תשובה לחידה – וקצת לגבי מומנטום, מטוטלת הערך, נאוי ורמי לוי

By | 13/08/2014

לאחר שאף אחד לא הצליח לנחש (טוב נו זה היה ממש קשה), הנה תשובה לחידה מהפוסט הקודם:

אני רמי !

אני רמי !

כן כן, התמונה היתה של מניית רמי לוי סביב יולי 2012. למי שלא זוכר, בתחילת אותה השנה החלו רעשים בעיתונות לגבי תחרות ושחיקה ומלחמת מחירים וכל מיני מרעין בישין. הנה דוגמא לאחת הכתבות שיצאה בינואר 2012 והזהירה את כולם מפני תחרות חריפה שתקרע את השוק לגזרים. דאז, רמי לוי פתח את הסניפים הראשונים בדרום ובכך שבר סטטוס קוו נגד יוחננוף והבהיל מאוד את שופרסל, שהיתה רגילה לגבות מחירים גבוהים בפריפריה. (שופרסל נערכה למערכה (אבודה) ולאחר מספר חודשים הפסיקה, כי הבינה שיש מנצח מראש.)

אט אט הסנטימנט הפך יותר ויותר שלילי. משקיעים שאני מכיר שאלו אותי למה אני לא מוכר – "עשית כבר הרבה כסף", כתבות צצו בקרים לימים, עד שהשיא הגיע בכתבה הזו, שאני זוכר אותה עד היום. קראתי אותה בעיתון (מנייר) על הבוקר וחטפתי עצבים. בגרסא מהנייר הכותרת היתה: "רמי לוי: שוחטים אותי" בלבד, בלי הקידומת. ברור לנו שהכותרת היתה צהובה ורצתה לתפוס את העין. והיא תפסה. אחרי פרסום הכתבה התקשרו אלי חברים שלי שידעו שאני חובב מושבע של רמי ושאלו אותי האם הכל בסדר בחשש מופגן. לדידם, הכתבה בעיתון מצביעה על פגיעה ברמי לוי וכשבדקו את מחיר המניה ראו שהוא ירד – אז הם חשבו שבטוח משהו קורה. הרי אם כתוב בעיתון משהו וגם המניה ירדה, זה חייב להיות נכון, כל זאת מבלי להבין שהאחד גורר את השני ולהפך. זהו, כנראה רמי לוי נשחט, המניה תרד לאפס. לאור תשומת הלב (המבורכת כמובן) ידעתי שהתגובה בשוק המניות לא תאחר לבוא – אחרי הכתבה הזו הגיעו שבועיים עקובים מדם ברמי לוי, עד השיא שאפשר לראותו בתמונה מטה שבו היו שבעה ימים רצופים של ירידות חדות מאוד במניה, במחזורים עצומים (נכון לרמי לוי דאז) כאשר הסוף של הרצף הזה היה בשלושה ימים שבהם הוא ירד 5.45%, 3.18% וביום האחרון רמי לוי ירד 3.74% תוך יומי, אך סיים מינוס אחוז ומשהו. קצת לפני הירידות החריפות, נתח נכבד מאוד מהתיק שלי היה ברמי לוי, באיזור 12%, נתח שרק בתחילת אותה השנה היה סביב 17%. במשך שבעה חודשים ראיתי את הנתח מצטמצם, מתכווץ, מדמם, הולך ויורד. תלשתי שערות והצמחתי חדשות לבנות. השיא הגיע ביולי. באותו יום 24.7 בשלהי יולי, באיזור מחיר 88 שקל למניה, הסנטימנט התהפך ורמי לוי טס כמעט ללא הפסקה עד מעל 210 ש"ח למניה (כיום 170 בערך).

מחירי מניית רמי לוי קרוב לשפל

מחירי מניית רמי לוי קרוב לשפל

 

בשיא הירידות, אני לא זוכר בדיוק באיזה יום זה היה אבל זה היה באחת משלושת הימים האחרונים, לקחתי הלוואה וקניתי עוד מניות, כי לא היה לי מזומן. לאחר ההתאוששות המאוד מהירה, עוד במהלך חודש יולי מכרתי את המניות הנוספות שקניתי ברווח נאה בכדי להחזיר את ההלוואה, מתוך פחד שהירידות ימשיכו ואני אתקע עם ההלוואה – מאוד פחדתי מחוב דאז (כיום יש לי מינוף קטן קבוע). איזו טעות זו היתה. מצד שני כולם חכמים במראה האחורית.

יש לי ניסיון עם פוזיציות גדולות שיורדות עשרות אחוזים. זה אף פעם לא נעים כי זמנית התיק שלך נראה זוועה, אבל אז אני מסתכל על העסק ופשוט מבין שמי שמוכר לי הוא כנראה פראייר. אני מזכיר לעצמי שהעסק הוא אותו עסק. למשל רמי לוי נולד מתחרות, גדל בתחות ופועל כל הזמן בתחרות, אז תחרות תשבור אותו? נשמע לי מגוחך.

מישהו אמר לי שבגלל שהסחירות בארץ נמוכה, התחכום של המשקיעים ככלל נמוך, העיתונות הכלכלית ברמה נמוכה וכו' הקורלציה של מומנטום בארץ היא בין הגבוהות בעולם. בגדול, קורלציית מומנטום פירושה, בערך, הוא מהו הסיכוי שמניה שירדה אתמול תרד גם היום ולהפך. בגדול היא מבטאת את הסיכוי למגמה מסויימת, מעלה או מטה. לכן לא מפתיע לראות מניות כמו מדיוי בארץ שעולות מאות אחוזים עד שמתרסקות ודוגמאות פחות חדשות כמו לייפוייב ושמן ואחרות. גם לא מפתיע לראות את רמי לוי יורד 40% רק כדי כמעט לשלש את עצמו לאחר מכן ללא שום שינוי בעסק. בגדול, בארץ קל להיות "מנתח טכני" ו- "לרכב על מגמה" מאשר בשווקים אחרים. בשפת השוק אפשר לומר שבארץ, ירידות מתדלקות ירידות ועליות מתדלקות עוד עליות.

פרט ליתרונות שיכולים להיות למנתחים טכניים בארץ על פני שווקים אחרים, והיות ואנו לא מנתחים טכניים, המומנטום בישראל הוא לדעתי גן עדן למשקיעי ערך, במידה ומצאת חברה טובה (שזה החלק הקשה בישראל).

זה מביא אותי לנאוי. ממרץ השנה החברה ירדה לאיטה וממש התרסקה לאחר ההודעה של החברה בנוגע לועדת לוקר. כשדיברתי עם שאול נאוי הוא אמר שהרשות לניירות ערך לחצה והדירקטוריון רצה "לכסתח" אז הם הוציאו מסמך הכי נורא שיכול להיות, למרות שגם במסמך הזה החברה רמזה שלדעתה זו כנראה סערה בכוס מים. כבר חפרתי מספיק בבלוג הזה מדוע נאוי תתחזק אם ימומשו מסקנות הוועדה. אפילו קישרתי להצעה שהוגשה בפועל לממשלה באחת התגובות לפוסט על ועדת לוקר, כאשר ההצעה שהוגשה לממשלה שונתה משמעותית והחליפה את המגבלה של מקסימום מיליון שקל לשיק למינימום מיליון שקל לשיק (פששש איזה שינוי של 180 מעלות, מרגישים שמישהו בוחש שם בקדירה נכון?) והוסיפה שהמגבלה תיקבע בכלל על ידי דרישות השוק לפי בנק ישראל. העיתונים לא כתבו על זה וזה לא התפרסם אז אפשר לומר ש99% מהשוק לא יודע על השינוי הזה (אולי זה יתרון יחסי שלי? אבל שמתי את זה בבלוג!). זה כנראה רק השינוי המשמעותי הראשון. האם מישהו באמת חושב שוועדת לוקר תחסל את נאוי לגמרי? זהו, לא יקחו יותר אשראי עסקים בישראל? האם מישהו באמת חושב שאם ועדת לוקר באמת תזיק לנאוי, העסק לא יסתגל לכך? מה הפאניקה?

 

נאוי - מומנטום חיובי ומומנטום שלילי

נאוי – מומנטום חיובי ומומנטום שלילי

לדעתי, כמו שהיה במקרה רמי לוי, הירידות האחרונות הן פשוט תוצאה של מגמה חריפה שהחלה בהודעת החברה לבורסה. ולדעתי, שוב כמו במקרה של רמי לוי, השוק טועה בגדול (מעיין ששניהם קרו בקיץ).  השוק בינתיים לא מסכים איתי והמניה יורדת כבר מעל ארבעה חודשים רצופים. אבל בעבר הסבלנות הוכיחה את עצמה והשוק בארץ יותר מכל מקום אחר הוכיח שהוא שוק של עדר. הגדרתי לעצמי לחזק משמעותית מאוד את האחזקה במכפיל 7, אך בשיא הירידות אתמול נשברתי והגדלתי את האחזקה בנאוי. פשוט פחדתי. לא פחדתי מהירידות כמו כל אלה שזרקו שם מניות ללא אבחנה, פחדתי שהמגמה השלילית תיפסק פתאום ואני אפספס את ההזדמנות. חשבתי לעצמי שאני לא צריך לתפוס תחתיות – לקנות את נאוי במכפיל פחות מ-8, עסק שמעולם לא הפסיד כסף עם תשואה על ההון צפונה מ30%, בעל מבנה בעלות מיושר וידידותי לבעלי המניות זו עסקה נהדרת לכל דבר ועניין – אם לא אחת הטובות שאני מכיר בשוק כיום.

עוד משהו שמחזק את הטענה שלי הוא שתי חברות נכיון השיקים האחרות בבורסה התל אביבית – אס.אר אקורד ואופל בלאנס, שנראה שהסיפור של לוקר והירידות של נאוי פסחו עליהן והן אדישות. למה? מה הן מנכות שיקים בצבע אחר? לי זה נראה קצת מוזר וזה רק מוכיח שהשוק הוא עדר גדול ולא פעם טיפש.

כפי שבאפט אמר – מטוטלת הערך שוב מתנודדת לה. נאוי הפכה מיקירת המשקיעים, מלאת כתבות תדמית בגלובס, עם מומנטום חיובי, למצורעת של השכונה, עם מומנטום שלילי. אני מקווה שנאוי תמשיך לרדת כי כבר שנה אני כועס על עצמי שלא הגדלתי אותה מספיק. הנה קיבלתי הזדמנות נוספת – כמעט כל העליות השנה נמחקו והעסק ממשיך להרוויח 65 מיליון שקל בשנה כתמול שלשום. תודה מר שוק.

לדעתי – כמו שהיה וכמו שיהיה – המשקיע הסבלן (תרתי משמע) יבצע בצורה יפהפיה. ימים יגידו, נחיה ונראה.

גילוי נאות: יש לי ולשותפות שלי אחזקה גדולה בנאוי, אני משוחד ולא אובייקטיבי, יש סיכוי גדול מאוד שאני טועה, אני לא מלומד ולא בעל הסמכה מקצועית בנושא. יש לקרוא הפטור מאחריות.

 

26 thoughts on “תשובה לחידה – וקצת לגבי מומנטום, מטוטלת הערך, נאוי ורמי לוי

  1. חן

    אני כבר שבועיים מחזק כמעט כל יום. ואני כל הזמן כועס על עצמי למה אני לא מחכה לראות מה יהיה למחרת (כי אפשר לחזק במחירים נמוכים יותר) אתמול חיזקתי משמעותית משאר הימים.

    הפחד היחידי שלי הוא שאני כבר מגזים עם גודל האחזקה לעומת שאר המניות בתיק….

    נ.ב – לפי התגובה שלך בפוסט הקודם, זה אומר שנראה בקרוב פוסט על סיליקום ? =]

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      את האמת, לא התרשמתי מסיליקום יתר על המידה, לכן לא אכתוב עליהם פוסט (והם גם לא יגיעו לתיק).
      הם חברה טובה וכו' אבל אין לי שם מרווח בטחון, או שלפחות אני לא יודע להעריך אותו.

      Reply
  2. נועם

    הי אסף,
    עד לאן אתה רואה את נאוי צומחת? דיברת על זה שזה עסק משפחתי בלי הרבה עובדים ונראה גם מהביקור שלך שהם מלאים עד הראש.
    אתה חושב שהקצב הזה של 15 אחוז ממוצע שנתי שנתי ברווח הנקי יימשך עוד הרבה שנים? אתה רואה את האחים נאוי יכולים לנהל תיק אשראי כפול מהנוכחי או יותר?

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      נועם: לא יודע. נראה לי שבאחד הפוסטים פה דיברתי על השוק החוץ בנקאי, הנאמד במליארדים רבים, ונאווי היא שבריר פיצי ממנו. מצד שני, אי אפשר לומר שהיא תיקח את כל האשראי החוץ בנקאי. אבל לך תדע לאן הם יתפתחו. אולי כמו אופל בלאנס הם יכנסו לתחום של כרטיסי אשראי נטענים או אשראי בכרטיס?

      אין לי תשובה, אבל זה לא נורא, פשוט כי השאלה שלך לא רלוונטית. מה שיפה במחירים כיום הוא שאתה לא משלם על צמיחה. אם נאוי היו במכפיל 15-16 הייתי כבר צריך להתחיל לחשוב מחשבות "אסטרטגיות" של פנינו לאן. אבל במכפילים חד ספרתיים אתה לא משלם על צמיחה של עסק עם תשואה של 30% על ההון. וזה לא סתם עסק, זה עסק שיכול להשקיע את הרווחים באותה תשואה, עסק מסוג "Z". אין הרבה כאלה עסקים.

      גילוי נאות: יש לי אחזקה גדולה ורוב הסיכויים שאני מדבר שטויות. אין לי הסמכה מקצועית, נא לא להקשיב לי. לקרוא הפטור מאחריות.

      Reply
  3. גולי

    רמי לוי – היפוך המגמה בוצע למיטב זכרוני ע"י "כח עליון" בדמות ביתו של רמי לוי שקנתה מניות…
    סיליקום – בניגוד לשיר העצוב של דייויד באווי "5 שנים", התחזית של סיליקום לחמש שנים היא שמחה! CAGR של 22% להכנסה של 200M$.
    נאוי – (יש לקרוא ע"פי המנגינה של שארם-א-שיך) חזרתי אלייך שנית!! אתמול.

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      גולי תודה!!
      לא זכרתי מה הפך את המגמה. היא באמת קנתה 5700 מניות בערב 24 ליולי. ב 25 הזינוק החל. אולי זו היא באמת שהפכה את המגמה. בכל אופן זה לא משנה – תמיד יהיה איזה טריגר שיהפוך את המגמה – דוח, הודעה של החברה, הודעה של הרגולטור… את הקפיץ לא משנה מי משחרר אותו, הוא רק רוצה לקפוץ 🙂

      לגבי סיליקום – תשאל את עצמך שאלה בבקשה איך הם יודעים לחזות חמש שנים קדימה ולמה דווקא 22% בשנה, כשהם לא יודעים להסביר מדוע יש חולשה "בלתי צפויה" בשוק כיום. אפשר לומר שהתשובה שלהם לשאלה איך הגיעו למספר הזה פסלה אותם מייד.

      לגבי שחזרת לנאוי – אני שמח בשבילך שמכרת בזמן וקנית בזמן. פעולה שכזו יכולה להגדיל מאוד את התשואה שלך ולי לא נותר אלא לקנא בך. לדאבוני, אני די גרוע בדברים האלה. כמעט בכל פעם שניסיתי "לתזמן" נשרפתי. הסכמתי עם עצמי שמתזמן טוב אני כנראה אף פעם לא אהיה וזה יפגע לי בתשואות, אבל זה לא נורא, אני יודע שהתשואות שלי יהיו יותר ממשביעות רצון גם ככה. אני גם חושב שעם הזמן אני אשתפר.

      Reply
    2. אסף נתן Post author

      נו הנה היא כבר עולה מעל 3% ואני פה מוכן עם תחמושת. עכשיו אני מרגיש אידיוט שננעלתי על מכפיל 7 ולא הוספתי הכל אתמול. אני מקווה שלא מסתמן שינוי מגמה. אולי מר שוק יתן לי עוד הזדמנות…

      Reply
    1. אסף נתן Post author

      אתה חושב? אם זה ככה אני באמת אחכה עם פוסטים כאלה בעתיד.
      בכל מקרה אני לא מאמין שאנוכי הקטן מסוגל להפוך סנטימנט בשוק, אין לי מספיק קוראים. אבל אם כן זו נקודה ממש רעה נגד הבלוג הזה.

      Reply
  4. דודו

    אסף – מסתבר שיש לך השפעה על השוק…
    במחזורים הדלילים של הבורסה ועוד בחודש אוגוסט המנומנם המניה כבר כמעט ב6%+ היום במחזור גבוה יחסית של 1.5מ'.
    או שאולי כל הקניות הם שלך.. 🙂

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      לא יודע אם זה אני, אולי פשוט המוכרים מאתמול נעלמו, זה מה שראיתי בבוקר. אתמול היו מוכרים בעשרות אלפי שקלים וכמעט אף אחד לא ישב בתור של הקניה. אני מקווה מאוד שזה לא אני, אבל לאור ההערות שקיבלתי נראה לי שאני אפסיק לכתוב לפני שביססתי את גודל הפוזיציה שאני רוצה, כי אם זה כן אני יריתי לעצמי ברגל (וגם לעוד כמה אנשים אחרים…). חבל.
      בכל אופן לא ביצעתי אף פעולה היום.

      Reply
  5. תומר

    כח לא מבוטל יש לפוסטים שלך…
    מהרגע שהעלת את הפוסט, המניה טסה 7%

    Reply
  6. משקיע בערך

    שאלה לגבי אותו מיליון שהתהפך לו בדרך (טבלה בעמוד 6 ב http://www.pmo.gov.il/Secretary/sederyom/gov33/Documents/360.pdf או עמוד 30 ב PDF):
    באופן מיידי המגבלה של צ'ק סחיר היא עד 10,000, בשלב בינוני היא 5,000 ורק בשלב השלישי המאוחר והעתידי היא הגבלה בסכום שלא יפחת ממיליון. אז ככה שאם אני מבין נכון, דווקא הרגולוציה המיידית עלולה לפגוע שכן, רוב הצ'קים הם סכומים יותר גבוהים מאשר 10,000₪ ו 5,000₪ ואז אי אפשר יהיה להסב את הצ'קים יותר מפעם אחת. אני מפספס פה משהו?

    Reply
  7. משקיע בערך

    אני אחדד את השאלה שלי: יש מגבלה על צ'קים של 10,000 בשלב הראשון ו 5,000 לעתיד הבינוני לפי התנאי הבא: "מותרת הסבה אחת לגוף פיננסי ורק לצורך קבלת אשראי*".
    האם הפעולה של ניכיון צ'קים נכנסת תחת הגדרה הזו של "פעולת אשראי" (אני מניח שכן…) או שמדובר רק הלוואות חוץ בנקאיות? ואם כן, האם יש מצבים שבהם צ'קים שניתנים לניכיון האם הם כבר מגיעים מוסבים בחלקם?

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      לא קראת נכון את הטבלה. המגבלות שציינת לא חלות על שיקים שנאוי מנכה. "מותרת הסבה…" זה לשיקים מעל המגבלה. רק המגבלה של סכום מקסמלי "שלא יפחת ממיליון" רלוונטית לנושא.

      Reply
  8. אסף ג

    זה קל להגיד את זה ברטרוספקטיבה
    כשזה קורה בזמן אמת תמיד יש תחושה של סוף העולם, הסביבה השתנתה, הנה זה הולך להיות KODAK

    אני "סובל" מבעיה דומה היום
    אחת החברות שאני מחזיק בהן, UG , פרסמה דוח לא טוב ונשחתה. אני בטוח שזה משהו זמני ולא פונדמנטליסטי. אבל בכל זאת לא נעים לראות.

    Reply
  9. איתי

    אסף ג. ההבדל הוא שנאוי פרסמה דוח טוב…

    Reply
  10. בועז

    אני גם זוכר את התקופה המדוברת ברמי לוי. אני בדיוק החלטתי לחזק פוזיציה ולמעשה כמעט 100% מהתיק שלי היו מושקעים ברמי לוי.
    בנוסף חברים ומשפחה להם המלצתי על החברה היו בפנים בשער של כ-110-120…
    התחלתי לקבל טלפונים ושאלות מדוע הירידות החדות והתחלתי לחפש תשובות, קראתי שוב ושוב ושוב את הדוחות, חיפשתי בכל מקור מידע אפשרי ולבסוף אמרתי לכולם וגם לעצמי שאין סיבה ״אמיתית״ לירידות, לקחתי הלוואה וקניתי עוד (הספקתי לקנות רק אחרי הקניה של הבת שלו ובשער 100 עד שעברה ההלוואה והכסף לחשבון ההשקעות!).
    לשמחתי החברים הקשיבו ולא מכרו (למרות שאחד חיכה לעליה ל-118 ומיד מכר כי לא יכל להחזיק יותר בעומס הרגשי…) והרוויחו יפה.
    היום לאחר הירידות בחודשים האחרונים חיזקתי עוד בשערים של כ-170-175…
    למרות שלא צפוי רבעון יוצא דופן אני מעריך לפי הדוחות, פתיחת הסניפים (המתעכבת!), מיצובו התחרותי בשוק ועוד, כי יש מקום לעוד עליות בשנה-שנתיים הקרובות לפחות…
    כיף לראות שיש עוד אנשים שחוו בדומה למה שאני באותה תקופת ירידות (לפעמים אתה חושב שאתה המשוגע היחידי לא?)

    Reply
  11. דודו גבאי

    מר שוק נותן לנו הזדמנויות נוספות: נאוי שוב ב1900

    Reply
  12. אסף ג

    דודו – איך אתה מחשב את הערך ההוגן שלהם?

    Reply
  13. אלדד

    זה נכון שברמי לוי הנדלן שייך לחברה פרטית שלו?

    Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *