מדוע פיצול של ג'ייפי מורגן שווה הון תועפות למחזיקי הוורנטים

By | 28/02/2015

עריכה 1.3.2015אחד המגיבים מטה הצביע על טעות שהיתה לי בהבנה של הליך התאמת הוורנטים. מסתבר שמחיר המימוש משולם פר מניה, ולא פר וורנט, ולכן אם לוורנט יש יותר ממניה אחת מאחוריו, מחיר המימוש ישולם ככפולה של המניות שהוורנט מייצג. מכאן, שהחישוב מטה של האפסייד שנגזר מהוורנטים במקרה של פיצול איננו נכון – העליה בערך הוורנט תגיע מעלייה במחיר המניה ולא מההתאמות. ההתאמה נועדה להגן על משקיעי הוורנט מפני דיבידנדים או ספינאופים ולכן "מתנה" שכזו באמת איננה הגיונית. לכן ההתאמות מגנות על המשקיע – צוברות את הדיבידנדים (מעל ערך ההתאמה) וצוברות ערך במקרה של פיצולים כאלה או אחרים – אך הן אינן נותנות "מתנות".

זו דוגמא מצויינת לכך שכשקוראים משהו באינטרנט תמיד צריך להפעיל עין מאוד ביקורתית (ראו מה שכתבתי לעודד בטוויטר לגבי הכתב שלא עשה שיעורי בית), גם אם הכותב נראה מאוד משכנע – אין תחליף למחקר עצמאי. בד"כ מה שנראה טוב מידי הוא באמת טוב מידי. כולם טועים, גם באפט. כבר בגילוי הנאות כתבתי שסביר שיש לי טעות – והיתה אחת. הדברים לא נכתבו בעלמא.

כמו כן, זה שוב מדגים כמה צריך להזהר כאשר קונים מכשירים נגזרים כמו וורנטים וכמה קל לטעות במכשירים כאלה. שוב, כפי שכתבתי מטה בגילוי הנאות – "סביר להניח שיש לי טעות" ובאמת היתה לי טעות.

כל הכבוד למגיב שתפס את הטעות – קראתי את התשקיף לא פעם אחת וכנראה פספסתי את זה כמה פעמים! אשמח אם תמשיך לקרוא פה 🙂

ההתאמות הן "בונוס" ולא העיקר, ולכן התזה המרכזית נשארת בעינה, אם כי כמובן עם פחות קצפת.

הפוסט המקורי ללא עריכות מובא מטה.

——————————————————————–

לאחר שפרסמתי פוסט בנושא הפיצול של ג'ייפי מורגן, ואז עוד פוסט, שמתי לב שאנשים לא מבינים את ההשלכות של פיצול כזה על הוורנט ואיזה אפסייד אדיר יהיה לוורנט במקרה כזה.

כמובן שחובה לקרוא את התשקיף של הוורנטים לפני שמחזיקים אותם, ובכלל כדאי להזהר כי אלו מכשירים ממונפים ונגזרים. אין פה ייעוץ, הכל כאן הוא דעתי האישית, המכשיר מסוכן מאוד ויתכן שאני טועה. יש לקרוא את הפטור מאחריות.

הפסקה הרלוונטית לנו היא:

In the case of cash dividends or other distributions. If we fix a record date for making a distribution to all holders of our common stock of securities, evidences of indebtedness, assets, cash, rights or warrants (excluding ordinary cash dividends (as defined below), dividends of our common stock and other dividends or distributions referred to in the preceding bullet point), the exercise price in effect prior to such record date will be reduced immediately thereafter to the price determined by multiplying the exercise price in effect immediately prior to the reduction by the quotient of (x) the market price (as defined below) of our common stock on the last trading day preceding the first date on which our common stock trades regular way on the principal national securities exchange on which our common stock is listed or admitted to trading without the right to receive such distribution, minus the amount of cash and/or the fair market value of the securities, evidences of indebtedness, assets, rights or warrants to be so distributed in respect of one share of our common stock (such amount and/or fair market value, the “per share fair market value”) divided by (y) such market price on the date specified in clause (x). Any such adjustment will be made successively whenever such a record date is fixed. The number of warrant shares will be increased to the number obtained by multiplying the number of warrant shares deliverable upon exercise of a warrant immediately prior to such adjustment by the quotient of (a) the exercise price in effect immediately prior to the distribution giving rise to this adjustment divided by (b) the new exercise price as determined in accordance with the immediately preceding sentence. In the case of adjustment for a cash dividend that is, or is coincident with, a regular quarterly cash dividend, the per share fair market value would be reduced only by the per share amount of the portion of the cash dividend that would constitute an ordinary cash dividend. If, after the declaration of any such record date, the related distribution is not made, the exercise price and the number of warrant shares then in effect will be readjusted, effective as of the date when our board of directors determines not to make such distribution, to the exercise price and the number of warrant shares that would then be in effect if such record date had not been fixed.

 

דבר ראשון, לדעתי כשיודיעו על פיצול של JPM, באותו יום / שבוע המניה תעלה 20% "ותיסחף מעלה" לאט לאט לאורך זמן. פיצול זה לא משהו שקורה מייד, במיוחד בחיה מאוד מורכבת כמו ג'יי פי מורגן. הפיצול יארך לפחות שנה. בחברות יותר קטנות מודיעים על הספינאוף חצי שנה מראש, כמו למשל מה שקרה באיביי ופיפאל, כך שאני חושב שבג'יי פי מורגן זה יקח שנה לפחות.

בזמן שהמניה תעלה ב 20-30% ולאורך השנה שתעבור עד הפיצול יהיה מספיק זמן להעריך האם רוצים להשאר בוורנט או לא. לדעתי, ברגע שיודיעו על פיצול, הוורנט יזנק סביב 100%. נסביר למה.

נניח עתה שהפיצול קורה מחר. ג'יי פי מורגן תוותר על אחת החטיבות ששווה נניח 33% משווי השוק של ג'יי פי מורגן ותעשה לה ספינאוף. נעשה חישוב לדוגמא כדי לראות מה יקרה לוורנט. נניח שמחיר המניה הוא 60 דולר. נניח שהסטרייק של הוורנט הוא 42 דולר לשם הנוחות (במקום 42.38 כיום). נניח שאין שינוי במחיר המניה (היא לא עולה ולא יורדת כתוצאה מהספינאוף).

לפי התנאים האלה, הוורנט במחיר אינטרינזי של 18 דולר בערך (60 דולר פחות 42 דולר, ללא שום פרמיה). אם JPM תעשה ספינאוף לחטיבה ששווה 33% ממחיר המניה, המחיר לאחר הספינאוף יהיה 40 דולר – 67% מ 60.

לכן, לפי הפסקה מעלה, הסטרייק של הוורנט ירד ב 33% מ 42 דולר ל- 28 דולר.

אבל זה לא הכל.

גם מספר המניות מאחורי כל וורנט יתואם – ויהיה עתה 1.5 מניות לכל וורנט.

כלומר שהוורנט יהיה שווה 1.5 מניות – או 40 כפול 1.5 = 60 דולר, פחות ערך המימוש – 28 דולר או סה"כ 32 דולר.

כלומר שמייד לאחר הפיצול, הוורנט, ללא שום תנועה מהמניה, יעלה מ 18 ל 32, או יעלה ב 78%.

אני לא צריך שהמניה תעלה, לא צריך שהפיצול יתרום ערך, לא צריך שום דבר-  ברגע שיש פיצול בסדר גודל הזה, נקבל אפסייד של 80%.

אם הפיצול יהיה חצי חצי – 50% ו -50%, האפסייד יהיה 116%.

אני לא חושב שיש וורנט של בנק מסויים באמריקה שמציג יחס סיכון סיכוי טוב יותר מאשר זה של ג'ייפי מורגן. גם הבנק זול, גם איכותי – מעולם לא הפסיד כסף, גם ב 2008-2009, גם המינוף של הוורנט גבוה מאוד, גם הוורנט כבר עובר תיאום לדיבידנדים, גם יש סיכוי סביר לפיצול שיתן מיידית כפולה של ההשקעה, מה עוד אפשר לבקש?

גילוי נאות: יש לי פוזיציה גדולה בוורנט. אני משוחד. וורנט הוא מכשיר נגזר, ממונף ומסוכן. אני לא יועץ השקעות. כל הרשום לעיל זו דעתי האישית וסביר מאוד שיש לי טעות. יש להתאים את ההשקעה למשקיע בהתייעצות עם מומחה (ואני לא מומחה). יש לקרוא את הפטור מאחריות.

14 thoughts on “מדוע פיצול של ג'ייפי מורגן שווה הון תועפות למחזיקי הוורנטים

  1. אלדד

    לדעתי צריך לפנות ל jpmorgan או לאיזה ברוקר שמבין לקבל תשובה.
    הרי עקרונית זה אמורה להיות סה"כ אופציה ממונפת ולא אמורה לעלות אם המניה לא עולה.

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      אלדד – אתה מוזמן לפנות לקשרי המשקיעים 🙂 זה לא יזיק, אשמח גם אם תשלח לי את התשובה שלהם.

      Reply
  2. ג.

    אסף תודה רבה! כתשובה לתהייתי חיברת פוסט מושקע (-: אז תודה כפולה..

    עיקר הטעות שלי נבע מהתעלמות מהמשפט הבא: minus the amount of cash and/or the fair market value of the securities. כלומר אם הבנתי נכון, מקדם ההתאמה נקבע עפ"י "הערך ההוגן" (הערכת אנליסטים חיצוניים?) של החלק המפוצל לפי הנוסחה:
    X-V/X
    כאשר X – ערך המניה ערב ההכרזה על הפיצול ו- V הערך המיוחס לחטיבה המפוצלת. ולפי המקדם שהתקבל נקבעת כמות הוורנטים החדשה (או סטרייק משוקלל חדש, נמוך יותר).

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      בכיף – רק דבר אחד – הערך ההוגן נקבע לפי מחיר הנעילה בתום יום המסחר הראשון, כך זה מוגדר בפרוספקטוס. לא צריך אנליסטים כשיש את השוק:

      “market price” means, with respect to a particular security, on any given day, the last reported sale price regular way or, in case no such reported sale takes place on such day, the average of the last closing bid and ask prices regular way, in either case on the principal national securities exchange on which the applicable securities are listed or admitted to trading,

      Reply
  3. ג.

    אסף אז אם ככה (ואני מתנצל על הנדנוד..), אני חוזר לתהייה המקורית שלי – נראה כאילו לא תהיה התאמה של הוורנט משום שהמניה לדבריך תטוס למעלה עם ההודעה על הפיצול ולא תרד..כלומר הערך ההוגן = איבוד ערך המניה בשל הפיצול = יהיה שלילי.

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      ההתאמה של הוורנט לא קשורה לכך אם תהיה עליה או לא, ההתאמה של הוורנט תקרה אם יהיה פיצול או לא. פתח אקסל ושחק עם המספרים ואז תראה בעצמך מדוע מה שאמרת לא נכון.

      Reply
      1. אסף נתן Post author

        נראה לי שאתה מתבלבל בין הודעה על פיצול לבין הפיצול עצמו. כמו שאמרתי בפוסט – הודעה על הפיצול תהיה שנה לפני הפיצול בפועל.
        הודעה על פיצול –> ג'יי פי מורגן עולה נניח מ 60 ל 70 –> פיצול של נניח 20 דולר –> התאמת סטרייק, מחיר מניה חדש 50 ……

        Reply
  4. פדנט

    שלום אסף,
    אני חושב שמחיר המימוש הוא פר מניה ולא פר וורנט.
    בעקבות הפוסט שלך הצצתי בתשקיף, ולפחות בחלק מהניסוחים ברור שמחיר המימוש הוא פר מניה. למשל:
    an exercise price of $42.42 per share
    או, אפילו יותר ברור ומפורש:
    The initial exercise price applicable to each warrant is $42.42 per share of common stock for which the warrant may be exercised.

    זה גם יותר הגיוני שמחיר המימוש הוא פר מניה ולא פר וורנט, אחרת מחזיק הוורנט בעצם מקבל מתנת חינם עם כל חלוקה שדורשת התאמה.

    ג. נ. לא מחזיק.

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      תודה רבה !
      אתה, לצערי, צודק והתשובה שלך מאוד הגיונית. תיקנתי גם את הפוסט מעלה לשקף את הסיפור.
      שוב תודה.

      Reply
  5. שואל

    אסף. כל הכבוד על התיקון…
    רק להדיוט כמוני, תוכל להסביר באופן מספרי מה ההבדל בין התסריט הראשון שלך לזה המתוקן?… הוואראנט לא נותן בעלות על 1.5 מניות?

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      אסף ג – נכון, זה באמת יתרון. אני לומד לא מעט מהבלוג שלי, עד כמה שזה מצחיק. נאמר פעם שאין משהו כמו כתיבה כדי לסדר את המחשבה שלך. התזה עצמה מתייחסת לנכס הבסיס ולא להתאמות, כך שזה לא פוגע בתזה כמו שקרה לויאטלי כצנלסון, אבל בכל מקרה אני מאוד מאוד שמח כשמישהו מוצא לי טעות.
      שואל – בגדול, אין שוני מהותי. הוורנט כן יתן בעלות על 1.5 מניות, אבל אתה תצטרך לשלם 1.5 פעמים את מחיר המימוש, בניגוד למה שחשבתי לפני שתיקנתי את הטעות – שצריך לשלם את מחיר המימוש פר וורנט, כלומר פעם אחת. בגדול ההשפעה של התיקון הזה היא יחסית זניחה בתיאומים קטנים כמו דיבידנדים, אבל ההבדל מתגבר מאוד כאשר יש תיאום מאסיבי, של עשרות אחוזים כמו שקורה בספינאוף.

      דוגמא (השתמשתי בוולס פארגו אבל זה זהה):

      נניח וולס פארגו ב 55 דולר. נניח שהיא מחלקת 3 דולר בשנה דיבידנד למשך 4 שנים (עד לפקיעה) ו נניח שמחיר המניה לא זז.
      3 דולר בשנה זה 75 סנט לרבעון, או 41 סנט מעל 34 סנט לרבעון – רף ההתאמה.
      לכן ההתאמה תהיה 41 סנט על 55 דולר לכל רבעון – או בערך 0.745% ברבעון.

      לאורך 16 רבעונים ההתאמה הזו תצטבר ל 12.62% (לפי ריבית דריבית), כלומר שגורם ההתאמה המצטבר הוא 1.1262.

      לכן הסטרייק ירד מ 34.01 ל 30.2 (חלוקה בגורם ההתאמה) ומספר המניות יעלה ל 1.1262 מניות לוורנט.

      אם מחיר המניה 55 דולר בפקיעה:
      לפי החישוב הישן נקבל שווי וורנט: 31.74 דולר (55 דולר כפול 1.5 פחות מחיר מימוש 30.2)
      לפי החישוב החדש (שמכפיל גם את מחיר המימוש ב 1.1262): 28 דולר.

      הערך האינטרינזי של הוורנט היום הוא: 20.99 דולר.

      ההפרש בין החישוב החדש לישן הינו 3.74 דולר, או 18% בערך על שווי הוורנט כיום.

      לדעתי ההתאמות המצטברות עד לפקיעה בשני הבנקים (אמרתי את זה איפשהו בבלוג) לא יעברו את ה 5-10% לסטרייק ו 5-10% למספר המניות, כך שההפרש יהיה אף קטן יותר מאשר בדוגמא. הסיבה לכך היא שהדיבידנדים לא יעלו משמעותית מעל סף ההתאמה ב 4 השנים הקרובות וכמו כן מחירי המניה יעלו וזה יקטין את ההשפעה של ההתאמה (ההתאמה תלויה במחיר המניה). לכן לדעתי אין סיכוי שההתאמה תעבור 10%.

      גילוי נאות: יש לי אחזקה בוורנטים של הבנקים – וולס פארגו וג'יי פי מורגן. כפי שראיתם, הכותב טועה לא פעם. אין פה המלצה ויש לקרוא את הפטור מאחריות, אלה לא דברים בעלמא.

      Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *