למה אני לא קונה אפל

By | 16/02/2014

מידי פעם כאשר אנשים שומעים שאני מנהל קרן הם זורקים לי: "מה אתה חושב על אפל"?

התשובה הקצרה היא: "אני לא חושב עליה".

התשובה הארוכה היא שאני באמת לא יודע איפה אפל תהיה בעוד חמש שנים. יש לי מוצרי אפל בבית ואני מאוד מרוצה מהם. גם לחברי יש. לאחי יש בבית אקוסיסטם שלם של אפל. הילדים שלו, בקנדה, רואים תוכניות טלויזיה ישראליות בעזרת אפליקציות כמו הוט ואחרות שהוא התקין על האייפון, את התוכנית הוא מעביר בסטרימינג מהאייפון שמעביר לטלויזיה על גבי ה Wifi. הכל מתחבר להכל ועובד בקלי קלות. כמו כן יש את אייטיונס, שכוחה בתור מע' תשלומים עוד לא נוצל, וכמובן יש את המותג ואת האיכות. אך כל אלו הם הבטחות. התמחור הנוכחי של אפל אינו גבוה למראית עין, כך שיש כאלה שיגידו שהאופציות האלה מתקבלות בחינם, אך למי שלא מסתכל על התחרות תתכן הפתעה ויתכן שיגלה שקנה את אפל במחיר גבוה.

היום בבוקר קיבלתי בדואר את הטלפון שקניתי לאשתי בחו"ל:

Xiaomi Mi2s

Xiaomi Mi2s

Xiaomi Mi2s 2

Xiaomi Mi2s 2

מדובר בטלפון Xiaomi Mi2S. תאמינו או לא, המפרט שלו עובר את זה של אייפון 5s והוא מרגיש איכותי מאוד. המסך חד יותר מזה של אייפון 5s. שילמתי עליו רק 350$ והוא היה בבית שלי תוך 10 ימים. כל זאת לאחר שעשיתי טעות, כי יכולתי לקנות את הדור הבא, Mi3, ב 395$, פשוט לא ידעתי היכן לחפש. הMi3 אף חזק מהגלקסי s4 שיצא אך לא מזמן, והמפרט שלו פשוט העיף אותי מהכסא – זה ממש מחשב לכל דבר. ה Mi3 הוא בעל ארבע ליבות בקצב 2.3 גיגה עם 64 גיגה זיכרון, דקיק, קליל ומהיר כמו שד – ובמחיר של פחות מחצי מהאייפון 5s 64 גיגה, שעולה 850$, למרות שהוא הרבה הרבה הרבה יותר חזק ממנו. מישהו אמר Value for your money? פי 2 בביצועים ובפחות מחצי מחיר. לזה אני קורא Value buy.

כשהסתובבתי באתר הסיני, ראיתי טלפון של שיאומי שנקרא "אורז אדום" שנראה לא רע בכלל ועולה רק 130$. אם הייתי קונה טלפון חכם לבן שלי בטוח הייתי קונה לו את הטלפון הזה, הוא מהיר, עושה הכל, איכותי וסופר זול, אם הוא ישבר אגיד "לא נורא" ואקנה חדש.

כשאני מסתכל באתרים האלה עם הטלפונים הזולים, פרט לכך שאני מזיל ריר, אני לא יכול שלא להרגיש שזה קצת דומה למה שעבר ה PC: קומודטיזציה של החומרה. למשל, פעם, לקנות סידי-רום היה פרוייקט. היה CD רגיל, היה CD צורב, היה CD משכתב + צורב וההבדלים במחירים היו בשמיים. אחרי כן יצאו ה DVD ואז היה DVD+R ו DVD-R ומחירים בהתאם, עם איזורים לכל אחד מהם. כשיצא הצורב DVD הראשון – שוב המחירים בשמיים. כיום, שנים לאחר שיצא צורב ה DVD הראשון, אפשר לומר שאין התקדמות בכלל באיזור הזה (נוציא לרגע את הבלו ריי שכמעט אף אחד לא קונה) ואפשר להשיג כונן שעושה הכל, קורא את כל הפורמטים וצורב את כולם ב 90 שקל (!). איפה הימים שצורב CD רגיל היה עולה 800 שקל? אם נתחשב באינפלציה, היתה פה קריסת מחיר של ממש. אותו דבר לגבי ה MotherBoards – פעם היה הבדל משמעותי בין אחד לשני, במחיר, במפרט. כיום הלוח הפשוט ביותר נותן הרבה יותר פונקציונליות מזו שהמשתמש הממוצע ישתמש אי פעם וההבדלים בביצועים בין הלוחות זניחים. כך קרה לזכרונות ובעצם לכל מרכיבי המחשב האישי.

כפי שזה נראה לי, כיום זה קורה בצורה הרבה יותר מואצת לחומרה של המכשירים הניידים. אם פעם אפל היתה פורצת דרך עם מסך ה Retina, כיום היא מפגרת מאחור, בדיוק כמו שקרה לסוני עם קוראי ה DVD וה CD למיניהם. איפה סוני של היום ואיפה סוני של פעם. האם סוני של היום היא אפל של עוד חמש שנים?

לדעתי אם אפל אי פעם תעבור ממוד של רווחים על חומרה למוד של רווחים מהאקוסיסטם שלה, כדאי שהיום הזה יבוא מהר, כי המתחרים לא מנשבים בעורפה, אלא עברו אותה מזמן, לפחות בכל הנוגע לחומרה. סביר שבעתיד הקרוב אני אמשיך לקנות אפל, אבל אני חייב לומר שקינאתי באשתי על הטלפון החדש והסקסי שלה, במחיר סקסי אפילו יותר.

60 thoughts on “למה אני לא קונה אפל

  1. איתי

    אסף, לא לקנות את אפל זה בסדר, אבל אתה שוכח כמה עובדות חשובות לגבי אפל.
    אף אחד לא קונה אייפון בגלל מהירות השעון או כמות הפיקסלים על המסך. קונים אייפון (או לפחות אני) בגלל האקו סיסטם שלה וממשק המשתמש.
    אתה רוצה להוריד שיר מהאייטיונס? בקלות. ישר מתסנכרן עם האייפד והמק. צילמת תמונה? מופיעה מיד בכל המחשבים הנ"ל.האקו סיססטם שלה אדיר וזה גם מתבטא בהכנסות. הם עשו 4B$ בערך מסגמנט services/iTunes/SW/ ברבעון אחד! לא יודע כמה אמזון או חברות אינטרנט אחרות עושות, אבל אפל עושה המון כסף מסגמנטים אלה שבכלל לא מנוצלים עד הסוף.
    אם הם יעשו ספין אוף לחטיבת האייפון, אייפד או לשירותים כמה לדעתך חטיבות אלה תהיינה שוות?

    החפיר שלה עמוק הרבה יותר ממה שלחברה סינית יש. אתה אולי לא תרכוש אייפון, אבל כמה קנו את האייפון 5S עם שינויים קטנים לעומת דור קודם? אני מזכיר לך שאפל מכרו 51M אייפונים ברבעון החגים האחרון. וזה עוד כולל אייפונים מדורות קודמים. בכל מקרה הרווח הגולמי של האייפון הוא אדיר.

    וחוץ מזה, אם אתה מסתכל על הנתונים הפיננסים של החברה, אז היא עושה 40$-50$ בשנה. בשער של 540$, זה אומר מכפיל רווח של 13-11. יש להם מזומן פחות חוב של כ 155$ למניה, אז המכפיל רווח בנטרול המזומן הוא פחות מ 10, וזה על חברה שהתשואה על ההון שלה דו ספרתית כבדה (עשתה רק ברבעון האחרון 14.5$ על הון של 143$ למניה. ומדובר פה על חברה לא ממנופת בכלל)
    עוד לא דיברתי על דיבנדנים וקניה מחדש של מניות…

    מה יקרה כשאפל תחליט להכנס לתחום חדש? אתה לא חשוב שתהיינה לה הכנסות משמעותיות?

    Reply
  2. עומרי ולורט

    אני לא מחזיק אפל גם כן.
    אני פשוט סבור שכוח הרווח של החברה נמוך יותר מהמספרים הנוכחיים.
    קומודיטציה של חומרה זה תהליך בלתי נמנע.
    אמר זאת יפה אחד הכותבים בקפה לא מזמן – בטווח הארוך הכל נהיה טוסטר.

    עם זאת, חשוב להתייחס לתיזה חשובה מאוד ביחס לאפל – לפיה היא בכלל חברת אופנה, תוכנה ושירותים.
    והיא עושה את הדברים הללו באופן כמעט מושלם.
    אולי זו השוואה קצת מפוספסת להשוות את האייפון לשיאומי לפי רזולוציה או חוזקת המעבד.
    הערך שאנשים ומפתחים מפיקים מהעולם שאפל יצרה גבוה יותר, ולא בטוח שזה עומד להשתנות במהרה.

    כדאי לקרוא גם מה יש לבכירי החברה לומר בסוגיות הללו, אני מאוד אהבתי לקרוא את התשובות של טים קוק בראיון המשולש הזה:

    http://www.businessweek.com/articles/2013-09-19/cook-ive-and-federighi-on-the-new-iphone-and-apples-once-and-future-strategy

    "חדש זה קל, נכון זה קשה"

    Reply
    1. Assaf Nathan Post author

      איתי: אין לי ויכוח עם המספרים ועם האיכות של אפל, אני אחד מהמשתמשים האדוקים ואני אוהב לרדת על "אנדרואיד" בכל הזדמנות. אין לי ויכוח עם זה שהאקוסיסטם שלהם מעולה. עם זאת יש לי בעיה עם מכפיל הרווח שחישבת. מכפיל הרווח שחישבת לוקח רווח של השנה האחרונה ובכך אתה מניח שהרווח הזה מייצג, כלומר שאפל תמשיך למכור ככה גם בעוד חמש שנים. כיום, גידול המכירות של אפל מגיע בעיקר מסין ששם יש להם מתחרים לא פשוטים – לשם שיאומי אולי אין הרבה משמעות באזנך אך באזני מיליארד סינים זה אחרת, ושיאומי כבר עקפה את אפל שם. לדעתי הרווחים של אפל ממכירת חומרה בעוד חמש שנים רחוקים מלהיות ודאיים, ולכן נשאר הגידול ברווח מהתוכנה / אקוסיסטם שצריך לפצות.

      עומרי: ממש תודה על הכתבה, זה היה מעניין מאוד לקרוא, נהניתי. הם נגעו בנקודות טובות. באמת לאפל יש יתרונות והשוק של גוגל בעייתי, כמו כן הסטטסטיקות באתר לגבי תעבורת האינטרנט מעניינת. הכתבה נגעה בנוקיה – וזה היה במקום. נוקיה באמת נחשבה לנס כלכלי דאז והדעיכה הנוראית – כל אלה צריכים להראות זהירות כשמדברים על אפל. אני חושב שב High End יש לאפל תחרות קשה. לשיאומי יש גם תוכנה שהם מייצרים (MIUI) ומעדכנים כל הזמן, כך שהם באמת דומים לאפל בנושא הזה, ושיאומי הם לא פחות מאופנה ו HighEnd כמו אפל, די להכנס לאתר שלהם ולראות. כשקיבלתי את הטלפון הדבר הראשון שעשיתי הוא לשדרג את מערכת ההפעלה מגרסא 16 ל 28. השידרוג לא עבר סופר חלק והייתי צריך להוריד את הקובץ המלא למכשיר (ולא לעשות עדכון אינקרמנטלי) אך זה היה מאוד קל.

      אני מכיר את התזה שאפל היא חברת אופנה / תוכנה. הם באמת עושים הכל "נכון" גם אם לא ראשונים. עם זאת, אני גם מכיר חברות בענף האופנה שעלו מהר מאוד וצללו כל הדרך לאפס (כמו שבאפט אמר). אני גם מכיר חברות כאלה בענף התוכנה. בענף האופנה הביצועים חייבים להיות טובים מאוד כל הזמן כדי לשרוד. אסור למעוד אפילו לרגע. בגודל של אפל, הביצועים, כפי שאמרת, חייבים להיות מושלמים ולא רק טובים. שווי השוק של אפל הוא ענקי, וכפי שסטיב ג'ובס אמר- אין רע בלהיות מרצדס, אך נתח השוק אליו אתה פונה הוא מוגבל אם אתה מרצדס. כמו כן אסור לך לפשל כי ממרצדס לעבור לאאודי זה די קל.

      אם נסתכל על מגזר התוכנה, למשל לגבי האייטיונז סטור, בצד השני יושבת לא אחרת מאשר גוגל, עם גוגל פליי וגוגל מיוזיק. מי אמר שאי אפשר לקנות בגוגל מוזיקה?. הנה ציטוט מהדו"ח של גוגל:

      Google Play – Google Play is an entirely cloud-based, digital entertainment store with more than a million apps and games plus millions of songs and books and thousands of movies that our users can find, enjoy and share on their computer, phone or tablet. Our new music subscription service, All Access, lets people listen to more than 20 million songs for $9.99 a month on any device.

      על הדיסק שקניתי באייטיונז שילמתי יותר מ 9.99$ ועוד לא דיברתי על כרום-קאסט שהופך כמעט כל מכשיר לטלויזיה שמתחברת לנטפליקס ועוד. בתור לייבל של דיסקים אחפש קודם למכור לגוגל מיוזיק עם חשיפה של מיליארד מכשירים ולאו דווקא לאפל.

      לגבי צמיחת הסגמנט, הנה משפט חשוב מאוד מהדוח של אפל:
      Net sales of digital content, including music, movies, TV shows and books, from the iTunes Store was relatively flat in the first quarter of 2014 compared to the first quarter of 2013.
      הסגמנט הזה כנראה צומח מהר מאוד בגוגל.

      איתי – אמרת שאתה מצלם תמונה והופ היא בכל המחשבים שלך. קניתי לאשתי את הטלפון הזה כי איזו חלאת אדם גנב לה את הטלפון הקודם, גלקסי S2. על הטלפון שנגנב היו עשרות תמונות של הבן שלנו, מאז הלידה. עוגמת הנפש היתה ענקית, אך מסתבר שהתמונות שהיו על הטלפון שנגנב נמצאות בענן של גוגל, כך שהן קיימות עכשיו גם על השיאומי החדש. Seamlessly.

      אני מוצא שהרבה פעמים אוהדי אפל מדברים על האקוסיסטם של אפל כאילו אין אקוסיסטם בצד השני. אמנם האקוסיסטם של אפל טוב יותר וחלק יותר, אך גם בצד השני יש אקוסיסטם שמאחוריו אחת מהחברות הטובות בעולם, במיוחד בתחום של תוכנה.

      כשאני חושב על לקנות אפל, אני מנסה לראות לאן אוכל להגיע איתה. האם אוכל להכפיל את הכסף כלומר שאפל תיסחר במכפיל 20? או אולי האם אפל תוכל להגדיל את הרווחים שלה מהנקודה הנוכחית פי שניים? קשה לי לומר. אני מעדיף לזרוק את הרעיון לסל של "קשה מידי".

      Reply
  3. עומרי ולורט

    אגב אני חייב לציין שהשאלות האקראיות שעולות כאשר עניין העיסוק העמוק בהשקעות עולה עברו מאפל לפייסבוק וגוגל בשנה האחרונה.

    Reply
  4. ניר

    (בלי קשר לערך (אולי דוקא יש קשר
    איזו מערכת הפעלה יש על המכשיר התואם , אנדרואיד או אי.או.אס ?

    Reply
    1. Assaf Nathan Post author

      ניר – הלכת לאיבוד במבול התגובות- המכשיר מריץ אנדרואיד. הוא בא עם אנדרואיד של שיאומי שנקרא MIUI שהוא די טוב אבל אפשר להתקין איזה אנדרואיד שתרצה. אנחנו בחרנו ב MIUI בינתיים.

      Reply
  5. אבישי

    כבר ב2009 כשיצא הנקסוס הראשון ופלטפורמת האנדרואיד הפתוחה התחילה להיות רצינית חשבתי שהסוף של אפל לא יהיה טוב. איתי – מותג זה נחמד, אבל מתישהו אתה מתחיל לשאול את עצמך, רגע למה זה מותג. מרצדס זה מותג, כי זה איכותי מאוד, כמה דורות קדימה (טכנולוגיה, בטיחות, ביצועים…) לפני הרכבים הביתיים הפשוטים. ואז אתה מתחיל לחשוב אם שווה לך לשים עוד 200K שקל. אבל אם אני מנטרל רגע את הכסף, ברור שתיקח מרצדס.
    זה עובד אבל גם לצד השני.
    נגיד שאני נותן לך טויוטה שזהה לחלוטין למרצדס, מנוע, חווית נהיגה, מערכות ברכב… יוצר באותו מפעל על ידי אותו עובד. רק הסמל מקדימה שונה. זה עולה 350K וזה 80K. מה תיקח? לדעתי ברור ש90% יקחו את הטויוטה, ואחרי 5 שנים שהסמל של מרצדס גם יפסיק להרשים את השכנים אז גם ה10% האחרים יעברו.

    כשאפל התחילו אז היה את המכשיר המדהים שלהם ונוקיה מאפן. היום יש לך אין סוף מכשירי אנדרואיד. כל יומיים יש חדש. מותאם לביקוש של כל סוג לקוח. עם מפרט מטורף ובמחיר מגוכך. אז למה לשלם על אפל?

    אנדרואיד זה קוד פתוח, זה חופשי, זה מתעדכן הרבה יותר מהר. המכשיר אשכרה שלך אחרי שאתה משלם עליו (נגיד תנסה לחבר את האיפון שלך למחשב אחר, אי אפשר, כי ככה סטיב רצה)

    טכנולוגית הוא לא פחות אם לא יותר. שיתוף תמונות במכשירים? אני אגלה לך סוד, זה קיים באנדרואיד כמה שנים.

    אין היום שום יתרון לאפל על אנדרואיד, להפך. ממצב של אפל בפור של שנתיים שולטים בשוק, הם כבר היום עם נתח שוק הרבה יותר קטן, אחרי אנדרואיד, וכל שנה מאבדים עוד.

    והמודל הסגור של אפל, רק הם, חומרה תוכנה. אסור לגעת בכלום. אז הם לא יעמדו בקצב. תעשיה שלמה מפתחת את אנדרואיד וכמה חבר'ה את אפל

    Reply
  6. איתי

    אבישי, להוציא 800$ על אייפון זה לא להוציא 200K שקלים יותר על רכב, מה לעשות. אז אני חושב שהשוואה לא במקומה. חוץ מזה, אתה מזלזל בכוחו של החפיר.
    וחבל שלא קנית את המניה של אפל ב 01/01/09. הייתי עושה 533% לא כולל דיבדנדים.

    קשה לי עם האמירות של "הסוף של אפל לא יהיה טוב". אתה חושב שחברה שיש לה במזומן 140B$ מזומן נמצאת בסוף שלה?! עוד נתונים: 51M אייפונים מכירות ברבעון. 100B$ החזר למשקיעים על פני כמה שנים, 57B$ מכירות ברבעון. רווח נקי, כן נקי של 13B$!!. אם זה הסוף של חברה, אז זה ממש HAPPY END!.

    מבחינת קניבליזיציה, אז בוא תראה מה אפל עשו. המציאו קטגוריה של נגן מושלם אייפוד. לא נחו על זרי הדפנה, הוציאו את האייפון. מה הלאה? אייפד. אתה לא חושב שכל מוצר שהוציאו לא גרם לקניבליזציה של המוצרים שלה? בוודאי שכן. וטים קוק אפילו דיבר על כך. הוא אמר שהם לא מודאגים מכך. זה תהליך טבעי. התפקיד שלו ושל העובדים שלו הוא להוציא את המוצר הטוב ביותר שאפשר מבלי לחשוב על פגיעה במוצר הנוכחי.

    רוצה דוגמא הפוכה? נתח השוק של המק רק עולה בתעשית ה PC הדועכת.
    ניסית פעם לקחת מק ליד ולראות איזו חווית משתמש אתה מקבל? למי אכפת מ"גן סגור". רוב המשתמשים לא יודעים אפילו מה זה אומר.

    ודרך אגב, בינתיים כל מוצר נראה כמו של אפל (אפילו המחשבים הניידים החדשים של סמסונג נראים כמו מקבוק אייר). לא ראיתי שאפל עושה מוצר שנראה כמו של חברה אחרת.
    ככה נראה "הסוף"?!

    Reply
  7. איתי

    ועוד משהו: זה שאתה יכול לחבר את האנדרואיד שלך ולגנוב שירים זה לא בגלל ש"ככה סטיב רצה". בגלל זכויות יוצרים אתה לא יכול לנייד מוסיקה ממחשב למחשב. קוראים לזה DRM.
    לפני סטיב, א-ף א-ח-ד לא שילם על שירותי תוכן באינטרנט. זה שיש לך אנדרואיד נותן לך את היכולת לגנוב אבל לא את ההצדקה.
    אפל מעולם לא היתה מובילת שוק בסגמנט הסלולרי ובטח לא בתחום ה PC (טוב, אולי כשאפל I או II יצאו אולי כן…). מה זה משנה לך כמשתמש או כבעל מניות? האם זה פגע לך בחווית המשתמש שהיא לא מובילת שוק?

    Reply
  8. Assaf Nathan Post author

    איתי – זה שאפל עשתה 533% בעבר זה לא רלוונטי לדיון. כדי שאפל תכפיל את עצמה היא צריכה להיות בשווי שוק של טריליון דולר. זה אולי אפשרי אבל קל זה לא יהיה. יתכן מאוד שרוב הכסף במניה כבר נעשה, אם בכלל נשאר כסף לעשות בעתיד.

    זה שאפל חברה נהדרת זה לא נתון לויכוח, אבל חברות נהדרות הן לא תמיד רעיון השקעה נהדר.

    לגבי המספרים של החזרי ההון למשקיעים, המספרים גדולים אך לכשעצמם הם לא אומרים הרבה. צריך להסתכל על שיעור יחסי. כמו כן אני לא ראיתי שאפל החזירה למשקיעים 100 מליארד דולר. אם אני מחבר דיבים ועוד רכישה חוזרת של מניות חמש שנים אחורנית ומוסיף את הרכישה האחרונה אני מגיע לקצת פחות מ 50 מיליארד דולר. גם אם נלך על המספר שלך, 100 מיליארד, 100 מליארד על פני כמה שנים זה 20% משווי השוק, זה פחות ממה שהחזירה גולדמן זאקס במשך 4 השנים האחרונות וגולדמן זולה יותר מאפל וסקיילבילית יותר.

    Reply
  9. איתי

    אסף, אין לי בעיה עם כל מה שכתבת. פשוט כשכתבת את הפוסט, לא התייחסת כלל לנתונים הפיננסים שלה. אתה לא יכול להגיד על חברה "למה אני לא קונה אפל" מבלי להתייחס לנתונים הפיננסים שלה. ואם היא היתה חברה ששווה הרבה הרבה פחות?
    צריך להפריד פה בין 2 דברים:
    1. איכות המוצרים של אפל
    2. מחיר החברה
    אז קודם כל גילוי נאות: אני כבר לא מחזיק במניה כי אני פשוט חושב שיש מניות יותר זולות.
    התייחסת בלבד לכמה האייפון נחות לעומת הסינים מבלי להתייחס בכלל למחיר החברה.
    אני חושב לדוגמא שלפוקס יש ממש מוצרים גרועים שאחרי עונה אחת אין לי מה לעשות עם הבגדים שלהם. עדיין החברה עלתה פי 25 ב 5 שנים…

    ואם אתה מסתכל על סגמנט מכירות התוכן של אפל, כמה אתה משלם עבור סגמנט זה כשאתה קונה את גוגל, פייסבוק או אמזון?
    אני מסכים שלגוגל יש מוצרים מצויינים וגם לחברות סיניות. אבל, גם לאפל יש מוצרים מעולים. זה די אופנה לחבוט באפל, וזה בסדר גמור. כל אחד עושה את ההחלטות שלו כמשתמש וכבעל מניות. רק מפריע לי שרשמת מדוע לא תקנה את אפל מבלי להתייחס בכלל למס' שלה.

    Reply
  10. אבישי

    כשאמרתי הסוף, לא התכוונתי שהם בפני פשיטת רגל. הם לא! התכוונתי שבטווח הרחוק הם ירדו מהבמה. הם כבר לא יהיו הענק שמכתיב הכל, אלא עוד אחד מהחבר'ה מאחורה. אני גם לא נכנס כרגע למספרים. יכול להיות שהם עדיין רווחים, וגם עוד 100 שנה קדימה הם יעשו הרבה כסף. אני מדבר על החפיר העמוק שאתה מששוכנע שיש להם ואני חושב שממש אין.

    זה נכון שחבל מאוד שלא קניתי את המניה של אפל ב2009. אבל השנה עכשיו 2014 ואני חושב קדימה ולא אחורה. זה כמו להגיד שהיום כשהדירות בארץ בשיא ועוד רגע אנשים כבר לא יוכלים לקנות אותן גם עם משכנתא (בגלל המגבל של ב"י) זה ההשקעה האידיאלית כי אם הייתי קונה ב2008 הייתי מכפיל.

    עכשיו תראה. באופן אירוני האייפון הראשון היה הרבה יותר מוצלח מה5S. למה? כי צרכן בוחן דברים באופן יחסי ולא מוחלט. כשהראשון יצא שיא התחכום היה נוקיה עם מסך של 200 צבעים. אני זוכר את עצמי מסתכל שוב ושוב על סרטון שמראה איך בחור גולל את אנשי הקשר עם האצבע. וזה היה ואוו! לא היה שום דבר שהתקרב לזה בשוק. תוכנות, מפות, אינטרנט, אימייל. זה היה מדהים.

    עכשיו סתכל על האחרון. את כל החידושים שלו האנדרואיד הציע כמעט שנה קודם.
    בכלל תחשוב על זה. יצא עכשיו נגיד נקסוס 5. לא אוהב? יקר? גדול? אוקי אז יש המון מכשירים אחרים מותאמים לכל תקציב ולכל דרישה. ועוד שבוע יש עוד. כל חודש יוצא אנדרואיד חדש אחד לפחות.

    בוא נחשוב על האייפון. אני לא אוהב את ה5S. למה? מסך קטן. תפוח גדול, עושה לי פריחה באצבע, לא משנה. טוב אז נחכה שנה וקווה שיהיה טוב.

    נכון ש800$ זה לא 200K ש"ח. אבל אתה לא תקנה קרטיב של נסטלה ב100 שקל רק כי זה בסוף 100 שקל. אתה תגיד, רגע הוא טעים לי, אבל יש פה גם מלא של שטראוס, הם הרבה יותר טעמים (או לא פחות), זה הגיע רק אתמול ולא שוכב במקרר שנה. ויש גם בכל מני גדלים, צורות. אני לא מחויב רק לסוג אחד. והטענה שאפל לא מעתיקים? אז היא לא נכונה. הם מעתיקים גם מאנדרואיד (נגיד הnotification bar) וכן, עבדתי קצת עם מק, אין שם משהו שאין בלינוקס.

    "לא אכפת למשתמשים מגן סגור"? אני ממש לא בטוח בקשר לטיעון הזה. אם אחרי ששילמתי 800$ אני חייב לחבר את זה רק למחשב שלי, אני לא יכול לעביר קבצים בbluetooth. אני צריך להוציא עכשיו עוד 40$ על כל מטען מקורי חדש (ב5s יש אשכרה ג'יפ שמחייב אותך לעבוד עם מטען מקורי), כי אפל דאגו לעוד הכנסה, והמטענים מהדגם הקודם כבר לא עובדים. או ששינו את החיבור.

    כל זה מתנקז בסוף לזה, שמותג הוא מותג, כי יש לו איכות עודפת, אתה מוכן לשלם יותר.
    אבל ביום שיש לך משהו שהוא יותר טוב חומרתית, תוכנתית, לא מגביל כל מטר, וזול משמעותית לבעלות!!! (לא רק לקניה) אז אני אגיע לנקודה שאני אגיד, נשבעתי אמונים לתפוח אבל אין סיבה לשלם את הפרמיה

    Reply
  11. עומרי ולורט

    איתי :
    אסף, אין לי בעיה עם כל מה שכתבת. פשוט כשכתבת את הפוסט, לא התייחסת כלל לנתונים הפיננסים שלה. אתה לא יכול להגיד על חברה “למה אני לא קונה אפל” מבלי להתייחס לנתונים הפיננסים שלה. ואם היא היתה חברה ששווה הרבה הרבה פחות?
    צריך להפריד פה בין 2 דברים:
    1. איכות המוצרים של אפל
    2. מחיר החברה
    אז קודם כל גילוי נאות: אני כבר לא מחזיק במניה כי אני פשוט חושב שיש מניות יותר זולות.
    התייחסת בלבד לכמה האייפון נחות לעומת הסינים מבלי להתייחס בכלל למחיר החברה.
    אני חושב לדוגמא שלפוקס יש ממש מוצרים גרועים שאחרי עונה אחת אין לי מה לעשות עם הבגדים שלהם. עדיין החברה עלתה פי 25 ב 5 שנים…
    ואם אתה מסתכל על סגמנט מכירות התוכן של אפל, כמה אתה משלם עבור סגמנט זה כשאתה קונה את גוגל, פייסבוק או אמזון?
    אני מסכים שלגוגל יש מוצרים מצויינים וגם לחברות סיניות. אבל, גם לאפל יש מוצרים מעולים. זה די אופנה לחבוט באפל, וזה בסדר גמור. כל אחד עושה את ההחלטות שלו כמשתמש וכבעל מניות. רק מפריע לי שרשמת מדוע לא תקנה את אפל מבלי להתייחס בכלל למס’ שלה.

    דווקא כמשקיע ערך זה לגיטימי להתייחס קודם כל לעסק ולפסול השקעה על בסיס אלמנטים שאתה מזהה בו, ובקושי להגיע לנתונים הפיננסים.
    אלא אם החברה זולה באופן קיצוני.
    קשה לטעון שזה המקרה של אפל.

    Reply
  12. איתי

    אבישי, אתה חושב קדימה ולא אחורה, אבל התייחסת לשנת 2009 "שחשבת שאפל לקראת הסוף", אז בוא נדייק בפרטים. אם היית הולך נגד המחשבה הזו היית עושה קופה לא רעה כלל.
    אם במק אין משהו שאין בלינוקס אז למה מחשבים ביתיים לא נמכרים עם הפצת לינוקס כלשהי?

    עוד פעם: אני לא חושב שאפל זולה, כלל וכלל לא. אני לא מחזיק במניה, אין לי שום פוזיציה בה ואני גם לא מתכוון לא לקנות ולא להחזיק בקרוב.
    אבל, אני מעדיף לקנות אייפון, מק, אייפד ואפל טיוי.

    Reply
  13. אבישי

    ואוו. אני לא עומד בקצב של התגובות. מפרסם אחד ומיד צריך להגיב על עוד שתיים 🙂

    לגבי הDRM. אז המגבל היא לא רק על שירים. אני לא יכול גם להעביר מצגת שהכנתי בבית. אבל זו לא הנקודה, לא זכור לי שהעברתי קובץ בBT בשנה האחרונה.
    הנקודה היא שכששילמתי 800$ זה כדי להיות בעלים של המוצר הטוב ביותר ולעשות איתו מה שבא לי. לא קניתי אמא תרזה שתגיד לי מה לעשות. אז אם בא לי לגנוב שירים, אני אגנוב שירים. אני לא אגיד רגע, כל כך רציתי לגנוב אבל המכשיר של סטיב מלמד אותי שזה לא יפה, אז אני אמנע.

    (ואני לא מעודד לגנוב שירים)

    Reply
  14. אבישי

    גם מק הוא קצת נישה. לא כל מחשב שני הוא מק.
    הסיבה שמק "נמכר" יותר מלינוקס היא כי המק מגיע ארוז יפה, מאוד מעוצב. מראש נמכר כמוצר פרימיום. אבל מוצר פרמיום לא נמכר לכל אחד. הוא הרי פרימיום. לינוקס נתפס קצת כבלי אבא. מיליון גרסאות. מסובך נורא. אבל לאנדרואיד יש אבא! וגם אמא, וכמה מהם.

    אתה צודק. אני אתקן את דברי. לא חשבתי שהסוף מגיע.
    אז כולם חשבו שהios ואין בלתו. ואנרואיד היה קטן ולא רלוונטי. ואני חשבתי שבטווח הרחוק מה שישלוט זה האנדרואיד הפתוח ולא האפל הסגור. והנה היום אנדרואיד שולט בשוק, לא אפל

    Reply
  15. עומרי ולורט

    לא צריך לשכנע אותי שגוגל מקדמת את האקו סיסטם שלה כמו שאף חברה אחרת לא עושה.
    ובמקרה שלה זה כולל גם את עשרות המיליארדים הפוטנציאלים של רשתות הפרסום שלה – באפליקציות, בשירותי גוגל ובשותפי התוכן שלה.

    אני לא מחזיק גוגל אבל אני סבור שהחברה יכולה להכפיל את שוויה בתסריט סביר תוך 3 שנים, ולשבור את שיא שווי השוק הריאלי של מיקרוסופט.
    חובבי הספורט הכבדים יכולים להזדהות עם ההקבלה של גוגל לבאיירן מינכן הנוכחית לעומת אפל/ברצלונה.

    גוגל מנצחת מנצחת ומנצחת וחלק נכבד מהיוזמות שלה טרם עבר מוניטיזציה ראויה. והם אלופים במוניטיזציה.

    אבל זה לא אומר שאפל תתרסק. כמו שמיקרוסופט היא חברה מרוסקת רק בכותרות העיתונים.
    האופן בו טכנולוגיות מידע כובשות עוד ועוד כיסי ערך בחיינו הופך 9-10 חברות לאלו שרוב השומן העולמי יזרום לכיסיהן בעתיד הלא רחוק.

    כמשקיע ברור לי שצריך להיות שם, ואפילו באפט שם, רק טרם החלטתי בדיוק היכן.

    Reply
  16. איתי

    אבישי, החל מגרסאה האחרונה אתה יכול להעביר קבצים באייר דרופ שזה למעשה העברה מבלוטוס'.

    בכל מקרה, אני מעביר קבצים בדרופבוקס

    Reply
  17. איתי

    אסף, גם בוולס פארגו תקבל פחות על הפקדון שלך ותשלם יותר על ההלוואה. אז למה אנשים לא עוברים בנק?

    ואם היית מפתח אפליקציה לאייפון, היית מעדיף תאימות אחת בלבד ולא עשרות אם לא מאות תאימויות שונות שיגרמו לך כאב ראש ענקי ואולי אפילו צוות פיתוח יותר גדול.

    Reply
    1. Assaf Nathan Post author

      לעבור בנק זה הרבה יותר קשה מאשר לעבור טלפון סלולרי, בנק הוא גם לוקאלי ונכנסות בו מערכות יחסים. אני לא חושב שההשוואה רלוונטית.
      בנוגע לפיתוח אפליקציות, מה שאמרת נשמע נכון אבל העובדות מראות אחרת.

      Reply
  18. עופר

    אסף שאלות טכניות על המכשיר –
    מהיכן הזמנת Xiaomi מקורי ולא זיוף
    שילמת 34% מס קניה ומע"מ ?
    מישהו בארץ תומך בהם או שזה שגר ושכח עד הקלקול ואז למכשיר הבא ?

    Reply
    1. Assaf Nathan Post author

      הזמנתי מ EBAY, די בקלות ראיתי מי מוכר רציני ומי מוכר זיוף. כשהגיע, בדקתי והמכשיר אורגינלי.
      בכל אופן לאחר שהזמנתי חקרתי עוד ואפשר להזמין בלי חשש במחיר זול יותר מEBAY ב IBUYGOU, שהם פרטנרים של שיאומי או במחיר סופר זול בפאסט קארד טק. כולם תומכים ב PAYPAL ככה שאם קרה ו"נדפקת" בקלות תוכל לקבל את הכסף חזרה, לכן הם לא ידפקו אותך.

      לא שילמתי. החבילה של שיאומי סופר קטנה והם שולחים אותה עם מלא כיתובים סיניים ובכלל בלי הצהרה, אני מתאר לי שהיא פשוט עברה להם מתחת לרדאר, כנראה לא הרבה אנשים קונים טלפונים סיניים בארץ.
      כמובן שאין תמיכה בארץ (לא שזה משנה… מעולם לא התקלקל לי טלפון סלולרי).

      Reply
      1. Assaf Nathan Post author

        אגב באתר פאסט קארד טק מחיר השיאומי mi2s הוא רק 319 דולר כולל משלוח כך שהוא גם ככה פטור ממכס (פטור עד 325 דולר).

        Reply
  19. עופר

    אחלה.

    פשוט קונים כל כך הרבה זבל סיני (dealextreme וחבריו) שעולים כמו ארטיק מסטיק לכן הרשויות לא מסוגלות לעקוב, כנראה שגם נמאס לסינים שגונבים להם מכשירים בדרך אז הם למדו להסוות את זה כמו שצריך.

    שאלה ששכחתי – איזה משלוח עשית ?

    Reply
  20. עומרי ולורט

    אסף – התמונות של אשתך נשמרו בענן מבלי שעשיתם פעולה אקטיבית של העלאתם לגוגל דרייב וכו'?

    Reply
    1. Assaf Nathan Post author

      עומרי – לדעתי היא הפעילה איזו אופציה בעבר. לא יודע איזו. נראה לי שזה דומה לאיי-קלאוד של אפל.

      Reply
  21. עומרי ולורט

    Assaf Nathan :
    אגב באתר פאסט קארד טק מחיר השיאומי mi2s הוא רק 319 דולר כולל משלוח כך שהוא גם ככה פטור ממכס (פטור עד 325 דולר).

    על טלפון סלולרי יש מס קנייה במנותק מתקנות המכס הפוטרות קניות של עד 325 דולר.
    http://taxes.gov.il/OTHERINDIRECTTAXES/Pages/TaxesAAPurchaseTax.aspx

    כך לפחות אני מבין זאת, אבל לא יצא לי להתנסות בתשלום כזה

    Reply
  22. עמיחי

    מצחיק. בדיוק דיברתי עם מנהל האי טי שלנו שמחזיק ומטפל במאות טלפונים בחברה ושאלתי אותו איזה טלפון לקנות והוא גם המליץ לי על משהו סיני זול וטען שחבל על הכסף, הוא מאוד הפליא אותי כי הוא דווקא טיפוס שאוהב לקנות כל מיני צעצועים בלי לחשוב על המחיר ו
    הוא המליץ לי על הסיני הזה, טען שכבר קנה כמה וכמה כאלו לחברים והם מאוד מרוצים
    ובמחיר הזה אין שום הצדקה לקנות משהו שיקר פי 4

    http://www.aliexpress.com/item/ZTE-Geek-V975-3G-Smartphone-5-0-inch-IPS-1280x720P-8-0MP-Intel-Z2580-2-0GHz/1491772757.html

    Reply
  23. פיליפ

    אני בדיוק קורא את הספר "גם פילים יכולים לרקוד", וזה מזכיר מאוד את הסיפור של אפל.
    החברה הייתה של סטיב גובס, או יותר נכון סטיב גובס היה החברה. הוא זה שהמציא את המק, הוא זה שהמציא את חווית המשתמש, הוא זה שהמציא את האייפון, אייטונס, אייפד, אייפוד, וכו.
    כל מה שאפל עושים עכשיו זה לוקחים מכשיר שגובס המציא, דוחפים לו חומרה חדשה יותר, מיישרים קו עם המתחרים ויאללה נוציא לשוק. ואם תעקוב בפורומים השונים, זאת בדיוק הטענה המרכזית נגד המכשירים שלהם!
    אז נכון שעדיין יש מאפיינים שמיחדיים את המוצרים של אפל מאחרים, אבל אם תשים לב המעמד שלה ירד מלהיות המובילה,לאחת ממספר חברות שעושות פחות או יותר את אותו הדבר.
    בניגוד לחברות כמו גוגל ופייסבוק, המייסד של אפל, המוח והאנרגיה מאחורי אפל,מת.

    Reply
  24. איתי

    פיליפ, אני זוכר בפיטר לינץ' שהוא אמר שחברה שקונה כל הזמן חברות אחרות, אין שום טעם לקנות אותה. אתה יכול לקנות בעצמך אותן (או לפחות בגדר התיאוריה)
    תזכיר לי איזה המצאה מדהימה היתה לגוגל מאז המנוע חיפוש שלה? וויז, אנדרואיד, יו טיוב. הכל רכישות שלה. ובמקביל, כמה שירותים היא סוגרת ומקצה לכך המון משאבים. זוכר את גוגל ווייב? או גוגל וידיאו. אתה רוצה לקנות חברה שיודעת לנהל את המשאבים שלה נכון או מתפזרת ויורה לכל הכיוונים?

    פייסבוק? נו באמת. אתר אינטרנט. מה כבר הם המציאו? ואיזה מן חברה זו עבור המשקיעים לה שלוקחת 1B$ וזורקת אותם על רכישה של אינסטגרם. ממש ניהול נכון של ההון.

    לא יודע, חשבתי שלהיות משקיע ערך זה לחשוב נגד הזרם. אתה יודע כמה זה קשה להיות אפל?
    אתה מבין איזה אופרציה היא מנהלת? חומרה על כל סוגיה, תוכנה על כל סוגיה, פרודקשן ודיספאטץ' לכל העולם, שירותים, תוכן, קמענואות, אתה יכול להגיד באמת שאתה מבין איך העסק של גוגל עובד?

    ולגבי העתיד של אפל. אני דווקא רואה בזה יתרון שהם לא הוציאו שום מוצר "חדש" בשנים האחרונות. זה רק מראה מה כוחו של המותג אם הם "לא מחדשים" אבל 51M פראיירים נעמדים בתור לקנות את הזבל שלהם וההכנסות שלה בעליה.
    תראה עוד כמה מוכר האייפוד קשישא. מוצר בן יותר מ10 שנים.
    מה אתה חושב שיקרה להכנסות שלהם כשהם יחליטו להוציא מכונית, תרמוסטט או טלביזיה עם סמל התפוח?
    אתה חושב שטים קוק יושב כל היום ומעביר את הזמן ולא עובד על פיתוחים חדשים?

    קראתי את הספר של פישר common stocks and uncommon profits. מבלי לזכור בע"פ את כל הנקודות שם, אני זוכר שכשקראתי את הספר, ממש היה לי ויז'ן של אפל (או כמעט) בכל נקודה.

    Reply
  25. Assaf Nathan Post author

    איתי – לגוגל יש הרבה המצאות מדהימות. החל למשל מגוגל מאפס שחיסל את כל אפליקציות המפות האחרות (כולל זו של אפל), גוגל אנליטיקס, המודל של שיתוף אתרים ברווחים שלהם, גם דברים חדשים יותר כמו גוגל גלאס ואפילו האוטו שנוהג ללא נהג, ג'ימייל שהיה בזמנו הקליינט הכי טוב למייל בפער גדול ועוד ועוד. ארחיק ואומר שלדעתי גוגל המציאו את האינטרנט מחדש. לומר שגוגל לא המציאו כלום זה קצת מצחיק. כמו כן לומר שהם לא מנהלים את המשאבים נכון זה גם קצת מוזר – לחברה הרבה מאוד סגמנטים שגדלים 20-30% בשנה. כן, כשאתה ממציא כל כך הרבה דברים מידי פעם תיכשל כמו וויב או וידאו, אבל הכשלונות שלהם רק מראים שהם לא מפסיקים להמציא.

    נראה לי שאתה מנסה להוריד את גוגל כדי להעלות את אפל, אני חושב שאתה טועה בשני המישורים: אחד – לא צריך להוריד חברה אחרת כדי להוכיח שחברה מסויימת היא טובה, צריך להוכיח שהחברה שעליה אתה עובד היא טובה. שניים – לנסות להוריד חברה מצויינת כמו גוגל זה ניסיון שנידון לכשלון, העובדות מדברות בעד עצמן.

    לגבי רכישות – מאז ההנפקה של גוגל בשנת 2004 המניה עלתה פי 12 וגם העסק גדל פי כמה. לא נראה לי שיש רבים שעשו פי 12 ב 10 שנים, כך שמה שפיטר לינץ' אמר לא מדוייק בלשון המעטה. כמו כן לא היית יכול לקנות את החברות שגוגל קנתה כי לרוב הן לא ציבוריות וגם לא היית יכול לעשות עם החברות האלה מה שגוגל עשתה.

    עזוב את גוגל – תסתכל על חברות כמו TCI של ג'ון מאלון שעשתה פי 31% על הכסף מעל 20 שנה, פי אלף על ההשקעה המקורית. מי שמכיר את ג'ון מאלון, אין יום שהוא לא קונה, מוכר, או עושה ספינאוף לחברה. אם לא צריך לקנות חברות שקונות חברות אחרות, בעצם גם ברקשייר פסולה, חילן וטבע פסולות וגם כל החברות בספר אאוטסיידרס, שכולן עשו מעל 20% שנתי עשורים רבים. בגישה הפשטנית הזו פסלת הרבה מאוד חברות נהדרות. לכן לדעתי המשפט הזה של פיטר לינץ' לא מובא כאן בהקשר נכון. לא חסרות חברות שגדלות ע"י רכישת חברות אחרות ומפיקות מכך ערך רב.

    אתה מנסה להוכיח שוב שאפל חברה נהדרת – אבל זה להטיף למקהלה. השאלה הפשוטה היא האם הרווחים שלה מייצגים – לדעתי (ולדעת השוק) ישנה סבירות גדולה שהרווחים שלה כיום לא מייצגים וקשה מאוד להוכיח אחרת שלא בניפנופי ידיים.

    Reply
  26. פיליפ

    איתי, פיטר לינץ אמר את מה שהוא אמר רק ביחס לקניית חברות שהעסקים שלהם שונים מהעסקים של החברה הקונה. גוגל קנתה וקונה עסקים משלימים למוצרים שלה.
    אסף דיבר על הקצאת הון ואם חברה יכולה לקנות עסק אחר במקום לפתח את אותה טכנולוגיה בעצמה ביותר זול, בתור בעל מניות אני אשמח מאוד.
    ובנוגע לפייסבוק, בתור עסק זה עסק מעולה, כשיש לך מיליארד משתמשים עם כל המידע שלהם, זה רק מתאים שתוכל לשים פרסומות מותאמות אישית. זה שהוא מתומחר יקר מידי זה משהו אחר.
    ואגב אם כבר גוגל או פייסבוק, העולם משתנה מהר מאוד, גוגל מבינה את זה ולכן אתה רואה כל מיני כיוונים שהחברה מתפתחת בהם כנל לגבי פייסבוק. אפל לעומת זאת קצת קפאה על שמריה פה.

    Reply
    1. Assaf Nathan Post author

      אגב – משהו מעניין בשיאומי – אפשר להקליט שיחות. אפשר להפעיל אופציה שמקליטה את כל השיחות, נכנסות ויוצאות, באיכות טובה. לא ראיתי את זה לא באייפון ולא בסמסונג גלקסי וחיפשתי ממש ממש טוב. לי זה מאוד חשוב, למשל כשאני מדבר עם הנהלות של חברות – השתמשתי בכל מיני שיטות חורניות להקליט שיחות ופתרון כזה נראה לי מאוד מאוד אלגנטי. כמו כן קשה שלא להרגיש את האיכות כשמחזיקים אותו ביד. ככל שעובר הזמן אני מתפתה לקנות לי את הMi3…. בסוף זה יקרה כנראה.

      Reply
  27. עמיחי

    אסף- באנדרואיד יש אפליקציה כזו כבר כמה שנים טובות. לא זוכר מה שמה כי מחקתי אותה מזמן.
    הייתה מקליטה לי את כל השיחות ומוחקת אותם לאחר זמן מוגדר.

    Reply
  28. Assaf Nathan Post author

    בטוח? זו לא אפליקציה שמשתמשת בספיקר או בשירות שיחות מרחוק? אני זוכר שחיפשתי ולא מצאתי. מה שבטוח ב 100 אחוז זה שבאייפון אין אפליקציה כזו. אפשר להתקין משהו די חורני אם פורצים את האייפון אבל תוקע את המכשיר לימין ושמאל – ולא בא לי לפרוץ אותו.

    Reply
  29. אלדד

    מחשב אטום נייח עולה 800 ש"ח.
    מחשב טוב שולחני(לא מחשב יקר לגימרים) עולה 2400 ש"ח.

    פי 3 .

    לכן מה שכתבת:"אותו דבר לגבי ה MotherBoards – פעם היה הבדל משמעותי בין אחד לשני, במחיר, במפרט. כיום הלוח הפשוט ביותר נותן הרבה יותר פונקציונליות מזו שהמשתמש הממוצע ישתמש אי פעם וההבדלים בביצועים בין הלוחות זניחים. כך קרה לזכרונות ובעצם לכל מרכיבי המחשב האישי."

    לא נכון.

    Reply
    1. Assaf Nathan Post author

      אלדד, קשה לי לראות איך מה שכתבת סותר את מה שאני אמרתי.

      Reply
  30. אלדד

    במחשב החלש ביותר ב 800 ש"ח הביצועים גרועים.
    ב 2400 מעולים.
    כתבת שלוחות האם פחות או יותר אותו דבר והזיכרונות פחות או יותר אותו דבר.
    גם בזיכרונות יש לך זיכרון קטן זול וזיכרון גדול יקר – ויש הבדל משמעותי בביצועים
    למשתמש הממוצע.
    אפילו בספק הכוח שהוא היחידה הסטנדרטית יש ספק עם קירור(ז"א בלי מאוורר) שהוא מאוד יקר.
    היתרון בו שהוא מחזיק הרבה זמן כי המאוור של הספק נוטה להתקלקל ואם זה קירור בלי
    מאוורר אז גם אין רעש.

    לסיכום ההבדל העיקרי בין המחשבים הסטנדרטים היום הוא בלוח האם ובזיכרון ודווא שם יש הבדל גדול.
    תכננו את זה ככה כי הפער הכלכלי בין האנשים הולך וגדל אז עושים מחשבים
    ל 2 הקצוות האלה.

    הדברים שאמרת נכונים יותר לשנות ה 2000 – היצרנים שינו כבר את הדבר הזה לרעת הצרכן.
    תהיה בטוח שזה יקרה גם עם החפיצים בעתיד.

    Reply
    1. Assaf Nathan Post author

      שוב לא סתרת אותי. כתבתי: "הלוח הפשוט ביותר נותן הרבה יותר פונקציונליות מזו שהמשתמש הממוצע ישתמש אי פעם וההבדלים בביצועים בין הלוחות זניחים".

      כדי לסתור אותי, תצטרך להראות לי שני לוחות, נניח שאחד עולה 500 שקל והשני 2000 שקל, ובלוח היקר יותר יש פונקציה כלשהי שמשתמש ממוצע לא יכול בלעדיה. אם תוכל להראות לי פונקציה כזו, סתרת אותי. אני מנחש שלא תצליח 🙂

      למען הסר ספק, המשתמש הממוצע הוא המשתמש שמגדיר 99.9% מהשימושים במחשבים האישיים: גלישה באינטרנט, אופיס, תוכנות מסחר אלקטרוניות, מדיה (סרטים, תמונות ומוזיקה), סטרימינג, סינכרון עם הטלפון, גיבוי נתונים, עיבוד נתונים וכו'. לשימושים האלו אין הבדל בין חומרה של 800 שקל כמו שאמרת לחומרה של 2000 שקל.

      העובדה שיש לוחות יקרים יותר ופחות לא סותרת את מה שאמרתי. תמיד יהיה מוצר יקר יותר למי שמחפש לשלם. למשל, אני יכול לייצר לוח שיחזיק 1000 שנים, עם קבלים מזהב ומוליכים מפלטינה, כיסוי נגד הפצצה גרעינית ו 500 סלוטים לכרטיסי מסך במקביל XFIRE. הלוח יעלה 500,000 דולר. נו אז, מה זה אומר? זה רק אומר שאם משתמש ממוצע יקנה את הלוח הזה, הוא יבזבז הרבה כסף.

      לאחרונה קניתי מספר מחשבים ובדקתי "ביצועים" של לוחות שונים. ציפסט Z77, H77, P77 – הכל זהה. ההבדלים מינוריים. למשל אפשר לבדוק באתר של טומס הרדוור – ההבדל בין לוח שעולה 500 שקל לזה שעולה 2000 שקל הוא פחות מ 5% בביצועים למשתמש הממוצע.

      ההבדל בין זיכרון במהירות 1333, 1600, 1800 או 2400 הוא זניח עבור המשתמש הממוצע. אני מוכן להתערב איתך שגם עבור משתמש לא ממוצע, אם תתן לו שלושה מחשבים זהים עם זכרון 1600, 1800, ו 2400 מגהרץ מותקן בכ"א בהתאמה, הוא בחיים לא ידע באיזה מחשב הזיכרון המהיר מותקן. לעיתים, גם אם תתן לו להריץ משחק כבד על המחשב הוא לא ידע היכן מותקן הזיכרון המהיר. פשוט כי היום החומרה כל כך חזקה שזה באמת לא משנה.

      פעם היינו מחליפים מחשב כל שנה, אחרי כן כל שנתיים וכו'. המחשב האחרון שהיה לי עד לפני שנה וקצת היה בן שבע וחצי שנים. שידרגתי אותו ולדעתי המחליף שלו ישרוד כבר מספר דו ספרתי של שנים. לאחרונה קניתי מספר מחשבים למשתמשים ממוצעים, אני יכול לומר לך שאין הבדל בין i7 ל i3 או ביו זיכרון 1333 ל 2400 או בין לוח שעולה 500 שקל ללוח שעולה 2000 שקל למשתמש הממוצע.

      לומר שאין קומודיטזציה במחשב האישי זה קצת מעורר פליאה. פעם היית משלם יותר על לוח שהיה בו כרטיס קול מובנה, או שהיה בו סלוט של PCI ולא EISA, או שהיה בו מודם מובנה או כרטיס רשת מובנה. אלו תכונות חשובות ונחוצות. האם היום יש לוח בלי כרטיס רשת מובנה או כרטיס קול מעולה (HD) מובנה? האם היום יש לוח שאין בו את כל הפונקציונליות החשובה למשתמש הממוצע? האם היום אישתי, שמשתמשת במחשב שלה לכל השימושים שכתבתי מעלה, המחשב מחובר לטלויזיה ומשתש גם בתור הכבלים שלנו – האם לאשתי היה משנה אם הייתי קונה לה לוח שעולה 400 שקל (תבחר כל לוח שתרצה) או לוח של 5000 שקל? היא היתה מרגישה? כנראה שלא. גם בסרטים הכבדים ביותר, Blueray בגודל 16 גיגה, שזה הקצה של השימוש של המשתמש הממוצע, המחשב החלש ביותר היה מציג את הסרט ללא בעיה.

      כמובן שתמיד יהיו גיימרים – יש לי חבר כזה. הוא תמיד קונה מחשב ב 11,000 אלף שקל, כל שנתיים שלוש. זה לא אומר שאין קומודטיזציה. אם מישהו מחפש להוציא יותר – הוא ימצא מישהו שיקח את הכסף שלו.

      קומודטיזציה של ענף טכנולוגי אומרת שעקומת התועלת השולית הפוחתת היא שטוחה. זה אומר שכדי להשיג שיפור הולך וקטן אתה צריך לשלם הרבה הרבה יותר. הממוצע הופך להיות הכי רחב שיש. זה המצב בסקטור המחשב האישי כיום.

      אמרת שההבדל נעוץ בלוח האם. קבל אתגר – תראה לי את הלוח היקר ביותר שאתה מצליח למצוא ואת הזול ביותר שאתה מצליח למצוא, שאת שניהם עדיין אפשר לקנות בחנויות, ותראה לי שההבדל בביצועים בין שניהם עולה על 100%, סדר גודל שהמשתמש הממוצע אולי אולי יצליח להרגיש. נראה אם תצליח.

      Reply
  31. אלדד

    כתבת:"למען הסר ספק, המשתמש הממוצע הוא המשתמש שמגדיר 99.9% מהשימושים במחשבים האישיים: גלישה באינטרנט, אופיס, תוכנות מסחר אלקטרוניות, מדיה (סרטים, תמונות ומוזיקה), סטרימינג, סינכרון עם הטלפון, גיבוי נתונים, עיבוד נתונים וכו’. לשימושים האלו אין הבדל בין חומרה של 800 שקל כמו שאמרת לחומרה של 2000 שקל. "

    ואתה פשוט טועה.

    intel atom זה זבל ואף אחד לא קונה אותו רק מי שלא מבין או ממש אין לו כסף.

    במיוחד בוינדוס 7 אבל גם ב xp יש הבדל במהירות!
    זה משמעותי.
    אני גולש באינטרנט ומוריד קבצים ומריץ כמה יישומים ביחד(כמה חלונות+נגן מדיה+עיבוד נתונים+משחק קליל) ואם אתה לא במחשב החזק זה יהיה לך איטי יותר.

    אתה חושב שאנשים קונים לוח חזק+6 ג'גיה זיכרון במקום לוח חלש+2 ג'יגה כי הם טועים
    וזה רק אגוטריפ?
    בשימוש שוטף וארוך – לא רק לבוא הביתה מהעבודה ולפתוח מחשב לחצי שעה/שעה – המחשב
    החזק הרבה יותר מהיר בפועל לא בתיאוריה.

    הגלישה היום היא לא כמו פעם פותחים הרבה חלונות – בכל חלון יש מדיה – אתה לא מבין
    הכל כרוך אחד בשני.
    עם האוכל בא התיאבון.
    ככל שהחומרה חזקה יותר מפתחים באופן טבעי תוכנות בזבזניות יותר ןאנשים פחות חסכוניים
    בשימוש שלהם.
    פעם פתחו עמוד אינטרנט אחד אח"כ סגרו אותו ופתחו נגן מדיה – היום הכל ביחד.
    זה היופי של מולטיטסקינג.

    Reply
  32. אלי

    חייב להצטרף לאלדד. לאחרונה שדרגתי מ4GB ראם ל8 ויש הבדל רציני בפועל.
    גם ברכיבים האחרים, כמו לוחות אם, קול ומסכים, יש הבדלים רצינים שמורגשים גם ע"י המשתמש הפשוט.

    Reply
  33. Assaf Nathan Post author

    אלי לא מדובר על שדרוג, מדובר על קומודיטיזציה. אם משדרגים בטח שיש שיפור, זה לא אומר לא כהוא זה על קומודיטזציה.

    Reply
  34. Assaf Nathan Post author

    כנראה לא הובנתי, אנסה לחדד את הנקודה, שוב פעם. נראה לי שלא ברור מהי קומודיטזציה.

    בטח שיש הבדל בין 4 גיגה ל 8 גיגה. פשוט כי 4 לא שווה ל 8. אם 4 היה בדיוק כמו 8, אז לא היינו צריכים את 4 והיינו יכולים לדלג עליו שסופרים ל 10. אם נקנה דיסק של 100 גיגה או 1000 גיגה, יש הבדל. של 900 גיגה. פשוט מאוד. בראשון אפשר לשים 100 סרטים ובשני 1000. הבדל גדול.

    גם אם נשדרג מחשב בן 10 שנים למחשב חדש יהיה הבדל. בדיוק כמו שמשדרגים רכב בן 20 שנים לרכב חדש. זה לא אומר שאין קומודיטזציה בעולם הרכב.

    עם זאת, קומודטזיציה אומרת שאין הבדל בין *הרכיבים* במחשב – זה אומר שההבדל בין לוח אם כזה או אחר אינו משמעותי, או בין מעבד כזה או אחר אינו משמעותי, כל המוצרים מכילים את כל הפונקציונליות הדרושה.

    אם אבא שלי ישאל אותי: "אסף, להוציא 400 שקל על מעבד i3 או 2000 שקל על מעבד i7?" אני אענה לו שזה לא משנה כי הוא לא ירגיש את ההבדל.

    קומודיטזציה עונה על השאלה מהו ההבדל בין X ל Y, כאשר X ו Y הם תחליפים זה לזה. מן הסתם, 8 גיגה הוא לא תחליף ל 4 גיגה, כמו שלמלא חצי מיכל דלק זה לא תחליף ללמלא מיכל שלם, זה אותו המוצר, הוא לא תחליף לעצמו – אלו מידות.

    השאלה הנכונה כדי לבדוק האם יש קומודיטי בעולם המחשבים היתה האם לשדרג לזכרון של מיקרון או של סמסונג או של קינגסטון. או האם לשדרג לזיכרון של 1666 מגהרץ או 1800?

    לא כתבת "שדרגתי מ 4 גיגה זיכרון ל8 גיגה זיכרון של מיקרון במהירות 1800 מגהרץ", למה?
    העובדה היא שלא כתבת מהי הפירמה של היצרן ולא מהי המהירות היא רק כי הנפח חשוב, היצרן או התדר לא חשובים – זו בדיוק ההגדרה של קומודטיזציה.

    Reply
    1. Assaf Nathan Post author

      זו קומודטיזציה.
      המעבד החזק ביותר ברשימה עולה 1111 דולר. החלש ביותר (מאותו דור) עולה 130 דולר. אז מה הרווחנו אם נקנה מעבד שיקר בכמעט 1000 דולר מהחלש ביותר?
      1. נגלח שניה שלמה ביצירת קובץ PDF של אדובי.
      2. נדחוס קובץ אמפישלוש ב84 שניות במקום 86 שניות, 2 שניות חסכון.
      3. בהמרה של קובץ באייטיונז (מה שאבא שלי עושה הרבה למשל) נחסוך שניה אחת – מ 59 ל 58 שניות.
      4. בקידוד וידאו מתקדם נחסוך 46 שניות! זמן כללי 87 שניות אל מול 41 שניות.

      חבל שאין בדיקה של יישומי אופיס. אין בדיקה כזו … פשוט כי אין הבדל בין המעבדים.
      אחרי שראינו ש 1000 דולר היו חוסכים לנו שניות בודדות, נבדוק כמה חשמל מתבזבז לנו – המעבד החזק מבזבז 65% יותר חשמל במנוחה ופי 2.5 יותר חשמל בעבודה. כלומר שמי ששילם על מעבד חזק – ממשיך לשלם.

      וכמו שאיתגרתי את אלדד והוא לא נענה לאתגר – אשמח אם תראו לי גרף של ביצועים שמראים שלוח שעולה 2000 דולר עדיף על לוח שעולה 100 דולר, ליישומים של המשתמש הפשוט.

      אני מבין את הרתיעה שלכם. אני מגיע מעולם הטכנולוגיה וה IT, אני מהנדס חומרה בסופו של יום. איך יתכן שמישהו אומר לכם שלוח שעולה 4000 שקל עם זכרונות שעולים 4000 שקל זה בדיוק כמו לוח שעולה 400 שקל עם זכרונות שעולים 400 שקל? העובדה שאתם קופצים פשוט אומרת שאתם, מה שנקרא, "אניני טעם". אם אני אומר לאבא שלי שהטעם של מרלו זה כמו הטעם של קברנה סובניון, אני אחטוף סטירה. אבל העובדה היא ש 99% מהאנשים לא יודעים להבדיל בטעם. אבל הוא אנין טעם ולכן הוא "לוקח ללב". כמו ביין, העובדה היא של 99% מהאנשים אין הבדל בחומרה שהם יקנו. אם אבא שלי יכנס לחנות ויוציא 1500 שקל על מחשב חדש או 11,000 שקל על מחשב חדש- הוא לא ידע את ההבדל, פרט לכמה ששילם. כמובן ששני המחשבים לעיל הם לא אותו הדבר, אך כיום, תוספת הכסף הזו, לא מקנה לכם שיפור אדיר בביצועים. פעם תוספת כזו היתה ההבדל אם תקנו מחשב שאפשר לעבוד איתו או תקנו משקולת לשולחן. כיום, עם שני המחשבים תוכלו לעבוד. עם שניהם תוכלו אפילו לשחק במשחקים הכי חדשים. במשחקים יתכן שהזול יותר יגמגם, אבל המשחק יעלה וירוץ. פעם זו היתה שאלה של ירוץ או לא ירוץ. כלומר ששני המחשבים יכולים לעשות ה-כ-ל, יש בהם את כ-ל הפונקציונליות. לא משנה היצרן ולא משנה המהירות, אם קניתם את זה בחנות – זה יעשה את העבודה.

      זו בדיוק קומודטיזציה. אגב, לא אני המצאתי את זה. יש אפילו קייסים על PC שלומדים עליהם באוניברסיטה. תראו מה קרה למעצמות כמו DELL ו HP, איפה הן כיום. גם תמיד תוכלו לשאול את דוקטור גוגל. אני לא חושב שזו שאלה, האם יש קומודטזיציה בפיסי, אני חושב שזו עובדה. תמיד יהיו את המשמתמשים הכבדים שיהיו מוכנים לשלם פי 2 ו – 3 ואפילו פי 10 כדי לקבל ביצועים טובים יותר, פעם הם היו מקבלים ביצועים טובים פי כמה, כיום הם משלמים את אותה הכפולה בשביל שיפור של 20-30% במקרה הטוב.

      Reply
  35. אלדד

    אתה צודק בין i3 ל i7 יש הבדל רק ביישומים הכבדים ולא למשתמש הממוצע.

    דיברנו על המשתמש הממוצע.

    הקטע זה שמחשב ב 1000 ש"ח עובד חלש בשביל ממוצע – החל מזכרונות ועד לוח אם.

    אני לא מעניין אותי קומודיטזציה ומושגים מסובכים.

    אני יודע כמה כסף יוצא מהכיס שלי.

    ב 3000 ש"ח אני אקבל מחשב מהיר ליישומים ממוצעים – שאני אטוס איתו ואהנה מכל רגע.
    ויחזיק לי שנים רבות עד שיהיה איטי לתוכנה החדשה.

    ב 2000 ש"ח מחשב טוב ונחמד.

    ב 1000 ש"ח – מחשב שכונה.

    אתה בתור מהנדס חומרה לשעבר – לא רגיל לזבל של מחשבים בשביל לחסוך כסף.
    שכחת כבר מה זה.
    נראה לך שאנחנו סתם מפונקים – תעבוד שניה עם אטום – מעבד עם ליבה אחת
    או תעבוד עם 2 ליבות על וינדוס 7 ואז נראה אותך.

    דיברת על מרלו.

    אני לא מדבר על מרלו – אני מדבר לקנות סקודה או מכונית בינונית?

    הקומודיטיזציה היום פחות חשובה -מעבד אינטל עולה 10 אחוז יותר מ amd

    לא זה הבעיה – הבעיה שעשו מונופול ולכן אין מחירים זולים.

    למשל רק 2 חברות מעבדים בפועל.
    אולי בגלל שלעשות מעבדים היום זה יקר לא כמו פעם.
    אין יותר רכיבים זולים נורמלים בתחום המעבדים והזיכרונות.
    אם זה לא משהו איכותי – זה סיכון שלא יחזיק מעמד.

    Reply
  36. יואב

    הנה בלוגר חכם שמנסה לנתח למה מר גרינבלאט אוהב את אפל:

    http://brooklyninvestor.blogspot.co.il/2014/03/greenblatt-on-cnbc-market-reasonably.html

    השורה התחתונה היא מעניינת: אף על פי שצריך להמנע מחברות שקשה לנחש מה ימכרו בעוד כמה שנים בגלל שינויי טכנולוגיה, יש הגיון בלהחזיק קבוצה של מניות כאלה אם הן זולות.

    אל תתנפלו, רק תחשבו על זה קצת. זה לא מטופש בכלל.

    Reply
  37. אסא

    אסף,
    לאחר חודשיים של שימוש, אתה/אישתך עדיין ממליץ על ה- Xiaomi Mi2S? המחיר שלו ירד ל- 240 דולר.
    איך העברית? זה חשוב לי, כי המכשיר מיועד לילד.

    Reply
  38. Assaf Nathan Post author

    שאלתי אותה, אומרת שכן.
    לגבי עברית: התפריטים והממשק באנגלית, אך התמיכה בעברית ללא דופי, באפליקציות, מיילים, סמסים וכו'. אני לא יודע אם זה יתאים לילד שלא מכיר אנגלית. אשתי לא דוברת עברית כשפת אם, אז אנגלית זה טבעי בשבילה ולא בדקה איך משנים הממשק לעברית, אך שמעתי שאפשר להתקין תפריטים בעברית, אני פשוט לא יודע איך, אך מקריאה באתר הזה נראה לי שזה די פשוט:
    http://hebmiui.com/

    Reply
  39. Assaf Nathan Post author

    אסא, אני מכיר מישהו שקנה את הטלפון "אורז אדום" (הונגמי) לבן שלו. אם תרצה אשאל בשבילך (שלח לי מייל)

    Reply
  40. אסא

    תודה. אבל אני (בינתיים) לא בעסקי התקנת רומים לא מקוריים. לכן העברית היא בעיה מבחינתי.
    נראה לי שלילד Mi2S מספיק ואין לו צורך ב- MI3.
    על האורז האדום כבר שמעתי דברים מאוד טובים, אך רציתי מכשיר עוד יותר מתקדם.

    Reply
  41. יובל

    מאז פרסום הפוסט אפל עלתה 21%…

    Reply
  42. יובל

    שהתשואה של אפל ב 5 חודשים היה לא רעה

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      זה כמו לומר למישהו שמדבר על יצירת חשמל מלוחות סולארים ואיך זה יכול לשנות את עתיד האנושות: "אבל אתמול היתה שמש חזקה". אין קשר למה שנאמר בפוסט.
      שום דבר מהותי לא השתנה במצב התחרותי של אפל, במצב העסקי, במודל העסקי, פרט לסנטימנט של השוק. קוראי הבלוג הזה יודעים שמה שחשוב בטווח הארוך הוא העסק ולא מה השוק חושב על העסק.

      Reply
  43. עומרי

    אני מתמודד עם תגובות דומות בעניין טבע בקרב מכריי

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      קשה לאנשים להבין שמניה עולה לא אומר שצדקת ומניה יורדת לא אומר שטעית, לפחות בטווח הקצר. פשוט קשה להתווכח עם כסף בכיס או "הפסד" על הנייר… קוראים לזה "משקיעי מומנטום". תתפלא, לפעמים זה עובד 🙂

      Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *