הפתרון שלי לבועת המניות הסינית

By | 09/07/2015

כידוע לכולם מהזעקות בעיתונים, בועת המניות בסין מתפוצצת לה. במשך חודשים התנפחה לה הבועה הזו – חודשים אני עובר על הטוויטר שלי ורואה כל מיני דברים שאפשר לראות רק בסין – למשל שמעל 3% מסך שווי השוק של כל המניות בבורסה מורכב מחוב מארג'ין, ו 8% משווי המניות הפנויות נקנות בחוב, עליות אקספוננציאליות, מניות שעולות בכל יום במשך חצי שנה את המקסימום האפשרי לפי מגבלות הבורסה (בכל יום!), מכפילים במאות ואולי גם אלפים, פועלים סינים שמדברים על מניות ועוד ועוד.

סוף סוף הגיע הסוף (משחק מילים…), הבועה מתפוצצת. כמו שעדו כתב בבלוג שלו, הממשלה הסינית עושה הכל כדי למנוע ירידה במחירי המניות (???). מוזר שבדרך למעלה הם לא היו כל כך בפאניקה. כל יום אני קורא על אמצעי חדש שבו הממשלה הסינית משתמשת כדי לנפח את הבועה שוב. בעברית מספרים על "סיפורי חלם", כאשר חלם היא עיר בפולין, שמספרים שרק טיפשים גרים שם. לדעתי, צריך להכריז שחלם עברה לאיזושהי פרובינציה בסין. כשסיפרתי על הבועה בסין לאבי באחת מארוחות השבת, הוא אמר לי: "מה, הם לא רואים את מה שאתה רואה?", שאלת תם. עצרתי לרגע והשתתקתי. חשבתי, איך הם לא רואים? איך? אין לי הסבר. הדברים שאני רואה כה קיצוניים שלא האמנתי שיכולים להיות קיימים. לפעמים הדברים כה קיצוניים שאני חושב שאולי אני טועה והם צודקים, כי אחרת איך אפשר להסביר שהם לא רואים את זה?

הממשלה הסינית החלה באיסור על קרנות פנסיה למכור מניות (???), ואז הכריחה אותן לקנות (כי פנסיה של אזרחים היא לא כזו חשובה), "רמזה" לתאגידים ולדירקטורים שכדאי להם לקנות מניות (עכשיו הממשלה היא קפיטל אלוקייטור ), הזרימה כסף לגוף ממשלתי שיקנה מניות, הקלה בדרישות המארג'ין והדפיסה כסף כדי להגדיל את חוב המארג'ין ועתה היא משתמשת בכסף של הבנק המרכזי לקנות מניות. לא משנה שהכל במכפיל תלת ספרתי או דו ספרתי גבוה (לשם תיעוד, בלינק רואים שהמכפיל הממוצע בבורסת שנזן הוא כמעט 42, וזה אחרי התרסקות רבתי בשוק) או הכתבה הזו רק מאפריל שדנה בכך שבמניות הקטנות המכפיל הוא 90, פי 2 משיא הבועה בעידן הדוטקום והכתבה הזו מבלומברג מראה באופן הכי יפה כמה מוטרף מה שקורה שם.

לדעתי, אם יהיה טריגר לפיצוץ כל הבועות בסין (בועת הסחורות, החוב, המניות, בועת היין והספיריטס, השחיתות, מה לא…) הוא יכול מאוד להיות הבועה הנוכחית, העובדה שהממשלה הסינית הכניסה את הראש למיטה חולה – הבורסה. היא עודדה וניפחה בעצמה את הבועה וכמו שחלק אומרים: "הממשלה הסינית מושקעת עמוק בבועה". לכן אפשר להבין מדוע האמצעים הנואשים לנפח אותה חזרה. בועת מניות היא שונה מאשר בועת נדל"ן – היא מהירה הרבה יותר ואגרסיבית הרבה יותר. צוחקים עלי שאני חוזה פיצוץ בועת הנדלן בסין כבר כמה שנים וזה לא קורה. צריך סבלנות ויש לי. אבל בבורסה… שם זה הרבה יותר מהיר. הבועה המדוברת בסין התנפחה לה תוך שנה בלבד. פיצוץ הבועה יראה יותר מכל בתור כשלון הממשלה, כשלון שיגרור אחריו קטסטרופות פיננסיות אישיות לכל אורכה ורוחבה של סין. וקטסטרופות פיננסיות אישיות, יותר מסיפורים קורעי לב לעיתון, מספקות דלק ל social unrest…

אמש, לאחר שיטוט בטוויטר כהרגלי לפני השינה, כנראה חלמתי על זה, כי היום בבוקר התעוררתי (בחמש בבוקר…) וחשבתי על אמצעי פנטסטי שיכול לעצור את התפוצצות הבועה בסין. הממשלה הסינית יכולה להשתמש באמצעי זה בכדי לנפח את בועת המניות חזרה ולהגיע למכפיל ממוצע בבורסה של 100 ואולי אפילו 1000. לא רק זאת, אני בטוח שאם מישהו יכול להשתמש באמצעי שכזה, זו רק הממשלה הסינית. למען האמת, אני מוכן להתערב שהרעיון עבר במוחם של כמה פקידי ממשל. תחזיקו חזק. לדעתי, הפתרון הכי טוב לניפוח חזרה של הבועה בשוק המניות הסיני, הוא פשוט להורות לכל הברוקרים ללא יוצא מן הכלל…

להעלים את כפתור "Sell" מהממשקים שלהם.

יאללה סין !

32 thoughts on “הפתרון שלי לבועת המניות הסינית

  1. סקרן

    איך לדעתך הבועה בסין תשפיע על שווקי העולם ….זוהי תחילתה של מפולת או משבר חולף?

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      לדעתי לפיצוץ הבועה הסינית אין שום השפעה על השווקים בעולם. השווקים יורדים רק כתוצאה מההנגאובר או "כאב הראש" שזה יוצר. כשהבורסה בסין יורדת 8% כמה ימים ואמריקה מגיבה רק בירידה של 1-2% למשך יום וחצי, זה אומר דרשני. השוק הסיני סגור, אין תנועת כסף חופשית, הוא נגוע ברבדים רבדים של רמאויות ואני לא מכיר הרבה משקיעים שמשקיעים בשוק הסיני.

      השאלה היא מה יהיה אפקט ההדף של הבועה בסין – כפי שכתבתי בפוסט אני חושב שפיצוץ הבועה בסין יכול להתחיל תהליך שרשרת של פיצוץ בועות אחרות ולא עלינו גם דברים כמו social unrest.

      בכל מקרה שלא יהיה – לדעתי היות וסין מדינה יצרנית ולא צרכנית, פיצוץ בועה או בועות שם לא ישפיע המון על העולם. לדעתי ההפך הוא הנכון, אם יהיה בלגן בסין, אולי תעשיות יעזבו את סין ויעברו לשאר מדינות העולם (מי זוכר מה זה made in germany כבר?). זו דעתי האישית, השותפים שלי למשל לא מסכימים איתי.

      Reply
  2. תמריץ

    באופן שבו סין מתנהלת, היא מצליחה על ידי הדפסת כסף מסיבית לפתור את ההשלכות של כל בועה. הצליח לה בעבר ואין סיבה שלא יצליח לה בעתיד.

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      תמריץ – בינתיים העבר וההסטוריה איתך. נחיה ונראה 🙂

      Reply
  3. אילון

    נקודות נכונות אסף, רק כמה נקודות:

    1) חשוב לציין שכל מה שהסינים עושים הם לא המציאו… לא איסור של מכירה בשורט (גם איטליה, ספרד, צרפת ובלגיה עשו זאת כאשר התחילו הפחדים),

    2) בשאר מדינות המערב משתמשים עדיין בעיקר בצורה "המתורבתת" של תמיכה בשווקים באמצעות הזרמת נזילות ע"י בנקים מרכזיים, אבל העקרון לא שונה. ארה"ב כרגע נהנית מקניות של מניות ע"י בנקים מרכזיים מכל העולם (כמו בנק ישראל למשל)

    3) דווקא לדעתי בועת המניות בסין היא פחות משמעותית מבועת הנדלן הסינית. מכיוון (תקן אותי אם אני טועה) שבועת הנדלן מקיפה הרבה יותר חלקים של הכלכלה, הבועה בבורסה הסינית היא ניפוח של הרבה מאוד ספקולנטים.

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      אילון אני מסכים איתך שבועת הנדלן הסינית משמעותית יותר מאשר בועת המניות. אני פשוט חושב שהבועה הזו יכולה להצית פיצוץ בועת הנדל"ן.

      לגבי שאר הנקודות, מה שארה"ב עושה כיום הסינים כבר שכחו. הזרמת נזילות לבנקים ואיסור מכירה בשורט זה כבר ממזמן במראה האחורית – אני מדבר פה על איסור מכירה של בעלי עניין, קרנות פנסיה והזרמת כסף ישירות למארג'ין… לדעתי אין עוררין שהסינים המציאו פה רף חדש של שיגעון.

      Reply
  4. צביקה

    היי אסף,
    איך תשפיע לדעתך מכירה מאסיבית של אג"ח אמריקאי ע"י הממשלה הסינית ליצירות נזילות?

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      הממשלה הסינית לא יכולה למכור אג"ח אמריקאי. אם היא תמכור אג"ח אמריקאי, היא תחזק מאוד את היואן ותגביר את הבעיות הפנימיות אצלה. ההפך, היא חייבת לקנות כמה שיותר אג"ח אמריקאי.
      הרבה אנשים אומרים שסין מחזיקה את ארה"ב בביצים כי היא מחזיקה משהו כמו 7% מהחוב האמריקאי כפי שאתה יכול לראות כאן (הטבלה מראה רק מחזיקים זרים, רוב החוב האמריקאי מוחזק על ידי אמריקאים, סך החוב 17 טריליון ולכן האחזקה של סין היא בערך 7%), אבל זה בדיוק, אבל בדיוק ההפך.

      Reply
  5. אילון

    אני מסכים עם אסף שהסינים לא יכולים למכור אגח אמריקאי בכמויות כיהאינטרס שלהם הוא לא לחזק את היואן.

    עם זאת, לדעתי הסיבה העיקרית שהם לא מאיימים על האמריקאים היא שבשנות ה-70 האמריקאים (לדעתי ניקסון) העבירו תקנה שמאפשרת לנשיא ארה"ב….

    ….מחזיקים חזק?

    להקפיא חשבונות של מחזיקי אג"ח כדי למנוע מכירה פראית שלהם שתפגע בארה"ב.

    אז מסתבר שהאמריקאים המציאו את זה עוד לפני הסינים 🙂 או שהאמריקאים יודעים להיות סיניים כשצריך 🙂 , מאיזה כיוון שתעדיפו לקחת את זה.
    הם עדיין לא שתמשו בזה, אבל יעשו את זה כשירגישו לא טוב.

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      ואללה? אני לא מכיר משהו כזה. יש לך סימוכין ?
      בכל אופן, גם אם זה נכון, הקפאת מכירת אג"ח מדינה תורמת ליציבות, ניפוח בועת מניות… למה זה תורם? יחי ההבדל הקטן.

      Reply
  6. אילון

    (אני לא משווה את זה באמת לסינים, שאצלם באופן כללי אף אחד לא באמת סופר את המשקיעים בכל מקרה… השקיפות של החברות שלהן זה בדיחה)

    Reply
  7. אילון

    סימוכין אצל ג'ים ריקארדס בספר currency wars (יש לי אותו בבית).

    בכל אופן שנינו מסכימים שניפוח בועת מניות לא תורם לכלום לא במערב ולא במזרח. (הקפאת אג"ח תורמת ליציבות… במיוחד של זה שחייב את הכסף. אבל אני לא חושב שזה גישה נכונה כלפי זכויות קניין).

    Reply
  8. המשקיע ששואל

    למה מכירה של אג"ח אמריקאי תורמת לחיזוק היואן ?
    הרי אם הם מוכרים אג"ח הם מקבלים דולרים ואז יתרת המט"ח שלהן גדולה ….

    מה אני מפספס ?

    תודה .

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      כשאתה מוכר אג"ח אמריקאי אתה נשאר עם דולרים. הממשלה הסינית לא יכולה לעשות הרבה עם דולרים פרט ללקנות אג"ח אמריקאי או למכור את הדולרים ולקנות יואנים (ואז לחזק מאוד את היואנים). בגדול בגלל מאזן הסחר החיובי מצטברים אצל הממשלה הסינית דולרים והיא די תקועה איתם, היא לא יכולה לעשות הרבה איתם פרט לקנות אג"ח אמריקאי…

      Reply
      1. אסף נתן Post author

        אגב, כדי להרחיב קרא קצת על זה.
        המאמר הזה ממש מתמקד בנושא. משפט המפתח:
        Effectively, the US may not need China to continuously purchase its debt; rather China needs the US more, to ensure its continued economic prosperity.

        Reply
  9. אילון

    בדיוק.
    האג"ח האמריקאי הוא פשוט הנכס הכי נזיל… סין מנסה אמנם לגוון את יתרות המטח שלה עם אגחים אירופאיות, עם זהב ועם רכישות של נכסים סביב העולם באמצעות חברות "פרטיות"… אבל בגדול אין מספיק כאלה.

    סין תפיל את היואן שלה במטרה להמריץ את הכלכלה, ככל הנראה יחד עם מדינות אחרות בעלות בועות נדלן כמו אוסטרליה, קנדה, ישראל ואחרות… (וביום שבו המדינות האלה לא יוכלו יותר לסבול את האינפלציה שתיגרם, אז תתחיל הקריסה של ארה"ב).

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      איילון אני יודע שאתה מת על נבואות של קטסטרופות 🙂 אבל אני מוכן להמר שבתקופת חיי (וכנראה גם בתקופת החיים של הבן שלי שהוא מתחת לשנתיים, ובסבירות די גבוהה גם בתקופת חיי הנכד שלי שעוד לא נולד) ארה"ב לא תקרוס.

      Reply
  10. אילון

    תודה אסף 🙂
    אבל בוא רגע נהיה הוגנים… גם אתה מנבא "קטסטרופה" סינית, לא?

    שלא תבין אותי לא נכון, אני מסכים איתך על הקטסטרופה הסינית, גם חושב שהיא תתרחש… אבל הדגש שלי הוא על זה שנוח לנו לדבר על קטסטרופות, כל עוד הן מתרחשות אצל אחרים, אבל כאשר זה נוגע למדינות שבהן יש אנשים שמדברים אנגלית בלי מבטא, פתאום אנחנו מתנהגים אחרת.

    לגופו של עניין, קריסה של המערכת הפיננסית היא לא איזה אירוע יוצא דופן, דווקא אתה, אם אתה בוחר לומר ש"אין חדש תחת השמש", אתה צריך לזכור שהמערכת הפיננסית קרסה כבר מספר פעמים והיא קורסת כל כמה עשרות שנים בהגיעה למבוי סתום של מודל צמיחה שהתקיים תקופה ארוכה (ביטול ההצמדה לזהב בשנות ה-70, ברטון וודס, 1920 ועוד….)

    גם במקרה הנוכחי, המצב הטבעי הא של קריסה נוספת פשיטת רגל נוספת של ארה"ב. לא חושב שיש פה משהו דרמטי מדי כך או כך.

    Reply
      1. אילון

        צודק. המילה קריסה כל אחד מפרש אחרת.
        אני בסה"כ מתכוון לפשיטת רגל… אבל אז אני חואט לעצמי כי אם ממשלת סין לא פושטת רגל, אלא רק האנשים שלה קורסים כלכלית, גם זה קריסה.
        בכל אופן – כל מה שאני אומר זה שארה"ב תפשוט רגל. נראה לי הגיוני בהתחשב במגמות הגלובליות, אבל טעיתי בעבר וייתכן שאטעה שוב.

        Reply
  11. אילון

    (היפר אינפלציה מבחינתי היא גם פשיטת רגל… מן הסתם)

    Reply
  12. חיים

    לגבי מה שכתבתם שאם הממשלה הסינית תמכור דולרים ותקנה יין זה יעלה את מחירו של היין יש לה עוד אפשרות פשוט להדפיס יין בכמויות תוך כדי מכירת הדולרים שלהם

    Reply
  13. Mnakash

    לפי האתר של הבורסה של שנגחאי ה pe של מניות ה a (הסיניות שהן בועתיות יותר ממניות h שהזכרתי בתגובות קודמות) הוא 15.8
    של מניות b 18

    אמנם השווקים שם ירדו 40% מהשיא אבל אלו לא מכפילים של בועה ורחוקים מאוד מ90 שאפילו בכתבה שאתה צרפת נטען שזה לא המצב למניות הגדולות (גם אז המכפיל היה 15 בגדולות). אז אם יש בועה במניות הקטנות והן בקושי משפיעות על המדד כך שהpe שלו נשאר נמוך אולי בועת המניות בסין לא כזו מפלצתית במדדים. אולי חלק גדול מהעלייה מהשפל של 2014 (אחרי שנים של ירידות השוק הסיני חזר כמעט לשערי 2009) היה בעצם מוצדק?

    אני לא טוען דרך אגב שאין בועה בנדלן הסיני (אולי יש כמו בשאר העולם עם הריביות הנמוכות ואולי זה גם יפגע בבנקים שם בעתיד) אלא שהתפיסה לגבי בועת המניות היא לא נכונה. אם השערים בשיא הבועה היו גבוהים רק ב 50% נומינלית מהשערים ביולי 2009 אז אולי ההתנפחות במחירים הייתה מוצדקת. אולי בעצם השוק הסיני עכשיו אחרי שירד 40% הוא זול. אולי לא. אני בטוח שיש סיבות לחשוב גם ההיפך אולם בקונצנזוס השלילי פה נגד המניות הסיניות החלטתי להיות נציג השוורים על המניות הסיניות (בניגוד לנדלן או לתחזיות צמיחה בהם אני לא מבין).

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      אז בבורסת שנזן אנו בטוחים שיש בועה, נכון? כי שם המכפיל הממוצע הוא 40.
      נתמקד בבורסת שנחאי.
      בתור ניסוי, לקחתי את מדד SSE 50 שמכיל את 50 הגדולות בסין. איזה חברות יש שם?
      ראשונה שמצאתי – Anhui Conch, שנכתב עליה לא פעם בבלוג.
      אחריה מצאתי את ICBC – הבנק הגדול בעולם עד לא מזמן (היה יותר גדול מוולס פארגו!!) שגם עליה היה לנו שורט – אגב הבנק לא הציג עליה משמעותית בNPL לאורך שנים (עכשיו היתה "עליה") והתשואות שלו על ההון מדהימות. כיום הוא במכפיל של קצת פחות מ 5 – אם אתה מאמין למספרים. אישית, לא הייתי רץ לקנות מניות של הבנק הזה, גם אם הוא במכפיל 5 והתשואה על ההון צפונה מ 20%.

      בשניה מצאתי שתי חברות מתוך 50 שמורידות את ממוצע האינדקס, אך די ברור שהן במכפילים אדירים על הרווח המייצג, אם יש כזה בכלל. אני יכול להמשיך ולחפור – אבל הבנת את הקטע – לדעתי אי אפשר להפריד בין הכלכלה הריאלית לבין המניות.

      חשוב להבין שהקביעה אם יש בועה בשוק המניות היא לא חישוב מכפיל רווח ממוצע וזהו. אפילו באמריקה חישוב שכזה מייצג חלקית ושם הכלכלה מגוונת בהרבה מאשר בסין. למשל מדד PE10 של שילר מציג שהבורסה גבוהה יחסית. אבל בתוך המדד יש מחיקות אדירות שבוצעו בשנת 2009 ובעשר השנים האחרונות יש המון חברות שנכנסו למדד ולא מציגות רווחים (אמזון למשל) או שהתשואה שלהן על ההון היא אדירה ולכן המכפיל שמגיע להן גבוה (גוגל, פייסבוק, ואחרות) בשילוב עם ריבית נמוכה הסטורית – כל אלה דווקא מצביעים אולי שהבורסה מתומחרת הוגן.

      אז ראינו בארה"ב שלפי מכפיל פשוט קשה לקבוע אם יש בועה או לא. אם תגיד לי שהמכפיל 100 אומר לך בוודאות שיש בועה, אבל אם תגיד לי שהמכפיל הוא 15, אומר לך שאי אפשר לדעת. בסין, מתוך 50 חברות במדד שהצגתי מעלה – כולל בנקים – כמה קשורות לתעשיה ובניה? אני ספרתי 12 חברות שמופיעה המילה "BANK" בשם שלהן – כלומר 25% מרכיבי המדד הם בנקים (וואו… ואני חשבתי שסין מדינה "יצרנית", היית מצפה למצוא שבין 50 החברות הגדולות 25% הם בנקים?). כמה חברות שהן לא בנק קשורות לתעשיה ובניה?

      אז אפשר לומר שהבועה במניות בסין היא פשוט הבועה האחרונה, הקטנה, שהתנפחה על בועה ענקית אחרת. לומר שהבועה העליונה, שיושבת על בועה ענקית, היא לא באמת בועה – זו אמרה חסרת משמעות…

      Reply
  14. Mnakash

    לפי הלינק הזה
    http://www.cnindex.com.cn/syl_en.html
    אכן בשנזן יש בועה במניות. מסכים איתך, אם התימחורים אחרי ירידה גדולה כ״כ הם עדיין גבוהים כ״כ בהנחה שהרווחים מייצגים וסין לא התכווצה משמעותית תוך רבעון אז חלק מהמניות בבועה (אלו שבמדד שנזן כנראה).
    באותה נשימה אפשר להסיק מהמספרים שאתה מביא ושגם אני הבאתי שיש מניות שהתימחורים שלהם אינם בועתיים. אפשר להתווכח על איכות החברה ועמידותה להתנפצות בועת הנדלן כשתבוא אבל בנק במכפיל רווח 5 הוא לכל היותר מלכודת ערך ולא בועה. כך גם לגבי המון מניות סיניות שנסחרות בהונג קונג או adr וכנראה גם בשנגחאי.

    הבאתי גרפים שמראים שלפחות חלק אם לא רוב השוק (לפי מארקט קאפ ולא לפי מספר מניות שמוטה כלפי הקטנטנות) מתומחר כראוי. ברור שחלקו עדיין בועתי אבל כמו שציינתי קודם משקיעים לא סיניים לא היו חשופים לבועה הזו (למרות שבקרוב מאוד כן כי הסכר הזה כבר נפרץ ובחודשים הבאים הזרים שזה האמריקאים ותעודות הסל נכנסים למניות a ו b איכשהו).
    אומרים בועה בסין אבל מתעלמים מהמכפילים הנמוכים עד סבירים לרוב חברות המגה קאפ שם.
    הן לא בבועה. הן יותר בכיוון ההפוך של מלכודת ערך / ערך תלוי מה יהיו התוצאות בעתיד בנפט ובסחורות קשורות.

    לקבל יותר כיוון ומספרים לגבי המניות בסין מיינתי אותן לפי מארקט קאפ בסקרינר של ft שפולט משהו כמו אלף מניות.
    בעשירייה הראשונה רוב המניות עם pbv קרוב לאחד ועם pe מתחת ל 16
    גם בעשירייה השניה והשלישית המניות לא בועתיות מלבד פה ושם תימחור עשיר
    מתוך החמישים הגדולות רק שבעה היו עם pe מעל ל30 ולחלק גדול מהמניות שלהם מכפילים מתחת ל 16 ולחלק לא קטן קרוב ל 5 הpbv היה מתחת ל2 ולא מעט פעמים קרוב ל1.

    זו לא בועה בכל המניות בסין. להיתפס למניות הקטנות ולהגיד שהן מייצגות את השוק הסיני, אולי זה נכון אבל אם כך גם ארהב יקרה מאוד (ואני אכן חושב שהיא יקרה).
    הייתי אומר שהמניות הגדולות בסין ברובן מתומחרות זול משמעותית מהמקבילות שלהן בארהב.

    Reply
  15. דורון

    סתם הערה קטנה על ה P\E של סין. P\E זה תשואה, דהיינו E\P, ומן הסתם לאותה "חברה בדיוק" משקיע ערך יצפה לP\E נמוך יותר בסין יחסית לאותה חברה בשוק של ארהב. או במילים אחרות, זה אפילו יותר גרוע.

    Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *