כלכליסט: "שופרסל: עליה של 19% ברווח הנקי"

By | 08/08/2013

הנה הכותרת מכלכליסט.

גלובס הגדילו ופירטו: "המנכ"ל: "שופרסל ממשיכה את מגמת הצמיחה והשיפור וזאת חרף התעצמות התחרות בשוק".

כולם חושבים לעצמם: הנה הקאמבק של שופרסל.

ואני אומר – חדל קשקשת ברשת.

הנה טבלה אחת בעמוד 4 בדוח הדירקטוריון, שתשמיד מייד את הסיפור הזה:

שופרסל - רבעון שני 2013

שופרסל – רבעון שני 2013

מה רואים? פרט לכך שהם לא כותבים את השוליים ("אחוז") בטבלה ליד הרווח לתקופה (אף אחד לא רוצה שוליים נקיים של 1.4%) ופרט לכך שהרווח שלהם מגוחך והם מרוויחים ברבעון 25% יותר מרמי לוי, רשת שקטנה מהם ב 75%, רואים שהמרווח הגולמי עלה!

בדוח הדירקטוריון מספרת החברה על המחאה החברתית – ובה בעת מציגה עליה של 0.4% ברווח הגולמי. שימו לב שבאותו זמן יש עליה בהוצאות ההנהלה והכלליות – מ 22% מהמכירות (לעומת 16-17% ברמי) ל 22.1% מהמכירות, כלומר שהחברה הפכה להיות עוד פחות יעילה. כמובן שברבעון אחד אי אפשר לדעת הרבה, אך הכותרת בכלכליסט/גלובס, השטחיות הזו, תמיד מדליקה אותי. אולי מה שהרגיז אותי הכי הרבה הוא שהעיתונים שלחו אותי לדוחות עם שביב תקווה (אולי שופרסל משתפרת?), שנגוז במהירות שבה הגיע. 

אז קיבלנו עליה ברווח התפעולי, שכולה, כולה כולה נובעת מעליה במחירים בשופרסל. כמה זה 0.3% עליה במרווח הגולמי אתם שואלים? מה, זה כזה הרבה? בקמעונאות, כזכור, כל שבריר אחוז חשוב. 0.3% ממכירות של 2916 הם כמעט 9 מיליון שקל.

עכשיו נניח מס של 26% (מס חברות בארץ) ונקבל עליה ברווח הנקי של 7 מיליון שקלים. בכמה הרווח הנקי עלה? 7 מיליון שקלים.

הכותרת בעיתונים היתה צריכה להיות: "הרווח של שופרסל עלה ב 19% כתוצאה מהעלאת מחירים והמשך הידרדרות יעילות החברה".

להגנתם אומר שהחג חל בשנה שעברה ברבעון השני, מה שמוריד את המרווח הגולמי (הנחות החג). בנוסף, אם מתבוננים בשישה חודשים, יש שיפור זניח ביעילות (שרובו הגיע מהרבעון הראשון) שנובע בעיקר מעליית המכירות ולא משיפור ממשי ביעילות החברה. יענו – החברה לא חותכת בבשר.

בחצי שנה הוצאות ההנהלה והכלליות מסך המכירות היות 21.9% לעומת 22.2% בשנה שעברה, כלומר שהוצאות התפעול ירדו ב 2.4% YOY ביחס למכירות. קשה לי להתרשם מזה, ועוד יותר קשה לי עם זה שהוצאות המכירה עלו מ 1268 ל 1291.

לדעתי שופרסל צריכה להתאמץ הרבה הרבה יותר כדי להיות תחרותית, עוד לא כואב לה מספיק.

8 thoughts on “כלכליסט: "שופרסל: עליה של 19% ברווח הנקי"

  1. גולי

    כל כך נכון. מענין מה יהיה הטריגר, אם יהיה, לגרום להם לשידוד מערכות (לא משחק מילים…). מענין גם אם לפרסומות היקרות והמטופשות שלהם בפריים טיים בטלןיזיה יש השפעה על הקונה הישראלי.
    מדהימה הנסיקה של מניית רמי. זכור לי שבאחד הראיונות הוא אמר שסיפר ל"זרים" את החזון שלו והם אהבו את זה.
    אסף, האם יש לך מחיר מטרה למניית רמי בעוד שנתיים שלוש, בהנחה של המשך צמיחה עלפי התוכניות הנוכחיות וגם פרסומים לא רשמיים בעיתונות להיכנס לעסקי ציוד משרדי, קפה, בנקאות…

    Reply
  2. Assaf Nathan Post author

    אחחח נגעת בנקודה רגישה. אני אפרסם על זה פוסט בקרוב.

    Reply
  3. השואל

    היי ,
    לא ברור לי למה זה כזה גרוע ?
    הרי לפחות לפי מה שהצגת באתר ,ייתכן שהגדילו את הרווח הגולמי ע"י הקטנת הוצאת מכר ,כלומר הצליחו ללחוץ על הספקים להוריד המחירים ?
    וגם אם לא ,כלומר הרווח הגולמי עלה רק בגלל העלאת מחירים שלהם ,נכון שזה פחות טוב מהקטנת
    הוצאות התפעול ,אך אם ישנה עלייה זה עדיין מלמד שהקונים ממשיכים לקנות למרות העלאת מחירים כלומר לחברה יש כוח על הקונים .

    אשמח להסבר.

    Reply
    1. Assaf Nathan Post author

      דבר ראשון אחלה תגובה, תודה, פנטסטי.
      אענה לך בכמה נקודות.
      לא אמרתי שזה "כזה גרוע", אך אם תשווה את זה לרמי לוי או תשווה את ההתיעלות ששופרסל מתיימרת להציג, אלו תוצאות די בינוניות – גרועות. כדי להמשיך להיות השחקן הכי גדול, אתה צריך לנשוך, לא לשחק, תשאל את וולמארט. כיום עם הוצאות תפעול של 22% למכירות שופרסל היא בין הקמעונאים הפחות יעילים בארץ ובין הפחות יעילים בעולם גם בהשוואה לקמעונאים הרבה הרבה יותר גדולים.

      עכשיו בוא נתבונן במה שאמרת – שהגדילו את הרווח הגולמי ע"י לחץ על הספקים. דבר ראשון – לדעתי זה לא יכול להיות שהרי המכירות שלהם בדיוק אותו הדבר. כדי ללחוץ את הספקים אתה צריך כוח מיקוח. אתה לא יכול לבוא ולומר קניתי אצלך בשנה שעברה מיליון מילקי והשנה אני אקנה מיליון מילקי ב10 אגורות פחות.
      לכן אני סבור שזה לא הגיע מהספקים. למען האמת, בסוף הרבעון השני השני העלו מע"מ, ושופרסל ידועה בתור אחת שמייד מעלה את המע"מ ולא מחכה לתום החודש, כך שזה יכול לתרום גם כן קצת.

      מהצד השני – עליית מחירים- מה שאמרת נכון, אבל הוא נכון לטווח קצר. כבר שנים שופרסל עובדת במרווח של 26-27%, איך זה עבד לה במשך השנים האחרונות? לכן העלאת מחירים משתלמת בטווח הקצר אך לא בארוך. הרי אם שופרסל היתה מעלה מחירים בשושו ב 1% בכל רבעון, היא היתה מרוויחה יותר עד שאחרי כמה רבעונים הסיפור היה נגמר.

      בגדול, כל עוד לשופרסל כל כך הרבה הוצאות אל מול המכירות, אני לא רואה איך היא יכולה להתחרות ברמי לוי.

      בכלל לא דיברנו על הוצאות ריבית – שלרמי לוי אין בכלל (האגח הוחזר במאי, לכן היו הוצאות זניחות עד הדוח האחרון ובדוח הקרוב בעוד כמה ימים נראה הכנסות ריבית) ולשופרסל יש בכמות יפה. כבר כתבתי על זה בבלוג פעם.

      אם אתה רוצה לראות התעיילות, כדאי שתביט מעבר לים. התייעלות רואים כאשר הוצאות הנה"כ יורדות נומינלית מרבעון לרבעון ושומעים על עשרות מפוטרים ועשרות סניפים נסגרים. זו התייעלות. בינתיים שופרסל פועלת לאט מידי ולכן רמי ימשיך לגדול.
      הרי רמי מציג 15-20% גדילה בשנה לפחות, על חשבון מי זה בא?

      Reply
  4. יאיר

    אסף,
    אתה יכול להרחיב מעט בנוגע לתכנית של רמי לוי להתנתק מהמותג של
    הרשתות הפרטיות ("המותג") ולבנות מותג פרטי משלו?

    איך זה ישפיע על שורת הרווח?
    להבנתך כניסה למותג פרטי תחזק את רמי לוי
    או תעמיס עליו עלויות ניהול נוספות?

    נ.ב.
    נראה שעם כל הדיבורים הגבוהים של שופרסל בעשור האחרון להפוך לטסקו של ישראל
    מי שיממש זאת יהיה רמי לוי

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      יפה מאוד ארי ובזמן.
      ברבעון הרביעי השנה ההוצאות היו 21.2% מהמכירות, ירידה מ 21.3%, לא התייעלות משמעותית. נומינלית ההוצאות ירדו יפה אבל גם המכירות ירדו. בנוסף, הירידה שנראית מ 22.1% שיש בפוסט נובעת מסיווג חשבונאי שונה של סעיפים מסויימים.

      Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *