגללו אינני משקיע את כל כספי בחברה, הוא סיכון שאינו סיכון פיננסי בכלל. לדעתי, גם אם יוון תפשוט רגל תצא מהיורו ותהיה שם קטסטרופה – ההשקעה עדיין תניב פירות. העניין הוא מה יקרה עם הממשלה. האם תעלה ממשלה קיצונית שתלאים את החברה? אולי כן. אולי לא. האם תהיה הפיכה צבאית ביוון? האם יוון תחזור להיות דיקטטורה כמו שהיתה בעבר? אולי. אלו סיכונים שלא ברור מה יקרה להשקעה במקרה שכזה. לדעתי, הסיכויים להלאמה או הפיכה צבאית אינם גבוהים, אבל מצד שני לא מזמן חשבתי שהסיכוי שיוון תיפלט מגוש היורו הוא אפסי, אז יתכן מאוד שאני טועה גם בזה.

בכל אופן, בחרתי להשקיע חלק קטן מהתיק שלי שם. הסיכוי לקטסטרופה בהשקעה הזו אינו גבוה לטעמי, אבל הוא קיים והוא בלתי ניתן לכימות, ולכן מבחינתי ההשקעה חייבת להיות חלק קטן מהתיק.

החברה מחלקת דיבידנד בקרוב מאוד כאשר יום האקס הוא 8 ליוני. מי שיקנה עד ה 7 ליוני יקבל 72 סנט-יורו למניה (או 45 סנט דולר ל ADR – זיכרו חצי מניה והמרה לדולרים). אני קניתי ישירות באתונה, המחיר בארה"ב הוא 2.45 דולר ל ADR, ואחרי 45 סנט שיחולקו כמעט בוודאות של 100% (כפוף לאישור אסיפת בעלי המניות ב 1 ביוני) המחיר דה פקטו הוא רק 2 דולר לחצי מניה. אגב, לאחר החלוקה החברה במכפיל 1.9 ולא 2.3, מה שמשאיר טווח בטחון נוסף (עשו את התרגיל שעשינו קודם עם מכפיל 1.9 ותראו איך זה משפיע).

לדעתי זו החברה הזולה ביותר שראיתי בחיי עם המטריקות האלה ועם ידידותיות כזו למשקיעים.

הבהרה – פטור מאחריות

52 thoughts on “השיטה הבטוחה שלי לזכות בלוטו

  1. יהונתן

    לדעתי דווקא תסריט הפיחות שלך פסימי במידה בלתי סבירה, כל מי שמדבר על פיחות בסדר גודל כזה, מניח שהוא ילווה באינפלציה גדולה ביוון. כלומר מבחינת החברה הפסד ההכנסות יהיה הרבה יותר קטן מהפיחות. אני לא חושב שמישהו חושב שיוון תהיה זולה ב-75% לעומת מה שהיא היום. פיחות גדול שילווה באינפלציה, יביא בסיכומו של דבר אולי ל- 30% הפחתה ביוקר המחיה שם. לפחות זה ההערכות שאני מכיר.
    מכיון שלחברה יש חוב, אינפלציה דווקא טובה לה.

    Reply
  2. Assaf Nathan Post author

    נקודה מעולה.
    בכל מקרה, העדפתי שלא להתחשב בכך שהיא תעלה מחירים (אינפלציה) ועדיין מקבלים פה תוצאה טובה. אני פשוט לא רואה איך ההשקעה הזו יכולה להכשל פיננסית, אבל מאקרו זה כבר משהו אחר.
    לגבי החוב – אני לא יודע אם אינפלציה טובה לה – אם היא תתחיל להרוויח בדרכמות זה יכול להיות בעייתי, וזה גם תלוי האם החוב צמוד או לא (לא בדקתי).

    אגב, לאחרונה קרן גידור פתחה שם פוזיציה של 10% בחברה, לא מעט.

    Reply
  3. רני

    יהונתן,

    אני לא בטוח שההערה שלך לגבי החוב נכונה – הרי החוב הוא ביורו, ותסריט האימה מדבר על מעבר של החברה להכנסות בדרכמות. מקריאה של הניתוח של אסף זה עדיין לא מביא אותם למצב קטסטרופלי, אבל טוב לחברה זה לא יהיה…

    רני

    Reply
  4. יהונתן

    אסף, ההערכה היא שכל מעבר של יוון לאירו יכלול המרה של כל החובות של גופים יווניים מאירו לדראכמה, על פי חוק ביוון. אחרת המעבר יהיה חסר פואנטה, ומזיק יותר ממועיל.
    אני מתקשה להאמין שהחוב צמוד. תופעה של הצמדה בחובות קיימת בעיקר אצלנו בישראל, לא במדינות עם אירו או דולר.
    http://articles.businessinsider.com/2012-05-13/markets/31687671_1_default-euro-capital-flight

    Reply
  5. Assaf Nathan Post author

    החוב אינו בעייתי בכלל. החוב הוא "כולה" 250 מיליון יורו, לחברה יש סכום דומה בקופה והדיבידנד הקרוב שהם עומדים לחלק הוא 212 מיליון יורו.
    החוב הוא מול קונסורציום בנקים יווני, אם יעברו לדרכמות, גם החוב יומר לדרכמות. כמו כן, אין מניעה שבמהלך המעבר לדרכמות ימשיכו להשתמש ביורו בתור מטבע משני דה-פקטו כמו שהיה בארגנטינה- החובות הממשלתיים עוברים לדרכמה שמאבדת מערכה, אבל האזרחים ממשיכים לסחור ביורו.
    המצב הזה היה גם בארץ.

    אני פשוט לא רואה שום מצב שבו סיכון פיסקאלי ישפיע משמעותית על ההשקעה הזו.

    Reply
  6. שלומי

    אסף, איך הסחירות של הADR?

    אתה קנית דרכו או בבורסה היוונית?

    Reply
  7. Assaf Nathan Post author

    יש לי גם באתונה וגם בארה"ב. הסחירות לא כזו מעניינת. אם יהיה הפרש בין ארה"ב לאתונה מישהו כבר יסגור אותו עם ארביטראז'.

    Reply
  8. Mark

    הי אסף אחלה ניתוח
    הגדלתי פוזיציה במהלך השבועה ולפי דעתי מדובר במציעה של פעם ב..
    נראה שהמניה כבר מתמחרת שיוון יצאה מהיורו אחרת המחיר שלה לא הגיוני
    אם יוון תשאר ביורו אני מקווה שיספיק להגדיל את ההשקעה בחברה כי המניה תעלה מעשרות אחוזים ביום.

    Reply
  9. Amichay

    אני עוקב אחריה כבר לא מעט זמן, לא קניתי בזמנו כי באמת חששתי מאיך שהדברים יתפתחו אבל במחיר הזה אני חייב להודות שכנראה החששות לא מוצדקים.

    ניתוח מעניין, אחלה אתר הרמת כאן

    Reply
    1. Assaf Nathan Post author

      גם אני עוקב לא מעט זמן. בזמנו ראיתי אותה ב 14 יורו אבל לא קניתי. אחרי שירדה ל 7 יורו קניתי ממש קצת, כדי להזכיר לי להתבונן עליה. בימים האחרונים היא התרסקה ללא הפסקה, מה שלדעתי מציג הזדמנות. יצא גם שהפוסט שלי יצא בתחתית של התחתית (בינתיים 🙂 ) אגב, כולם מדברים על דרכמות, אבל בינתיים עוד לא ברור אם יוון תצא מגוש היורו בכלל…

      Reply
  10. ZAFOD

    יופי של רעיון
    וניתוח טוב
    נראה מאוד מעניין

    Reply
    1. Assaf Nathan Post author

      היי יונתן, יש לך כמה אי דיוקים:
      1. המפלגות המובילות הן אלו שתומכות בביילאאוט ולא סיריזה
      2. עשית סלט – מדובר בהלאמה של הבנקים (כמו שקורה בכל פשיטת רגל, כולל בארגנטינה למשל וכמו שקרה בישראל ב 1983) ועצירה של הפרטה של חברות ממשלתיות. כיום למשל, רוצים להפריט את OPAP, אם זה יעצור – הרי זה משובח.

      סעיף 2 הוא דווקא טוב לאופאפ, מהסיבה הפשוטה שזה יתן לממשלה שכיום מחזיקה 34% אינטרס מובהק לשמור על המונופול.

      הכתבה ששלחת רק מחזקת את התזה.

      Reply
  11. יהונתן

    1) אין את המקור ביוונית, והטקסט באנגלית מן הסתם ניתן לפרשנות. בכל אופן כשסוציאליסטים קיצוניים כאלו עולים לשלטון בעת משבר, דברים כמו הלאמה יכולים לקרות.

    2) אני חושב שמי שמשקיע ביוון צריך לקלוט כמה קיצונית המפלגה שיש לה לכל הפחות סיכוי סביר לזכות בשלטון. הסקרים משתנים מדי יום, אבל באופן כללי ברור שיש סיכוי טוב שתזכה –
    למשל זה משהו מלפני יומיים
    http://www.irishtimes.com/newspaper/breaking/2012/0530/breaking32.html
    והיא מובילה בסקר כשהיא מקבלת 30%. יש לזכור שבבחירות הקודמות קיבלה מעל מה שציפו הסקרים.

    כדי להבין את מידת קיצוניותה, הייתי מציע לקרוא את הקטע הזה שבו בכירים בה מדברים דווקא לא בנושאי כלכלה אלא מדיניות בינלאומית
    http://richardbrenneman.wordpress.com/2012/05/23/syzria-sends-a-message-to-anti-nato-protesters/
    עלייתה לשלטון תהיה מכה אסטרטגית לישראל קצת בדומה למה שקרה עם ארדואן.
    שווה לקרוא איך הם מתייחסים לישראל ("המדינה הציונית") ולארה"ב.

    Reply
  12. Assaf Nathan Post author

    אתה צודק, זה מפחיד.
    אני לא יודע אם הם יעלו לשלטון, וגם שליט שעולה לשלטון נשמע אחרת מהכסא. כולם חזקים מהאופוזיציה או בבחירות.
    אגב, גם משטר צבאי לא נפסל וגם הוא אינו מפיל את התזה – ראה למשל את מצריים. שם הבורסה מתפקדת ואין הלאמות וכיוצ"ב.

    אינני רואה סיכון מיידי מצד השלטון לחברה, אבל אני אינני פרשן פוליטי ולכן החברה תהיה חלק קטן (או אולי בינוני?) מהתיק.

    כמו שבאפט אומר – צריך תמיד להתבונן בסיכון הקטסטרופלי, ופה הוא מוחשי וקיים כפי שהראית. רק חשוב לי לומר שגם זכיה של המפלגה הזו בשלטון איננה בהכרח אומרת מפלה של התזה, וגם לא הפיכה צבאית.

    Reply
  13. Assaf Nathan Post author

    מצאתי את זה, נראה מה יקרה ב17 ביוני.
    http://online.wsj.com/article/BT-CO-20120601-712718.html
    http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite3_1_01/06/2012_445009
    אני מקווה בשביל היוונים שסיריזה לא תעלה לשלטון, אחרת הצעירים הסוציאליסטים ילמדו קצת על השמאל הקיצוני כמו שאירופה למדה בשנות ה40.

    העובדה שהצעירים הם אלו שבחרו בסיריזה לא מפתיעה כלל, תמיד אלו חסרי הזיכרון עושים את השגיאה החדשה.

    Reply
  14. Assaf Nathan Post author

    עכשיו למשל הוא אומר שהם לא יצאו מהיורו אף פעם…

    http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite1_1_04/06/2012_445256

    שאלו בכלל חדשות מרעישות עבור התזה… אם זה באמת יקרה ולא יבעטו אותם החוצה.
    לדעתי שמיטת חובות של יוון היא הפתרון הכי נכון. גם ככה היא בפשיטת רגל וזה יקרה בשלב כזה או אחר.
    פרט לבריטניה מעולם מדינה במצב של יוון לא הצליחה לצאת ממצב כזה, בכל ההסטוריה המתועדת.
    עדיף שתפשוט את הרגל ומכאן נתחיל דרך חדשה.

    Reply
  15. שי

    במקרה של המשבר הכלכלי בארגנטינה
    לאחר שהפסיקו את הצמדת הפזו לדולר בינואר 2002
    הפזו פוחת בתחילה ל1.4 פזו לדולר ואחרי כן ירד ל 4 פזו לדולר
    הכלכלה הארגנטינית השתפרה מאוד אבל השער נכון להיום ב 4.47 פזו לדולר

    Reply
    1. Assaf Nathan Post author

      נכון. שים לב ש 4.47 עדייו מדבר על פיחות של 77.5% ולא 84%. ההבדל בין 4 ל 4.47 הוא 2.5%.
      כמו כן, כמו שיהונתן אמר כבר, המחירים בארגנטינה לא באמת ירדו ב 77% אל מול העולם… כלומר שהמחירים יעלו והפיחות הריאלי יהיה הרבה פחות מהמספרים שעליהם אנחנו מדברים. אני חושב שבמקרה שנחזור לדרכמה, ההכנסות ירדו ב 40% ריאלית לעומת היורו – 70% פיחות ועוד עליית מחירים של 100% לפחות. אם נהיה יותר פסימיים, נניח 60% ירידה בהכנסות – עדיין אטרקטיבי מאוד.

      Reply
  16. אלונזו

    הי אסף,
    משהו מאוד מוזר קרה היום במסחר במניה:
    היום היה יום ה- X לדיבידנד ולכן השער באתונה של המניה התחיל את היום בירידה של 18% (שיעור הדיבידנד) וסיים בירידה של 12.5% לעומת השער של אתמול.
    המסחר ב- ADR התחיל אומנם בירידה של 10% אך סיים בעליה של 5%.
    לכן, כרגע יש פער מחירים בין NASDAQ לאתונה של כמעט 20%!!!
    האם יכול להיות מצב בו יום ה- X למחזיקים ב- USA שונה???
    באתר של החברה מסומן ה- 8/6 כיום ה- X אך יש התיחסות גם ל- 12/6 אך לא ברורה לי מה הכוונה אליו.
    אודה אם תוכל להאיר את עיניי.

    Reply
  17. Assaf Nathan Post author

    לא נראה לי שיכול להיות פער מחירים כזה. אחרת היה יכול להיות ארביטראז'.
    הפער נובע מסחירות דלילה. בכל אופן עקב הסחירות הדלילה אני קונה רק באתונה.
    לשאלתך – ה ADR הוא רק מכשיר, אין לו יום X שונה. ה ADR זה פשוט בנק שנותן שירותים למניה, הבנק יקבל את הדיבידנד ובאחריותו להפיץ אותו. תחשוב על זה כאל מתווך שאתה קונה ממנו את המניות.
    יום שישי אכן היה יום האקס, ה 12 ליוני זה הרקורד דייט וב 17 אם אני לא טועה משלמים. קניתי עוד ביום האקס, המחיר ירד ב 54 אגורות (כי ממשלת יוון גובה 25% מס במקור על הדיבים). מה שראית עליה / ירידה נובע מבאגים במערכות של החברות שמספקות ציטוטים – יאהו או בלומברג וכו'. זה תמיד קורה במניות שהן לא בארה"ב, גם בישראליות. המניה פתחה ב 3.61, משם צריך לחשב את השינוי היומי. היא סגרה ב 3.64, משמע עליה של 0.8% ולא 6% כמו ביאהו לא ירידה של 20% כמו במקומות אחרים.

    Reply
  18. אלונזו

    אוקיי,
    תודה.
    תסתכל על המחיר שסגר ב-NASDAQ : 2.71
    באתונה 3.64 יורו
    חישוב הפרש: 3.64*1.252 לחלק 2 נותן 2.28
    כלומר הפרש של 19%!

    מה אני מפספס כאן?

    Reply
  19. Mark

    גם אני שמתי לב לסוגיה הזאת אתמול ולאחר מחקר קטן
    הדיבינד בארהייב יחולק ב14.06.2012 ובגלל זה נפתח הפער

    Reply
  20. אלונזו

    תודה מרק,
    האם תוכל לשלוח לי קישור למקום בו מצוין הדבר?

    Reply
  21. Assaf Nathan Post author

    ההפרש הוא הדיב, אני בטוח שהוא יסגר בעוד יום יומיים.

    Reply
  22. רון

    בעקבות הבחירות, יוון כנראה לא תצא מגוש היורו. המניה זינקה ב8.3% !
    תודה, אסף.

    Reply
    1. Assaf Nathan Post author

      אני לא גרמתי לכלום… 🙂 אין מה להודות לי.
      בסה"כ לדעתי תוצאות הבחירות לא ממש משנות להשקעה הזו פרט לכך שעצם העובדה שסיריזה לא נבחרה כנראה מסיר את הסיכון הקטסטרופלי בהשקעה (הלאמה) שהיה נמוך גם ככה.

      Reply
  23. יהונתן

    עוד בעניין הדיבידנד – הסתכלתי במסמך לגבי חלוקת הדיבידנד בשנה שעברה. נראה שסיטי, מנפיק ה-ADR, מרשה לעצמו לקחת עמלת דיבידנד אסטרונומית של 7%. אולי אני לא מבין משהו – אבל זה מה שכתוב במסמך – https://wwss.citissb.com/adr/notices/previewPdf.aspx?divId=2429. אולי באמת עדיף לקנות ביוון עצמה.

    Reply
  24. ZAFOD

    הדיבידנד חולק ב 18 ליוני
    למי שרכש באתונה

    Reply
  25. GizM0

    אני קונה דרך הראל טרייד.
    הדיבידנד הוא 0.3$.
    יום האקס 14/06
    יום התשלום 3/07

    Reply
  26. ZAFOD

    היי אסף , לפי החישוב שלי קיבלתי 72 יורוסנט למניה
    מדובר בהכנסה ברוטו
    מהכנסה זו שילמתי עמלה לסוכן ומס ריווחי הון ביוון
    שיצאו 27.4%

    מה אתה מנסה לברר?

    אגב,אני מאוד שמח שהדיבידנד ביורו ולא בדרכמות 🙂

    Reply
  27. Assaf Nathan Post author

    אנחנו קיבלנו 50.4 סנט למניה, אבל בגלל טעות מיסוי של בנק הפועלים. נקבל 54 סנט למניה, כלומר ניכוי במקור של 25% וזהו.
    תחליף את סוכן המס 🙂

    Reply
  28. רונן

    רונן :
    אסף שלום
    ראשית אציין שישי לך בלוג מדהים, רק לאחרונה נחשפתי אליו
    כעת לחברה שעוסקת בהימורים, סימול
    FLL בבורסת ניו יורק ??
    שוב תודה

    Reply
    1. Assaf Nathan Post author

      היי רונן, תודה.
      אני לא מכיר את FLL, אבל ממבט חטוף אני לא אוהב את מה שאני רואה – רוב הרווחים הולכים לאיזה JV שמקבל הכנסות אבל המשקיע הפשוט לא מקבל כלום. מבנה הון שכזה תמיד מעצבן אותי, וממש מוציא לי את החשק להמשיך ולקרוא. למה לי להשקיע בחברה כזו שפועלת בשוק כה תחרותי כאשר יש לי חברה כמו OPAP שהיא מונופול ומבנה ההון שלה פשוט עד כדי דמעות, היא מחלקת את הרווחים בתור דיבידנדים, ההנהלה טובה והחברה גדולה ומוכרת?
      אני צריך ממש KICK כדי להשקיע בחברה אחרת, בטח ובטח במבנה הון מסובך. בינתיים לא ראיתי משהו שמשך את תשומת ליבי. כמו כן FLL לא נראית זולה כל כך במבט מהיר.

      Reply
  29. danny

    היי אסף!
    אני חייב לציין שהבלוג מרשים מאוד.

    יש כבר תוצאות למניה למחצית הראשונה של 2012:
    http://www.ase.gr/content/gr/announcements/Files/12.08.23,%20H112%20Financial%20Results%20Press%20Release_en.pdf

    לפי דעתך המניה עדיין אטרקטיבית או שכדאי להגיד תודה, לממש את הרווחים ולחפש הזדמנויות טובות ובטוחות יותר?

    תודה ויישר כוח

    Reply
  30. Assaf Nathan Post author

    תודה דני.

    האמת היא שקיבלתי עיצה מעורך הדין שלי לא להביע דיעות בטוקבקים (ולכן גם האזהרה שאתם מקבלים בכניסה).

    אני מציע שפשוט תחשב את המכפיל שלה, ותחשוב בעצמך 🙂

    תודה על הלינק אגב.

    Reply
  31. BOB

    היי אסף,
    מה תכלס המשמעות של הפרטת החברה? למה ביום הודעה שכזו המניה יורדת כלכך הרבה בעצם? הרי זו שאלה של בכמה היא תימכר לא? ממה המשקיעים כלכך חוששים אני לא מבין

    Reply
    1. Assaf Nathan Post author

      זה בכלל לא בגלל ההפרטה, ההפרטה גרמה ותגרום בדיוק לכיוון ההפוך.
      הירידה נגרמה בגלל שיש שמועות שהתלונה של RGA מאוקטובר 2011 תתקבל והחברה תשלם 30% מס על הגרוס לפי החוק היווני 4002/2011.
      היא עדיין זולה גם אחרי שינוי כזה, למרות שהרבה הרבה פחות. זה גם הגיוני שהממשלה תעשה מהלך כזה אחרי הפרטה, ככה היא לא מפסידה כלום ורק מרוויחה – יותר מס והכנסות מההפרטה.
      לכן העדפתי שיוון תצא מגוש היורו. לדעתי ה 30% מס הזה זה התרחיש הגרוע, אבל גם בו קניתי חברה זולה, רק הרבה פחות ולכן אעשה פחות כסף. חבל שיוון לא יצאה מהיורו במקום וזהו.
      אם משטר המס באמת ישתנה, לדעתי ההשקעה תהפוך להיות יותר מסוכנת, כי אז אם יוון אכן תיפלט מגוש היורו, התזה תקבל שתי מכות – שינוי משטר מס ושינוי מטבע, ולעמוד בזה כבר יהיה יותר קשה.

      בכל אופן – עדיין מדובר בשמועה, אך לדעתי הסבירות שהיא נכונה היא גבוהה מאוד.

      Reply
  32. ירון

    אסף שלום

    כיצד ניתן לרכוש את המניה ישירות מהבורסה היוונית ?

    תודה, כעת יש לי הזדמנות לרכוש מניות

    Reply
    1. Assaf Nathan Post author

      תשאל בבנק שלך. אני מציע לך לעשות מחקר לפני שאתה קונה.

      Reply
  33. אלעד

    שלום
    אני מגיע לכתבה באיחור אופנתי מסוים, אבל יש לי שאלה.
    אני מסתכל באתרים פיננסים שונים ואני לא רואה שמצוין שום דבר לגבי דיבידנד, למעשה כתוב שאין דיבידנד????
    האזכור היחיד לדיבידהד שמצאתי הוא
    http://www.4-traders.com/GREEK-ORG-OF-FOOTBALL-PRO-1408787/news/Greek-Org-of-Football-Prognostics-S-A-Payment-of-the-Remaining-Dividend-for-Fiscal-Year-2012-17037979/
    ושם יש איזה ענין לא ברור שאם משום מה הדיבידנד לא מועבר אז צריך לרדוף אחרי הבנק היווני!?

    מכל מקום האם אתה יכל להרגיע אותי באיזהשהו אופן? אני פשוט אשמח לשמוע שאם אקנה את הנייר שנסחר בארהב אני לא ידפק באיזה שהוא אופן בגלל אי העברות כאלו ואחרות? אני מקווה שאתה מבין.

    תודה

    Reply
    1. Assaf Nathan Post author

      אלעד, האקס דיב יהיה ב 28 ליוני. אתה יכול לראות את זה בבלומברג או באתר החברה או בדוח של החברה, לא צריך להתאמץ 🙂
      בכל אופן אם אני זוכר נכון, הדיב על ה ADR משולם כמה ימים לאחר הדיב הרגיל בניכוי עמלה קטנה. לא החזקתי את ה ADR אז אני לא יודע, אך ההוסטר של ה ADR אמור לסלוק לך את הדיבידנד באופן שקוף.

      Reply
  34. תמריץ

    בעקבות המצב ביוון וגם צניחת האירו המנייה שוב בשפל. נסחרה אתמול בניו יורק בפחות מ-4 דולר.

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      לא יודע מה המחיר באמריקה, אבל המחיר חזר שנתיים אחורנית. בכלל המחירים ביוון נהיו ממש מעניינים. עם זאת הסיכון הפוליטי עלה. אנו מסתכלים על כמה חברות ביוון… מעניין מאוד שם !

      Reply
  35. שלומי

    יש תובנות חדשות לאור המצב? איך נראית החברה כשיוון עובדת בדרכמות?

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      לדעתי עסק טוב הוא עסק טוב בכל מטבע, גם אם מחר יסחרו בכבשים. כשהעננה תתבהר הכל יהיה טוב יותר. לדעתי דיפולט הוא המהלך הנכון עבור יוון ובטווח הבינוני עבור OPAP.
      זה כואב בטווח הקצר, אבל בטווח הארוך היוונים צודקים. אישית קיוויתי לדיפולט… דחיה של הבלתי נמנע רק תגרום לאי וודאות מתמשכת, אי וודאות אינה טובה לשוב המניות.
      דיפולט בסופו של יום יעלה את כוח הצריכה של הצרכן היווני וישחרר עננות פיננסיות לא ברורות.

      אך כן – כנראה שתפתח הבורסה ביוון, אתה תוכל לקנות את OPAP במחיר מאוד נמוך…
      נחיה ונראה 🙂

      Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *