מה קורה לין היפני?

By | 12/03/2013
לפני כמה חודשים ראיתי את הפוסט של עודד בנוגע לקייל באס והתזה שלו נגד יפן. באותו רגע קפצו לי כמה פיוזים ומצמצתי כמה פעמים – מה שקייל אמר נשמע לי מאוד הגיוני!
ניצלתי את ההזדמנות וניסיתי לחקור מעט בנושא. מה שמצאתי ומה שקראתי שכנע אותי שזה הימור שכדאי לקחת. אני בכוונה משתמש במילה הימור, כי זה הימור. יש לי כנראה סיכויים הרבה יותר טובים מבלאק ג'ק בקזינו (סיכוי בבלק ג'ק – 49.85%) אבל זה הימור.
זה הימור כי זה קשור למאקרו ואני לא מומחה מאקרו.
יש לי כבר חשבון בברוקר מט"ח שבו אני מחזיר פוזיציה נגד הדולר האמריקאי אל מול הדולר ההונג-קונגי, פוזיציה שעוד כמה ימים תחגוג שנה. הסיכון שם הוא להפסיד את כל הקרן (1700 דולר בערך) אבל אם אני צודק – התגמול שלי יהיה בערך 100,000 דולר. אחלה סיכון סיכוי לדעתי.
גם ביין היפני בניתי כזו פוזיציה, אבל היא הולכת לכיוון של להתגשם הרבה יותר מהר. שמתי בפוזיציה 1% מהתיק שלי (נכון לתחילת השנה). בזמנו, דיברתי עם עדו מרוז על הרעיון הזה והוא אמר שהוא משתמש בפוטים על FXY, תעודה המחזיקה כספים ביינים. כשחישבתי את הסיכון סיכוי בפוטים (בעזרת האקסל המצורף) חשבתי שהם הרבה פחות טובים מפוזיציה ממונפת, כי בפוזיציה ממונפת אני יכול לעשות אפילו פי 100 על הכסף ובפוטים זה יותר קשה –  כי יש ערך זמן וכו'.

איך עושים את זה?

נצא מנקודת הנחה שהפוזיציה לא תלך נגדי (כלומר הין היפני לא יתחזק) במעל 8.5%. זו הנחה מאוד קשה ולדעתי לא ריאלית. כבר לפני כמה ימים הפוזיציה הלכה נגדי 4%. אבל לשם הניסוי נמשיך.
אם שמתי 5000 דולר בפוזיציה הזו, אני יכול לפתוח שורט נגד הין היפני בערך ב 60,000 דולר, כי 5000 דולר הם בערך 8.5% מ 60,000. אם היין יתחזק ב 8.5%, הפוזיציה שלי תסגר ואני אפסיד את כל הקרן (כשהין מתחזק אל מול הדולר, מספר היינים לכל דולר יורד). מצד שני, ככל שהין יחלש (כלומר יותר ינים לכל דולר), הרווח שלי יעלה – נניח ששוי התיק שלי יעלה ל 7500 דולר. עכשיו אני יכול לפתוח שורט של כמעט 90,000 דולר אם אני מרשה תנודה של 8.5% כנגדי. כך אפשר להמשיך הלאה, הסכום של השורט עולה אקספוננציאלית, ובאיזורים של מעל 100 ין לדולר הסכומים מתחילים להיות מאוד מאוד משמעותיים.
כיום היין ב 96 יין לדולר. כשאני פתחתי את הפוזיציה הוא היה ב 88 יין לדולר.
היין היפני בחצי השנה האחרונה

היין היפני בחצי השנה האחרונה

כמובן שאם מישהו מקטין את התנודה המקסימלית נגדו- נניח מ 8.5% ל6%, הרווח שלו עולה משמעותית, בסדרי גודל. אבל ככל שמקטינים את התנודה המקסימלית האפשרית נגדך, כך הסיפור הזה הופך יותר ויותר להימור מובהק, ואני לא אוהב הימורים מובהקים. כיום, היות ויש שם אחוז קטן מהתיק, אני מוכן לקחת את הסיכון. ככל שיעלה הסכום שם, אעלה את התנודה המקסימלית שאני יכול לספוג כדי להקטין את הסיכון (והרווח).
למי שלא ברור התהליך – הוא מפורט באקסל. באקסל הנחתי תחילת השקעה ב 93 (כשכתבתי אותו היין היה ב 93… הוא נחלש כל כך מהר שהוא נמצא כבר ב 96).
נראה את היתרונות של הפוזיציה הממונפת כנגד הפוטים על FXY:
פוטים FXY (סטרייק 100):
  • אם היין יגיע ל 125 יין לדולר לפני פקיעה – פי 6 על הכסף
  • אינם מושפעים אם תהיה תנודה חד פעמית חזקה של התחזקות היין
  • יש להם תאריך פקיעה ידוע מראש – ואם התזה לא תקרה עד אז – נישאר עם הרבה פחות מפי 6 על הכסף, אם בכלל
פוזיציה:
  • בהנחה שמרשים 8.5% תנודה כנגדנו, אם היין יגיע ל 125 ין לדולר – פי 30 על הכסף
  • מושפעים מתנודות חריפות – אם תהיה תנודה חריפה נגדנו מעל התחזית – עשויים להפסיד את כל הפוזיציה
  • אין תאריך פקיעה. למען האמת – היות והריבית על הדולר גבוהה מזו של היין, ככל שמחזיקים את הפוזיציה פתוחה יותר זמן ככה מרוויחים יותר – כי מרוויחים את הפרש הריביות!
  • משקיע שמרן יותר יכול לאפשר תנודה של 25% כנגדו – תנודה עצומת מימדים שלא היתה כמוה שנים – ועדיין לעשות פי 7 על הכסף אם היין יגיע ל 125 ין לדולר, מבלי מגבלות זמן בכלל, כאשר הזמן נותן רוח גבית.
אפשר לראות שאם הין יגיע ל 125, הפוזיציה תעשה פי 30 על הכסף והפוטים "רק" פי 6. כמובן שלפוטים אין בעיה עם תנודתיות ולפוזיציה יש, לכן הפוטים נחשבים אולי "פחות מסוכנים". מצד שני הפוטים מוגבלים בזמן – מה שעושה אותם כן מסוכנים.
אם הייתי רוצה לעשות "רק" פי 6 על הכסף כשהיין יגיע ל 125, אני צריך לאפשר תנודה של מעל 50% כנגדי, וזה לא ריאלי. היין לא יגיע ל 50 ין לדולר – זה פשוט מגוחך. לכן הפוטים יקרים מאוד ביחס לפוזיציה ויחס הסיכון סיכוי שלהם לא טוב. אדם "פחדן" יכול פשוט להכניס 15% תנודה כנגדו או אפילו 20%, גם אז הוא יעשה פי 8 על הכסף ולא פי 6.
בינתיים עשיתי פי 4.5 על הכסף בחודשיים…. יפה לכל הדיעות, אפילו אם זה סכום יחסית לא משמעותי (1% מהתיק שלי נכון לפתיחת השנה, כיום כמעט 5% עקב ההחלשות הדרמטית ביין היפני). אם הין יחלש עד ל 120 ין לדולר, מבלי לעשות תנודה חדה של הרבה מעל 8.5%, הסכום הזה ימשיך ויעלה אקספוננציאלית. למשל ב 120 ין לדולר, הפוזיציה תגדל להיות מעל 40% מהתיק שלי – כל זאת מבלי שהוספתי שקל. אם היין יחלש עוד טיפה ל 125 יין לדולר, הפוזיציה תהיה מעל 75% מהתיק שלי. שוב – מבלי שהוספתי שקל. מיותר לציין מה יקרה בערכים גבוהים יותר.
כמובן שכל המספרים האלה הם בגדר חלום – מדובר פה במט"ח ומט"ח זהו תחום הפכפך (אני אוהב לחרוז). אבל הסיכון סיכוי מושך אותי. במידה וזה באמת יקרה (ובינתיים זה קורה)- אם הין יגיע ל 125 ין לדולר, אני אוכל לקנות דירה בתל אביב רק מהפוזיציה הזו וזאת לאחר שסיכנתי רק 1% מהכסף שלי.
כמו ש Mohnish Pabrai אומר: Heads, I win. Tails – I don't lose much.
זה הימור, אבל זה לא לוטו. הממשלה היפנית ציינה במפורש שהיא מכוונת ללפחות 100 יין לדולר אפילו עוד השנה (2013). במקורות קיצוניים יותר אמרו שהין היפני יחלש עוד השנה ל 120 ין לדולר.
למה זה קורה? אני ממליץ בחום לראות את ההרצאה של קייל באס מהלינק לאתר של עודד. הממשלה היפנית נשבעה להוציא את יפן מ 20 שנים של דיפלציה והתרסקות מחירי הנדל"ן (מה? מחירי הנדלן יכולים לרדת 20 שנים?? אל תהיו מופתעים בבקשה) ולכן היא מנסה ליצור אינפלציה בכל הכוח. הסיפור הזה יגמר בדמעות.

מפרוטוקולי הישיבה של ה "Fed היפני" או BOJ או Bank of Japan (ההדגשה שלי, אינה במקור):

With regard to the operation of the Asset Purchase Program (hereafter the Program), based on the decisions made in December 2012 and January 2013, members concurred that it was appropriate for the Bank to increase the amount outstanding of the Program, which currently stood at the 67-68 trillion yen level, to about 101 trillion yen by the end of 2013, and thereafter continue to purchase financial assets amounting to about 13 trillion yen — including about 2 trillion yen of JGBs — per month without setting any termination date. Some members said that the Bank would implement measures that it deemed most desirable on each occasion while examining the outlook for economic activity and prices as well as risk factors and closely monitoring monetary policy effects and their transmission.
היות וטריליון ין זה בערך 10.5 מיליארד דולר, רכישה של 13 טריליון ין בחודש זה 135 מיליארד דולר בחודש….
הם הגדילו את התוכנית ל 101 טריליון ין, שזה אומר טריליון דולר !!!
כל המספרים לפי 96 ין = 1 דולר, כלומר שעשיתי להם הנחה. רק לפני חודשיים 85 יין היו דולר אחד. אם הייתי משתמש ב 85 יין לדולר, המספרים שהיינו מקבלים היו הרבה יותר גבוהים.
הכמויות של הכסף שמודפס שם גורמות לראש שלי להסתחרר…
ה GDP של יפן הוא 6 טריליון דולר – כלומר שהם מדברים על להדפיס 16% מה GDP עד סוף 2013.
אם נמיר את זה למספרים של ארה"ב – זה כאילו שהפד יקנה נכסים בשווי 2.5 טריליון דולר בשנה (16% מה GDP של ארה"ב). בכל המשבר הזה הפד הכניס לכלכלה "רק" 2.2 טריליון דולר, מ 2007, וזאת במשך כמעט 6 שנים. היפנים רוצים לדחוף כמות יחסית דומה למה שארה"ב דחפה במשך 6 שנים לכלכלה בשנה אחת… אולי 125 ין לדולר זה לא כזה חלום.
גילוי נאות: אני מחזיק בפוזיציית שורט גדולה על היין היפני, אינני יועץ השקעות או עו"ד או רו"ח. משחקים במט"ח הם משחקים מאוד מאוד מסוכנים שההסתברות לאבד את כל הקרן גדולה מאוד. הרכיב ההימורי שמתואר בפוסט הזה הוא גדול מאוד. פטור מאחריות.

37 thoughts on “מה קורה לין היפני?

  1. Assaf Nathan Post author

    אגב – בזמן האחרון FXY לא ממש זזה למרות שהיין נחלש. לא מבין את התעודה הזו.

    Reply
  2. עדו

    חסרון נוסף של פוטים על ה-אף-אקס-ואי הוא שיש תקרה לכמה שאפשר להרוויח. אני למשל קניתי את הפוטים עם סטרייק של 100% ב-2.77$, אז המקסימום שאני יכול להרוויח זה פי 40 – וזה ממש במצב של קטסטרופה
    לא שהסיכוי לזה כזה קטן – כלומר הסיכון למפולת רצינית ביין (ראה למשל את דוגמת אינדונזיה ב-98)

    "הבעיה" בהימורים כאלו היא שאם ההימור מתחיל ללכת לטובתך, החלק שלהם בתיק כה גדול, שלא בהכרח תרצה להשאיר אותם כה גדולים, ולכן קשה באמת לעשות פי 30 או 40 – כי יש נטייה לדלל בדרך למעלה. זה לפחות מה שאני עשיתי עם האופציות שקניתי על גולדמן זאקס

    דיללתי איזה 30% אחרי שהפוזיציה גדלה לבערך 15% מהתיק

    Reply
  3. אורן

    בהחלט מעניין (כרגיל). מה שאני לא מבין זה מדוע התעודה FXY ב- 102 כאשר היחס דולר/ין הוא ב- 96? בנוסף, מה מועד הפקיעה של הפוטים אליהם אתה מכוון? אני רואה שהיא רחוקים הם לינואר 2015. תודה

    Reply
  4. אורן

    תתעלם מהשאלה שלי (יד קלה מידי על המקלדת). הבנתי את העניין… (אפשר לא לפרסם אותה)

    Reply
    1. Assaf Nathan Post author

      לא אתעלם 🙂
      התעודה מחזיקה כספים במטבע היפני ולכן יש לצפות שמחירה ירד בדולרים כאשר הין נחלש. לא יודע מה קובע את השער שלה. לקחתי את השער שלה ביום נתון וחישבתי מה צריך להיות השער שלה אם הין נחלש ב 30%. למשל אם הין עכשיו ב 100 ין לדולר ונחלש ב 30%, הוא נחלש ל 130 ין לדולר. אם התעודה היא ב 100, מחירה צריך (כנראה) לרדת ל 70. אני לא ממש מבין איך התעודה הזו עובדת ולא חקרתי אותה לעומק כך שהידע שלי לגביה מוגבל.

      הפוטים שהסתכלתי עליהם הם כמובן הרחוקים ביותר שיש – לינואר 2015. לדעתי יתכן שפיחות משמעותי מאוד במטבע היפני יקרה בטווח הזמן הזה.

      בכל אופן, אם קייל בס צודק והיין יעבור את ה- 200 ין לדולר, אני כנראה אהיה מאוד מאוד שמח.

      אני מזכיר שאינני יועץ השקעות או רו"ח או עו"ד. המוצג למעלה מייצג את דעתי. אינני אובייקטיבי היות ויש לי פוזיציה גדולה נגד הין.

      Reply
  5. Assaf Nathan Post author

    עדו אתה צודק. כבר היום יש לי שם הרבה כסף וזה מתחיל להפריע לי בעין. אבל אני חושב שבמקום להוציא אני פשוט אקטין סיכון. נראה.

    אגב – גם בפוזיציית פורקס יש גבול לכמה שאתה יכול להרוויח – אם היין נחלש לאפס אתה נשאר עם הדולרים שבפוזיציה. כלומר אם למשל עשיתי שורט של נניח מיליון דולר אמריקאי על הין ופתאום הין נמחק, אני אקבל רק מיליון דולר.
    היתרון של הפוזיציה היא שתמיד אפשר להגדיל אותה ותמיד המחיר "הוגן". זה דומה להשקעה מחדש של הכספים שהרווחת באותה התשואה…
    במקרה שלי העברתי הוראות עתידיות לברוקר שלי להגדיל את הפוזיציה אוטומטית בשערים שחישבתי, ככה שמבחינתי זה כמו "שגר ושכח".

    Reply
  6. עדו

    קראתי את הפרוספקט של התעודה לפני שקניתי. המנפיק (שכחתי מי זה) מפרסם באופן יומי את ה NAV של התעודה, ולפי זה נקבע המחיר שלה

    קישור ל-NAV
    http://www.currencyshares.com/products/overview.rails?symbol=FXY

    לתעודה הזאת יש טיפ-טיפה רוח גבית כי המנפיק לוקח עמלה שנתית (שוב, אני לא זוכר – אבל חושב שזה איזה 0.3%) אז אפילו אם היין לא יורד, ה-NAV יורד
    אלא אם כן הריבית שהם מקבלים עולה על עמלת הניהול – מה שלא קורה עם היין. זה כמובן לא כסף גדול, אבל סתם בונוס קטן

    חיסרון גדול של התעודה היא שאם סך הנכסים של התעודה יורד מעל סכום מסויים – הם רשאים לסגור אותה. לא זוכר את הסכום, אבל זה לא הרבה יותר גבוה מאשר השווי הנוכחי, ואם היין יירד, אז גם שווי התעודה יירד, וזה סיכון. לא יודע אם הם יממשו את האופציה הזאת, אבל לפי הפרוספקט, האופציה קיימת

    Reply
  7. אורן

    עדו – אם התעודה תיסגר, מה יקרה לפוטים עליה?

    Reply
  8. עדו

    אסף, לא הבנתי באיזה שער אתה רשאי להגדיל את הפוזיציה. נניח שעשית שורט ראשוני ב-90$ והיין נופל ל-110$, עכשיו אתה מגדיל ב-90 או 110?

    Reply
  9. עדו

    אופס, התכוונתי להגיד שלשורט על התעודה יש רוח גבית בגלל עמלת הניהול.

    אורן – שאלה טובה, והאמת שאני לא יודע. בלינק הקודם שהבאתי ניתן למצוא את הפרוספקט בצד ימין, אבל הוא לא כולל את האופציות על התעודה, כיוון שהאופציות אינן קשורות למנפיק ואינן באחריותו

    עברתי מהר על החלק הרלוונטי בפרוספקט – העמלה השנתית היא 0.4%
    הקרן תתפרק (ולא "אולי") כמו שכתבתי מקודם אם ה NAV ייפלו מתחת ל-100 מליון.
    כיום ה NAV – 200 ומשהו מליון

    זה לפי מה שאני מבין, אבל כמובן שמי שמעוניין להשקיע שם צריך לקרוא בעצמו, כי אולי לא הבנתי נכון

    Reply
  10. Assaf Nathan Post author

    הרעיון הוא כזה: נניח שעכשיו יש לי בחשבון 5000 דולר ופתחתי שורט של 8.5% כלומר 60,000 דולר. נניח שאני בוחר להגדיל את השורט במדרגות של 25,000 דולר. אפשר לבחור איזו גודל מדרגה שרוצים אבל זה מסבך ככל שהחתיכה קטנה יותר.

    נניח שהיין נחלש – אז השווי של הפוזיציה עולה מעל 5000 דולר. ברגע ששוי הפוזיציה מגיע ל 8.5% מהמדרגה הבאה, שהיא 60,000 דולר ועוד 25,000 דולר = כלומר 85,000 דולר, אני פותח שורט של עוד 25,000 דולר. כלומר שבמקרה שלנו ברגע ששוו התיק שלי מגיע בערך ל 7,200 דולר, אני מגדיל את השורט ל 85,000 דולר. עכשיו אני מחכה שוב שהרווח שלי יעלה ל 8.5% מהרמה הבאה – שהיא 110,000 דולר. כלומר ששווי החשבון יעלה ל 9350 דולר, אני אפתח שורט נוסף של 25,000 דולר ואגדיל את הפוזיציה ל 110,000 דולר.

    אם תשים לב בכלל לא התחשבתי בשער של היין-דולר, זה לא משנה. מסתכלים רק על הרווח – אם הרווח מספיק גדול, שולי הביטחון גדלו ולכן אפשר להגדיל את השורט. באקסל שצירפתי התחשבתי בשער של היין-דולר רק כדי לחשב מה יהיה הרווח שלי במעבר מנקודה לנקודה.

    לגבי השאלה שלך – אם הבנתי אותה נכון – אם היין נמצא עכשיו ב 110 יין, אני עושה שורט ב 110. אני לא יכול לעשות שורט ב 90, אני יכול לקבל רק מה שהשוק נותן. שהרי אם היין היה ב 110 והייתי יכול לעשות שורט ב 90, הייתי עושה ארביטרז' מיידי: הייתי לוקח 90 יין, קונה דולר (עושה שורט על היין ב 90), ואז מוכר את הדולר שקיבלתי בשוק ומקבל 110 – מכסה את הפוזיציה ונשאר עם 20 יין ביד. ארביטראז מושלם.

    Reply
  11. עדו

    אוקיי, מה שאתה אומר זה שככול שאתה מרוויח יותר, אתה יכול להגדיל את הפוזיציה. זה די ברור כי הבטחונות שלך גדלו
    השאלה היא האם תרצה להגדיל כל הדרך למעלה, או להקטין. אני, סביר להניח, הייתי מקטין פוזיציה ולא מגדיל (למרות שהברוקר היה מאפשר לי להגדיל)

    Reply
  12. אורן

    עדו – הNAV של התעודה מעל 200 מיליון $ היום כך שאם היא תרד ל- 100 מיליון זה אומר שהפוטים יתנו רווח פנומנלי כך שלא צריך להיות מודאג מזה. כמובן שיכול להיות שאני מפספס משהו…

    אסף – אתה יכול אולי להסביר איך אתה עושה את השורט (מבחינה פיסית)?

    Reply
  13. איתי

    אסף, אתה יכול להסביר מבחינה טכנית את הפוזיציה שלך במט"ח? אני לא מכיר את התחום הזה של פורקס.
    האקסל לא הכי ברור

    Reply
  14. איתי

    אסף, מבלי להכנס לפרטי האקסל שלך. אני מנסה להבין: האם הדבר שעשית זה שקול לקניה של אופציית CALL ומכירה של PUT אבל בסטרייק שונה?

    Reply
  15. Assaf Nathan Post author

    איתי – אני לא יודע וכנראה שלא. בכל מקרה כזה הרווח שלך לא יהיה אקספוננציאלי.
    הסברתי בתגובות באופן מפורט את הרעיון (ראה את התשובה לעדו).

    Reply
  16. איתי

    אוקי, הבנתי.
    ואת זה אתה יכול לעשות בחשבון פורקס רגיל? אתה יכול לתת הסבר על חשבון פורקס?

    Reply
  17. איתי

    אסף, לא שכל דבר קורה בצורה לינארית, אבל איך זה שהתשואות האג"ח ביפן עולות, הבנק המרכזי שם מדפיס כמו משוגע ודווקא לעומת זאת היין מתחזק מול הדולר (הדולר מצידו אמור להתחזק עקב הפסקת הרכישות הצפויות של הפד).
    זה לא קצת הפוך מההגיון?

    Reply
  18. Assaf Nathan Post author

    קטונתי מלהבין תנודות בשוק המט"ח, אך היות והין נחשב "מטבע בטוח" הייתי מצפה שהוא יתחזק בזמן פאניקה. זאת כמובן עד שהוא יפסיק להיות מטבע בטוח.

    Reply
  19. עומרי

    אסף, תוכל לכתוב כאן דרך איזו חברת פורקס אתה פועל? ואם לא נוח לך לכתוב זאת כאן אשמח אם תיאות לשלוח לי למייל, שכן התחום רווי בחברות עם שירות בעייתי בלשון המעטה ומעניין אותי במי בחרת

    תודה רבה

    Reply
    1. Assaf Nathan Post author

      לעומרי – כתבתי כבר בבלוג כמה פעמים – אני משתמש ב Alpari UK

      Reply
  20. avi

    היי אסף,

    ראיית השוק שלך מדהימה, רציתי לדעת למה פתחת פוזיציה נגד הדולר האמריקאי אל מול הדולר ההונג-קונגי?

    תודה

    אבי

    Reply
  21. ליאור

    אסף, מה דעתך לגבי האזהרות האחרונות של באס לגבי קריסת סין ופיחות של היואן במזרח, ובאותו זמן סטאגפלציה במערב? איך מתכוננים לדבר כזה מבחינת האחזקות? ברור שבמקרה כזה השורט על קטרפילר יצליח, אבל מה לגבי פורטפוליו של לונג?
    תודה על הבלוג, תמיד כיף לקרוא

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      קייל באס ניבא הרבה פעמים קריסות וזה מה שמוכר אותו ואת הקרן שלו. לדעתי יהיה המון בלגן בסין ואולי גם פיחות ביואן (הם עשו כבר פיחות) אבל קטונתי מלתכנן את התיק לפי זה. גם יפן צריכה לקרוס כבר עשר שנים וזה לא קורה… בינתיים ממשיכים להשקיע כרגיל. גם אם הרע ביותר יקרה כנראה שיום לאחר מכן חברות איכותיות וזולות יתנו תשואת יתר, כמו שהיה מאז ומתמיד.
      תודה שקראת!

      Reply
  22. איתי

    אסף, מה בסוף עלה בגורל הפוזיציה הזו?

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      היה שורט סקוויז ביין אם אתה זוכר, באיזור 2013, אז היא נמחקה. וזה היה חבל כי שמתי שם 0.8% מהתיק שקפץ ל 5% ולא השכלתי לסגור את זה (ככה זה כשממונפים). לאחר מכן פתחתי שוב בצורה הרבה יותר "סולידית" ואז אחרי שנה וקצת הברוקר פשט רגל בינואר 2015 בגלל התנודה החדה בפרנק השוויצרי, ושוב סגרו לי אותה (ברווח קטן). לקח לי שמונה חודשים לקבל את הכסף מהברוקר שפשט רגל (בהליך די מעניין אני חייב לציין) ולא היה לי כוח להתעסק עם זה שוב פעם מאז… כל ההתעסקות במטבעות זה פשוט חלק קטן מידי מהתיק שהגעתי למסקנה שהאפסייד ממנו לא ענקי והסיכוי להפסיד גדול, ולעומת זאת הוא לוקח ממני תשומת לב כמו חלק ענקי מהתיק ולכן זנחתי את זה.

      Reply
  23. ליאור

    שורה תחתונה, מזומן הוא גידור הכי טוב?
    אגב, בזמנו עשית ארזיטראז׳ על מניות לילך. חשבתם לעשות אותו הדבר עם fox ו-foxa?
    יש שם כרגע פער של 3% לטובת המניות ללא הצבעה.

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      תודה ליאור, לא הכרתי את זה. הדיסקאונט שם קטן מידי אז זה לדעתי פחות מעניין (לשורט יש עלות וכו' אז צריך שההפרש יהיה משמעותי). בזמנו בלילך זה היה 8%.

      Reply
  24. אסך ג

    יש גם עוד דוגמה של חברה קטנה
    BRK-A ו BRK-B
    עושים משהו עם ביטוח+ כמה עסקים מהצד

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      בברקשייר אין את המצב המתואר. מניות A מקבלות פרימיום על מניות B ולכן אין שווי שלילי למניות ההצבעה. באפט דן בזה ארוכות ואחת הסיבות שלעולם לא יתכן המצב של לילך ופוקס בברקשייר היא כי אפשר להמיר מניות A במניות B ולכן אם יהיה דיסקאונט למניות A מייד יהיה ארביטראז'. יתכן הבדל מינורי שהוא בגובה עמלת ההמרה.

      Reply
  25. אסף נתן Post author

    אסף אולי מה שבלבל אותך הוא השוני במחירי המניות, אבל כל מניית A מייצגת 1500 מניות B ולכן אם תחלק את מחיר מניית A ב 1500 תראה שתקבל את מחיר מניית B או מחיר גבוה יותר.
    למניות B זכויות הצבעה פחותות מאשר A, בפקטור גדול מ 1500 ולכן הן נחותות ל A.

    אני מציע שתקרא את זה להסבר נוסף:
    http://www.berkshirehathaway.com/compab.pdf

    Reply
  26. אסך ג

    אני יודע:-) ניסיתי להיות מצחיק (ללא הצלחה יתרה….)

    Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *