גם סת' קלרמן אוהב להמר

By | 29/01/2013

אני בטוח שחלק גדול מקוראי הבוגרים יותר זוכר את הסרט The Highlender  שיצא ב- 1986. בתור ילד, אהבתי מאוד את הסרט. דרכו התוודעתי לשון קונרי וכריסטופר למברט.

לדעתי, למשקיעי ערך יש תכונה דומה ל Highlenders – הם מתבודדים (בדיעותיהם, ובצורה שבה הם מסתכלים על שוק המניות), מקוריים (אחרת אין שם כסף…) ובנוסף- יש להם סוג של Quickening – הם מוצאים אחד את השני, כפי שבסרט ה Highlenders נמשכו אחד לשני. היות ולמשקיעי ערך טעם מיוחד במניות, הם נמשכים לאותם הדברים ולכן נפגשים בכל מיני צמתים בדרך. כך למשל באפט פגש את וולטר שלוס, באסיפת בעלי המניות של חברת Marshall Wells, ומאז הם הפכו לחברים טובים. שניהם נמשכו למניה כי היא נסחרה בדיסקאונט. כך אני פגשתי את לירון מנור למשל, ואת עדו, ואת עודד.

תמיד הפליא אותי שכשאני מוצא מניה מעניינת – לא פעם היא כבר נמצאת בתיק של משקיעי ערך אחרים וההפך.

לצעירים ביננו, רק כדי להבהיר, כשמשקיעי ערך מוצאים אחד את השני, שלא כמו בסרט, לרוב הם לא כורתים את הראש אחד לשני. לפחות אני לא כרתתי את הראש של אף אחד עד היום (בינתיים :-)).

היום, מסתבר שפגשתי את סת' קלרמן. לא במציאות, אבל מסתבר ששנינו הסתכלנו על אותו הדבר. חתיכת פוזיציה הוא בנה שם – 4.3% מהתיק שלו בשביל לקנות מעל 5% מ OPAP.

אם כבר מדברים – נעדכן – לפני כמה ימים נתי התקשר אלי ואמר לי: "שמעת? ביהמ"ש האירופי אמר שהמונופול של OPAP לא חוקי. המניה נופלת 20%". עניתי לו: "מה, כבר? זה לא היה אמור לעמוד לדיון במאי? מעניין, אולי היה דחוף להם לדון בזה עכשיו. מעניין גם למה השוק יורד – זה כבר חדשות של לפני כמה חודשים…". השוק באמת תיקן ו OPAP סיימה "רק" במינוס 10%, ויום למחרת כבר מחקה את רוב הירידה. בכלל, המניה הזו היא ממש רכבת הרים. אני ממש נהנה לראות איך היוונים מתנהגים ממש כמו בסנאט!

סה"כ אין חדש בקביעה של בית המשפט – בגדול הוא אומר שהמונופול בצורתו הנוכחית הוא בעייתי. כל העיתונים צעקו שהמונופול לא חוקי, אבל איך שאני מבין את זה הקביעה היא הרבה יותר עדינה ולא כזו חד משמעית, ציפיתי למשהו גרוע יותר.

בכל מקרה, מדובר בחדשות ישנות. עוד מאז ההמלצה של התובע הכללי מאזאק ידענו שזה יקרה. כתבתי על זה עוד בספטמבר שנה שעברה. לא ברור לי למה השוק ירד – סתם פאניקה טפשית. מה שחשוב הוא שגם לאחר פגיעה שכזו החברה עודנה זולה. גם במקרה הגרוע שיבטלו את המונופול של OPAP ויתנו לחברות אחרות להכנס ליוון ולהתחרות בה, הממשלה תצטרך להחזיר ל OPAP חלק מהכסף ששילמה עבור הרשיונות, שהרי הרשיונות כללו בלעדיות. OPAP שילמה כמעט מיליארד יורו על הרשיונות האלה. נזכור ששווי החברה נכון להיום הוא רק 2 מיליארד יורו (6.41 יורו למניה). אם הממשלה לא תחזיר כסף לחברה, עליה לכפות את אותם התנאים על המתחרות החדשות – סטנלי בט וויליאם היל. סתם לשם השוואה – מיליארד יורו הם בערך 850 מיליון פאונד, שזה סדר גודל של כל האקוויטי של ווליאם היל או מה שהחברה הזו מרוויחה בכמעט שש שנים נכון לרווחים אחרונים, כך שזה מחסום כניסה לא רע. סטנלי בט היא פרטית אז קשה יותר לדעת.

בכל אופן יש מולנו קטליזטורים רציניים – מכונות ההימורים – VLT שעשויות יותר מלהכפיל את הרווח (ומתעכבות כבר כמה חודשים לצערי – בירוקרטיה), התייעלות כתוצאה מההפרטה, יציאה מיוון, שכתוב התנאים של הסוכנים ועוד. בעיתונים היוונים מספרים ש OPAP שילמה בעבר 20 משכורות בשנה, אפילו למזכירה שמצלמת מסמכים. תחת ידיים פרטיות הסיפור הזה כמובן לא ימשיך. גם אחרי עליה של כמעט 100% ממחיר הקניה שלנו (ועוד קיבלנו דיבידנד שמן מאוד), החברה עודנה זולה. אינה זולה כבעבר, אך בהחלט מציגה הזדמנות יפה.

נסיים בקריצה לסת' קלרמן – "מותק – קנינו ב 50% נמוך ממך !" 🙂

גילוי נאות: יש לי ולקרן אותה אני מנהל פוזיציה ב OPAP. אני עשוי למכור / לקנות מניות בחברה מבלי לעדכן באתר. כמובן – יש לקרוא את הפטור מאחריות.

8 thoughts on “גם סת' קלרמן אוהב להמר

  1. נדב

    יופי של פוסט , להיתקל במשקיעים אחרים זה לא כל כך נדיר אבל סת' קלרמן באמת לעיתים מאוד רחוקות צץ לו .. אגב הוא גם מחזיק כבר שנים רבות באחת מחברות הדגל בישראל שלא קשה למצוא מה הוא רואה בה

    Reply
  2. אסא

    האם החברה התייחסה בדיווחיה לשאלה האם תהיה זכאית לקבל חזרה את המיליארד יורו?

    Reply
  3. Assaf Nathan Post author

    דיברו על זה באחת משיחות הועידה. יש לי כמעט את כולן מוקלטות.

    Reply
  4. אסא

    ומה אמרו, פחות או יותר?
    על פי עצת יועצינו המשפטיים יש לנו סיכוי טוב לקבל את הכסף חזרה?
    ההסכם קובע שבמקרה כזה נקבל את הכסף בחזרה?
    ההיגיון אומר שבמקרה כזה נקבל את הכסף בחזרה?
    אני שואל כי ההסכם עצמו עשוי להתייחס לעניין ולקבוע הוראה שמנוגדת למה שבאינטואיציה נתפס כהגון או צודק.

    Reply
  5. Mark

    הי אסף,
    ראית את התחזית רווח של OPAP ל2013? 116 מיליון יורו שזה מכפיל 18!!! על מחירה היום.
    גם אם מחשבים את הרווח הצפוי בשנים הבאות ממכונות VLT לא נקבל תמונה מעודדת.
    נראה שמדיניות המס החדשה הרסה את כל הערך שהיה בחברה במיוחד במחירים הנוכחיים אלה אם אני מפספס משהו

    Reply
    1. Assaf Nathan Post author

      מרק אתה קצת מצחיק אותי 🙂 אל תעשה מה שעושים בעיתונים הכלכליים. תסתכל קצת יותר קדימה ותחווה דיעה ביקורתית!

      תעשה מה שאני עשיתי:
      1. בדוק את ההנחות של ההנהלה לשנה הקרובה ולעתיד, בעיקר לפי המתחרים
      2. תחווה דיעה לגבי הערכות אלה

      אני מציע שתתחיל מהדוחות של לוטומטיקה. יש שם הרבה אינפורמציה. יהיה מעניין לשמוע את המסקנות שלך.

      Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *