כולם מדברים בחירות – אני יודע למי אני *לא* אצביע

By | 23/02/2015

אני נמנע בתוקף מלהכניס פוליטיקה לבלוג. עם זאת, הפעם אני חושב שזה נדרש.

בכל העולם מחירי הסחורות מתרסקים. כבר ישנם אלפי מפוטרים בכל הענפים הקשורים לסחורות – החל מפחם, דרך הברזל, הנחושת וכלה אפילו בנפט, במדינות נחשלות ומערביות כאחת – ארה"ב עד אפריקה. כאשר המחירים יורדים, כולם יודעים, צריך להתייעל ולסגור חטיבות פחות רווחיות, שפעם תרמו לרווח וכאשר המחירים ירדו תרומתן הקטנה הפכה להפסד. ככה הדברים עובדים.

ואז קראתי את הכתבה הזו.

כי"ל, שהינה חברה ציבורית, רוצה לפטר עובדים בחטיבה הפסדית ונתקלת בהתנגדות מהמדינה. אוי ואבוי… המדינה מחליטה מתי עסק פרטי מפטר ומתי הוא לא? מעניין אם המדינה בתמורה לאי פיטורין העובדים תסבסד את ההפסד של תרכובות ברום. אולי אפילו נלאים אותה ואז כולנו נשלם על ההפסדים שלה! רעיון נהדר!

עד כאן פשוט התרגזתי, הסיפור הזכיר לי את מה שקורה בואלי בברזיל, ששם המדינה ממש מחזיקה מניות, להבדיל מכיל שהינה פרטית.

אבל כשקראתי את התגובה של שלי יחימוביץ', הרגשתי את הגוש בגרון – זו היתה תחושה של גועל ופחד. כן, אני מפחד. אני מפחד ממנה ומאנשים שכמותה, אנשים שאם יהיו בשלטון וישיגו את מבוקשם, כנראה שבאמת הפערים בין עשירים לעניים יצטמצמו – פשוט כי כולם יהיו עניים.

הנה התגובה, שתישאר ותתנוסס על דפי הבלוג הזה כדגל אזהרה לקפיטליסטים שביננו, שמאמינים שהקומוניזם היה צריך למות עם התפרקות ברה"מ ב 1991:

"כבר מזמן לא ראיתי הודעה כל כך עקומה, מעוותת ומחוצפת כמו זו של הנהלת כיל, שזורקת הביתה 139 עובדים כמנת פתיחה לגל פיטורים המוני בדרום", כך כתבה היום (ב') ח"כ שלי יחימוביץ' מהמחנה הציוני, בתגובה לפרסום כי גורם בהנהלת כיל אמר על העובדים על רקע הפיטורים: "הם רוצים שנרד על הברכיים, אבל זה לא יקרה. אנחנו נחושים".

הם נחושים כאילו הם איזה גיבורי-על שנלחמים למען רעיון צודק, ולא חבורה של רודפי ממון שטובעים בכסף, ורוצים עוד", כתבה יחימוביץ'. עוד מציינת יחימוביץ' שהרווח הנקי של כיל בחמש השנים האחרונות היה 18 מיליארד שקל, ושבעל השליטה עידן עופר עקר לבריטניה. "את כל הונה האדיר עושה כיל ממשאבי הטבע ששייכים לכולנו והיא גם נהנית מהטבות מס מרחיקות לכת.

פנינות החן של שלי יחימוביץ'

בפעם הראשונה מזה הרבה זמן אני מפחד – מה יקרה אם היא ושכמותה אכן יגיעו לשלטון? אתן לכם לדמיין לאן גברת שלי יחימוביץ תיקח אותנו –  האם המטרה היא להגיע למצב שבו צרפת נמצאת כיום (אללה איסתור) או למצב שבו היתה ברית המועצות בשנותיה החשוכות? מי יודע איפה זה יעצור.

אני יודע למי אני לא הולך להצביע.

34 thoughts on “כולם מדברים בחירות – אני יודע למי אני *לא* אצביע

  1. תמריץ

    אני לחלוטין איתך בסנטימנט. מי שמוקיע את הרצון בממון ועדיין מצפה לצמיחה ולמקומות עבודה כמוהו כמי שיסרס את כל חיות המשק שלו ואז יתפלא שהוא לא רואה יותר לידות.
    עם זאת צרפת באמת במצב כל כך גרוע? זו מדינה שטוב לחיות בה כל עוד אינך מסתובב עם סממנים יהודים.

    Reply
  2. תמר

    אסף
    שכחת שהמדינה נותנת להם שפע תמריצים בצורות שונות כדי שהם יעסיקו עובדים…
    ואם כבר מדברים על פחד –
    לא מפחיד אותך שהשלטון מתערב בבחירת פרס ספרות? אותי זה הפחיד יותר מכל… הזכיר לי מייד טקסים של שרפת ספרים 'לא מוסריים' במקומות אחרים..

    Reply
  3. אילון

    אסף, כל מילה בסלע.
    יותר מכך, רק לפני כחצי שנה אמרה יחימוביץ שכיל מצידה יכולה לאיים שהיא תעזוב את הארץ… היא לא פוחדת מהאיומים שלה (http://www.bizportal.co.il/capitalmarket/news/article/395198)

    עכשיו כשכיל עוזבת, אז זה כמובן לא ייתכן ולא יעלה על הדעת (אגב, את יחימוביץ' הייתי משווה ברמת הפופוליזם לקריסטינה פרננדז דה-קירשנר שבשעה טובה הולכת להסתלק השנה מהשלטון ובכך לססים עידן נורא למשקיעים ולעם הארגנטינאי)

    Reply
  4. אסף נתן Post author

    צודקת תמר. קורים דברים מפחידים פה בישראל שלנו.

    לגבי התמריצים – אם התמריצים לא מספיקים כדי לייצר רווח צריך לפטר, תמריצים זה לא בכל מחיר. אפשר לחשוב על זה ככה – התמריצים נותנים למפעל יתרון תחרותי ולכן הוא רווחי מהמתחרים שלו ויכול להעסיק *יותר* עובדים.
    מילת המפתח היא המילה "יותר" – תמריצים מאפשרים לקחת יותר עובדים מאשר ללא תמריצים. אבל אף אחד לא אמר כמה עובדים יותר ואף אחד לא אמר שתמריצים אומרים שאי אפשר לפטר. תמריצים גורמים למפעל להיות רווחי יותר –> שוכר יותר עובדים. אם המפעל רווחי פחות עכשיו, בגלל גורם אקסוגני כלשהו –> פחות עובדים.

    גם אינטל בישראל מקבלת תמריצים אבל אף אחד לא קופץ כשהיא מפטרת.

    Reply
  5. איל

    סתם שתדע, גם נתניהו הגיב לפיטורים האלה.

    לפני כשבועיים, עם תחילת המחאה, שלח יו"ר ועד העובדים בתרכובות ברום, אבנר בן סניור, מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, בו כתב כי "לא יעלה על הדעת כי חברה שמרוויחה מיליארדי שקלים בשנה ממשאבי טבע ששייכים לאזרחי המדינה – מביאה לפיטורי עובדים בנגב וזאת אך ורק כדי להעניש את ממשלת ישראל, את המדינה ואת אזרחיה שהעזו לשלוח יד לכיסו העמוק של עידן עופר".

    מקור:

    http://www.mako.co.il/news-money/economy-q1_2015/Article-558b2806a7a7b41004.htm

    Reply
  6. איל

    אופס טעות שלי, זה וועד העובדים, נתניהו:

    "אני רואה בחומרה רבה את הדרך הבלתי ראויה, שבה משתמשות הנהלות כיל והחברה לישראל, בפיטורי עובדים בחברת הברום כמנוף ללחץ על הממשלה בכדי להוציא מהמדינה הטבות כלכליות וכספיות בהיקף עצום בתקופת בחירות", אמר הערב נתניהו.

    Reply
  7. עמוס

    הגיע הזמן , התחלתי לפחד שהקימו את ועדת שישנסקי המשכתי שראיתי את אופן הטיפול בלויתן ( שינוי כללי המשחק לאחר שריקת הפתיחה ווחוסר הפירגון ליזמות והצלחה ) ומהעובדה שכל הספקת האנרגיה לישראל מבוססת על צינור גז אחד .
    קבס עלה בגרוני שראיתי את שימחת ההמונים ( העיתונים ) בנפילת היזמים (המכונים טיקונים )
    הכל בגלל חוסר משילות ,פחד לקבל החלטות והרצון הבלתי הגיוני למצוא חן בעיני ההמונים .
    מתגעגע לימי בגין רבין ושרון ….
    אסף , למרות גועל הנפש לך להצביע (למי שדוחה אותך פחות ) אחרת בחרת ביבי או שלי וחבריה

    Reply
  8. מיכאל

    היי אסף,

    מסכים לאמור, הפופוליזם כאן חוגג. אלא שהוא לא מגיע רק ממפלגות השמאל אלא גם ממפלגות הימין.

    כתבת: תמריצים גורמים למפעל להיות רווחי יותר -> שוכר יותר עובדים.

    האם בעלים של מסעדה שלפתע המדינה תרשה לו באופן פרטני וחריג לא לשלם מס הכנסה ישכור עוד מלצרים..? לדעתי לא, פשוט ישאר לו עוד כסף בכיס. כמות עובדים היא פונקציה של כמות מכירות ולא של רווחים.

    Reply
  9. יונתן

    בדרך כלל אתה מביא נתונים, ניתוח ומספרים. גובה ההפסד של החטיבה, (אי) מחזוריות השוק, גובה הטבות המס, וקונטקסט על (אי) התחייבות החברה מבחינת כוח אדם.

    שלי סוציאליסטית, ומכמתת את הריסת הערך האישית של מפוטרי המפעלים במאזן הכללי. זו זווית יותר רחבה מניתוח החברה הספציפית, וטוב שמנהיגים יעסקו בה. אני אישית מאמין שטוב שכולם יסתכלו מהזווית הזו, כי השוק זה לא הכל. אבל גם אני סוציאליסט. 🙂

    יונתן

    Reply
  10. אילון

    למיכאל: התשובה היא כן.
    בעל מסעדה שיש לו סניף מרוויח כבר מחפש את המסעדה הבאה לפתוח. זה נותן תעסוקה לא רעה לצעירים אגב. כאן אגב מתגלה המציאות שאותה חברת הכנסת יחימוביץ' לא מסוגלת להבין – רווחים משמשים להשקעות נוספות . זה לא משהו שקורה "על חשבון" העובדים, זה פשוט קורה על חשבון העובדי םספציפיים *האלה*, ולמענם של עובדים אחרים.

    Reply
  11. אילון

    ליונתן – השוק הוא כן הכל.
    בוא נזכור רגע מה זה שוק: מיליוני צרכנים שמצביעים כל יום מחדש על העדפותיהם. המקום שבו שולי הרווח הם הגבוהים ביותר הוא המקום שבו ה"סבל" של הצרכנים הוא הגבוה ביותר (ההפרש בין מה שהם מוכנים לשלם לבין מה שהם מקבלים).

    פירוש הדבר הוא שכאשר יזם הולך למקום שבו שולי הרווח הם הגבוהים ביותר הוא פותר את הבעיה המציקה ביותר לכמות הרבה ביותר של אנשים. השוק הוא בעצם הדמוקרטיה האולטימטיבית, להבדיל מהשיטה הפרלמנטרית.

    Reply
  12. יאיר ח.

    "כי"ל, שהינה חברה פרטית, רוצה לפטר עובדים בחטיבה הפסדית ונתקלת בהתנגדות מהמדינה. אוי ואבוי… המדינה מחליטה מתי עסק פרטי מפטר ומתי הוא לא?"

    בהקשר של כי"ל קשה לי להאמין שאתה באמת לא מכיר את הרקע. כי"ל היא לא חברה עם נכסים יחודיים או טכנולוגיה יחודית, אלא חברה שהצליחה לגרד מהמדינה (ממך וממני) זיכיון לכרות ולמכור את המחצבים שלי ושלך תמורת עמלה מצחיקה. העמלה לא נקבעה לפי עקרונות השוק החופשי, בשקיפות, ותוך תחרות הוגנת, כמצופה בעולם הקפיטליסטי הדימיוני שלנו, אלא בחדרים סגורים עם רגולטורים שבדיעבד הלכו לעבוד בחברה שהם פינקו, והרוויחו של מאות מיליוני שקלים.

    אתה מוכן לנחש מה השכר של סטפן בורגס כיום? ובכן, החברה שצריכה לפטר עובדים משלמת למנהל 53,000 שקל ליום עבודה אחד (אין כאן טעות הקלדה).

    אני שמח שכמעט כל המפלגות, הן מימין והן משמאל מגנות את כיל. אולי בכל זאת הן הפנימו משהו.

    Reply
  13. מיכאל

    אילון,

    הכנסת למשוואה צמיחה. אין בעיה. גם בצמיחה – מסעדה נוספת – כמות העובדים היא פונקציה של כמות המכירות.
    אבל תחשוב על זה באופן כזה שתבין שאין קשר לצמיחה:
    המסעדה המקורית חצי מלאה רוב הזמן, ויש כבר מספיק מלצרים עבור השולחנות הללו. בעל הבית הוא לא גאון גדול. הוא לא יודע איך למלא את המסעדה שלו כבר כמה שנים. אבל אוקיי.. המסעדה רווחית. לא עושה ROIC של 80%, אבל רווחית.
    הממשלה מודיעה יום אחד לבעל המסעדה שמאותו רגע, באופן פרטני וחריג, הוא פטור ממס הכנסה – למשל אם עד עכשיו היה עושה 300 א' שח בשנה רווח נטו, מאותו רגע הוא עושה 400 א' שח נטו (אין מס הכנסה).

    האם השינוי הזה יגרום לבעל המסעדה להעסיק עוד מלצר?

    Reply
  14. מיכאל

    אילון,

    עוד דבר. שוק קפיטליסטי לא דואג לתשתיות יסוד בחברה (כבישים, תחבורה ציבורית, חינוך לכולם, בריאות לכולם, צבא, וכו') ונכשל בניצול נכון ושקול של נכסים ציבוריים (commons).

    זה נכון שמחירים מהווים אינדיקציה לעניין פונקציית ביקוש/היצע בשוק קפיטליסטי, אבל המחיר הוא לא חזות הכל. לפני המחיר יש את הערך המוסרי שמוביל את החברה. כאשר הולכים כעיוורים אחרי כוחות השוק בלבד, מגיעים למחוזות של סחר בבני אדם, איברים, נשק, סמים וכו'. הרי שם הרווחיות היא הגבוהה ביותר, כאינדיקציה ל"סבל" המעיק על כמות גדולה של צרכנים. לא. שוק חופשי הוא לא דמוקרטי, מפני שדמוקרטיה במובנה הרגיל (ולא מינוח דווקני של שלטון העם) היא בראש ובראשונה אוסף של ערכים הומניים שקובעים את דמות החברה שאנו רוצים לחיות בה.

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      מיכאל: לדעתי הדוגמא של מסעדה איננה טובה. עסק כמו כיל שמובטחים לו שוליים טובים יותר אולי יכרה יותר אשלג במקומות שקשה להגיע אליהם למשל, או שלא כלכלי להגיע אליהם, וכך יגיע למיצוי טוב יותר של המשאבים של המדינה ולשם כך יתכן שצריך להעסיק יותר עובדים.
      למשל, לאחרונה למדתי על חברת כריה של זהב. הם מוצאים עורק של זהב, קודחים צילינדר לתוך האדמה, מוציאים אלפי טונות של אדמה ומנסים לבודד את הזהב מהאדמה. הם מדברים במונחים של גרמים של זהב לטון אדמה. הניצולת שלהם היא סביב 91-95% – כלומר ישנו אחוז מסויים של זהב שהולך לאיבוד ונשאר בפסולת האדמה. אם היתה להם עזרה מהמדינה אולי הם היו שוכרים במקום 100 איש 200 איש, וה 100 הנוספים היו שוקדים על להוציא את ה 9-5% הנותרים.

      אני לא טוען שצריך או לא צריך לתת תמריצים כאלה או אחרים לכיל. אין לי מושג, אני לא מתמצא בנושא ואין לי דיעה בנושא. דעתי הכללית היא שתמריץ משפר את התפוקה, זה הכל. כמובן שהוא מרפד את מקבל התמריץ בכסף, זה חלק מהאלמנט של תמריץ – לתת יותר כסף. אין בושה בכך.

      יאיר – אני לא מבין מדוע המשכורת של המנכ"ל רלוונטית להחלטת התייעלות של החברה או לא. אישית, אני בכלל לא מבין מדוע נכנסים לנושא הזה, זה הנושא הכי פופוליסטי שיש. באפט פעם אמר שקשה מאוד to overpay על מנכ"ל טוב. למשל, גם רמי לוי מרוויח המון כסף, וכשהייתי בעל מניות שילמתי לו בכיף. הוא יצר לי ערך שאף מנכל אחר בחצי משכורת לא היה יוצר.
      אין לי מושג אם בורגס הוא מנכל טוב או לא, אבל כיל שווה בערך 10 מיליארד דולר ועלות השכר שלו (אני מדגיש, עלות השכר שלו) היא 5 מיליון דולר שכוללת בונוס. אם אתה שואל אותי זה לא מספר שמפיל אותי מהכסא. סתם כדי לבדוק את עצמי הלכתי לבדוק ומנכל פוטאש ב 2012 הרוויח 11 מיליון דולר וב 2013 סביב 7 מיליון, ובכלל כל ההנהלה שם מרוויחה מספר יפה של מיליונים (מה שלא קורה בכיל). כך קורה גם בריו טינטו ובואלי וכו'. פוטאש למשל גדולה מכיל בשווי שוק פי 3, לא יודע נתונים לגבי אשלג וכו', כך שאם מתאמצים וטוענים שהמשכורת לינארית לשווי השוק אז אפשר לומר שהוא מרוויח גבוה יחסית לפוטאש, אבל שוב, לא משהו מאוד חריג. היטפלות למשכורת המנכ"ל זה הדבר הכי פופוליסטי שיש – אתה לא מרוצה ממשכורת המנכ"ל? זו חברה ציבורית – אל תקנה את המניות. זה מה שאני עושה. אני עובר על עשרות ואולי מאות מניות במהלך השנה, יש נתח יפה מאוד שאני פוסל כי אני לא מרוצה מהמשכורת של ההנהלה.

      Reply
  15. Mark

    אסף אתה יודע מה מעניין- ממש לא מדובר בעובדים מסכנים. המשכורת הממוצעת של המפוטרים נושקת ל30000 שקל כן כן -שכר שגם מהנדסים בהייטק יכולים לקנא בו.
    לא מזמן היה אירוע משעשע בתחנת הרדיו של גל׳׳ץ- רזי ברקאי העלה את מנכ׳׳ל הולנדיה שמחפשת עובדים במגוון תחומים למפעליה בדרום, הוא ציין שהם משלמים שכר הולם וביקש לקלוט את מפוטרי כיל, אחרי זה עלה איש QA מכיל והתחמק מהשאלה האם הם מוכנים לעבור לעבוד ברשת הולנדיה ואחרי שרזי התעקש לפשר הסירוב (הרי כולם צועקים שאין עבודה בדרום ) הפועל ציין שהשכר שמציעים הוא לא הולם
    ואני שואל על חשבון מי שילמה כיל משכורות כאלו במשך שנים לעובדים שלה?

    Reply
  16. דודו גבאי

    היי אסף,

    אני לא ממש מהאוהדים השרופים של יחימוביץ', אבל בכל זאת כדאי אולי לדייק בעובדות ולהביא כמה נתונים רלוונטיים נוספים לדיון:

    1. כי"ל איננה חברה פרטית, היא חברה ציבורית. יתר על כן המדינה מחזיקה בה מניית זהב. אני מודה שאינני בקיא בכל המשמעויות המשפטיות של העניין הזה, אבל עדיין בתור בעלת השליטה, המדינה רשאית להביע את עמדתה בקבלת ההחלטות בחברה בכלל ובפרט בנושא פיטורי עובדים. זה המצב כיום. אפשר לא לאהוב את זה ולטעון שהמדינה חייבת למכור את מניית הזהב ולהפריט לגמרי את החברה וזה טיעון לגיטימי, אבל מכאן ועד לתחושות הפחד שלך ממה שיחימוביץ וחבריה יעוללו למדינה – בגלל שהביעו עמדה לגיטימית של המדינה בתור בעלת שליטה בחברה – נראה לי שקצת הלכת רחוק מדי.

    2. אין ממש קשר בין ירידת מחירי הסחורות האחרות בעולם להפסדים של כי"ל (אם היו הפסדים, מודה שלא בדקתי). למעשה, מחירי האשלג לא ממש זזו בשנה האחרונה, אולי אפילו קצת עלו לאחרונה לפי הנתונים כאן:
    http://www.indexmundi.com/commodities/?commodity=potassium-chloride&months=60

    3. כי"ל היא חברה שנהנתה מהטבות מס מהמדינה במשך שנים ארוכות בהיקפים של מיליארדי שקלים. ההטבות ניתנו במסגרת המדיניות של עידוד השקעות הון. מטרת המדיניות היא לתמרץ יזמים ומשקיעים להשקעה, פיתוח המשק, יצירת מקומות עבודה וכלכלה שתיטיב עם כלל האזרחים. אם לאחר כל התמריצים הנ"ל החברה מפטרת עובדים הרי ששכרה של המדינה יצא בהפסדה.
    עכשיו לא נראה לי שמישהו באמת מצפה שהחברה תמשיך לספוג הפסדים לאורך זמן מרצונה החופשי בלי לעשות דבר בנידון. אבל האם בוצעו צעדי התייעלות אחרים בחברה לפני שפנו לפתרון של פיטורי עובדים? האם בוצע קיצוץ בעלויות השכר של ההנהלה?

    4. בהקשר הזה ראוי לציין שהחברה נמצאת במאבק ארוך מול המדינה בנושא התמלוגים שהיא נדרשת לשלם תמורת הזיכיון לכריית ומכירת האשלג של מדינת ישראל. במסגרת מאבק זה החברה לא היססה להשתמש בנשק האיומים של פיטורי עובדים על מנת להלך אימים על מקבלי ההחלטות. הייתכן שהחברה גם הפעם פשוט לבשה את החליפה של האיומים?

    5. שמחתי שהזכרת את אינטל בתגובה שלך כאן למעלה. כי"ל בניגוד לאינטל איננה מייצרת שום ערך למשק הישראלי. היא פשוט מוציאה משאב טבע מהאדמה ומוכרת אותו לעולם. כשהמשאב ייגמר החברה תמות. ולכן להשקפתי בעלי השליטה אינם באמת יזמים. הם לא מייצרים שום ערך. הם פשוט קיבלו מתנה מהמדינה בדמות הזיכיון שקיבלו והתעשרו מאוד בזכות העלייה במחירי האשלג בעולם. אינטל לעומת זאת הינה חברה יזמית מהמעלה הראשונה. היא לוקחת סיכונים, משקיעה משאבים רבים ומייצרת ערך אדיר לאנושות. ולכן מבחינה מוסרית בעיני יש צידוק לדרוש מבעלי השליטה בכיל לדאוג גם לרווחתם של העובדים (לא במחיר הפסד כמובן, אבל כן במחיר רווח נמוך יותר) לעומת אינטל שראוי שתקבל פיצוי מלא על הסיכונים הנלקחים במסגרת הפעילות שלה, מה גם שהיא דואגת טוב מאוד לרווחתם של העובדים שלה גם בלי דרישה של אפאחד.

    6. ראייה דיכוטומית של ההשקפות הכלכליות בישראל כקפיטלזים מול סוציאליזים (או קומוניזם בפי המהדרין) לדעתי חוטאת לאמת ומשמשת לעיתים קרובות כמסך עשן בידי גורמים המעוניינים לשמר את הסדר הקיים. לא כל מי שמביע התנגדות לטייקונים או בעלי הון הוא סוציאליסט. הרבה מהטייקונים ובעלי הון רחוקים מעקרונות שוק חופשי ותחרותי של הקפיטלזים כרחוק מזרח ממערב.
    יש הרבה עיוותים ורעות חולות במשק הישראלי, אשר בשביל לתקן אותם צריך לבצע מהפכות.
    לסמוך על ההנהגה הנוכחית שתמשיך באתו תוואי בו אנו חיים – עם זה אתה חי טוב ולעומת זאת מיחימוביץ וחבריה אתה מפחד עד כדי כך ..!?

    גילוי נאות – גם הקול שלי לא יילך למחנה הציוני בבחירות הקרובות

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      דודו –

      1. צודק – כיל חברה ציבורית – התכוונתי שהיא איננה בבעלות המדינה אבל המינוח שלי לא היה נכון ואתה צודק – תיקנתי בפוסט
      2. לכיל לא היו הפסדים, לתרכובות ברום כן
      3. אין לי שמץ, זה לא מתפקידי להחליט מהו צעד ההתיעלות הראשון לבצע – בשביל זה יש לחברה מנכל
      4. מבחינתי זהו נשק לגיטימי. גם אינטל משתמשת בו. אם הייתי המנכל של כיל גם אני הייתי משתמש בנשק הזה. זה א"ב של משא ומתן
      5. מסכים עם כל מילה!
      6. שוב, מסכים עם כל מילה.

      עם זאת, זה לא מה שגברת יחימוביץ' אומרת, אם יצא לך לשמוע את מוצא פיה. לצערי, יצא לי לשמוע הרבה התבטאויות שלה, אני משתדל לסתום אוזני כמו שבני בן השנה וחצי עושה, כי לשמוע אותה מעלה לי את לחץ הדם. הדמות שלה כאילו לקוחה מהספר של איין ראנד, ממש שתי טיפות מים. היא חושבת שכסף זה משהו "מלוכלך" וכל מי שעשיר הוא "גנב ופושע ועשה את כספו על חשבונם של אחרים". היא מעולם לא בנתה עסק אבל מרשה לעצמה לקרוא לאנשים שבנו ועשו בידיהם כמו רמי לוי "עושקים", למרות שרמי לוי ייצר עשרות אלפי מקומות עבודה. כל מי שיש לו כסף הוא מטרה. ככל שחשבון הבנק שלי תופח כך שלי יחימוביץ תטען יותר שאני גנב ושעשיתי כספי על חשבונם של אחרים, למרות שמעולם לא גנבתי שקל מימי (אבל כן גנבו ממני, והרבה). בעיני שלי להיות עני זה אין, ולהיות עשיר זה אאוט. היא מחנכת להיות לוזר. היא אפילו משוויצה בזה שאין לה הרבה – תסתכל על הצהרת ההון שלה. אישה שמתיימרת "להבין" דבר או שניים בכלכלה, בת 55, שהגיעה להון של רק שני מיליון שקל? בלי לזלזל באף אחד, שני מיליון שקל זה מכובד – אבל אדם שמבין דבר או שניים בכלכלה צריך להתאמץ מאוד בכדי לא לעבור הון של שני מיליון שקל בגיל 55, הכולל דירה שעלתה בערכה לפחות פי שניים מאז שקנתה אותה (כלומר, שרוב הסכום הגיע ממזל נטו) וקרנות פנסיה. הייתי מצפה ממישהו שמבין בכלכלה להגיע להון דו ספרתי של מיליונים בפרישה. חס וחלילה אינני מזלזל באנשים שיש להם פחות, אנשים שאולי בחרו לא נכון או שלא מבינים בכלכלה ושוק ההון. אבל מישהי שרוצה להכתיב את העתיד הכלכלי של מדינת ישראל?
      אחסוך ממך את החישוב אבל גם במשכורת של 10,000 שקל בחודש אני יכול לראות איך אדם שמתיימר "להבין בכלכלה" מגיע להון של הרבה יותר משני מליון שקל בגיל 55. רק החסכון הפנסיוני, ***ללא הריבית***, לאחר 30 שנות עבודה, יהיה שווה מעל מיליון שקל לפי משכורת של 10K בחודש. שים ריבית של 3% ואתה כבר מתקרב לשני מיליון. אוי לי אם "המבינה" הזו בכלכלה תנהל את המדינה. אז לכולנו יהיו עד שני מיליון שקל בגיל 55, כאשר 90% מהם זו הדירה שברשותנו וקרן הפנסיה שלנו ובגיל 70 לאחר שמכרנו את הדירה כי לא היה לנו מה לאכול נלך לחפש ירקות שזרקו בשוק הכרמל לאחר הסגירה. המתכון של שלי לצמצם את הפערים – להפוך את כולם לעניים, מאוד.

      Reply
      1. אסף נתן Post author

        ראבאק – לשלי יחימוביץ יש אפילו מינוס בבנק. אני לא זוכר מתי היה לי אי פעם מינוס בבנק, אפילו כשהייתי טין אייג'ר. לנהל את הפיננסים שלה היא לא יכולה, אבל היא תנהל את הפיננסים של המדינה.

        Reply
        1. אסף נתן Post author

          עוד דבר – עכשיו כשאני צולל להצהרת ההון שלה אני רואה שהיא היתה שווה 700 אלף שקל ב 2011. נניח עם עליית הדירה גברת שלי יחימוביץ שווה סביב מיליון שקל ולא שני מיליון כפי שכתבתי בתגובה. אאוטש. וזו האישה שתצעד עם ישראל לעתיד כלכלי טוב יותר….
          אישית אם ההון הכולל שלי (דירה, רכב, קרנות פנסיה, חשבונות בנק…) היה 700 אלף שקל בגיל 55, הייתי מאוד, מאוד מאוד נלחץ. מאוד.

          Reply
  17. מיכאל

    אסף,

    אתה צודק. עובדים נוספים (וכל השקעת הון נוסף למעשה) הינה פונקציה של ROIC גבוה מספיק, וROIC לוקח בחשבון גם עלות מסים.

    דרך אגב, אם נקשר זאת לכיל, הדבר היחיד שאפשר להגיד הוא שכיל מעסיקה בזכות התמריצים שהיא מקבלת יותר עובדים מאשר היתה מעסיקה אם לא היתה מקבלת את התמריצים. אבל אף אחד פרט לכיל לא יכול להגיד מהי אותה כמות עובדים כאשר כיל מקבלת תמריצים ומהי אותה כמות כאשר היא אינה נהנת מאותם תמריצים.

    Reply
  18. דודו גבאי

    אוקיי, אז אני מבין שאתה לא מעריך את שלי יחימוביץ 🙂

    אגב, לא שמעתי את הפחד הזה ממך כשמינו פה דוגמן מגיש טלוויזיה, חסר השכלה אקדמית, פופוליסט וחכמולוג לנהל את הכלכלה של המדינה בשנתיים האחרונות. זה שהיה לו יכולות להריץ קמפיין של בנק הפועלים שהעשיר את חשבון הבנק שלו בכמה מיליונים טובים הפך אותו למספיק מוכשר בעיניך לנהל את כלכלת המדינה?

    בכל מקרה,נראה לי שאתה יכול להסיר דאגה מליבך. שלי יחימוביץ לא תהיה שרת אוצר. מקסימום שרת רווחה.
    האפשרויות היותר סבירות הן ארדן/כץ/כחלון/טרכטנברג. ואני מהמר על סיבוב בחירות נוסף תוך שנתיים+-

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      אני מניח שאחרי השצף שיצא ממני אפשר לומר שאני לא מעריך אותה 🙂
      לגבי לפיד – דווקא התבטאתי בעדינות בנושא לא פעם בבלוג, אתה מוזמן לחפש. יש יותר מפוסט אחד בנושא. גם התייחסתי אליו בעקיפין כשנתתי במה לד"ר מיכאל שראל שהתפטר בעקבות כל התכונות שציינת. למרות הכל הייתי פחות בוטה מאשר שהייתי כשדיברתי על שלי יחימוביץ', לכן אולי זה היה גם פחות בולט.
      יש לי מה לומר לגבי כל אחד מהמועמדים שציינת לשרי האוצר, אבל אנסה לקטום את הגלישה הפוליטית פה בבלוג 🙂

      Reply
  19. תמר

    לדודו גבאי – תודה על המילים שלך שביטאו היטב ובמדויק את מה שרציתי להגיד.
    יום טוב לכולנו!

    Reply
  20. אסא

    אסף – כמה שאתה צודק לגבי שלי יחימוביץ.
    כל מילה – בסלע!

    Reply
  21. אלי

    אכן כן. הדברים האלה גורמים להרגשה שאין עתיד למדינה. (זה כמובן לא נכון, אבל הרגשה זו הרגשה)

    Reply
  22. יאיר

    אני רק עוקב אחרי מטוטלת התגובות לפוסט, אבל אחרי שאלי רושם "הדברים האלה גורמים להרגשה שאין עתיד למדינה" אני חייב להגיב.
    לא הבנתי אם אלי כתב זאת בתגובה לדברי אסף או בתגובה לאחד המגיבים, אבל זה לא משנה כי גם אם הימין יזכה בשלטון וגם אם השמאל יזכה בשלטון – הערה דיכאונית כזאת היא טעות מוחלטת.
    זאת הבעיה בתקשורת המונים (על כל יתרונותיה) – היא מסוגלת לגרום להלכי רוח כאלו ולהרגשות ש"השמים יפלו" או ש"אין עתיד למדינה" במקרה ויבחרו X או Y או Z.
    תנוח דעתכם, יש עתיד למדינה גם עם ביבי נתניהו וגם עם שלי יחימוביץ'. רק שזה עתיד שונה והוא תלוי ברצון העם ולכך קוראים דמוקרטיה.
    איך אנשים רציניים שקוראים את הבלוג הזה מסכימים ש"העיתונות הכלכלית לא שווה דבר" והם עורכים חישובים ושיקולים משלהם בבואם להשקיע, אבל כשזה נוגע לנושאי חוץ, ביטחון, תרבות, חינוך, זהות יהודית, ובכלל – עתיד העם היהודי – הם מושפעים רגשית מהיאוש הנכתב והנשמע מסביבם?

    Reply
  23. Valseek

    אני אתך אסף, לא התרגשתי מהתגובה הזאת של שלי כי כבר ראיתי תגובות דומות שלה לפני.
    שלי היא בעלת אידיאולוגיה קומוניסטית אמיתית, אני בעד חברה סוציאליסטית אבל לא בעד שכולנו נהיה עניים בצורה שווה.

    Reply
  24. איש (3718)

    מסכים לחלוטין עם התחושה של אסף לגבי יחימוביץ.

    אפשר להתנחם בשלושה דברים:

    1. דמוקרטיה מטבעה גוררת פופוליזם כזה, בכל העולם. יש הרבה אנשים שזה מדבר אליהם. רק בדיקטטורה בסגנון סינגפור אפשר להימנע מזה.
    2. המועמד המוביל לראשות הממשלה (ביבי בתמיכת בנט) מאמין בשוק חופשי ותחרות. עם כל החסרונות, הוא מהבודדים בין המועמדים שמבין ותומך בשוק חופשי אמיתי (בלי קשר לחסרונות אחרים שלו). עם זאת הוא חייב להיות פופוליסט, ראה סעיף #1.
    3. ישראל היא שוק קטן שחשוף לסחר חוץ בצורה יוצאת דופן. התנהגות לא אחראית של ממשלה כלשהי תענש מייד על ידי השווקים הבינלאומיים. אין לנו את יכולת העמידה של רוסיה או ארה"ב. וזה טוב.

    Reply
  25. אילון

    רה"ב נמדד במעשים ולא בהצהרות. המעשים שלו הם אנטי-שוק חופשי כמעט בכל מה שהיה מעורב.
    הוא אמר שכיל חייבת לעצור את פיטורי העובדים באופן מיידי ושהוא רואה את זה "בחומרה רבה". ממש שוק חופשי. יאיר לפיד גם הוא דיבר בשבחי החופש הכלכלי וכעת אמר לעובדי כיל שהם הולכים להלחם למנוע את הפיטורים שלהם בכל מחיר.

    ביבי לצורך העניין עשה כל מה שאפשר כדי למנוע שוק חופשי. בגרעון, בוועדת ששינסקי ובעוד יאנספור דוגמאות.

    Reply
  26. יעקב

    הסוציאליסטים הקיצוניים (אליהם יחמיבויץ כלל לא מקרבת כי היא פפוליסטית) תמיד יש פתרונות קסם ל-"איך לאכול את העוגה ולהשאירה שלימה) אבל איך שהוא הם תמיד משאירים רק פירורים (ראה ערך מצבה הכלכלי של בריטניה לפני עלייתה של תאצ׳ר)
    הבהרה : אינני מתנגד כלל לסוציוליזם ולא בהכרח תומך בקפיטליזם אך לקיצוניות תמיד אתנגד מכיוון שהקיצוניות משבשת כל רעיון איכותי ככל שיהיה , הדרך הנכונה היא דרך האמצע מכיוון שאי התערבות בשוק כלל זה מתכון בדוק לפשיטת רגל והתערבות מוגזמת אף היא תגרום יותר נזק מאשר תועלת לכן צריך לבחור בדרך האמצעית שהיא התערבות מתונה ומציאת רעיונות שלא יזיקו לאף צד אך חשוב מכך הוא עשיית בדק בית מקדים כי לא יתכן שרק כשחברה קרוסת מתחיל הוויכוח על אם לפטר עובדים או לא אם באמת לך מהעובדים / מכספי הציבור / הכלכלה עליך להתעניין במצב החברה עוד לפני שהיא קורסת על מנת לעצור את ההידרדרות בזמן

    Reply
  27. Yoav

    לשם ההגינות, צריך לומר שיש סוציאליסטים ויש סוציאליסטים.
    צריך להפריד בין סוציאליסטים שמאמינים בתכנון מרכזי לבין סוציאליסטים שמאמינים בחלוקת הכנסות.

    Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *