מה אומרת הטעות של באפט על מחיר הנפט?

By | 20/02/2015

לפני קצת יותר משנה, סביב רבעון שלישי 2013, באפט קנה נתח באקסון מוביל. לא הרבה זמן אחרי יצא Jim Chanos וקרא לכך "החלטה מוטעית". אפשר לראות את התזה של צ'אנוס פה או בקיצור ובכתב פה.

הטענה של צ'אנוס היתה היא שהעלות להוציא את הנפט מהקרקע הולכת ועולה ולכן ההחזרים על ההון ילכו וירדו. ההימור שלקח צ'אנוס נגד באפט היכה גלים (טוב נו, אולי רק למי שעוקב) דאז.

אתמול יצא טופס 13F של ברקשיר שהוכיח שצ'אנוס ניצח – באפט יצא מאקסון מוביל.

בחודשים האחרונים ראינו התרסקות רבתי במחירי הנפט. התרסקות אלימה שכזו ראינו לאחרונה רק ב 2009, אז קרס הנפט לאיזור 36 דולר. האם זה מה שגרם לבאפט לצאת מאקסון?

לפני שאענה, נתבונן ממבט על שוק הנפט ונסביר כמה מושגים בסיסיים.

ביקוש קשיח

ביקוש קשיח הוא ביקוש אדיש לשינויים במחיר. בכלכלה לומדים על ביקוש קשיח ומציינים אותו לפי עקומת ביקוש אנכית. כמובן שכמעט שום דבר בעולם אינו קשיח לחלוטין, ובשינויים דראסטיים במחיר יהיה שינוי בביקוש, אך אנו מדברים על שינויים סבירים.

אחד הביקושים הקשיחים ביותר בעולם הם לנפט ומוצריו. אם ניקח כדוגמא את מחיר הבנזין בישראל, אם המחיר יהיה 8 שקלים או 4 שקלים, אנשים יסעו לעבודה, כמעט באותה מידה. בלינק אפשר לראות כמה חלק הגרף של הנסועה וכמה חלקה העליה בכמות כלי הרכב בישראל, וזאת אע"פי שלאורך הגרף מחיר הבנזין התנועע בפראות בין 3.6 ש"ח לליטר עד 8.25 ש"ח לליטר.

מוצרים רבים אחרים נגזרים מנפט: מזוט לחשמל – שם הביקוש קשיח מאוד – אנשים ישתמשו כמעט באותה כמות חשמל גם אם החשמל יעלה חצי ש"ח לקוט"ש או 1 ש"ח לקוט"ש, או מוצרי פלסטיקה (מי מכם חשב לקנות קופסת פלסטיק בעלות של 7 שקלים וויתר כשראה שהקופסא עולה 11 שקלים?), או אפילו מוצרי חקלאות – ירקות ופירות שנגזרים ישירות ממחיר הנפט (כשמחיר הנפט גבוה יותר שטחים משמשים לגידול תירס לייצור אתאנול) – ישראלים קנו את העגבניה הנכספת גם כשעלתה 10 ש"ח לקילו.

היצע גמיש חלקית

לעומת הביקוש, היצע הנפט הוא גמיש חלקית – הוא קשיח יותר בטווח הקצר והמיידי אך גמיש בטווח הארוך. הסיבה לכך היא שלכבות באר נפט זה סיפור לא פשוט ולכן הבאר תמשיך להפיק כל עוד מחיר הנפט מכסה את העלויות המשתנות, גם אם הפעילות היא בהפסד. למשל, נניח ועולה להפעיל באר נפט 1000 דולר ביום – שכר עבודה, שכר דירה, מיסים וכו'. זו עלות קבועה. נניח שעלות ההפקה של חבית נפט היא 40 דולר. הבאר מפיקה 100 חביות ביום. די ברור שבמחיר של 50 דולר לחבית נפט הבאר מאוזנת בדיוק, אבל היא תמשיך להפיק כל עוד המחיר מעל 40 דולר. הסיבה לכך היא שאם היא תעצור את ההפקה לחלוטין, היא תפסיד 1000 דולר ליום, ובמחיר חבית של 41 דולר היא תפסיד 900 דולר ליום.

יתכן גם שהבאר תמשיך להפיק גם במחירים נמוכים ממחירי הפסד מזומן, לזמן קצר, רק כי כיבוי והדלקה של באר זו השקעה לא קטנה (מה שנקרא "היסטרזיס").

במידה והמחיר יורד אל מתחת לכיסוי העלויות המשתנות, הזמן לפשיטת רגל קצר.

במידה והמחיר נשאר במחירי הפסד אך מעל עלות משתנה, לאורך זמן יקרה אחד משני דברים:

1. המפעיל יפשוט רגל

2. המפעיל יחשב את ההפסד הצפוי ואם יראה שההפסד הצפוי עולה על עלות סגירת הבאר – יסגור את הבאר.

המפעילים בשוליים הם לרוב ממונפים, ולכן נוצר מצב מצחיק שבו כאשר מחיר הנפט יורד, ההיצע עולה אפילו מהר יותר. הסיבה לכך היא בדיוק מה שכתבנו בפסקה האחרונה – המפעילים שנמצאים עמוק בתוך ההפסד אך מעל העלויות המשתנות, מגדילים את קצב התפוקה כדי להקטין את ההפסד. למשל בדוגמא שלנו, במחיר נפט של 41 דולר לחבית, אם אני אפיק מהבאר 200 חביות ביום במקום 100, ההפסד שלי יקטן מ 900 דולר ליום ל 800 דולר ליום. כך נוצר מצב שהמפיקים החלשים ביותר והראשונים להפגע הם אלה שדווקא יגדילו את התפוקה, ובעצם יפגעו בעצמם.

בגדול, לאורך זמן, כשהמחיר גבוה, יכנסו טכניקות הפקה יקרות לשוק – Fracking Shale, Deepwater Drilling, UDW ועוד. במידה והמחיר יורד, טכניקות אלה יצאו מהשוק. הזמן שלוקח להיצע להתאים עצמו לביקוש הקשיח הוא זמן "buffer". זהו הזמן שלוקח למפעילים הפחות יעילים לצאת מהשוק כאשר המחיר יורד או להכנס לשוק כאשר המחיר עולה. בזמן הזה מלאי הנפט סופג את היצע היתר או מספק את ביקוש היתר.

תנודתיות

כאשר היצע קשיח בטווח הקצר פוגש ביקוש קשיח, אין מנוס מתנודתיות חריפה ואף חריפה מאוד. לתנודה בשוק שכזה יש נטיה לבצע overshoot משמעותי – בשני הכיוונים.

וכי למה? אסביר.

בדו"ח הבא אפשר לדלות מעט נתונים. העולם צורך סביב 92 מיליון חביות נפט ביום. להוציא את 2009-2008, ישנה עליה מתונה וקבועה בצריכה. אפשר לראות שחלק גדול מאוד מהעליה בצריכה בשנים האחרונות הגיעה, איך לא, מסין. אפשר לראות נתונים מעט עדכניים יותר באתר של משרד האנרגיה.

די ברור שהירידה במחירי הנפט נגרמה כתוצאה מעודף תפוקה (לבחור supply למטה). בלינק אפשר לראות בבירור את העליה "החדה" בתפוקה – עליה של 1.5 מיליון חביות ליום בין רבעון שני 2014 לרבעון רביעי 2014. אפשר להתווכח אם עודף התפוקה הגיעה מבום ה Shale בארה"ב או מירידת הצריכה בסין, התשובה היא כנראה שילוב של שני הגורמים האלה יחד עם עוד גורמים אחרים. לדעתי, וזו דעתי האישית, הגיוני מאוד שעודף התפוקה הגיע מארה"ב כפי שאפשר לראות בבירור בלינקים מעלה.

עם זאת, בסופו של דבר כנראה לא השתנה שום דבר מהותי ועצום בצריכת הנפט העולמית בשלושת החודשים האחרונים כפי שעשוי להראות מהקריסה במחיר.

השקעה, גילוי ואזילה

ללא השקעות וגילויים חדשים, תפוקת הנפט העולמית יורדת בקצב של 5% בכל שנה. ההשקעות העצומות של ענקיות הנפט, הגילויים החדשים, הטכנולוגיות החדשות – כל אלה נועדו רק כדי לסתור את הירידה בתפוקה ולהעביר אותה ממינוס 5% לפלוס 1% ולהתאים לצריכה.

במצב של איזון, המחיר נקבע לפי העלות השולית של ההפקה פלוס פרמיה של סיכון כלשהו. בשנים האחרונות, 50% מהגילויים החדשים הם ב Deep Water שם מחירי ההפקה הם לא פעם מעל 70 דולר. כמו כן הפקת נפט ה Shale באמריקה גם היא בעלת עלויות של מעל 50 דולר במקרה הטוב.

נקודה מעניינת לגבי נפט Shale היא שהוא בעל עקומת אזילה היפרבולית – סביב 70% מתפוקת הבאר מסופקת בשנה הראשונה. לרוב, באר Shale ננטשת לאחר שנתיים עד שלוש, וגם שם עלות ההפקה היא מעל 50-60 דולר. כלומר אם נניח ש Shale נמצא בשוליים, השוליים של ההפקה הינם גמישים מאוד בטווח של שנה. כבר היום אפשר לראות כתבות כמו זו שמכריזות בריש גלי שהחבר'ה של Shale באמריקה יקדחו פחות חורים בשנה הקרובה.

ארה"ב מפיקה ביום 9 מיליון חביות נפט נכון לנובמבר, או סביב 10% מהצריכה העולמית. רק לפני שנה היא הפיקה 7.8 מיליון חביות ביום. כפי שאנו יודעים, עודף ההיצע הוא "כולה" סביב 1.5 מיליון חביות ליום…

כשמחברים הכל ביחד ורואים את הקיצוצים הרחבים בתפוקה ב Shale והקיצוצים של ענקיות הנפט, אי אפשר שלא לחשוב על Overshoot.

Overshoot, מלאי ואיזון מחדש

כיום מתבצע איזון מחדש של מחירי הנפט – היצע וביקוש. קרטל אופק כבר לא ממש מתפקד בתור קרטל והשוק הפך ליותר חופשי.

לפי מה שהסברנו מעלה, הגיוני שהמחיר בשוק הגיב תגובת יתר וירד אל מעבר לעלות השולית של התפוקה, בגלל כל הסיבות שמאפיינות את הקשיחות לזמן הקצר של התפוקה. למשל, נראה שהמחיר נמוך מידי בכדי שכל הגילויים החדשים וה – Shale באמריקה יהיו כלכליים, או שקידוחים ב UDW יהיו כלכליים. אך היות וההיצע הוא קשיח בטווח הקצר, המחיר מגיב חזק מאוד. עם זאת, המחיר ירד נמוך מידי וכנראה איתו יקח הרבה השקעות שתוכננו לשנים הקרובות. ראשונה להפגע תהיה כנראה טכנולוגית ה Shale, כי שם די מהיר להכנס ומהיר לצאת. אחריו יתדלדלו השקעות במים עמוקים וכו'.

להאטת ההשקעות בנפט תהיה השלכות מרחיקות לכת על התפוקה לשנים הקרובות. כפי שאמרנו קודם, תפוקת הנפט העולמית יורדת באופן אורגאני 5% בשנה, ובהנחה שמחיר הנפט ישאר נמוך, תעשית ה Shale וה- UDW תתכווצנה בטווח של שנה פלוס. בטווח של מעל שנה תעלם תפוקה מאוד משמעותית מהשוק, סדר גודל של 4-5 מיליון חביות ליום להערכתי, אם אכן המחירים ישארו נמוכים לאורך כל 2015.

מהצד השני, מחירי נפט נמוכים לאורך זמן מאטים השקעות באנרגיה מתחדשת ומעודדים צרכנים לרכוש מכוניות. לכן דווקא אפשר לצפות שהצריכה תעלה. מה קורה כשביקוש קשיח עולה פוגש היצע קשיח חלקית יורד?

מרגע ההשקעה בגילוי מאגר נפט חדש ועד התחלת התפוקה עובר זמן יחסית ארוך – ראו למשל מה קורה במאגרי הגז הטבעי לחופי ישראל. לעיתים התקופה נמדדת בשנים. הו אז, תגיע העת של חיסול "הבאפר" – מלאי הנפט העולמי. מסתבר שהמלאי העולמי הוא יחסית קצר – סדר גודל של 2700 מיליון חביות נפט או בערך חודש של צריכה. כמובן שהתפוקה לא תיעלם לחלוטין אלא רק תצטמצם. אם נניח שבעוד שנה פלוס מינוס התפוקה העולמית תרד ב 4-5 מיליון חביות ליום אל מתחת לביקוש, שזה יכול להגרם רק מעצירת ההשקעות ב Shale למשל ולא מחיסול טכנולוגיות יקרות כמו UDW, לעולם יהיה רק שנה וחצי להדביק את הפער. מה שסביר יותר הוא שאם מחיר הנפט ישאר במחירים כיום, בעוד שנה וקצת מהיום נראה ירידה של סביב 10 מיליון חביות ביום בתפוקה, מה שיתן לעולם רק שמונה חודשים למצוא תגליות נפט חדשות בכדי למנוע זינוק במחיר. האם זה מספיק? לדעתי לא.

לכן, לדעתי, אם מחיר הנפט ישאר נמוך זמן מספיק, תיעלם תפוקה מהשוק ולא מן הנמנע שנראה זינוק חד בכוון השני, מעלה, ואולי אלוואליד שאמר שלעולם לא נראה נפט ב 100 דולר לחבית שוב יתבדה די מהר.

אז מה אומרת לנו הטעות של באפט?

באפט טעה, צ'אנוס צדק. צ'אנוס טען שהעלות להוציא את הנפט מהקרקע עולה. זו גם לדעתי הסיבה שבאפט מכר – כנראה באפט הבין שמחיר הנפט בעתיד יעלה, אך כך גם העלויות להוציאו מהקרקע, כך שהיתרון היחסי של אקסון יתדלדל לאורך זמן. אם נחבר את זה למה שאנו יודעים על מחירי הנפט והעלות השולית, העלות השולית במגמת עליה ואיתה מחירי הנפט. מה שאנו רואים כיום הוא כנראה התאמה זמנית, לדעתי מחירי הנפט פשוט לא יכולים להשאר נמוכים כ"כ לאורך זמן. אין לי מושג מהו המחיר ההוגן לנפט, אך לפי מה שאני קורא ולפי מה שלמדתי לאחרונה לגבי עלות התפוקה השולית, הוא כנראה לא מתחת ל 50 דולר (וכנראה גם לא מתחת ל 80 דולר). עד שנתאזן על המחיר ההוגן, דעתי האישית היא שנראה לפחות overshoot אחד, משמעותי, לצד השני.

גילוי נאות: זו דעתי האישית. חיזוי מחירי הנפט זו משימה שרבים הסיכויים להכשל בה מאשר להצליח בה. אין לנו הימורים על הנפט לפה או לכאן. יש לקרוא הפטור מאחריות.

 

 

24 thoughts on “מה אומרת הטעות של באפט על מחיר הנפט?

  1. מוטי

    תודה אסף שסוף סוף התייחסת לנושא הנפט!
    אני אישית מאמין שהשקעה בנפט (ולא בחברות שמפיקות אותו) עכשיו היא השקעה טובה לטווח הארוך – הפיסקה האחרונה של הפוסט שלך רק מחזקת את זה.
    אילו down-sides (מלבד ההצמדה לדולר ארה"ב) אתה רואה ברכישת תעודות סל מקומיות (קסם ותכלית ב-LONG כמובן) על חוזי נפט מסוג ברנט קרוד הנסחרות ב-ICE?
    אילו חלופות טובות יותר קיימות (בעולם ה-ETF) שעוקבות אחר מחיר של נפט על סוגיו השונים?
    רוב תודות,
    מוטי

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      בהשפעה על מחיר הנפט ישנם המון גורמים אחרים פרט למה שאמרתי ולכן אני לא מוכן לשים על זה כסף. בכלל אני מאוד לא אוהב הימורים על סחורות.
      בכל מקרה לדעתי כשקונים תעודת סל, במיוחד על קומודיטיז, צריך לבדוק היטב איך מממשים את החיקוי של נכס הבסיס (כתוב בתשקיף). למשל USO בארה"ב היא אחת התעודות הגרועות לעקוב אחרי מחירי הנפט כי התעודה משתמשת בחוזים ואופציות ולא בנפט פיזי ולכן היא תעודה דועכת.

      Reply
  2. שאול

    פוסט מצוין.
    הפוסט האחרון בבלוג שלי עסק גם במחיר הנפט ומסקנותי לגבי המחיר דומות
    Hamispar.co.il

    Reply
  3. עמי

    קראתי היום (שבת) , עונג שבת ממש !! תודה רבה.

    Reply
  4. יאיר

    אסף, יש מרכיב חשוב ששכחת וזה סין.
    דווקא אתה כמי שמושקע בצמצום הפעילות הכלכלית בסין (דרך הברזל) צריך להכניס את הנושא הזה לחישוב המצב.
    צמצום דרישת הברזל הסינית היא לא אופרציה חד-מימדית שמנותקת מהסביבה. היא מעידה על צמצום פעילות כוללת, שהשורט על הברזל הוא המקום הטוב ביותר להרוויח ממנה, אבל הוא חלק ממשהו גדול יותר.
    איך צמצום הצריכה הזה ישפיע על מחיר הנפט?

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      יאיר אתה צודק, כתבתי שחלק מהגידול בצריכה הוא סין, אך עם זאת אני לא בטוח כל כך שתהיה ירידה גדולה כפי שאתה מרמז בצריכת הנפט בסין. אני יודע בוודאות שתהיה ירידה בצריכה בברזל אם יפסיקו לבנות, אך נפט זה לא מוצר שנדרש ישירות כדי לבנות בניינים ותשתיות.

      אם אתה מנסה להסיק משהו ממשבר נדל"ן עתידי בסין לגבי צריכת הנפט הסינית ומשם להסיק לגבי המחיר העולמי, לדעתי הסיכויים שתצליח לפגוע נמוכים. ישנם המון חלקים נעים בתמונה. אני מאוד דובי על הנדל"ן בסין אבל בסין קם מעמד ביניים שקשה להמעיט בחשיבותו.
      למשל, עדיין נמסרות בסין יותר מכוניות בכל מדינה אחת בעולם. צריכת הנפט בסין Per capita היא לא חריגה בכלל. כמו כן צריכת הנפט בסין איננה מקור האנרגיה העיקרי של האומה הסינית, כפי שתוכל לראות כאן.

      צריכת הנפט בסין היא סביב 12% מהצריכה העולמית, ונניח והיא תיכנס למשבר נוראי והצריכה תרד 20%, מדובר על ירידה של 2% בצריכה העולמית, לא משהו נוראי. גם בארה"ב במהלך המשבר לא היתה ירידה נוראית בצריכה, זה לא שמדובר על ירידה של 90% כמו שתהיה בברזל. זכור – הביקוש לנפט הוא קשיח. תראה מה היה השינוי בצריכת הנפט בארה"ב במהלך המשבר העמוק ביותר ב 100 השנים האחרונות.

      לדעתי לא ניתן להסיק הרבה לגבי צריכת הנפט בסין. יש המון חלקים נעים, ומשבר בתעשיית הבניה בסין לא בטוח שיגרור ירידה משמעותית בצריכה ששווה להתעכב עליה. צריכת הנפט נמצאת במעגלים הרבה יותר מרוחקים מסביב לבניה, היא קשיחה ומשפיעים עליה המון גורמים אחרים. למשל, הממשלה הסינית רוצה לעודד מעבר לכלכלת צריכה – כלכלה שכזו תגביר מאוד את צריכת הנפט ותמוטט את צריכת הברזל. כמו כן הממשלה בסין רוצה לסגור תחנות פחם, לא מן הנמנע שזה יגדיל את צריכת הנפט.
      קשה לומר שזה טריוויאלי שצריכת הנפט בסין היא תרד משמעותית. וגם אם כן קשה לומר שזה ישפיע משמעותית על העולם. וגם אם כן, משם להסיק לגבי מחיר הנפט בעולם נראה לי מאוד מאוד far fetched… לדעתי הסיכוי בהטלת מטבע הוא טוב יותר.

      אז נכון שהברזל לא נמצא בואקום, אבל אם אני אתחיל להתרחק ממה שברור שיקרה התוחלת של הפגיעה שלי תרד משמעותית. אם הייתי צריך להמר, הייתי אומר שלא תהיה השפעה משמעותית על מחיר הנפט בעולם מפיצוץ הבועה הסינית.

      Reply
  5. אלי

    פוסט מעולה. אני מלקק את האצבעות מאיך שאתה מסביר את זה לחסר ידע בנושא, כמוני.

    Reply
  6. מוטי

    תודה רבה שאול!
    עכשיו אני יודע מה זה contango 🙂

    Reply
  7. אילון

    הי אסף, מאמר מרשים מאוד. תודה רבה, הרבה דברים יותר מובנים.

    רק משהו לגבי סין והנפט… אני לא הייתי פוסל את סין כמקור לנפילה משמעותית עתידית צריכת הנפט מכמה סיבות:
    אם נבדוק את הצריכה ההיסטורית, נוכל לראות שהירידה בצריכת הנפט במשבר של 2008 גם היתה 2%. כלומר, ירידה של שני אחוז, כאשר היא מופיעה באופן מאוד מהיר, יכולה להביא לנפילה מאוד חדה במחיר, ממש כפי שבועת ה-shale oil יכולה להביא לו אם היא מתנפחת בקצב מהיר.

    גם האטת הנדל"ן בסין מכה גלים במדינות ובתעשיות רבות בעיקר שותפות הסחר האסייתיות של סין (והמטבעות שלהם מגלים את הסיפור). אם לוקחים בחשבון שהנפילה במחיר הנפט לא התרחשה בואקום, אלא במקביל לנפילה חדה בסחורות אחרות כגון ברזל, נחושת, אבץ ועוד… מדובר במכרות, בתובלה וכו'… שמתקיימים גם מחוץ לאדמת סין.

    Reply
  8. אילון

    ורק כדי "להוכיח" כמה אני לא חושב שהנפא יתן קפיצה… אני מוכן "להתערב" על $58 כרמה מקסימלית שבה אני נכנס לשורט.

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      תודה איילון.

      אני לא רואה איך מה שאמרת סותר את מה שאני אמרתי. אני חושב שאתה מדבר בטווח הקצר ואני בטווח הארוך. לא אכפת לי אם תיכנס לשורט כשהנפט יהיה ב 58 ותסגור אותו ב 50, זה לא יוכיח שום דבר רלוונטי לדיון בדיוק כפי שמחיר הנפט כיום לא מוכיח כלום. אני ממש לא מתכוון להמר על זה. זה רולטה 100% ולא המשחק שלי.

      אם נחזור לדוגמא שלך – הירידה במחיר הנפט ב 2009 היתה קצרה וכפי שאמרתי – נבעה מקשיחות ההיצע והביקוש בטווח הקצר. די מהר הנפט התאזן (במחיר גבוה בהרבה מ 58).

      יתכן שאתה צודק וכשתתפוצץ הבועה בסין נראה ירידה משמעותית נוספת במחיר הנפט (אגב אולי הירידה שאנו רואים עכשיו היא בדיוק מפיצוץ הבועה הסינית), אבל כמו ב 2009 וכמו עכשיו זו כנראה תהיה ירידה קצרת טווח והיא שוב תנבע מקשיחות קצרת הטווח של המחירים.

      כפי שכתבתי – לאחר שסקרתי את העלות השולית בעולם אני פשוט לא רואה דרך שבה הנפט ישאר שנים ארוכות במחירים הנוכחיים, אלא אם כמובן יש לי טעות בסיסית וכיום העולם כולו הולך לכיוון של אנרגיה מתחדשת, והחל משנת 2015 נראה ירידה קבועה של 5% בצריכת הנפט (בהצלחה והלוואי).

      כיום כנראה כמות משמעותית של הפקה נמצאת מתחת למים (תרתי משמע), הייתי אומר לפחות 10-20% מהתפוקה העולמית. אם ישררו מחירים נמוכים לאורך זמן, התפוקה הזו תיעלם, ויחד עם ירידה בהשקעות שגם היא תוריד את התפוקה – אני פשוט לא רואה איך המחיר נשאר סביב 50 דולר.

      גם אם סין תפסיק לצרוך נפט מחר בבוקר והצריכה בה תרד לאפס מאופס, תוך שנתיים הירידה האורגנית בתפוקה תכסה את העודף שנוצר מכך שכיבינו בסין את האור.
      הבדל נוסף בין מה שהיה ב2009 למה שקורה כיום הוא שסין מדינה מתפתחת עם צריכה עולה משמעותית, וארה"ב היתה ערב המשבר מדינה בוגרת. כמו כן ארה"ב צרכה הרבה יותר נפט מסין דאז והמשבר בה השפיע על הרבה הרבה הרבה יותר מקומות בעולם. וגם אז הנפט ירד וחזר מהר מאוד ל100 דולר. כמו כן כפי שראינו מירב האנרגיה בסין בכלל לא מגיע מנפט.

      אז אני חושב שאתה טועה – מחיר הנפט כנראה לא ישאר באיזור לאורך זמן. לגבי הטווח הקצר – זה פחות מעניין אותי אם מחר הנפט יהיה ב 10$ לחבית או ב 100$ לחבית. כשאני זורק סיר במדרגות אני לא מנסה לחזות את הצלילים שהוא ישמיע, כי זה הימור, אבל אני יודע שהוא יעצור מתישהו לאחר שיסיים להתגלגל.

      אני גם מקווה שאני צודק למען הכוכב הכחול שלנו. לטעמי מחיר חבית נפט צריך להיות 700-800 דולר והאנרגיה צריכה להיות מופקת בצורה שתיתן אנרגיה זולה, בטוחה ואינסופית.

      Reply
  9. אילון

    תודה על התשובה אסף.

    אני לא מניח שזה יהיה שורט ל-$50. סביר יותר להניח שהנפט הולך לראות שיא שלילי.
    אני מסכים עם האמירה שלך "אגב, אולי הירידה שאנו רואים עכשיו היא בדיוק מפיצוץ הבועה הסינית". הסיבה שאני מסכים איתך היא כי אני חושב שהשוק צופה קדימה ולא מספר לך את הסיפור של הביקוש הנוכחי. העובדה שהנפט יצא מהר מאוד ב-2009 היה מכיוון שהמערכת הבנקאית הורידה ריביות לרצפה, קנתה דולרים, והצמיחה בועות נדלן מפלצתיות ברחבי העולם. התוצאה היתה מחיר נפט על $100, מחיר שהיה מנופח לגמרי ברגע שבועות התשתית והנדלן ברחבי העולם הגיעו לעצירה (והירידה בבניה בסין היא רק חלק מזה… בועות הנדלן נמצאות ברוויה גם באוסטרליה, בבריטניה, בקנדה, בישראל….).

    כלומר, אני מסכים איתך לגבי זה שבצב *הנוכחי* אין סיבה לנפט על $50, אבל בהחלט ניתן להניח שהוא מחיר ריאלי בעולם שבו הצמיחה המלאכותית של רבות מהמדינות נבעה ממדיניות של ניפוח מחירי נכסים והורדת ריביות.

    האם השוק אכן צופה קדימה? אין לי מושג, אבל אני מנחש שכן. העולם נכנס למיתון כואב מאוד כתוצאה מהמדיניות האגרסיבית של בנקים מרכזיים שהתקיימה ב-6 השנים האחרונות… אבל דעתי טובה כמו כל אחד אחר לעניין זה.

    Reply
  10. אילון

    (במילים אחרות… זה כנראה לא רק סין, זה עוד הרבה מדינות אחרות… ואם למשל הנפט צריך להיות על $60, אז יכול להיות שהוא צריך ליפול מ-$100 ל-$20 ואז לחזור למעלה… אבל דברים כאלה יכולים לקחת יותר משנה).

    Reply
  11. יואב

    אתם ממשיכים להתעלם ממה שאסף אומר – עולה להפיק (חלק משמעותי מהייצור) כ 70 דולר לחבי ת.
    זה אומר שמחיר הנפט ייתייצב יותר גבוה מזה.
    כרגע יש עודף היצע, אז המחיר נמוך, אבל ההיצע הולך ונעלם ואז המחיר יעלה. כל הימור על מחיר הנפט הוא בעצם הימור על איפה תהיה המטוטלת.

    Reply
    1. אילון

      אתה צודק יואב, וגם אסף צודק.
      אבל שים לב שכאשר נותנים מחיר כמו 70 דולר, מדובר בממוצע. אני לא יודע מה המחיר הממוצע המדוייק כמובן, אבל מחיר ממוצע נקבע ע"י מיצוע של כלל השדות. יש נפט יקר להפקה של כ-80-90, ויש נפט כמו הבארות הסעודיים שבהם רב ה-capex כבר שולם ולמעשה העלות השולית היא מאוד נמוכה. אקסון מובייל למשל אמרו שהם במצב טוב גם במחיר $40 לחבית. אם השוק מתמחר העלאת ריבית בארה"ב, זה עשוי להשפיע בצורה של בריחת הון ממדינות מתפתחות ולמעשה לתמחר ביקוש נמוך יותר לנפט (שעשוי להתממש ועשוי שלא להתממש).

      צריך לזכור שסין, יפן ודרום קוריאה ביחד צורכות כמות נטפ שווה לזו של ארה"ב ומקיימות קשרי מסחר הדוקים. כלומר, האטה של סין ויפן שמשפיעה גם על מדינות כמו קוריאה, בועת הנדלן ההודית (כ-4 מיליון חביות ליום) ועוד תופעות בהחלט עשויות להשפיע בצד הביקוש או לכל הפחות צפי הביקוש…

      כל זה כמובן רק ספקולציות.

      Reply
  12. שאול

    מה לגבי התייעלות אנרגית מצד הביקוש?
    מכוניות היברדיות וחשמליות שצורכות פחות דלק, תחנות כוח גרעיניות, אנרגיה מתחדשת…
    העולם במגמה (ארוכת טווח) של להוריד את התלות בנפט כי הנפט לא יישאר איתנו לעד.
    אולי מגמת הביקוש הקשיח תשתנה.

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      שאול – מגמת ההתייעלות שאתה מדבר עליה קיימת כבר הרבה זמן ועדיין הצריכה עולה, העליה מגיעה במיוחד מהמדינות המתפתחות.
      בכל מקרה הדברים האלה קורים לאורך זמן ולא לאורך שלושה חודשים. כורים גרעיניים לוקח שנים לבנות. אני מסכים שהמגמה ארוכת הטווח היא להפחית את התלות בנפט, אבל האם זה מה שקרה מספטמבר 2014 ועד ינואר 2015?
      מגמות הביקוש, כפי שתוכל לראות אם תחפש או תתבונן בלינקים שצירפתי – היא בעינה ועולה. כפי שאני אמרתי וכפי שג'נט ילן אמרה גם היא בשבוע שעבר מול הקונגרס – הירידה במחיר הנפט היא מעודף היצע ולא מחוסר ביקוש. להיצע, כפי שכתבתי, יש יכולת לאזן את עצמו. ככל שהנפט ישאר נמוך יותר זמן, כך לדעתי הזינוק לצד השני יהיה חד יותר.
      שוב, זו דעתי, אין לי מושג אם זה יקרה ומתי זה יקרה, אך לפי מה שאני למדתי כך זה נראה. מה שבטוח יהיה מעניין בגזרת הנפט בשנים הקרובות !

      Reply
  13. אילון

    נו, הנפט אמנם הגיע ל-$57, אבל חודש וחצי מאוחר מדי לטעמי. זה כבר לא שורט.

    Reply
  14. אני

    שכחת דבר אחד, אמנם באפט מכר את אקסון אבל קנה את Suncor

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      באפט לא קנה את suncor, אלה טד או טוד ובפוזיציה קטנה. כמו כן הסיפור שם שונה לחלוטין.

      Reply
  15. אילון

    על הנפט שלא יצליח לפרוץ $58 דיברתי… אבל שורט לא עשיתי 🙂

    Reply
  16. מפוחד

    אסף כתבת שuso זו לא בדיוק תעודה שמחכה את מחיריי הנפט..
    רציתי לדעת באייזה תעודה אתה ההיתה משקיע (אני יודע שאתה לא משקיע בנפט בצורה ישירה ולא ממליץ להיחשף.)אם ההית רוצה להשקיע בנפט

    תודה

    Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *