חידה לקוראים – איך יראה היום הדוח של קטרפילר?

By | 23/07/2015

כפי שכתבתי בעבר (בתגובות כאן), אנו בשורט על החברה. היא השורט הגדול ביותר שלנו.

החברה חזתה בשנת 2011 שבשנת 2015 היא תרוויח בין 15 ל 20 דולר למניה. חחח. האם ה CEO שמע פעם על סייקלים? מעניין אם הם יגיעו ל 5 דולר למניה השנה. מה תגידו על CEO שמפספס את התחזית שלו ב 75% ויותר?

אז מי מרים את הכפפה? איך זה יראה? הדוח יתפרסם עוד כמה שעות. דעתי היא, כפי שאתם מנחשים, שהדו"ח יהיה חרא. ולא רק זאת, אני חושב שזה יהיה רק אחד מני דוחות "חראים" רבים בעתיד.

אגב – קטרפילר ידועה לא רק בתור חברה שמייצרת מכונות הנדסיות כבדות, היא גם נגועה בהנדסה פיננסית כבדה, אז צריך לקרוא בין השורות 🙂

9 thoughts on “חידה לקוראים – איך יראה היום הדוח של קטרפילר?

  1. שלומי ארדן

    אני אנסה להיות פרקליט החתול:

    ככל שנתח המכירות בשווקים מתפתחים יורד, כך גם החשיפה שלהם אליהם. אם במצב הנוכחי החברה מרוויחה 5$ (ואני מניח שהדו"ח עצמו יראה משהו יותר בכיוון 10$ בגלל המשחקים שלהם),

    בשלב כלשהו, כאשר השווקים הפחות רווחיים מתכווצים, החשיפה לשווקים יותר חיוביים כמו בניה בארה"ב ואירופה נותנת את הטון ובסופו של דבר תגדיל את הרווח, וכל הדרך עד שנגיע למצב הזה הדו"חות על פניהם יצביעו על רווחיות.

    איך תזת שורט כנגד חברה כזו עלולה להתממש? (מזכיר במובן מסויים את RIO- כל עוד השוק אופטימי לגביה והיא נשארת יציבה, כך אנחנו מתקרבים למצב בו מתחרים מתחילים להיעלם מהשוק והיא הופכת לחלק מאוליגופול רווחי)

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      גדול – אהבתי – פרקליט החתול 🙂
      אתה צודק. כבר היום החברה מרוויחה בעיקר מהשווקים בצפון אמריקה והשווקים האחרים תורמים כמעט כלום. אבל התמונה שרואים כולם היא ש 80% מהרווח נניח מגיע מאמריקה והשאר מהשווקים המתפתחים – ואז אומרים שהמתפתחים לא ממש משפיעים. אבל שוכחים שקטרפילר היא חברת צמ"ה, זה לא שהיא מפיצת תוכנה. השווקים המתפתחים לא ידעכו לאפס – זה לא מה שקורה בציוד כבד. הם יכולים להיות שליליים ובכך לאכול את הרווח שצפון אמריקה מספקת – ולי נראה שהסיפור יהפוך להיות שלילי כבר השנה, אם לא שנה הבאה.
      בנוסף, יש את יהלום הכתר – סגמנט האנרגיה – שהפך השנה לחצץ. יש פה קצת דיליי – אבל כבר עכשיו רואים שהסגמנט הזה מתחיל לג'עג'ע. מחיר האנרגיה בעולם ירד ב 50%, המכירות של קטרפילר… זעו נעו לפה ולשם. די ברור שזה לא ימשך.

      בגדול, ממעוף הציפור – כל עוד סופר-סייקל הסחורות נמצא בשלב יציאת האוויר מהבועה, לא רואה איך קטרפילר תתרומם.

      אגב דיברנו רק על העסק התפעולי, אבל בל נשכח שלקטרפילר יש גם "בנק" קבור בתוכה עם תיק הלוואות של 34 מיליארד דולר – כמעט שווי השוק של כל החברה… הבנק הזה רק מרוויח – בכל מצב ובכל רבעון. הממ… makes you think, doesnt it?

      אגב – אם בנית על צפון אמריקה, הדו"ח הזה שהתפרסם אתמול מראה לך שגם שם לא הכל נוצץ…

      Reply
  2. נועם

    הם עושים בייבק, אין כמו בייבק לפני מפולת…
    אסף, מתי אתה חושב שהם יקצצו בדיבידנד?
    נראה מכל הכתבות בעד שזה הדבר שמונע ממנה להגיע לתמחור הרבה יותר הגיוני, מתייחסים אליה כמו חברה איכותית שהדיבידנד ימשיך להגיע מהשמיים כנראה.
    הרי הם יצטרכו את הכסף להחזיר חובות, להתמודד עם המינוף. לדעתי ברגע שיהיה קיצוץ בדיבידנד המניה תיפול למקום הרבה יותר הגיוני.

    Reply
  3. גלעד

    היי אסף,

    למה לדעתך הם העלו את הדיבידנד שלהם לא כ"כ מזמן ב10 (!) אחוזים?
    איזה סיגנל בדיוק הם מעבירים למשקיעים עם הצעד הזה?

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      כמו חברה נואשת שמנסה לנפח את המניה שלה בפני שוק שהולך ונהיה גרוע…

      Reply
  4. שלומי ארדן

    מעבר לתוצאות המאכזבות ב-Top Line ומעבר להגדלת הדיבידנד ההזויה, האם אתה מזהה כאן טריקים חשבונאיים בולטים?

    שאלה נוספת- אני מתקשה למצוא על כך מידע בדו"חות – האם החטיבה הבנקאית של CAT מלווה ללקוחות של החברה לצורך קניית הציוד? אם כן, CAT חשופה ל"סחלה" של הכורות וחברות האנרגיה שרבות מהן הולכות להתקשות להחזיר חובות בשנים הקרובות. זה בלבד יכול להיות בסיס מספק לשורט (דומה מעט לשורט על בנקים אוסטרליים, עם בונוס )

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      שלומי, לא מצאת דוחות כי יש דוחות נפרדים ל Cat Financial. תוכל לראות את הדוחות כאן. והתשובה לשאלה שלך היא "כן" מהדהד. יש להם עוד פרוייקטים אבל זה בעיקר מימון הלקוחות שלהם. וקלעת בול שהם חשופים לסחלה של הכורות וחטיבות הברזל. מה שמעניין הוא שהחובות המסופקים לא עולים בכלל. כנראה שהחבר'ה בקטרפילר יודעים לתת אשראי ממש, אבל ממש טוב. כמו בוולס פארגו! Or maybe not.

      דני – אם תחפש תזות שורט על קטרפילר ברשת תמצא לא מעט. אבל סתם כדי לגרות את המחשבה – קטרפילר הרוויחה הרבה מאוד מבום הסחורות, בום האנרגיה ובום הבניה בשווקים המעוררים (במיוחד זה הסיני) – שלושה בומים שהפכו להיות… איך אומרים… פאסה? בעצם כל מנועי הצמיחה של החברה הסתובבו אחורה פנה 180 מעלות.

      כתבת שהם היו רווחיים בכל שנה – לא בדקתי את זה, אבל גם אם זה נכון, מה אומרת העובדה שהחברה היתה רווחית בכל שנה? (יש אמרה שאומרת: תזרים הוא עובדה, רווח הוא דיעה.) כמה היית משלם על חברה שהיא רווחית בכל שנה? אני בטוח שאתה לא יודע לענות לשאלה הזו, כי לא אמרתי כמה היא מרוויחה. וזו בדיוק השאלה – מהו הרווח המנורמל של קטרפילר? 15-20 דולר למניה כמו שה CEO אמר? או אולי יותר קרוב ל 2 דולר למניה, מה שיציב אותה כיום במכפיל 40?

      Reply
  5. דני מגן

    לא מכיר את קטרפילר היטב, אבל מה התזה של השורט במקרה הזה?
    הרי החברה שרדה את משבר הנדל"ן האמריקאי מבלי להפסיד כסף בשום שנה (ואני מדבר על רווח GAAP!) כי הצליחה לפצות עליו עם מכירות חזקות לסין ועכשיו כשסין יורדת, שוק הבניה למגורים בארה"ב מתאושש. ס"ה, עד כמה שאני יודע, עדיין מדובר על פאר התעשייה האמריקאית.
    לא התעמקתי בחשבונאות שלהם ואודה לכם אם תפקחו את עיניי

    Reply
  6. עידן

    עוד דוח גרוע. ושוב עליות אחריו. הפעם בצורה מאוד קיצונית. כנראה שהשוק מתלהב בעיקר מזה שהם ״עלו״ על התחזיות ושוכח מההורדה בתחזית לחצי השני.

    Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *