אנקדוטה קטנה – איך לחסוך כסף מבלי לצאת מהבית

By | 25/02/2015

אנו לא משפחה שמשתמשת בהמון מים. אמנם הצאצא הקטן שלנו מתפנק באמבטיה חמה בכל יום, אך האמבטיה קטנה והמקלחות שלנו הן לרוב קצרות.

לפני כמה חודשים שמתי לב שקיבלנו חשבון מים של 500 שקל. אני מקבל את חשבונות הבית ישירות ללשונית "תשלומים" בבנק הפועלים, כך שאני יודע על סכום החשבון לפני שהוא הגיע בדואר. אני מכיר את דפוסי הצריכה שלנו וחשבתי לי שלא יתכן שצרכנו כל כך הרבה מים. כשהגיע החשבון, ראיתי שמי הרצליה חייבו אותנו על סביב 46 מ"ק מים!

46 מ"ק אלו 46,000 ליטר מים, או צריכה ממוצעת של 770 ליטר ליום במשך חודשיים. הקטנצ'יק צורך 20-30 ליטר לאמבטיה, המקלחות שלנו כנראה סביב 100 ליטר, הדחות באסלה הינן 10 ליטר, מכונת כביסה 40 ליטר לסיבוב… איך לעזאזל מגיעים ל 770 ליטר ביום??

התשובה היא שלא מגיעים. לאחר מחשבה קצרה הגעתי למסקנה שהעובדה שמבצעים עבודות תשתית מים ברחובות מסביב לבית שלנו כנראה קשורות לכך. יצאתי אל המדרגות והתבוננתי בשעוני המים של הקומה שלנו, וזה מה שראיתי:

ארבעה שעונים בקומה – שכולם מסתובבים יחד למשך כמה שניות ונעצרים. והסיפור חוזר על עצמו בכל דקותיים.

מסתבר שעבודות המים שמבצעת העיריה משנות את הלחץ בצינור המים ולכן כל השעונים בשכונה מסתובבים "על ריק" או "על ניוטרל" בכל כמה דקות. זה הקפיץ את חיוב המים שלי מעל פי שניים !!

הזמנתי נציג מתאגיד המים של הרצליה והוא אמר לי שזו תופעה ידועה ועלי להתקין "אל-חוזר" אחרי שעון המים (שסתום אל-חוזר הוא שסתום המאפשר למים לזרום רק בכוון אחד). לעיריה יש אפילו שם "מקצועי" לסיפור הזה שנקרא "צריכה פיקטיבית". כלומר, ביודעין העיריה גונבת כסף מהתושבים. אני משתמש בתיאור הקיצוני – "גניבה", מהסיבה הפשוטה שהעירייה יודעת שהיא מחייבת חיוב יתר אך איננה דואגת לתקן זאת, היא מצפה ממי שמגדיל ראש לעשות זאת לבד ושאר החבר'ה – ישלמו. לדעתי זוהי סוג של גניבה.

היתה על זה אפילו כתבה בכלבוטק ב 2011 – "שקר המים הגדול".

לאחר בדיקות וגיגולים ומעבר על כמה אינסטלטורים, מצאתי מומחה לעניין בשם ישגב אמיתי. ישגב הסביר לי כמה דברים:

1. בבתים משותפים, כששכן פותח את המים הוא משנה את הלחץ בצינור הראשי של הבנין ולכן כל השעונים האחרים בבניין מסתובבים קצת

2. עבודות מים של העיריה מסובבות את השעונים המון גם אם הן מבוצעות כמה בלוקים מהבניין

3. ככל שיש יותר דיירים בבניין ככה הצריכה הפיקטיבית עולה.

הזמנתי את ישגב אלינו לבניין והוא התקין בכל הדירות שסתום אל-חוזר. השסתום שישגב התקין הוא תעשייתי ומיוצר בישראל מה שמבטיח אפס תקלות לאורך שנים.

מאז עברו כחודשיים, תקופת חיוב שלמה – מיותר לציין שלמרות שהעבודות עכשיו נעשות ממש מתחת לחלון של הבית (קודם היו בהמשך הרחוב) – צריכת המים שלנו ירדה אל המינימום שצרכנו בשנה האחרונה. כמו כן כל דיירי הבניין משלמים חשבון מים בין 10% ל 60% יותר נמוך !!

ככה נחסכו כמה מאות שקלים בשנה (ואולי אפילו יותר) מבלי לקום מהכסא בבית.

אגב- אין לי שום קשר לישגב אמיתי, לא משפחתי, לא חברי ולא פיננסי. אני פשוט מרוצה מהעבודה, האיכות, המהירות והשירות – ממש בלי לקום מהכסא.

 

6 thoughts on “אנקדוטה קטנה – איך לחסוך כסף מבלי לצאת מהבית

  1. מיקי

    שיטת מצליח במיטבה.
    גועל נפש מצד העיריה, פשוט גניבה

    Reply
  2. Jeremie

    אל תשקח שעל צריכת יתר גם משלמים צריכת יתר.
    היה לי את הבעיה עם חשבון גבוהה אחרי קריאת מונה. וביגלל התוספת מהחודשים הקודמים שילמתי ״קנס״ צריכת יתר.

    Reply
  3. אילון

    מדגים יפה את הכוח שיש לגופים האלה.
    בהזדמנות אם תרצה אספר לך איך הם גונבים ילדים ישירות מבתי החולים ומקבלים עליהם 17,000 ש"ח לחודש (לא טעות… ילדים ממש).

    Reply
  4. שלומי

    העירייה החזירה לך כסף על הצריכה הפיקטיבית הזאת?

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      שלומי: לא. כתבתי שהיתה לי נזילה בבית והם החזירו חלק קטן מהכסף. בכל אופן לאורך חודשים זה מצטבר כך שההחזר לא מכסה, אבל כפי שכתבתי לחבר שלי ששאל אותי במייל על זה:

      החזרים מהעיריה זה סיפור לא קטן. בגדול, אין לך דרך להוכיח שהשעון לא מדד נכון, אתה צריך לשלוח את השעון לבדיקה וכו' וזה עולה זמן וכסף. לאחר שהעיריה תמצא שהשעון מודד נכון (כי הוא מודד נכון, אבל לא את מה שצריך למדוד), אתה יכול ללכת לבית משפט עם הסרטון שצילמת ולהתחיל להסביר שהשעון מודד נכון, אבל לא נכון. אבל יש לי דברים טובים יותר לעשות עם הזמן שלי מאשר להוציא מהעירייה אולי אולי 1000 שקל.
      אני מעדיף להתקין אל חזור ולומר להם שהכסף שהם גנבו ממני ילך להם לתרופות.

      השעון תקין, הצינור תקין. מבחינת העירייה הכל בסדר, כי הם לא מודדים שינויי לחץ ולא מכירים בזה שיש שינויי לחץ.

      Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *