ספקטרום (Spectrum ASA) – לשחק על הנפט מבלי לשחק באש

By | 09/05/2015

בהמשך לחידה שנתתי בפוסט הקודם, רק קורא אחד ניחש ניחוש מאוד מאוד קרוב (TGS Nopec) – ודי מהר אני חייב לציין – אדוארד. ממש הופתעתי… כל הכבוד לך אדי. אבל זה לא הניחוש הנכון – TGS היא המתחרה הענקית של החברה המדוברת, שלדעתי שם האפסייד יהיה נמוך יותר. אני מתכבד להציג את החברה החדשה בתיק שלנו – Spectrum ASA, או SPU בבורסה באוסלו.

——-

עריכה – ממש עכשיו, כמה דקות לפני שאני משחרר את הפוסט הזה, "מוזס" גם ניחש TGS ואפילו נקב בפולס סייסמיק ! כל הכבוד!

——-

לפני שנצלול, אני מזהיר מראש, אזהרה חמורה – החברה היא פצפונת – סביב 200 מיליון דולר אמריקאי, ההכנסות שלה תנודתיות, היא נסחרת בבורסה זרה ולא מוכרת, זאת בנוסף לכל האזהרות האחרות – אין המלצה, אין לפעול לפי הכתוב בפוסט או באתר או בכלל, אין לי רשיון לניהול השקעות, כל פעולה שנעשית נעשית באחריות הקורא בלבד וכו'. כמובן שלפני הכל, צריך לקרוא את הפטור מאחריות בכדי לרענן את הזיכרון שלנו וגם להזכר שרק לפני שני פוסטים תפס אותי קורא בטעות. בקיצור, תעשו מה שבראש שלכם – זו האחריות שלכם, וכפי שאתם לא שולחים לי צ'ק אם הרווחתם אל תשלחו לי מייל אם הפסדתם 🙂 וכמובן שיש לי עניין אישי במניה.

כללי

לפני שנתיים בערך נתקלתי בחברה קנדית נחמדה שמבצעת סקרים סייסמיים, שומרת את הנתונים ומוכרת אותם לחברות נפט. סקר סייסמי הוא מיפוי של שכבות האדמה לעומק האדמה, לעיתים לעומק של קילומטרים. המיפוי עוזר לגלות מרבצי נפט וגז ולכוון קידוחים למרבצי הנפט. שמה של החברה הקנדית היה Pulse Seismic. מה שמשך אותי מאוד בחברה הזו הוא התזרים החופשי הענקי והשוליים הנקיים שהיו פשוט לא מהעולם הזה. כשבדקתי, ראיתי שהחברה מבצעת סקרים סייסמיים באלברטה ובריטיש קולומביה בקנדה, אבל מה שהכי מעניין היה שיש לה דטהבייס של סקרים שנעשו בשנים שעברו, לעיתים אפילו מלפני 40-50 שנה, שעדיין ייצרו הכנסות!

סקרים סייסמיים על האדמה (בים זה קצת שונה) נעשים על ידי הצבה של סייסמוגרפים בנקודות מסויימות וחפירה של בורות במרחקים מחושבים מהסייסמוגרפים, הטמנת דינמיט בבורות ואז פיצוץ כל הדינמיטים בבת אחת. התנודות שיוצר הפיצוץ נרשמות בסייסמוגרפים וכך ממפים את האדמה. זה מאוד דומה לאולטרסאונד שעושים לנשים בהריון אם תרצו (רק כמובן שבבדיקה הזו לא משתמשים בדינמיט אלא במחולל צליל עדין, צריך לשמור על הנשים שלנו ). בהרבה מקומות בקנדה כיום ישנן שמורות טבע או איזורים מיושבים וישנם חוקים "מעצבנים" לאיכות ושימור הסביבה, כך שאי אפשר לפוצץ בורות בחדווה כמו שעשינו פעם, בימים פציצים יותר. הדטהבייס של החברה מכיל נתונים ישנים שנעשו לפני שחוקקו החוקים האלה, לפני שהמקומות הוכרזו שמורות טבע ולפני שהתיישבו שם אנשים. לכן חברה שרוצה לחפש נפט באיזורים האלה כיום, אין לה ברירה – היא חייבת לקנות את הנתונים מפולס סייסמיק. באתר של פולס יש אפילו Cart ואפשר לקנות סקרים סייסמייים כמו שקונים דברים באמזון…

מי רוצה לקנות סקר?

מי רוצה לקנות סקר?

 

מה שיפה פה הוא שהחברה לא צריכה להשקיע שום דבר, אולי לשלם כמה גרושים בכדי להחזיק את מסד הנתונים, אבל פרט לכך היא פשוט מחכה שיזרום אליה כסף. אפשר להפעיל את החברה הזו עם אדם אחד.

ישבתי ולמדתי את העסק, למדתי מושגים, איך התעשיה עובדת, מי מחפש נפט שם ולמה שיקנה מהם, איך עובדת החשבונאות וכו', אבל בסופו של דבר ירדתי מהרעיון. העניין הוא שלפני שנתיים, לא ידעתי איך להעריך את החברה הזו. חשבתי וחשבתי וחשבתי ופשוט לא הצלחתי, כמו שאומרים – To get my head around it. אז ירדתי מזה ושמרתי אותה בקופסא.

לפני כמה חודשים, כאשר הנפט צלל, הבנתי שהזדמנות פז יכולה להיות בדיוק בסקטור הזה, סקטור שלא קשור ישירות לנפט וסקטור שאני כבר מכיר מהחפירות בו (תרתי משמע) שביצעתי לפני שנתיים. אני חייב לומר שזו דוגמא לכך שעם הזמן מרגישים את הידע שנצבר – במקרה של ספקטרום ידענו לזהות את ההזדמנות ממש מהר ותוך ממש כמה ימים כבר יכולנו ללחוץ על ההדק, פשוט כי כבר עשינו "שיעורים" לפני הרבה הרבה זמן.

קצת מאקרו

כפי שכתבתי בפוסט על הנפט, אני לא מאמין שהמחיר של הנפט יכול להשאר נמוך כפי שהיה אז (מתחת ל 50 דולר). הסיבה לכך היא שבכל שנה תפוקת הנפט העולמית יורדת ב 5%, וצריך לחפש נפט בכדי להחליף את התפוקה שנעלמת. מי שחושב שחיפושי הנפט יעלמו, טועה. גם אם צריכת הנפט העולמית תרד בהדרגה, מה שלא קורה כיום, כל עוד היא תרד בקצב איטי מ 5% בשנה – יצטרכו לחפש נפט. 5% אולי לא נשמע הרבה, אבל זה ה-מ-ו-ן לשוק הנפט, שוק שזז לאט מאוד. כל הבלגן האחרון במחיר הנפט נגרם כי ההיצע עלה בערך ב1% על הביקוש… כן, רק 1%.

בארה"ב חלפנו על פני חוות סולאריות וחוות של טורבינות רוח – יתכן שיום אחד אנרגיה מתחדשת תנגוס נגיסה משמעותית בצריכת הנפט, אך היום הזה, לצערי, כנראה לא מאוד קרוב. לפי תחזיות של משרד האנרגיה בארה"ב, עד שנת 2040 אנרגיה מתחדשת תתרום רק 10% מצריכת האנרגיה הכוללת והנפט ירד מ 36% ל 33%, כלומר ירידה של פחות מ 10% בחלקו של הנפט מצריכת האנרגיה הכוללת, והיות ואני בטוח שב- 2040 יצרכו יותר אנרגיה מאשר היום, לא ברור לי אם תהיה ירידה בכלל, הייתי מהמר שתהיה אף עליה.

אפשר באותה תחזית לראות גם שבמקרה הגרוע ביותר שחוזה משרד האנרגיה (כאשר מחיר הנפט יהיה גבוה מאוד, באיזור 200 דולר לחבית), צריכת הנפט עד שנת 2040 תרד ב 11% מהצריכה כיום. כפי שאנו יודעים – בכל שנה התפוקה נחלשת ב 5%, כך שירידה של 11% על פני 25 שנים כנראה לא תהיה מורגשת.

לכן – די ברור שימשיכו לחפש נפט גם השנה, גם בשנה הבאה, גם בעוד 10, 20, 30 שנים והייתי אומר שכנראה גם אפילו בעוד 50 שנה.

איך העסק עובד?

הלקוחות של ספקטרום הן ענקיות הנפט. ענקיות הנפט משלמות על הסקרים שספקטרום מבצעת.

כאשר מדינה, כמו למשל ישראל, מכריזה על מכירת רשיונות קידוח באיזורים כאלה או אחרים, חברות חיפושי הנפט כמו למשל נובל אנרג'י, צריכות לדעת כמה לשלם על הרשיון או בכלל האם להתמודד, עוד הרבה לפני שיודעים האם יש שם נפט או לא. הרי, איך היא תתמודד במכרז הממשלתי, "על עיוור"? כדי לדעת מה יש באדמה וכדי לדעת מה להציע במכרז, החברות עומדות בפני שתי אפשרויות – לבצע סקר סייסמי בעצמן, או לשלם לחברת סקרים סייסמיים, כגון ספקטרום.

לספקטרום יש דטבייס ענקי של מידע סייסמי במקומות שונים בעולם, המידע הזה שמור בדטאבייס שנקרא MultiClient Library או MC library. המידע בספריה שייך כמעט תמיד באופן בלעדי לספקטרום.

במקרה שחברת הנפט בוחרת לקנות את המידע הסייסמי, עלות הרכישה של המידע תהיה נמוכה בהרבה מאשר ביצוע הסקר באופן עצמאי (בערך 30-35% מהמחיר של סקר עצמאי), אבל מצד שני היא תוותר על הזכויות למידע – כלומר יתכן שהמידע הזה נמכר גם לחברת נפט אחרת. לרוב, לחברות נפט לא ממש אכפת מהזכויות לאינפורמציה ולכן הן ששות לקצץ בהוצאות ולשלם 70% פחות בשביל לקבל את אותה האינפורמציה. מה גם שהן לא צריכות להתעסק בלשכור ספינות סייסמיות וכל הבלגן שנלווה לכך.

מהצד השני, ספקטרום מבצעת את הסקר ומוכרת את הנתונים למספר חברות. ישנם שני מחזורי מכירה – מחזור מכירה "מוקדם" ומחזור "מאוחר". מסתבר שלכל חברת סקרים יש הגדרה מעט שונה בנושא, אבל אצל ספקטרום מכירה מוקדמת היא מכירה המבוצעת עד לרגע שהסקר הסייסמי הסתיים, והיא גם נקראת Prefunding או Pre Commitment או מימון מקדים. בשלב זה חברות הנפט מקבלות "הנחה" על המחיר הרגיל של הסקר (25-30% מהמחיר של ביצוע סקר עצמאי) וגם יש להן הזדמנות להשפיע על הפרמטרים של הסקר – למשל איפה סוקרים, מה סוקרים ואיך סוקרים. לאחר שנסתיים הסקר, חברות הנפט עדיין יכולות לקנות את המידע אבל אז הן תשלמנה "מחיר מלא" והמכירה נקראת "מכירה מאוחרת". המחיר "המלא" עדיין מהווה שבריר מהמחיר של ביצוע הסקר באופן עצמאי. המידע שנאסף בסקר הסייסמי שייך לספקטרום בלבד, והחברות שקנו את הסקר מקבלות עותק אחד ברשיון לשימוש אצלן בלבד.

במקרה של פולס סייסמיק שהזכרתי מעלה, כמעט כל המכירות הן מכירות מאוחרות – אלו מכירות של מידע מאוד מאוד ישן, שלא עולה כמעט כלום להחזיק אותו – מקבלים כסף מהאוויר.

במקרה של ספקטרום, ספקטרום מנסה "לדחוף" מידע לכמה שיותר לקוחות בזמן עריכת הסקר. לא פעם ספקטרום מוכרת מספיק עותקים במחזור המכירות המוקדם כך שבעצם לא עולה לה כלום לבצע את הסקר, ולפעמים היא אפילו מרוויחה מכך! במילים אחרות – לא פעם משלמים לספקטרום בשביל לצמוח!

למשל, לפני שנה ספקטרום ביצעה סקר סייסמי מול חופי לבנון – כשתשמעו שקודחים מול חופי לבנון כדי למצוא גז ונפט תדעו שספקטרום עושה קופה רצינית עכשיו.

איך ספקטרום יודעת היכן לבצע סקר? בגדול, ספקטרום "מגלה" או "משערת" איפה ירצו חברות הנפט לחפש נפט, למשל במקומות שהממשלה הולכת לשחרר רשיונות, במקומות שהמומחים קבעו שכנראה תהיה התעניינות בקרוב ועוד.

מדוע זה עסק טוב?

סקר סייסמי הוא לרוב 3-4% מעלות הקידוח, אם יבוצע קידוח. לכן לרוב זהו חלק מאוד זניח בעלויות וחברות הנפט לא מחפשות לקצץ CAPEX שם. שהרי אולי במקום מסויים נמצאת באר שמאוד מאוד זול להפיק ממנה? איך אפשר לדעת אם לא בדקת? הסקר הסייסמי הוא ההוצאה הראשונית, הוצאת המחקר, הוא "העיניים" של החברה ולכן וזו הוצאה שמאוד קשה לקצץ בה לאורך זמן, גם אם חברות הנפט קיצצו ב CAPEX. למשל, אם חברת נפט חתכה את תקציב החיפושים ב 50%, תקציב הסקרים הסייסמיים נחתך בהרבה הרבה פחות. כי גם אם נותר רק 50% מהתקציב המקורי, עדיין צריך לחפש את הבאר הכי יעילה לקדוח בה, והחיפושים מחייבים סקרים סייסמיים.

לספקטרום יש גם מונופול מקומי. במקרה הזה היא ממש דומה "לכבלים של הים" – במקום שנעשה כבר סקר סייסמי, אין הגיון לבצע שוב פעם סקר, לא לחברת נפט ולא לחברת סקרים סייסמיים אחרת – העלות פשוט גבוהה מידי, עדיף לקנות את העותק של החברה שביצעה כבר את הסקר. אם למשל חברה אחרת תבצע סקר סייסמי באותו מקום שספקטרום ביצעה בכדי להתחרות בספקטרום – העוגה מייד תיחתך בחצי – גם עבור ספקטרום וגם עבור המתחרה, ומאוד הגיוני שהתשואה על ההשקעה של שתי החברות תהיה נמוכה אם לא שלילית – לכן אין הגיון להתחרות בספקטרום במקומות שבהם היא כבר נמצאת. מבחינת חברות הנפט – אין הגיון לבצע סקר סייסמי, בעלות של בערך 1000 דולר לק"מ, אם הן יכולות לשלם 250-300 דולר לק"מ לחברה שביצעה כבר את הסקר.

ספקטרום לא רק מבצעת את הסקרים, יש לה גם תשתית מחשוב ומדענים שמפענחים את הנתונים, ולכן היא מוכרת מוצר שלם, ארוז באריזה יפה עם סרט ורוד – נותר רק לפתוח את הסרט ולהנות! זהו עוד נדבך נוסף במוצר של ספקטרום שמוריד את העומס ואת הרצון של חברות אחרות לבצע סקרים בעצמן. מי רוצה לשלם למדענים ואקדמאיים אחרים, כאשר סקרים סייסמיים ופענוחם זהו לא העיסוק המרכזי שלו? זה כוח אדם יקר ולא תמיד משתמשים בהם בניצולת מלאה. חברות הנפט יעדיפו להשתמש במוצר המוגמר של ספקטרום מאשר להתחיל להתעסק עם כל האופרציה המורכבת הזו.

ספקטרום לא צריכה הרבה כסף כדי לתחזק את האופרציה שלה. למען האמת, הקפקס שהיא צריכה שואף לאפס. היא מה שנקרא "Asset Light" – אין לה ספינות, אסדות ועוד מרעין בישין המעלים את ההוצאות הקבועות ומורידים את התשואה על ההון ולכן התשואות על ההון שם יכולות להיות גבוהות עד אין סופיות. פועל יוצא מכך הוא שהיא מסוגלת להתאים את עצמה למחזורים שליליים בתעשיה באופן מהיר – פשוט לא גדלים או מפטרים אנשים. כאשר חברה מחזיקה נכסים כמו אסדות, ספינות וכו' – אי אפשר להפטר מהם כל כך מהר ולכן מבנה ההוצאות הקבועות גבוה במיוחד. מצד שני, כאשר המחזור העסקי הינו שלילי, החברות עם הנכסים הכבדים כמו הספינות, משכירות את הספינות שלהן לכל מי שרוצה גם במחירי הפסד עמוק, כדי להקל על עומס העלויות הקבועות. ספקטרום יודעת לשכור מהן במחירי שחיטה – כך שכאשר הן עסוקות בליקוק פצעיהן וסתימת חורים מדממים, ספקטרום, ללא חוב, צומחת לה בניחותא ועל חשבונן.

מבנה השוק

ספקטרום היא לא החברה היחידה שמבצעת סקרים סייסמיים. ישנן חברות נפט שמבצעות את הסקרים בעצמן ויש הרבה חברות אחרות שמבצעות סקרים ומחזיקות ספרית MC. אך בכל החברות האחרות שאני בדקתי, פרט ל TGS Nopec שאדי הזכיר ופרט לפולס סייסמיק, אני לא מכיר עוד חברה (אם מישהו מכיר – אשמח לשמוע) שמתעסקת רק בזה. כל החברות האחרות מחזיקות צי שלם של ספינות שמבצעות סקרים, וכמובן כשאין עבודה הספינות יושבות ולא עושות שום דבר, רק מחלידות, מבזבזות כסף וצוברות פחת. אבל הריבית על החוב שמאחורי הספינות האלה דופקת כמו שעון. בעצם, החברות האלה, בטפשותן הרבה (ואני עדין), עירבבו עסק נהדר, פנטסטי, עם תשואות פנומנליות על ההון המושקע והחזרים גבוהים מאוד על ההון (הספריה הסייסמית) עם עסק מחורבן, רווי חוב, תשואות נמוכות ופשיטות רגל כשהסייקל מסתובב (שיפינג). הנה תמונה של כמה מהמתחרות של ספקטרום, חלקן מתחרות ישירות וחלקן לא ישירות, בזמן האחרון:

ספקטרום נגד מתחרות

ספקטרום נגד מתחרות

רק מהתבוננות בגרף אפשר להבין מי היא המנצחת הברורה. תראו כמה מהמתחרות מתחרות בינהן עתה מי תגיע ראשונה לאפס.

ספקטרום מתהדרת בספריה מגוונת על פני כל יבשות העולם. אפשר לראות את הספריה שלה באתר שלהם בדיוק כמו באתר של פולס ולראות כל סקר שהם ביצעו בעולם ובאיזו שנה. הנה דוגמא:

הספריה של ספקטרום

הספריה של ספקטרום

השוק של הסקרים הסייסמיים רוגש וגועש בפעילות M&A. למה להתחרות אם אתה יכול לקנות את המתחרה שלך? לרוב, TGS קונה חברות. למשל, לפני שנתיים ביצעה TGS רכישה באיזור אלברטה, שם הם שילמו 72 מיליון דולר על כמעט 13,000 קמ"ר של סקרים 3D, או 5,000 דולר לקמ"ר. לסיסמיק פולס יש 28000 קמ"ר של סקרים 3D, רק זה נותן לה שווי של 140 מיליון דולר, וה 2D שהוא פי כמה יותר גדול, לפי בערך 1,000 דולר לק"מ נותן עוד 340 מיליון דולר. כלומר שלפי רכישות שבוצעו לאחרונה החברה שווה 480 מיליון דולר – כמעט פי 2.5 מהמחיר כיום. זו עוד סיבה שאני אוהב את ספקטרום – מישהו יכול פשוט לקנות אותה מחר. את TGS כנראה אף אחד לא יקנה.

הנהלה

TGS Nopec היא הגוליית של התחום. היא חברה מאוד מנוסה, מאוד גדולה. היא גם מקבלת תמחור נדיב, בהתאם. ספקטרום מתהדרת בקודקודים שעברו מ TGS לספקטרום, אולי כדי להצליח שוב מההתחלה. למשל ה CTO של ספקטרום עבד לא פחות מ 27 שנים עבור TGS, ה- EVP האמון על פיתוח עסקי עבד ב TGS במשך 15 שנים ואפילו היה ה CFO שלה. ההנהלה מאוד איכותית ומאוד ידידותית למשקיעים.

בנוסף, יש לנו עוד בעל מניות חזק שאנו אוהבים – קרן PE שהיא בעלת המניות הגדולה ביותר בספקטרום – קרן Altor שקנתה לא מזמן 30% בחברה (ובגללה הנזילות בחברה ירדה משמעותית), ויש להם נציגים בבורד.

החשבונאות בתעשיה

אם תתבוננו בדוח של חברה בתעשיה, תראו המון המון הפחתות. ההוצאה הגדולה ביותר של החברה הזו היא הפחתת הספריה. החשבונאות פה מאוד קשה להבנה וזה מה שמנע ממני להשקיע בפעם שעברה, אבל אחרי שמבינים את ה- Gist זה הרבה יותר קל. אני אחסוך לכם את כל העינויים שעברתי בללמוד את הסיפור הזה ואשפוך לכם את זה כאן, לעוס.
כאמור, ספקטרום מנהלת את הסקר הסייסמי ומקבלת מימון חלקי (או מלא) מהחברות שמחפשת את הנפט. למשל, החברות שמחפשות משלמות 7 מיליון וספקטרום משלמת 3 מיליון. בתמורה, הזכויות נשארות אצל ספקטרום והחברות המחפשות נפט מקבלות עותק ברשיון.
עכשיו שימו לב, פה זה מסתבך. בספרים, העסקה נרשמת ככה:
בדוח רווח והפסד רושמים הכנסה של 7 מיליון. הוצאות כמעט ואין, היות ועושים קפיטליזציה לכל ההוצאות לתוך הספריה. בדו"ח התזרים ההשקעה בספריה נרשמת כקפקס 10 מיליון וערך ערך הספריה גדל ב 10 מיליון. שימו לב שאמנם הושקעו בספריה 10 מיליון, אבל בעצם החברה היתה צריכה להוציא מהכיס רק 3 מיליון.
כדי להבין את החשבונאות חייבים להבין את העסק. כל הדברים שאנו רגילים להם בדוחות, לא מקבלים את המשמעות הרגילה שלהם בעסק הזה: התזרים מפעילות שוטפת לא ממש מייצג את התזרים מפעילות שוטפת, כי הוא תלוי בכמה שילמו לי לבצע את הסקר- התזרים מפ"ש יגדל ב 7 מיליון כדי לשקף את ההשתתפות של חברת הנפט במימון הסקר. אם תחשבו על זה, החברה יכולה להיות בתזרים מפ"ש חיובי ועדיין לשרוף מזומן! אותו דבר גם לגבי הקפקס – אלה מביננו שרוצים להבין מהו "הקפקס הנורמלי" של החברה יצטרכו לעבוד קשה מאוד כדי להגיע למספר נורמלי, אם יש כזה (אין). אותו דבר לגבי ההכנסות – אנו רגילים שההכנסות הם המכירות של החברה, אבל כאן צריך להבין האם ההכנסות הם השתתפויות בסקרים ("מכירות מוקדמות") או קניות שנעשו הרבה לאחר שהסקר הושלם ("מכירות מאוחרות"). הסיבה לכך היא כי הכנסות ממכירות מוקדמות הן בעצם השתתפות בסקר ולכן הן נכנסות גם לקפקס! בקיצר, צריך ללמוד פה את כל החשבונאות מחדש… ככה לפחות אני הרגשתי.
ההגיון בחשבונאות מתבסס על כך שנכס הספריה הוא של החברה, כי הזכויות הן שלה. אפילו אם היא שילמה חלק קטן מעלות הנכס הזה. לכן, החברה שמחפשת נפט בעצם עזרה לספקטרום לקנות את הנכס הזה, ולכן העזרה הזו נחשבת הכנסה. בגדול, רואים יופי של הכנסה בספרים, ואז מבצעים הפחתה של הספריה כאשר מכירים בהכנסות ממנה.
נניח עתה יש לחברה נכס של 10 מיליון דולר של סקר סייסמי, שהיא שילמה עליו רק 3 מיליון דולר. לכל סקר ההנהלה מבצעת הערכת IRR ומעריכה כמה הכנסות נראה מהסקר הזה. לרוב הם מכוונים לפי 2.5 מעלות ההשקעה, כלומר שלסקר של 10 מיליון דולר נצפה לראות הכנסות של 25 מיליון דולר. על כל דולר הכנסה מהסקר הזה, נפחית את ערכו לפי ההערכות האלה – כלומר שאם הערכנו שהסקר, שעלה 10 מיליון דולר, יתן 25 מיליון דולר הכנסות, על כל מיליון דולר הכנסות שהוא יתן, החברה תפחית את ערך הסקר ב 4% – כי מיליון אחד זה 4% מתוך 25 מיליון.
למשל, אחרי שהסקר הזה יייצר הכנסות בגובה ההשקעה, הוא יופחת ב 40% – כי 10 מתוך 25 זה 40%, ולכן הסקר ירשם בתור 6 מיליון דולר בספרים. שימו לב שלאחר שלוש או ארבע שנים הסקר הזה ירשם בתור אפס, אבל הוא עדיין יכול לייצר הכנסות! חשוב מאוד להבין את זה כי החברה מציגה גרפים של הכנסות מתגלגלות אל מול ערך ספריה מתגלגל, ולמי שלא מבין את החשבונאות זה נראה כמו סינית (יניב, סליחה, אני יודע שאתה יודע לקרוא סינית ).
פיו, זה היה מסובך. אם לא הבנתם, זו סיבה טובה מאוד לקרוא קריאה איטית ומאוד מדוקדקת של Note 1 בדוחות של החברה- ה-Note המפרט את המדיניות החשבונאית.

כוח הרווח והגנה על הדאונסייד

אז מהי ההגנה על הדאונסייד פה? לרבים מביננו, כולל עבדכם הנאמן, יש את ההרגל (המגונה?) למחוק נכסים בלתי מוחשיים מהמאזן. אבל מי שעושה זאת פה מפספס את הפואנטה. בעסק הזה,הנכס הבלתי מוחשי, הספריה, הוא זה שנותן פרוקסי די טוב להגנה על הדאונסייד. למשל, אם הספריה של ספקטרום היתה שווה 129 מיליון דולר בסוף הרבעון הראשון, כנראה שהיא תראה לפחות 260 מיליון דולר הכנסות בארבע השנים הקרובות אם מחר העסק יגיע לעצירה מוחלטת (לקחתי פי 2 ולא פי 2.5 כדי להיות שמרני). כמובן שלאחר סביב 4 שנים שבהן ערך הספריה ימחק לאפס, המידע שבספריה עדיין ברשותה, גם אם הוא כתוב כאפס בספרים ולכן יש לה עוד שווי שיורי גדול – כפי שכתבתי קודם, לפי רכישות בתעשיה החברה יכולה להיות שווה לפחות 400 מיליון דולר, פי 2 מהמחיר כיום..

בגדול, לאחר דיונים עם ההנהלה וחפירות אינסופיות הגעתי למסקנה שדוח רווח והפסד, כמו שהוא כתוב וללא המון התאמות – די מייצג את כוח הרווח של החברה. הספריה תייצר בשנים הקרובות לפחות את ערכה כפול 2 – שזו הגנה נהדרת על הדאונסייד וכוח ייצור הכנסות.

תמחור

אם נסתכל בגרף – נוכל לראות שלמרות שלספקטרום אין חוב היא ירדה הרבה יותר מ TGS בכל הסאגה שקרתה עם מחיר הנפט, למרות ששתיהן בעסקים דומים מאוד.

מאז התרסקות הנפט - ספקטרום ירדה יותר

מאז התרסקות הנפט – ספקטרום ירדה יותר

זו כמובן לא אינדיקציה חזקה, אך היא מצביעה על תמחור יחסי.

לגבי פולס סייסמיק – היא חברה נהדרת, אך היא לא גדלה, יש לה חוב והיא משרתת איזורים בעיתיים להפקת נפט כמו צפון קנדה, איזורים שנפגעים ישירות ממחיר הנפט הנמוך. התלות הגיאוגרפית הגבוהה שלה הופכת אותה ליותר מסוכנת מספקטרום – שהיא ללא חוב, מפוזרת בעולם וצומחת הרבה יותר מהר.

אם נניח שבעתיד נחזור לאיזשהו נורמלי חדש, SPU נסחרת בדיסקאונט הרבה יותר גדול ל TGS בהנחה של נורמלי שכזה. גם אם לא נחזור לנורמלי חדש ומחר נגלה מקור חדש לאנרגיה, ספקטרום לא תפשוט רגל ואפילו לא תדמם מזומן. לדעתי די מהר, אולי אפילו השנה, נגיע לנורמלי חדש וחיפושי הנפט יחזרו למסלולם. בחודשים האחרונים היה ממש ברקס בחיפושים ואפשר לראות את זה בדוחות של ספקטרום במיוחד – אבל לדעתי זה משהו יחסית זמני. ב 2014, שנה שחצי ממנה מחירי הנפט היו גבוהים וחצי ממנה היתה במחירי נפט מתרסקים, החברה הזו הרוויחה כמעט 40 מיליון דולר (ואני מעריך שבשנים הקרובות עוד נראה את המספר הזה מלמעלה), מה שנותן לה מכפיל 5 כיום. TGS היא כיום במכפיל 11.5 על רווחי 2014.

על קצה המזלג

כל המוצג כאן הוא על קצה המזלג. וורדפרס כבר הזהירו אותי שעברתי 3000 מילים, שזה אומר להערכתי ש 50% מהקוראים לא יגיעו לשורה הזו. אעצור כאן ואומר שיש עוד הרבה מה ללמוד על החברה מעבר למה שכתבתי.

גילוי נאות – שוב, כמו שכתבתי בהתחלה – יש לי עניין אישי. יתכן שאני טועה, כבר טעיתי בעבר. אני לא יועץ השקעות, אני לא מבין גדול בתעשיית הנפט, כבר הפסדתי בעבר כסף, אין לפעול לפי הכתוב מעלה ויש לקרוא שוב את הפטור מאחריות.

 

36 thoughts on “ספקטרום (Spectrum ASA) – לשחק על הנפט מבלי לשחק באש

  1. תמר

    אסף
    בסופו של ניתוח מרשים ומדויק של החברה ותנאי הסביבה שלה, אתה מחליט לטובת החברה מפני ש"לדעתי די מהר, אולי אפילו השנה, נגיע לנורמלי חדש וחיפושי הנפט יחזרו למסלולם". מאין החלטה על בסיס תחושה אישית…
    וגם : האם לא צריך לקחת בחשבון גם שיקולים פוליטיים, אולי אפילו אישיים בתחום זה ?

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      היי תמר! הסברתי בפוסט מדוע חיפושי הנפט חייבים לחזור למסלולם, התחושה האישית שלי היא שזה יקרה עוד השנה, אבל אם אני טועה זה יקרה נניח עוד שנתיים, אך אין עוררין על כך שחיפושי הנפט יחזרו למסלולם בעתיד הקרוב.
      לגבי שיקולים פוליטיים – את צודקת, יופי של הערה. החברה מתמודדת בעיקר על מכרזים במקומות שהם יציבים פוליטית, למשל אורוגוואי, אוסטרליה וכו'. במקום היחיד שבו הם התמודדו במקום לא יציב פוליטית – לבנון, הם "נדפקו". הם ביצעו את הסקר וכו' ואז המדינה לא שיחררה את הרשיונות. זה כנראה עניין של זמן, אלא אם דעאש תשתלט על לבנון…
      לגבי שיקולים אישיים – אני לא יורד לסוף דעתך…

      זהירות – אין לראות בדברי המלצה. יש לי עניין אישי.

      Reply
  2. מיקי

    אסף,
    מסכים לחלוטין ששוק האנרגיה, קידוחי נפט, חיפושים וכו' ספג זעזוע אדיר והוא צריך להתייצב מתישהו.
    עדיין ספקטרום נסחרת במכפיל 5 על רווחי 2014, מכפיל נדיב מאוד בהתחשב שישנן חברות בתחום שנסחרות במכפיל 2. אבל אם נסתכל על רבעון ראשון 2015 נראה שההכנסות ירדו בצורה ניכרת, עד כדי הפסד בשורה התחתונה, וצפי הרווחים ל 2015 עומד על כחצי מאלו שנרשמו ל 2014. מה שאומר מכפיל 10 עתידי. נדיב מאוד בהתחשב בסביבת המכפילים בתחום. לא נראה לך שיש פה דאונסייד לא קטן בדמות התכווצות המכפיל ועוד בשר רציני לירידות לפני שנראה שינוי מגמה בתחום?

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      מיקי – ציינתי שלוש חברות בתחום – TGS, PSD, SPU. זה היקום שאני מכיר, ואף אחת מהן לא במכפיל 2. אתה מדבר כנראה על חברות שמדובר בהטלת מטבע אם הן תשרודנה כי הן שרויות בחובות עמוקים בגלל הספינות וכו' – אני לא מעוניין בעסקים כאלה. כמובן שיתכן שאם הנפט יתאושש החברות האלה יעלו הרבה, אבל זה כמו לקנות אופציה, אם הצלחתי הרווחתי ואם לא הפסדתי הכל.

      כמו כן אתה צריך להשוות תפוחים לתפוחים. החברות שאתה מדבר עליהן במכפיל 2 הן כנראה גם עם חוב וגם עם נכסים כבדים כמו ספינות וכו', אלה חברות שלא תמיד מרוויחות את עלות ההון שלהן, שלא לדבר על תשואה גבוהה על ההון. הן לעולם לא תקבלנה מכפילים גבוהים. ספקטרום יכולה בקלות להסחר במכפיל 20 בזמן נורמלי, כי התשואות שלה על ההון גבהות מאוד והיא לא צריכה השקעה בנכסים. היא חברת תוכנה, אם תרצה. כך שנניח החברה שמצאת במכפיל 2, אם תשרוד, נניח תגיע למכפיל 8 בזמן נורמלי. ספקטרום יכולה להגיע למכפיל 20. כך שהאפסייד דומה, רק שבספקטרום אין סיכון להפסיד את כל הקרן, ואני יכול לבנות פוזיציה גדולה. שאל את עצמך – מכפיל 2 או לא – האם אתה מסוגל לקנות פוזיציה של 15-20% בחברה כזו במכפיל 2? אם תראה את החברה הזו יורדת ב 50% למכפיל 1, תרגיש בנוח להוסיף לה? כנראה שהתשובה לשאלות האלה היא לא. לכן המכפיל 2 הזה הוא רק למראית עיין. ספקטרום כנראה לא תפשוט רגל בכל סנריו אפשרי, ואם יהיה סנריו מאוד מאוד קשה, בהתאוששות שלאחריו המעטים ששרדו יקצרו את הפירות. ספקטרום בטוח תהיה אחת מהם.

      לגבי צפי הרווחים ל 2015, הוא לא ממש מעניין אותי. כוח הרווח של חברה לא נקבע לפי אף שנה בודדת, במיוחד שנה יוצאת דופן כמו שנת 2015. בתחילת 2008 צפי הרווחים של וולס פארגו היה פחות מ- 2 מיליארד דולר. האם זה אומר שהחברה צריכה להיות שווה 20-30 מיליארד דולר? היום היא שווה 280 מיליארד, פי 14 יותר. כנראה שהשנים שלפני המשבר היו קצת יותר מייצגות. לקחתי את שנת 2014 בתור שנה מייצגת – שנה שבה הנפט היה גבוה בחציה ושנה שבה הנפט התרסק בחציה השני. לדעתי היא שנה מייצגת לכוח הרווח של החברה. גם אם ניקח ממוצע של שלוש שנים אחורנית, שמרע מאוד עם חברות צומחות, נקבל רווח ממוצע של 30 מיליון דולר או מכפיל 6.6, נמוך לכל הדיעות.

      Reply
  3. יאיר

    אסף תודה על הניתוח.
    למה המניה שלהם ב-OTC מתנהגת שונה לחלוטין מהמניה באוסלו? קשה לראות את שערי החליפין בין הקרונה לדולר כסיבה לשונות הזאת

    Reply
  4. אבי

    אסף,
    האם היית קונה היום תוכנה (אפליקציה בשפתנו כיום) שעובדת על מערכת הפעלה windows 3.11?
    האם רגישות המכשירים שעשו את הסקר לפני 20-40 שנה שווה לרגישות של המכשירים היום?

    Reply
  5. משקיף

    אסף כאשר אתה בודק 10 שנים אחורנית כמה בכל זאת (למרות מה שכתבת לגביו) תזרים חופשי החברה יצרה במצטבר ? האם המודל הזה באמת הוכיח את עצמו היסטורית ?

    ברבעון האחרון החברה ייצרה רק 4 מ' דולר הכנסות מאותן מכירות מאוחרות. ברמה כזו של הכנסות אני מניח שהחברה לא יכולה להרוויח כסף (בהנחה תיאורטית שאין מכירות מוקדמות).

    מה להערכתך התקורות הרבעוניות של הפעלת העסק בהנחה תיאורטית שלא מבצעים סקרים חדשים ?

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      משקיף – ספקטרום היא חברה יחסית צעירה וצומחת מהר, לכן ההסטוריה שלה פחות רלוונטית. לגבי המודל אני מזמין אותך להסתכל על TGS ולשאול את אותן השאלות (TGS קיימת מתחילת המאה שעברה). ספקטרום קטנה ולכן רבעון כזה או אחר הוא לא ממש מייצג. לגבי תקורות – תוכל לעשות את העבודה בעצמך בקריאת הדוחות, פרט לכך היא יכולה להסתגל מהר במידת הצורך.
      אבי – המידע בסקר הוא לא תוכנה, הוא הדים אולטרסוניים. להדים אולטרסוניים אין גרסאות. אם תדפוק עם פטיש שקנית לפני עשר שנים על קיר או תדפוק עם פטיש שקנית אתמול על קיר ההדים יהיו זהים. החברה שומרת את הנתונים באופן גולמי ומידי כמה שנים מעבדת אותם מחדש כאשר הטכנולוגיה משתכללת. בפוסט כתבתי שאנשים קונים נתונים מלפני 50 שנה, אני חושב שזה ענה על השאלה שלך לפני ששאלת אתה.
      יאיר – אין לי שמץ, לא ידעתי שיש להם מניה ב OTC

      Reply
  6. Yoav

    נחמד מאוד.

    סקר סייסמי הוא לרוב 3-4% מעלות הקידוח, אם יבוצע קידוח. לכן לרוב זהו חלק מאוד זניח בעלויות וחברות הנפט לא מחפשות לקצץ CAPEX שם.

    החלק השני של המשפט לא נגזר ישירות מהחלק הראשון. אם לדוגמא קודחים באר אחת על כל עשר סקרים, אז עלות הסקרים בקלות יכולה להגיע ל 30% מהעלות הכוללת.

    אני מניח שבכל זאת הערך של הספרייה יורד עם הזמן – למשל כי כל הלקוחות הפוטנציאליים כבר קנו את המידע למקומות המבטיחים, או שמישהו כבר קיבל רישיון וקדח שם וכו'. נשמע לי ממש המון עבודה לנסות לתמחר את זה. איך עשיתם את זה?

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      יואב – שאלה טובה, אני מניח שהעלות היא 3-4% מתקציב ה CAPEX הכללי של החברות, לא התחשבתי בבארות שלא קודחים. בכל מקרה אם חברה מסויימת רוצה לקדוח, היא *חייבת* סקר סייסמי. אולי אם פעם ביצעו סקר סייסמי על 20 אתרים וקדחו רק ב 10, היום יבצעו על 20 אתרים ויקדחו רק ב 5, אבל הסקרים הם העיניים שלך – רק כך אפשר לראות מה יש באדמה.

      הערך של הספריה יורד עם הזמן – רוב ההכנסות מהספריה מגיעות מהשנים הראשונות, אך תמיד יש הכנסות גם "מהזנב הארוך". קח למשל את PSD – שם יש הכנסות, אפילו גדולות בחלק מהשנים, על ספריה ישנה מאוד. הסיבה לכך היא שהטכנולוגיה של הקדיחה משתנה עם השנים, ולכן חוזרים אפילו לבארות ישנות ולאתרים ישנים ומנסים לקדוח בעזרת טכנולוגיה חדשה. ה Frackers זו דוגמא מובהקת לכך – הם קודחים סביב בארות יבשות ומוציאים עוד ממה שנגמר מזמן.

      Reply
  7. מיקי

    תודה רבה על התשובה המפורטת.
    אכן כשציינתי מכפיל 2 התייחסתי לחברות הקפקס אינטנסיב ואתה צודק, לא הייתי מרגיש בנוח לגבי החברות האלה גם במכפיל 1. הנקודה שלי היתה שהמכפילים הנמוכים בכל המגזר עלולים להדביק גם חברות טובות יציבות. ראינו כבר שכשיורד גשם גם הטובים והיציבים נרטבים.
    ההבהרה שלך לגבי שנת 2014 וממוצע השנים שלפני עושה סדר ומבחינתי עונה על השאלה, יכול להיות שפיספסתי את זה בפוסט? 🙂

    ויש לי עוד שאלה ברשותך, יש דבר כזה "נגמר המקום לחפש"? כלומר בסך הכל הכדור שלנו לא אינסופי, אז יכול להיות מצב שכמות המיפויים בנקודת זמן מסוימת עולה על היכולת של חברות הנפט לקדוח בכלל? ולכן אולי יש פה איזה סייקל של ביקוש עצור שיכול להגיע לנקודה נמוכה, גם אם באופן זמני?

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      מיקי – לדעתי אם יגמר המקום לחפש, נניח מחר, העולם יהיה בצרות – כי זה אומר שיש בערך רק עוד 20 שנה עד שטיפת הנפט האחרונה תישאב מהקרקע… תוך שנתיים ממחר תפוקת הנפט העולמית תרד ב 10%, מה שאומר רעב, מחסור, עוני. תוך 4 שנים תפוקת הנפט תרד ב 20% – מה שאומר מלחמות, תוהו ובוהו. אני מניח שבמקרה כזה ספקטרום תעשה קופה חבל על הזמן, כי במקרה כזה נפט יעלה 1000 דולר לחבית ויחפשו נפט גם מתחת לפתח תקווה…

      Reply
  8. שלומי

    היי אסף, נראה מאוד מעניין.

    שאלה טכנית- בנק הפועלים עשו לך בעיות עם קניה באוסלו?

    האם יש משהו שצריך לדעת על אמנת המס מולם מבחינת מילוי טפסים או ניכוי מס במקור?

    Reply
  9. doron

    מעניין מאוד ומעשיר על נושא שלא הכרתי בצורה מעמיקה.

    אסף אתה לא חושש ממצב שגם אם תרוויח יפה מההשקעה אבל מכיוון שאתה משקיע בקרונה אז יכול להיות שהתשואה הדולרית שלך לא תהיה מספיק טובה בשבילך?
    האם אתה לא חושש משינוי בשער החליפין דולר-קרונה בזמן מכירת הפוזציה? והאם אתה מגדר כדי להגן על עצמך?

    תודה ואני מקווה שתמשיך לכתוב כי אתה כותב בצורה מעניינת. אולי תשקול קריירה בתור עיתונאי 🙂

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      שלומי – לא, לא היתה לנו בעיה כלשהי עם בנק הפועלים.
      דורון – תודה רבה על המחמאות! בכל מקרה ספקטרום מרוויחה בדולרים כך שהמטבע שבה היא נסחרת לא ממש משנה. אם הקרונה תישחט, המחיר של המניה של ספקטרום יעלה כדי לתמחר אותה נכון לפי רווחיה בדולרים. אגב, אם כבר מדברים על מטבעות, בגרף של ספקטרום רואים שהיא ירדה 50% מהשיא שלה, אבל היא ירדה הרבה הרבה יותר, כי הקרונה הנורווגית ירדה מאז שספקטרום היתה בשיא מ- 6 ל 8 כך שספקטרום ירדה בעצם סביב 60%. אני אוהב לקנות דברים ללא חוב שירדו 60% 🙂

      Reply
  10. uri

    כתבה מענינת ! יש חברה בארץ ונסחרת בארהב המוכרת תוכנה לעיבוד המידע הסייסמי . החברה בכתבה מוכרת את המידע הסייסמי עצמו מה שנקרא= סקר סיימי שנעשה באמצעות פיצוצים באדמה שיוצרים גלי קול וקליטת גלי הקול על טייפים. ממה שאני יודע וממידע מחברים בתחו בארץ בחברות התכנה הסייסמית, החברות הגדולות כמו שברון כבר עושות סקרים בעצמן כך שזה כבר לא מונופול.

    Reply
  11. מיקי

    אסף, כנראה לא הסברתי נכון את השאלה. שאלתי היתה לא אם ייגמר המקום לחפש, אלא אם מופו מספיק אתרי קידוח פוטנציאלים כך שאין יותר צורך לפחות לתקופה זמנית לבצע סקרים סייסמיים. אני לא מדבר על מצב כמו היום שלא מזמינים סקרים כי חברות הקידוח מצמצמות קפקס, אלא תקופה ארוכה יותר שבמהלכה לא מזמינים סקרים כמעט כליל משום שיש די ויותר מידע צבור על אתרי קידוח פוטנציאליים.

    Reply
  12. radiomade

    איך אפשר לקנות מניה שנסחרת בבורסה של אוסלו?

    Reply
  13. Yair

    אסף, דבר ראשון תודה על הפוסט המעניין הזה.

    רציתי לשאול שתי שאלות:
    1) כתבת שקרן PE מחזיקה ב30% מהחברה ושזה דבר חיובי, האם לא מטריד אותך שקרן PE צריכה לרצות את המשקיעים שלה ולכן יכולה להעדיף את הרווח לזמן קצר על פני רווח גדול יותר לטווח ארוך ?
    2) האם הסחירות הדלה במניה לא מרתיעה אותך עקב הקשיים הצפויים בהנזלת הפוזיציה בזמן שתחליטו לצאת מההשקעה הזו ?

    תודה מראש,
    יאיר

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      1. קרן PE היא בהגדרה לטווח ארוך. גם אם מה שאתה אומר נכון, הם יכולים לרצות את המשקיעים שלהם אם מחיר המניה יעלה משמעותית, וגם אני אהנה מזה
      2. אני לא נרתע מסחירות דלה כמעט אף פעם. ישנה אמרה בשוק ההון שאומרת – אל תדאג לסחירות, תדאג להיות צודק. פרט לכך תמיד אפשר לבצע עסקה מחוץ לבורסה ויש לנו כבר ניסיון בנושא. למשל אלטור, קרן ה PE, לא קנתה את המניות בשוק החופשי.

      Reply
  14. נועם

    אסף,
    מה דעתך על הרכישה הענקית שספק ביצעה אתמול?
    הכפילה את כמות ה2ד וה3ד גדל פי 7.
    פחות אהבתי שזה נעשה גם על ידי דילול ולא רק חוב, ותוספת של 25 אחוז לכמות המניות תמורת 40 מיליון דולר, מצד שני זה מציב אותה כאחת הגדולות בעולם ונותן עוד ייתרון מול החברות המחפשות.

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      אני חלוק בדעתי, אני שנאתי את הדילול שנאה עזה, אבל מצד שני בכמה חישובים שעשיתי הרס הערך לא יהיה משמעותי. הסיבה לכך היא שהם קנו את הספריה בזול. אז שילמת במשהו זול כדי לקנות משהו בזול, כך שזה מתקזז.
      אבל בהחלט השימוש באקוויטי הוא פשוט טעות. לדעתי לא היתה להם ברירה, בטח זה היה עסקה של "טייק איט או ליב איט" והבנק לא רצה לממן הכל.

      אנו נדבר איתם בקרוב ונצלוב אותם על זה, נראה מה יש להם לומר.

      Reply
      1. אסף נתן Post author

        לא אמרתי אבל בגדול העסקה היא עסקה טובה לספקטרום. המחיר הטוב נגזר מקניה מחברה שרצה לעשות "שינוי אסטרטגי" ובסופו של יום לרכישה הזו יש הרבה הזדמנויות של cross sell, הנחות כמות ועוד כך שלא הכל רואים במספרים.
        לדעתי המניה ירדה לאחר ההודעה על העסקה כתוצאה מאנשים שעושים ארביטראז'. הם השתתפו בהצעה שהיתה ויקבלו מניות ב 32, ובינתיים המניה גבוהה יותר בשוק ולכן אפשר פשוט לעשות עליה שורט. כשתהיה ההנפקה השורט יסגר במחיר 32 והם עשו כסף בטוח. עד שהעסקה לא תיסגר למניה יהיה קשה לקום מ 32.

        Reply
  15. נועם

    אם נשווה אותה לtgs אז בכמות היא עברה אותה ב2די ויש לה שליש 3די,
    tgs מרוויחה בין 200-300 מיליון נקי בשלוש שנים האחרונות כל שנה, אם ספק תרוויח אפילו שליש זה 66-100 לעומת שווי שוק של קצת יותר מ200 היום אחרי הדילול, אני מרגיש שזה חישוב שמרני לאיך שהיא צמחה עד היום ובנוסף יש את הרכישה,
    גם אם אני טועה בגדול והרווח יישאר כמו ב2014 או קצת יותר זה 40-50 רווח נקי מכפיל 4-5 זול מאוד.
    ב2008 tgs נסחרה במכפיל 5 בערך, רווחים של 115 לעומת שווי 500-600 או גם מכפיל 5 וזה המכפיל הכי נמוך שהיא ביקרה בו לדעתי בעשור האחרון ומאז המניה עשתה פי 6 בערך כולל דיבידנד.

    Reply
  16. משקיע

    קצת באיחור אך אשמח לדעת כיצד החברה הסבירה את הדילול

    Reply
  17. אבי

    היי אסף,
    החברה הוציאה דיווח שהם מצפים להכנסות של 18 מ ד ברבעון השלישי,קצת מאכזב לא?(גם הם התאכזבו כמובן), האם לדעתך במצב שהנפט מתנדנד על מחירים של 50 ד בערך ויש לגביו כביכול המון חוסר וודאות זה ישפיע ישירות על החברה בהכנסותיה שגם ככה מאוד תנודתיות(גם ציינת זאת בפוסט)…
    זה לא משחק ישיר על הנפט אך יש השפעה ישירה של מחירי הנפט על כדאיות החברות לקדוח לכן מעניין יהיה לדעת במצבים של תנודות כלפי מטה איך החברה תתמודד,אשמח לדעתך,תודה ושבת שלום.

    Reply
  18. נועם

    הודעה קצת מאכזבת והמניה לא יורדת כמעט, רק מראה כמה החברה חטפה כבר והמרווח ביטחון גדול לדעתי.
    גם בדוח הקרוב במצב די גרוע הם צופים תזרים מזומנים של 13 מיליון דולר קצב של 50 שנתי או 3.5 בערך שווי שוק חלקי התזרים זה די מעודד .
    יהיה מעניין לראות אם הם יצליחו לתרגם את כמות הסקרים האדירה שלהם למכירות.

    Reply
  19. נועם

    ספק הודיעה שהצפי לרבעון רביעי הולך להיות 42 מיליון דולר מכירות, זה לעומת 48 מיליון שנה שעברה.
    דוח אדיר שלה לדעתי בתקופה כזו קשה לתת כזה רבעון זה נותן לי הרבה שקט ממנה.
    הכתר נורווגי ביחס לדולר שווה כבר כמעט 9 ומחיר המניה המשיך לרדת ככה שהשווי שוק היום ב24 כתר נורבגי בערך 143 מיליון דולר שזה נראה בדיחה למה שהחברה יכולה להרוויח.

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      נכון נועם, אבל די ברור שהקדמנו בקניה של ספקטרום, אולי אפילו מאוד. אם טווח הראיה שלך הוא של שנים, כנראה שזה לא מאוד משנה.
      בנוסף, שים לב שהם עשו אימפיירמנט רק של 16 מיליון דולר, לאחר שקנו ספריה ענקית. ביחס לספריה האימפיירמנט לא מאוד גדול. TGS עשו אימפיירמנט הרבה יותר גדול ביחס לספריה. זה אומר או ש TGS שמרנים יותר מספקטרום או שספקטרום איכותית יותר מ TGS. נחיה ונראה.

      Reply
  20. נועם

    אני מניח שגם אתם לא ציפיתם לכזה ברקס בנפט אבל אני מסתכל מהנקודה היום וחברה שבזמנים גרועים יכולה להחזיר את השווי שוק שלה כל כך מהר ובלי סיכון של פשיטת רגל אין לי בעיה להחזיק אותה להרבה זמן..אני לא הולך לתזמן את השוק, לחכות להתאוששות בנפט ולנסות לקפוץ על העגלה בזמן, כי היא יכולה לברוח מהר מאוד גם בנפט נמוך לפי דעתי.

    גם אם ספק לא מספיק שמרנית טיג׳יאס שווה כמעט פי 10 יותר מספק למרות שבמספרים אבסולוטיים הן די קרובות אחת לשנייה ככה שאני די אופטימי..

    Reply
  21. valseek

    לא ברור לי איך זה שהחברות הגדולות כמו אקסון לא נופלות כמעט בכלל? (אקסון ירדה 15% בשנה האחרונה)
    שמעתי משהו על הזדמנות לבלוע את הקטנות, אבל זה לא נראה לי מספק

    Reply
  22. אבישי

    נראה שנועם צדק למדי עם "לשבת בסבלנות ולא לתזמן כי היא יכולה לברוח"

    Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *