תתרסק רמי, תתרסק!

By | 30/11/2014

איזה דוח רמי הוציא לנו! תראו מה קרה:

Rami Levi Drops
ממש על הפנים, כן?… לא?

היעילות עמדה על 17% הרבעון, לא משהו, אך היו רבעונים גרועים יותר. רמי יודע להסתובב סביב 16%, אבל העלו מיסים בשנים האחרונות. מהגרפים מטה תוכלו לראות שהיעילות לא טובה כפי שהיתה בעבר אך היא איננה במגמת עליה ברורה, במיוחד אם משווים את היעילות לזו של המתחרים. כמו כן המכירות לחנויות זהות עלו בשיעור של 2.1%, לעומת שופרסל למשל שבה המכירות בחנויות זהות ירדו בשיעור של 3.5%.

אז מה קרה בכל אופן? הירידה בשוליים הגולמיים ממש רצחה את הדוח הזה. השוליים הגולמיים ירדו ב 0.8% לרמה הנמוכה אי פעם!

אישית, אני מאוד אהבתי את הדוח ואני אני מאוד אוהב לראות את המגמה. עסקי הליבה לא נפגעו כלל, בדיוק כפי שאמרתי שיקרה בעבר. בעבר כבר אמרתי שכאשר רמי לוי יהיה פחות רווחי, הגדולות יהיו עמוק בהפסד. והנה – ראו את שופרסל, הרווח התפעולי שלה שלילי כבר שני רבעונים ברציפות. בל נשכח שלשופרסל יש גם חובות, כך שהרווח הנקי עמוק, עמוק לתוך האדום. שחיקה בשוליים הגולמיים של השחקן עם המחירים הנמוכים ביותר, אומרת שהמתחרים סובלים, מאוד.

הנה כתבה מהבוקר. "חשש מקריסה" – זה כבר משהו שלא ראינו בעיתון הרבה זמן! אני כתבתי על זה כבר בעבר הרחוק, לא צריך להיות גאון כדי להבין לאן דברים הולכים כאשר יש הרחבת שטחי מסחר בשוק שבו יש שחקן אחד או שניים יעילים מאוד וכל האחרים לא מתקרבים לקרסוליו אפילו. כתבתי על זה כאן בתחילת שנת 2012:

אם שופרסל תמשיך בקצב הזה עוד מספר שנים, אולי אפילו עד 2015, לא מן הנמנע שנקבל את קלאב מרקט סרט ההמשך. נחכה ונראה.

בנוסף, לאחר מכן כתבתי כאן (גם בשנת 2012):

לדעתי, בזמן הקרוב תהיה מלחמת מחירים בדומה לזו שהיתה בשנת 2006 שהובילה לקריסת קלאב מרקט, ואז "תשקוט הארץ 6 שנים" נוספות. פתיחת שטחי המסחר המוגברת תלחץ מאוד את השחקנים הלא יעילים, השמנים והממונפים, כדוגמאת מגה ושופרסל, ותתן מקום לקטנים, הגמישים והנזילים לפרוש את סניפיהם – בינהם גם רמי לוי. התוצאה הזמנית עשויה לא להיות נעימה בצורה של שחיקת מארג'ינים (גולמיים בעיקר) ואפילו גם תפעוליים (ברשתות עם ירידה במכירות בחנויות זהות), שתתבטא בירידה בכדאיות בעסק. הירידה הזו תוביל לאחת משתי תוצאות:
1. צמצום הדרגתי בשטחי המסחר על ידי סגירת סניפים של הרשתות הלא יעילות
2. קריסה בשטחי המסחר שתגרם על ידי קריסה של רשת גדולה

אני אוהב ללכת אחורנית ולראות אם מה שאמרתי היה נכון. אז אפשר לראות שבדיוק מה שאמרתי קורה – היעילות לא נפגעה, המכירות בחנויות זהות עולות, והמארג'ינים הגולמיים נפגעים. פרט לכך, גם התוצאות החלו לקרות – מס' 1 כבר קורה – מגה ושופרסל סוגרות סניפים. השאלה היא – האם מס' 2 יקרה? התשובה היא, לדעתי, שכן – זה מה שיקרה. אחת מהרשתות הגדולות בארץ בעוד שנה שנתיים מהיום לא תהיה כפי שאתם מכירים אותה – היא תקרוס / תימכר / תיסגר / תעבור לפורמט שונה מהותית מהיום.

אחד הדברים היפים בעסקי הקמעונאות הוא שאתה יכול לראות שנים, שנים קדימה. זה לא קשה. לא צריך להיות גאון. הסייקל העסקי מסתובב לאט לאט, ממש כמו התנגשות רכבות אבל בהילוך איטי, ולכן גם קל להגיב ולעשות כסף. כל מה שצריך הוא להמר על השחקן היעיל ביותר. לדעתי, הסייקל מתחיל להסתובב שוב. אני חושב שבשנה-שנתיים הקרובות יהיה מאוד מעניין בעולם הקמעונאות.

שכר מינימום

אם כבר מדברים על יעילות, למי שלא בעניינים, ישנן קריאות להעלות את שכר המינימום. רמי לוי אף הביע את דעתו בנושא. עכשיו כולם בלחץ וכל הפופוליסטים צועקים: "רמי לוי מעסיק את העובדים שלו בשכר מינימום!" "אם יעלו את שכר המינימום, רמי לוי יסבול, היעילות שלו תרד והוא יקרוס!" "כל המודל הזה של רמי לוי מבוסס על לעשוק את העובדים שלו!"

האמנם?

אין צל של ספק שאם שכר המינימום יעלה הרווחיות של רמי לוי תיפגע. אך הוא יכול להעביר את חלק מהעלות שלו לקונים שלו. תראו את מעגל הקסמים של הפופוליזם: מיסים עקיפים גבוהים על עסקים -> יוקר המחיה עולה -> מעלים את שכר המינימום כדי לעזור להתמודד עם יוקר המחיה-> יוקר המחיה עולה. אחח תמיד אפשר לסמוך על הפוליטיקאים שלנו.

יבוא אדם חכם וישאל: "אסף, למה אתה חושב שרמי יוכל להעלות את המחירים בסופר? אולי הוא יספוג את כל העליה?" תשובה פשוטה לי אליו: יתכן שזה מה שיקרה, אבל לאחר שתעיינו במה שכתוב מטה, תבינו שכנראה אם שכר המינימום יעלה, כמעט בטוח שרשת קמעונאות בישראל תקרוס. ואז המחירים יעלו. הנה:

מהדוח של רמי לוי לשנת 2013 (מאז לא נפתחו המון סניפים ולא השתנתה מצבת העובדים מהותית):

rami levy min wage

rami levy min wage sensitivityומהדוחות של שופרסל ל 2013:
shufersal min wage

אאוטץ'….

נו אז מי "עושק" יותר אנשים על ידי העסקתם בשכר מינימום? למי גברת שלי יחימוביץ' צריכה להיטפל יותר?

אם שכר המינימום יעלה במעל 20% כפי שמתכוונים המחוקקים הפופוליסטים שלנו, שופרסל תצטרך להתמודד עם בור של 160 מיליון שקל שיפער לה בדוח רווח והפסד, וזאת כאשר היא כבר היום מפסידה תפעולית!!! רמי לוי יחטוף זבנג של 16-17 מיליון שקל, לא נורא מאוד. הוא עדיין יהיה רווחי, נקי, במספר תלת ספרתי של מיליונים. אנקדוטה קטנה – עם הפסד תפעולי של 160 מיליון שקל ומעלה שופרסל תעבור למצב של שריפת מזומן כבדה. כמה זמן, לדעתכם, שופרסל תוכל לשרוד מבלי להעלות מחירים? לדעתי מדובר בחודשים ספורים. אחריה יזנב רמי כמובן. אז כאשר שופרסל תעלה את המחירים ב 1.45% כדי לסתור את העליה בשכר המינימום, רמי לוי יעלה את המחירים גם כן ב 1.45%. שופרסל תחזור להיות מאופסת בשורת הרווח התפעולי (והפסדית רווח נקי) ורמי לוי יוסיף לרווח התפעולי שלו כמעט 60 מיליון שקל! 

אגב, במשוואה הזו, מגה כנראה כבר לא תתקיים. הם לא מפרסמים את הרגישות לשכר המינימום כמו חבריהם, אבל בדוח 20f שלהם הם מציינים שהם מאוד רגישים לשכר המינימום.

מזמן לא עדכנתי את הגרפים של רמי לוי, הנה הם בפרספקטיבה רחבה יותר. הפעם הוספתי "עדכון אוטומטי" כך שהגרפים יתעדכנו בכל פעם שאעדכן את המקור, מבלי שאצטרך לעדכן את הפוסט (אם זה יעבוד ותהיה לי סבלנות לעדכן את המקור, לא מבטיח). אפשר לראות בבירור שאמנם הרווחיות נפגעה, אבל הליבה עוד עובדת ופועמת, בדיוק כמו פעם, וזה מה שחשוב!

היעילות של רמי לוי אל מול שופרסל וויקטורי:

הגידול בהכנסות מאז תחילת 2008:

אפשר לראות שהסניפים של רמי הולכים וגדלים:

אפשר לראות שהמכירות למטר גדלות אך לא בקצב של פעם:

 

גילוי נאות – נכון לתאריך הפוסט אין לי או לשותפות אותה אני מנהל אחזקה באף אחת מהמניות המדוברות

25 thoughts on “תתרסק רמי, תתרסק!

  1. תמריץ

    העלאת שכר המינימום גם מעלה את כוח הצריכה של הציבור וזה טוב לרשתות. ברור שזה לא אפקט שיחפה בטווח הקצר על ההפסדים אבל יכול לתרום ליציאה מאווירה של מיתון וצמצום.

    Reply
  2. ג'ים

    פוסט מעניין,
    מתי המניה של רמי לוי חוזרת להיות מעניינת? המכפיל רווח עכשיו די גבוה,
    קריסה של אחת הרשתות ואז המכפיל לא מעניין?

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      אין לי אחזקה במניה נכון לעכשיו, לדעתי במחירים האלה היא לא מספיק אטרקטיבית. אבל נמתין בסבלנות ונראה. יש לי הרגשה שהמסע דרומה רק החל ויהיה עוד המון כאב בתחום הזה, המון כאב.

      Reply
  3. משה

    הכי מצחיק הטענה של הסוציאליסטים שהעלאת שכר המינימום תעזור לחלשים חחחחחח
    הראשונים שנפגעים זה החלשים והלא יוצלחים.

    א.בפיטורים יפטרו קודם את הכי חלשים ומסכנים הלא יעילים
    ב. מי שכבר יש לו מודל רזה יעלה את המחירים – הכי יכאב לחלשים שכל שקל זה אחוז ניכר מהמשכורת או מהמפוטר
    ג.מימון אבטלה > העלאת מיסים ושוב נפגעים החלשים מעליית מחירים.

    ככה זה כשהעם בור בכלכלה, ומעדיף לשמוע לנביאי שקר קנסייאנים וסוציאליסטים

    Reply
  4. משה

    בהמשך למה שכתבתי

    לא לשכוח את העסקים החלשים שבקושי מרוויחים, שיפלו ויורידו את התחרות גם על המכירות וגם על העובדים.
    ככה דואגים למונופולים שמרוויחים על חשבון כולם.

    Reply
  5. איתי

    באיזה מחיר תקנה שוב את רמי לוי?

    Reply
  6. גיא

    איתי , לא שואלים ג'נטלמן שאלה כזאת 🙂

    אסף, כיף לעקוב אחרי המניה בעקבות הניתוחים שלך.

    Reply
  7. אלדד

    אז למה לא מכרת בשורט את שופרסל בזמנו?

    Reply
  8. איל

    אסף, איך הגעת ל 160 מיליון לשנה לשופרסל על עלית שכר מינימום? אני עשיתי חישוב back of the envelope לפני כמה זמן והגעתי ל 50 מיליון, מטריד אותי שטעיתי בפקטור של 3 🙂

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      כתוב בפוסט… אם 1% שווה 8 מיליון שקל, 20% שווה 160 מיליון.

      Reply
      1. אסף נתן Post author

        זה גם עושה שכל. לשופרסל יש מעל 13,228 עובדים. אני מתאר לי שלפחות 12,000 מהם עובדים בשכר מינימום. שכר המינימום הוא 4,300 שקל, עליה של 20% משמעה עליה של 1,032 שקל בעלות השכר (עם 20% זכויות סוציאליות) – יוצא לי סה"כ שינוי בעלות שנתית של 148 מיליון שקל, לא רחוק מהמספר שהגעתי אליו עם הכפלה פשוטה.

        Reply
  9. איל

    אוקיי, החישוב שלי הניח 250 סניפים כפול 10 עובדים בסניף בכל רגע נתון כפול 250 שעות פתיחת סניף בחודש כפו ל שבעה שקל תוספת שכר. כלומר הנחתי בערך 3500 עובדים בשכר מינימום במשרה מלאה, ואתה מתקן את זה ל 12,000.

    Reply
  10. עומרי ולורט

    משתכרי שכר מינימום פעמים רבות לא מגיעים לקנות בהיכלי הדיסקאונט – אין להם רכב פרטי בשביל לעשות זאת. וגם אם היו מגיעים, עליה של 1.45% במחירים בסופר עדיין שווה להם עליה דרמטית בשכר המחיה שלהם. בוודאי שתהיה עליית מחירים מסוימת אבל כוח הקנייה של העובדים כן יגדל בשיעור נאה.
    פיטורין תגידו? רמי לוי גם ככה יעיל להחריד ובשופרסל יש ועד. עובדים בשכר מינימום זה לא בדיוק מגזר עם אבטלה סמויה. שומר בשער צריך? עובד דלפק צריך?

    מעבר לזה נקווה שחזון אחרית הימים יקרה ונזכה לחזור לרמי לוי במחיר נאות.

    Reply
  11. אסף נתן Post author

    עומרי אתה צודק, אבל לדעתי משה לא דיבר על פיטורי עובדים ברשתות השווק ולא דיבר על משתכרי שכר מינימום בתור כוח קניה ברשתות השווק כי אם בכל המשק.
    במילים אחרות – די ברור שהעליה של מוצרי המזון ב 1.45% היא כאין וכאפס לעומת כוח הקניה הנוסף שיתווסף למשתכרי שכר המינימום, אך יש לזכור שמשתכרי שכר המינימום הופכים להיות יקרים יותר לא רק לרשתות השווק כי אם לכל המשק ולכן כנראה שנראה עליות מחירים בכל המגזרים במשק.
    לדעתי משה צודק – העלאת שכר המינימום תעלה את שיעור האבטלה במדינה ותייקר את העלויות של עסקים קטנים, הנאבקים ממילא, תגדיל את שיעור הכשלון בעסקים ומכאן שתגדיל את האבטלה ושוב במעגל קסמים שכזה.

    קטונתי לדעת האם זו הדרך והאם צריך להעלות את שכר המינימום או לא, אבל לדעתי ההשפעות השליליות של מהלך כזה גוברות על ההשפעות החיוביות על הכלכלה ככלל.

    Reply
  12. יאיר ח.

    פוסט יפה ומעניין.

    לגבי שכר המינימום, נקווה שהעלאתו תצמצם את תופעת ה-"עובדים עניים" (יותר מ-10% מכלל המשפחות בישראל), ותוריד את אחוז הילדים העניים בישראל (כשליש מילדי ישראל עניים). כפי שאמרו לפניי, בניגוד לעשירים, העניים מבזבזים את רוב רובה של הכנסתם על צריכה בסיסית ובכך מניעים את הכלכלה.

    ברור ששכר מינימום גבוה מאוד רע לכלכלה – אבל לצערי אנחנו רחוקים מאוד משם. היחס בין השכר החציוני למדד יוקר המחיה בישראל גרוע ביחס למדינות מתוקנות (OECD לדוגמה).

    אני לא מכיר את סיפור ילדותו של רמי לוי. ממה שקראתי זה התחיל מחייל משוחרר עם מחסן של סבא שלו ברחוב השקמה בירושלים. עד כמה עובדי קבלן, או בכלל אנשים עניים, מסוגלים לעזוב את העבודה ולפתוח עסק?

    Reply
  13. ירון

    אתם צריכים לזכור שהעלאת שכר מינימום בישראל תעלה את השכר לחלק ניכר מעובדי המדינה, גם לאלו שמשתכרים מעל ל-10,000 ש"ח בגלל קומבינת השלמה לשכר מינימום. זו הסיבה המרכזית שההסתדרות תומכת בכך.
    במקרה כזה לא תהיה ברירה אלא להעלות את המיסים על כולנו והמיתון בישראל יחריף.
    http://www.themarker.com/career/1.2499223

    Reply
  14. איש (3718)

    הערה לגבי יעול סופרמרקטים עם שכר מינימום. לדעתי ניתן לייעל משמעותית. בגלל זמינות כח האדם הזול לא מייעלים תחומים רבים בארץ.

    נושא ראשון בסופרמרקטים הוא האריזה, ראיתי בחו"ל קופות בהם היו שני מסועים מקבילים לאותו הקופאי כך שכאשר נגמר חשבון אחד אפשר לעבור מיידית לחשבון השני, בלי לחכות שהראשון יגמור האריזה. זה יכול להעלות נצילות הקופות משמעותית. בנוסף, יש נושא עשיית חשבון עצמית (שקיים בשופרסל, אם אני לא טועה), הוא מאד אפקטיבי למי שלא פוחד מטכנולוגיה. אפשר לשים מפקח על כל 3 קופות עצמיות כאלו כדי למנוע גניבות. ולעזור למתקשים.

    עוד דוגמא לכח אדם מיותר זה תחנות דלק, בארופה \ ארה"ב כל התחנות שנתקלתי בהם היו בתדלוק עצמי.

    Reply
  15. Yoav

    בצ'ילה, על כל קופה יש גם אורז. מנקות ומטפלות מאוד מאוד נפוצות, כמעט לכל בית מהמעמד הבינוני.
    בכל תחנות הדלק יש מתדלקים. (אין תדלוק עצמי) – בקיצור שכר מינימום נמוך 🙂

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      בד"כ מקומות שיש בהם כוח עבודה מאוד זול נוטים לפגר בהתפתחות שלהם אחרי מדינות שבהן כוח העבודה יקר. כוח עבודה יקר דוחף את יעילות המשק קדימה.

      כמובן שצריך למצוא איזון באמצע. אין לי מושג איפה אנו בישראל, אבל לדעתי הגדלת שכר המינימום היא בעייתית למשק שנמצא בפתחו של מיתון. מה שבטוח, לדעתי, אם שכר המינימום יעלה ל 5,400 שקל כפי שמדברים, יהיו הרבה פיטורים של בעלי שכר מינימום וחבל.

      Reply
  16. Yoav

    מהו שכר המינימום הנכון לדעתך?

    Reply
  17. ארי

    ממבט בדו"ח שיצא היום, יחס היעילות לרבעון רביעי – 18.3%. לכל השנה – 17.8%. מה זה אומר על הכיוון של רמי לוי?

    להבנתי, וכנראה הוא אמר את זה במפורש, היעד הוא צמיחה במכירות בכל מחיר, למרות הירידה במרג'ינים

    בנטרול הכנסות אחרות (שיפוי מביטוח), הרווח היה מגיע ל-85 מיליון.

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      בהחלט דוח גרוע, כצפוי.
      רבעון ראשון מאז תקופה ארוכה שיש ירידה במכירות בחנויות זהות. אני אפילו לא זוכר מתי ראיתי ירידה בחנויות זהות ברמי.
      לדעתי הרע מכל עוד לפנינו – שופרסל נלחמת בשיניים.

      אגב – אני ואשתי הפסקנו להזמין מרמי לוי ואנו מזמינים רק משופרסל… האיכות של המשלוח היא פשוט אחרת. כל פעם שאני מזמין משופרסל אני מתאר לי שאני לא היחידי וכנראה זה היה באמת המקרה.

      השנה הקרובה תהיה מאוד מאוד קשה עבור הקמעונאים. "להקת ברבורים שחורים" נחתה עליהם (כמו שדנקנר אמר). גם ירידה בהוצאות משקי הבית (שלא נראתה מעל עשור אם לא יותר!) גם דפלציה, גם עליה בשטחי מסחר וגם תחרות של קטנות יעילות בגדולות לא יעילות. נראה אם כולם ישרדו.

      Reply
      1. אסף נתן Post author

        אגב הירידה ביעילות מוסברת בעיקר ע"י איחוד ביכורי השקמה ופתיחת המון סניפים חדשים לעומת פתיחה די דלילה ב 2013. החבר'ה בסניפים החדשים מקבלים משכורת לפני שהסניף נפתח מה שמוריד זמנית את היעילות. אין ספק שיעילותה של החברה במגמת שחיקה אך לא תלולה כפי שנראה, לדעתי השחיקה די מתונה.

        Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *