ולמרות הכל – נוע תנוע

By | 15/06/2014

כמה אש קיבלתי על כל מה שקשור בביטקוין. בזמנו אמרתי שאני מאמין שרבים הסיכויים של הביטקוין לשרוד מאשר להיעלם, ומה שיקבע בסופו של יום אם הביטקוין ישאר איתנו או יתחפף לו לעולם הבא הוא מספר העסקים שמשתמשים בו. בינתיים נראה שהסיכויים של מר ביטקוין לשרוד השתפרו פלאים בחודשים האחרונים. מעל חצי שנה עברה מאז הפוסט על הביטקוין, ובכן, נראה שיותר ויותר עסקים מקבילים ביטקוין. בישראל, בזמנו, לפני חצי שנה, היו רק 29 עסקים שמקבלים ביטקוין. כיום יש כבר 56 (לפחות לפי קוינמאפ, שהוא כמובן מקור מידע לא מחייב). 56 זהו מספר שעודנו צנוע, אך אם המגמה היא הכפלה בכל חצי שנה, תוך מספר שנים רוב העסקים בישראל יקבלו ביטקוין. אך זה לא הכל, המשיכו לקרוא מטה ואולי תופתעו.

 פרספקטיבה על הבועות

הרבה אנשים מתמקדים בביטקויין כאשר המחיר שלו נע מעלה או מטה בחדות ולרוב צווחים "בועה, בועה!". הם צודקים, יש בועה, ויש גם התרסקות אחריה. המחיר זע בחדות, אין צל של ספק. אך אם נפריד את תנודות המחיר מהרעיון נראה שהרעיון עודנו טוב, שריר וקיים. אגב, לאחרונה המחיר מפגין יציבות יחסית, אך כמובן יציבות רחוקה ממה שדרוש ממטבע בוגר (לדעתי גם לשם נגיע).

בשביל שיהיה מעניין הנה מבט על הבועות של הביטקויין בשנתיים האחרונות. בכל בועה הגיע הביטקוין לשיא וירד 50% מערכו לאחריה:

הבועות של הביטקוין (גרף ליניארי)

הבועות של הביטקוין (גרף ליניארי)

די קשה לראות את הבועות, אז הוספתי לכם סקאלה לוגריתמית, שם קל לראות את הנפילות של 50% בערך. שימו לב שירידה של 50% בסקאלה לוגריתמית נראית תמיד קטנה (כי זו רק חזקה אחת של שתיים…):

הבועות של הביטקויין

הבועות של הביטקויין (סקאלה לוגריתמית)

בזמנו טענתי שלא יתכן שלא יהיו בועות במשהו שעובר צמיחה כה מהירה – זה אך טבעי כאשר מקבלים סחורה / מטבע / חיה חדשה. במיוחד אם היא בנויה על אינפורמציה – הסיפור מקבל תאוצה. גם בשוק המניות יש בועות, אך איטיות יותר – ולמרות זאת אנו רואים שקצב הבועות מאיץ עם קצב האינפורמציה, זהו טבע הדברים. לכן כשאומרים לי שהביטקוין הוא בועה ומשווים אותו לכל מיני בועות החל מבועת הצבעונים בהולנד דרך בועות משונות בסין ועד בועת הדוט קום – אני לא מתרגש – כי אני יודע שהם צודקים, וגם אני צודק. ההבדל הוא שאני צודק בטווח הארוך (כנראה, ימים יגידו, לדעתי הסבירות גבוה מ 80%) והם צודקים בטווח הקצר, כפי שאפשר לראות שהם צדקו שלוש פעמים בשנתיים האחרונות, והביטקויין לא נעלם – ההפך. ולמרות הכל, נוע תנוע.

כמה מילים על פרטיות

כשהיינו באמריקה, אני יניב ונתי, נהגנו להזמין מלון בעיר שאליה רצינו לנסוע ביום שלפני. באחת הערים היו 7 מלונות של Marriott. הזמנו אחד מהם. ביום למחרת, כשכוונתי את ה GPS למלון, מתוך עצלנות כתבתי רק: "Marriott" ואות אחת משם העיר. הפלא ופלא: לא רק שה GPS (של גוגל) ידע מייד לאיזו עיר אני מתכוון (למרות שהיינו מרוחקים ממנה מאות קילומטרים), הוא גם ידע לאיזה מלון אני רוצה להגיע בעיר ומייד כיוון אותי למלון שהזמנו, למרות שהיו 7 מאריוטים באותה עיר! הסיפור חזר גם בכל מה שנוגע לטיסות שלנו – גוגל ידע בדיוק לאן אנו טסים ומתי, מאיזה גייט הטיסה יוצאת ועוד. אני בטוח שחלק מזה הוא לשם נוחיות ונובע מכך שגוגל קורא את המיילים שלי ומשתף את המידע הזה על גבי כל האפליקציות של גוגל. אבל תארו לכם מצב שבו אתם רוצים לנסוע מבלי שאף אחד ידע, גם לא דוד גוגל?

אבא שלי אמר לי פעם שאין כזה דבר "חינם". אז איך זה שהכל חינם באינטרנט? ג'ימייל? וייבר? וואטסטפ? פייסבוק? הכל חינם כי אתם משלמים בפרטיות שלכם, זהו הכסף האינטרנטי החדש. לדעתי רק בגלל זה ביטקוין יצליח – כי בעתיד הוא יהיה הדרך היחידה להסתיר משהו, אפילו קטן.

הפתעה נעימה שקיבלתי היום

פעם רק שירותים שקשורים לפרטיות היו מקבלים ביטקוין, כמו למשל VPN או אפילו ספקי אינטרנט ובהם השתמשו בעיקר פריקים של פרטיות. אך עם זאת, בזמן האחרון אני רואה מגמה ברורה ומובהקת של שירותים שהם מיינסטרים לחלוטין שמתחילים להשתמש במטבע. למשל, כשרציתי להזמין מלון עכשיו, באקספדיה, תראו במה נתקלתי:

תשלום בביטקוין באקספדיה

תשלום בביטקוין באקספדיה

מסתבר שאפשר לשלם בביטקוין באקספדיה! הנה כתבה בנושא. אני אוטוטו טס לחו"ל, אני אשלם בביטקוין ואדווח. נראה לי שזו תהיה חוויה חדשה.

מה שברור לי שבעולם של מיסים עולים, ממשלות שמנסות לעשות (אי) צדק חברתי, מנסות להעלים את השימוש במזומן ואת האנונימיות, אווירה כוללת שבה הצלחה ועושר הם אות קלון (פוסט בדרך) ועשירים הם הנרצעים החדשים, עידן שבו חוסר הפרטיות הולך ומתגבר ואח גדול שמסתכל ומסכל תנועות של הון (מישהו אמר FATCA?) – לביטקוין תהיה רוח גבית חזקה.

גילוי נאות: לעבדכם הנאמן יש ביטקויונים (יהיו לו קצת פחות לאחר שישלם על המלון). קניית ביטקויינים היא איננה השקעה אלא ספקולציה. אינני בר סמכא בנושא או בכל נושא. יש לקרוא הפטור מאחריות.

19 thoughts on “ולמרות הכל – נוע תנוע

  1. אילון

    אסף. אני לגמרי איתך שביטקוין ישרוד. הטכנולוגיה מגניבה.
    השאלה היא רק מה יהיה מחירו.
    מכיוון שביטקוין הוא בסה"כ משהו שניתן לחלק למיליוני "מיני" ביטקויינים, הרי שהשימוש בו הוא בלתי מוגבל. ממש כמו אימייל.

    לכן, החזקת ביטקוין שקולה להחזקת מניה בג'ימייל או באימייל של יאהו, המערכת ניתנת לשכפול ע"י אינספור מתחרים, ואתה רק מנחש שהכלי הספציפי הזה ינצח בתחרות. (כבר יש תחליפי םבכל העולם כידוע)

    Reply
  2. עמי

    אסף
    מה דעתך על המטבעות הקריפטוניים האחרים?
    למשל לייטקויין שיותר קל לכרות ועולה היום כ 11$

    Reply
  3. שלומי

    אתה רומז שגוגל ידע לאן אתה טס בגלל המיילים, מה עשה השקל המסכן?

    אני חושב שבשלב זה הממשלות שאתה טוען שעושות אי צדק חברתי יכולות להיכנס בביטקוין דיי חזק. אתה קראת הרי את הדוח למלחמה במזומן. מה הבעיה בדוח למלחמה בביטקוין? כמעט אותם רציונאלים כמו מלחמה במזומן.

    אתה חושב שתקום זעקה חברתית גדולה? אני לא בטוח.. פאקינג הולכים להגביל את שיטת התשלום העתיקה ביותר, מזומן, ואף אחד לא ברחובות. נראה מסוכן כהשקעה. אם אתה רוצה לקנות באנונימיות אתה יכול להמיר ספציפית לביטקוין את סכום הטיסה אבל זה העברה בנקאית ועמלות. .

    Reply
  4. תומר

    לי יש רק שאלה אחת 🙂

    אם הביטקוין אמור להיות עם השנים מטבע לגיטימי, אז צריך לכל אדם סביר אפשרות להחזיק כמות סבירה לטובת מסחר.
    זה לא מחייב שהמחיר שלו צריך להיות כזה שיאפשר את זה??

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      אתה לא חייב לקנות ביטוקיין שלם, אפשר לחלק אותו למאה מיליון יחידות (ומדברים על לחלק ל 10 מיליארד).
      זה כמו חתיכת זהב – אתה יכול לקנות גרם או קילו, מה שבא לך.
      תיאורטית אפשר לחלק אותו לכמה חתיכות שאתה רוצה ששוות לכל כיס.

      איילון מה שאמרת לא נכון. לפי מה שאתה אומר אם אפשר לחלק זהב עד לאטומים שלו אין לו ערך. נראה לי שלא הבנת את העיקרון…

      Reply
  5. Yoav

    ביטקוין אי אפשר לשכפל, אבל אפשר לשכפל את העיקרון :

    https://www.coins-e.com/

    תוכל לראות רשימה די גדולה של מטבעות אלקטרוניים. ביטקוין הוא רק אחד מהם, כרגע המפורסם ביותר.

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      דן אני לא יודע – אני חושב שלא כל כך – פשוט כי הוא רק משמש לקניית פורנו וכי הוא פונה רק ל 50% מהאוכלוסיה 🙂

      Reply
  6. אלדד

    אפשר לשכפל את האזהרה בהתחלה שנכנסים לאתר לסוף כל פוסט – זה עדיף לדעתי.

    Reply
  7. אילון

    הי אסף,
    לא ראיתי את התגובה בזמן (שם לעצמי עכשיו לקבל איתות).

    מתייחס לציטוט:
    "איילון מה שאמרת לא נכון. לפי מה שאתה אומר אם אפשר לחלק זהב עד לאטומים שלו אין לו ערך. נראה לי שלא הבנת את העיקרון…"

    אני חושב שדווקא העקרון הוא מה שהבנתי כאן, ולדעתי רוב משקיעי ביטקוין מפספסים את העקרון. אסביר:

    מה השימושים של זהב?
    השימוש העיקרי ממנו מגיע רוב הביקוש הוא תכשיטים (ערכו ככלי השקעה נגזר מהשימוש בו מהיסטוריה של אלפי שנים, בעיקר לתכשיטים, היום גם לתעשיה ורפואה).

    מהו השימוש שניתן לעשות ביטקוין? כלום. או ליתר דיוק… כמעט כלום. ניתן לשלוח אותו או חלקים ממנו במייל והוא למעשה מאפשר לך סוג של אמצעי תשלום מאובטח.

    כלומר: אתה לא יכול לחלק זהב לחלקים קטנים מבלי לאבד את הערך, ואתה לא יכול לחלק חבית נפט לחלקים יותר קטנים מבלי לאבד את הערך שלה (תכשיט יותר במקרה של זהב, פחות אנרגיה במקרה של נפט).

    אבל: אתה בהחלט יכול לחלק את ביטקוין לחלקים יותר קטנים ולא לאבד מהערך שלו, מכיוון שאין לו ערך (או שוב פעם – תיקון: יש לו ערך מסויים כאמצעי אבטחה, אך כיוון שהוא לא מאבד ערך זה בחלוקתו, הוא למעשה בעל ערך השואף לאפס). לכן, אתה בעיקר משלם על דברים אחרים כשאתה קונה ביטקויין, אתה מניח שהוא יהיה חזק יותר מלייטקויין, או שאנשים יותר יתחברו למותג שלו וכו'….

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      קשה לי לראות איך חלוקה אינסופית גורמת לירדה בערך. אם לביטקוין אחד יש ערך של 600 דולר, לעשירית יהיה 60 דולר ולאלפית 60 סנט. זהו… קשה לי לראות מדוע עצם החלוקה פוגעת בשווי של הביטקוין.
      אותו דבר כמובן לגבי השקל, שאין עוררין שגם לו אין ערך ממשי, אם היה אפשר לחלק את השקל ליותר מ 100 חלקים (אגורות) אלא גם לזיגורות שהיו מליארדיות השקל, זה לא היה פוגע בשקל עצמו.

      Reply
      1. אילון

        אני חושב שהבנתי מה ההבדל בגישות שלנו:

        אני דיברתי על ערך. אתה על מחיר.
        כמובן שאלה שני נושאים שונים.

        הערך של חבית נפט אינה $60 או $100, הערך שלה הוא ביכולתה להניע מכונית. הערך של דירה אינה הסכום שאתה משלם כדי לגור בה. אלא העובדה שאתה יכול לגור בה והערך של תכשיט וא בעצם הקישוט שבו וכנראה שאנשים מעדיפים תכשיטי זהב גדולים לאורך ההיסטוריה מאשר קטנים (כנראה סמל סטטוס).

        אני לא מחפש מה המחיר של ביטקוין, אלא מה הערך שלו. מכיוון שבטווח הארוך המחיר נוטה לשאוף להתקרב לערך.

        השאלה החשובה בנוגע לביטקויין (ואני לא בטוח שאני צודק בה, פשוט לא מצאתי עליה תשובה טובה עד היום), היא:

        מהו אותו אלמנט שאתה מאבד מרגע שחילקת אותו לשניים. מהו אותו שימוש שיש לביטקויין שאובד לו ברגע שיש לי פחות ממנו.
        אם הוא לא מאבד דבר, מדוע לא ניתן לחלק אותו למיליארדים? אם הוא לא מאבד דבר, מדוע הוא לא שווה אפס? הרי הוא אינסופי.

        Reply
  8. אילון

    לגבי השקל:

    ודאי שיש לו ערך – הערך שלו מוכתב מתוקף היותו מטבע שאתה מחוייב בחוק לסחור בו, ומההיסטוריה של החובה לסחור בו, לשלם בו מיסים, לדווח על רווחים שיש לך בו וכו'… כלומר – כוח הזרוע של הממשלה היא שנתנה ונותנת לו ערך.

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      אני מבין את מה שאתה טוען.
      לדעתי הערך של הביטקוין נגזר מהקבלה שלו בתור אמצעי מסחר, בדיוק כמו השקל. השקל מקבל את ערכו כי אני ואתה חושבים שיש לו ערך, שמגובה בהבטחתה של ממשלת ישראל. הביטקוין יגובה באינפורמציה.
      פעם השתמשו בחלוקי נחל ונוצות, כמובן שאין להם ערך שימושי, אבל הם עדיין שמשו בתור כסף.
      כסף בסך הכל צריך למדוד ערך וגם לו יש פונקצית היצע וביקוש משלו.

      Reply
  9. אילון

    עכשיו אתה מעלה הערכה שעוד לא שמעתי, אני מודה, וזה שהערך של הביטקוין יינתן לו ע"י מידע (כלומר, ברגע שתאבד את הביטקוין תאבד מידע חשוב), שזה מעניין אותי. אשמח אם תוכל לפרט את הדינמיקה.

    (אגב, גם אותם חלוקי נחל או צדפים ליתר דיוק לא נסחרו סתם, אלה לרוב היו צדפים מיוחדות או נדירות יחסית, וכרגיל הערך הזה הוא שהפך אותן כאמצעי מסחר… זה מאפיין כל מטבע לאורך ההיסטוריה ששרד – העובדה שהיה לו ערך מסויים שעל גביו התחילו לסחור בו. מטבעות אחרים קרסו, אלא אם הממשלות אילצו לסחור בהם בכוח הזרוע כאמור – אף על פי שגם המטבעות של הממשלות לבסוף קרסו, ואין מטבע ממשלתי אחד שלא קרס).

    Reply
  10. אילון

    (הצדפים שימשו כסמל סטטוס עוד לפני שהפכו לאמצעי חליפין, לזו הכוונה – בעוונותיי הייתי תלמיד מזרח אסיה בתל אביב ושאלתי את המרצה).

    Reply
  11. ד

    כפי שאני רואה, הבעיה העיקרית בביטקוין היא האבטחה.
    זהו מטבע וירטואלי שמוחזק ב"ארנק" וכמו שראינו במפולת האחרונה, האקרים פרצו לאתרים שהחזיקו בביטקוין וגנבו אותו.
    היום הכסף שלי נמצא בבנק ויש לי ביטוח של המדינה עליו למקרה שהבנק נופל או מעילה או שהאקרים פרצו למחשבי הבנק וגנבו לי כסף מהחשבון….
    אין את אותו ביטחון בביטקוין.

    Reply
    1. אילון

      כן. אולי. למרות שעם התפתחות השוק יהיו כאלה יותר אמינים וכאלה פחות.

      את אנשי ביטקוין אני שואל רק דבר אחד : איך תבטיחו לי שביטקוין לא יהיה סתם עוד אימייל.

      ברגע שאני רוצה לשלוח ביטקויין, אני יכול להשתמש רק במיליארדית ממנו, מכך נגזר שלמעשה מחזיקי ביטקוין הם מחזיקים במניות של ביטקוין. וככל שייכנסו יותר ויותר שחקנים ככה התחרות תהיה חזקה יותר. כלומר, ביטקוין הוא בעל ערך, אבל הוא בעל ערך כמו למשל מניה בשירות המייל של יאהו, או גוגל, או מייספייס שהיתה לפני פייסבוק… כרגע היתרון של ביטקיין זה שהוא היה הראשון והכי גדול. אם יקומו מתחרים עם מיתוג ושיווק טוב יותר הוא יכול לרדת עוד ועוד.

      Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *