אז איך תיראה 2016? חוצפה או מחט בערימת שחת?

By | 07/01/2016

שנת 2015 היתה ממש סוערת עבורי ועבורנו. במישור האישי התמודדתי לאורך השנה עם סבלה המתמשך של אימי ולקראת סוף השנה עם מותה, עם לידתה של ביתי הקטנה ועוד אירועים מורטי עצבים משפחתיים אחרים. בשווקים – טוב נו, ראיתם את 2015, היא לא היתה "שנה שקטה". במישור העסק – בזבזתי לדעתי הרבה יותר מידי זמן על המעבר לקרן הקיימנית, IRA ונושאים בירוקרטיים מעצבנים.

עכשיו, לאחר שנשלח מכתב 2015 של עדן ונסתיימה השנה הזו סופית, אני נהנה להסתכל אחורה, להאנח ואז להפנות המבט קדימה, עם חיוך, וטעון באנרגיות מחודשות. לא יודע מה איתכם, אני מרגיש כאילו נולדתי מחדש – עכשיו יש לי את כל הזמן שבעולם רק – לחקור. וזהו. לא לרוץ לבתי חולים בגלל סיבות טובות ובעיקר רעות, לא להתעסק בשטויות רגולטוריות שמסביב לקרן, שום כלום – רק – לחקור. אני מסמן את 2016 בסימן של ניקיון – רק מחקר ומחקר ומחקר, קריאה וקריאה וקריאה, ללא הסחות דעת. ב- 2017 אחזור לפוסט הזה, ואני מקווה שאעמוד בזה.

בנוסף, נראה שאלת המזל מאירה לי פנים. כולי מלא שמחה לאור הירידות האחרונות – זה אומר שאולי 2016 תהיה לא רק שנת מחקר – אלא גם שנת מחקר פורה. כמעט כל הזמן אנו חוקרים מניות רק כדי לשים אותן על המדף פשוט כי הן יקרות מידי. אני מאוד מקווה ש 2016 תציג בפני הזדמנות לזרוע את זרעי התשואה בשנים שיבואו לאחר מכן או אולי אפילו בתוך 2016. אני אפילו מתרגש קצת! השנה אולי יכנסו לתיק כל מיני חברות שחיכיתי להן כ"כ הרבה זמן. בסימן מה שכתבנו במכתב – כאשר יש ירידות בשווקים, הסיכון גם כן יורד… ככל שהשוק יורד ככה המניות שלנו בטוחות יותר! אני בטוח שבאקדמיה לא ממש יסכימו איתי ואני שמח בשל כך.

לדעתי השווקים יסערו ב 2016 לא פחות ואף יותר מאשר ב 2015. כמו שכתב אחד מהשותפים בבאופסט גרופ של סת' קלארמן, ישנם שני סוגים של השקעות: השקעות "גאות באה גאות הולכת" או במילים אחרות השקעות "חוצפה", ויש השקעות מסוג "מחט בערימת שחת".

השקעות "גאות באה גאות הולכת" הן השקעות שבאות פעם בכמה שנים והן כוללות הליכה חוצפנית כנגד העדר ודעת הציבור – לכן קוראים להן גם השקעות "חוצפה". ההשקעות מהסוג השני הן ההשקעות שעושים ברוב הזמן – השקעות "מחט בערימת שחת" כי הן כוללות המון המון מחקר כדי לחשוף איזה יהלום נדיר.

באופן פרדוקסלי, השקעות חוצפה הן ההשקעות הכי קלות וההשקעות שבהן עושים הכי הרבה כסף. כן כן. לדעתי בשנים של השקעות חוצפה כולם יכולים לעשות כסף, גם רחל מחדרה, בלי הרבה מאמץ (שוב, יש לקרוא הדיסקליימר!!!). בשנים של מחט בערימת שחת, העבודה קשה הרבה יותר ולא פעם רכיב לא קטן מהתשואה הוא השקעות חכמות במיוחד שעשינו בשנים של חוצפה.

כבר שנים אנו במוד של מחט בערימת שחת. אולי השנה נשקיע בגיאות באה גיאות הולכת, נשקיע בחוצפה? אנו ערוכים לכל מצב, אבל אני אישית מקווה להשקעות חוצפה כי בא לי לעשות כסף גדול. 🙂

יש לקרוא הפטור מאחריות.

21 thoughts on “אז איך תיראה 2016? חוצפה או מחט בערימת שחת?

  1. חיים

    כמו שרבינו גרהם כבר אמר
    כשהשוק יקר על המשקיע להימנע מלהשקיע לחילופין אם הוא מוכן להשקיע את המאמץ התבוני והמנטלי בלחפש את המחטים שהוזנחו ע"י השוק או ז מצפה לו תשואה סבירה גם אז

    נ.ב. נראה שהשנה האזרחית מאירה לנו פנים 🙂
    אומנם לא מספיק אבל בכל זאת

    Reply
  2. אבי

    אחרי הימים האחרונים באמת נראה שהנבואה שלך תתגשם והמניות מדף יגיעו למחירים שלך:)

    בכל מקרה, המכתב השנתי מדהים, כיף לקרוא וללמוד מכם.
    בהצלחה, אבי.

    Reply
  3. איציק

    שיהיה לך בהצלחה בשנה הבאה וכל טוב

    Reply
  4. אסא

    מי שלא מעמיס בתחילת 2016 וורנטים של וולס פארגו ב-16 דולר שלא יתפלא שבהמשך השנה יתעורר עם פשפשים.
    במחיר הזה זו השקעת חוצפה ללא שום חוצפה.

    Reply
  5. דורון

    אסא

    יש כבר אופציות ל 2018. אין יתרון לוורנטס בנקודה הזאת בזמן.

    אני בינתיים אקח את הצאנס לקום עם פשפשים, ממש לא נראה לי שהעסק הסתיים או ש WFC או GS יראו רבעון חיובי. (תזכורת, אופציות זה מינוף ספקולטיבי).

    נראה שהעסק ממש מתחיל להתפורר בסין מבחינת פנדמנדטלס, משחק עם אופציות לטווח ארוך לא נראה לי שיהיה קל כמו בעבר.

    (דורון לך תכתוב פוסט משלך במקום לקשקש בפוסטים של אחרים!)

    Reply
  6. אסף ג

    דורון – מסכים לגמרי. צריך לקחת בחשבון שאנחנו ב 2016. 2018 זה ממש מעבר לפינה

    Reply
  7. valseek

    גם אני מרגיש מוזר הפעם, פחות 10% מהשיא, אני לא במצב רוח התקפי, אין לי הסבר ברור, אולי זה בגלל שאני מרגיש שזה יכול לרדת עוד הרבה, חלק אפסי מהתיק שלי זה אופציות (לא כולל ורנטים) ואני לא מרגיש שזה נכון להסתער עכשיו, אולי עוד 5-10% למטה ישנו לי את ההרגשה, בלי הפאנצ' בול של הפד זה לא אותו דבר 🙂

    Reply
  8. ברק ה

    אסא – מה מכפיל ההון המוחשי שאתה חושב ראוי לוולס פארגו?

    Reply
  9. אסא

    דורון,
    לכל הפחות יש הבדל בין שני המכשירים מבחינת המועד לפקיעה: תחילת 2018 מול סוף 2018 – הבדל של כמעט שנה.
    לפני שנה בערך דיללתי כמעט לחלוטין את האחזקות שלי בוורנט ועברתי למניה עקב הטווח המתקצר לפקיעה, אבל ב-16 דולר נראה לי פשע לא לחזור לזירת הפשע, ולכן חזרתי (בתקווה לטרייד לטווח קצר).

    Reply
  10. אסא

    אני על וולס פארגו חושב אחרת מאשר על כל השקעה אחרת.
    אני לא מתכנן לחסל את האחזקה בה לפני שבאפט יחסל את אחזקתו בקוקה קולה.
    מבחינתי זה העוגן היציב של התיק שלי, ההשקעה שאני הכי בטוח בה ומרגיש הכי בנוח איתה, גם אם היום היא כבר לא זולה כפי שהייתה בעבר (אך עתיד הריבית עוד לפניה). גם אם בעוד עשרים שנה, כשאשווה את התשואה שעשיתי על וולס פרגו לתשואה הכוללת של התיק שלי, יתברר שוולס פארגו הייתה דווקא משקולת על התיק שלי – לא אתחרט על הבחירה שלי. היציבות והבטחון שהיא מעניקה לי ולתיק שלי שווים מבחינתי הרבה. היא גם מאפשרת לי להשקיע זמן מועט בלבד בחיפוש וניתוח חברות אחרות – וגם זה שווה הרבה מבחינתי.
    השקעות בחברות אחרות באות והולכות, אבל אלו רק פלירטוטים, שלרוב חולפים אחרי שנתיים-שלוש. וולס היא האישה הטובה שתמיד מחכה לי בתיק ותופסת נתח משמעותי ממנו.

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      אסא – לגבי וולס פארגו – אני אוהב את הגישה שלך, היא בריאה, אבל אני לא יודע אם נדבקת למניה הנכונה. לדעתי וולס פארגו לא תתן תשואה גבוהה באופן אדיר מה SPY בשנים הקרובות, ולכן אם הבחירה שלי היתה להחזיק את המניה לא הייתי אפילו מסתכל עליה, בוורנט זה קצת שונה כי זה פי 3 כמעט.
      אם אתה מחפש מניות שיתנו לך לישון בשקט יש לא מעט שיעשו תשואות גבוהות פי כמה וכמה מוולס פארגו – למשל MKL, TDG, BRK. אולי FAF שעדו דיבר עליה שחשופה פי כמה לעליית הריבית. אפילו חילן.

      כבר כתבתי שאני חושב שההשקעה בוורנטים של הבנקים, בדיעבד, לא היתה השקעה טובה בכל קנה מידה. אפשר לראות שהפוסט המקושר נכתב לפני מעל שנה, והוורנט נמוך יותר ממה שהיה אז, כך שכל מה שהיה כתוב אז מודגש – התקופה עלתה מ 4 ל 5 שנים והתשואות שחישבתי שם נמוכות יותר.

      גם השקעה ישירה בוולס פארגו, גם עבור מי שקנה בשיא המשבר, לא היתה משהו. נניח והתחלת לקנות וולס פארגו ברבעון הראשון של 2009, המחיר הממוצע שלך כנראה היה סביב 20 דולר. פאסט פורוורד 7 שנים לרבעון הראשון של 2016, עשית פי 2.5 על הכסף או 13.9% בשנה לפני דיבידנדים, בהתחשב שוולס חתכה את הדיבים לאורך חלק גדול מאוד מהתקופה הזו אני מרשה לעצמי להתעלם מהם. 13.9% לאורך 7 שנים מהמשבר הגדול בהסטוריה זו השקעה down right בינונית-גרועה. סבתא שלי היתה עושה טוב יותר.

      Reply
  11. דורון

    אסא,

    אני מעדיף את האופציות, אפשר לעשות את מה שהוורנט עושה ויותר.

    יש עוד הבדלים, כמו אפשרות גמישה יותר לבחור את ה סטרייק, בסוף 2016 יהיה ליפס ל 2019 מעבר לוורנט וכו.

    זה בסדר, זה לא שאני חושב שהוורנטס זה רע אם אתה חושב שהמניה זולה.

    Reply
  12. אסא

    אסף,
    ב-BRK מעולם לא השקעתי ותמיד מאותה סיבה: לא יודע מה יהיה אחרי שהזקן יפנה את הבמה. חוץ מזה, בנקודת הזמן הזו אני ממש לא הייתי חותם שבעשרים השנה הבאות ברקשייר תיתן תשואה טובה משל וולס פארגו.
    בנושא MKL אני נוטה להסכים איתך. היא האחזקה השנייה בגודלה אצלי ובהחלט הכוונות שלי לגביה רציניות ולטווח רחוק מאוד. עוד לא הכרזתי על נישואין איתה, כמו על וולס פארגו, אבל יש מצב שאגיע לזה. (וחוץ מזה, כשיש לי בתיק את MKL אני פחות מודאג מזה שמעולם לא השקעתי ב-BRK).

    שלוש החברות האחרות שהזכרת בעיני ממש לא נכנסות לקטגוריה שאליה הכנסתי את וולס פארגו (ובעתיד הקרוב אולי גם את MKL). הן אולי השקעות טובות בנקודת זמן מסוימת, אבל לדעתי נכנסות לקטגוריה של פלרטוט לשנתיים-שלוש. עם זאת אצין שאני באופן אישי לא הרגשתי בנוח להשקיע באף אחת מהשלוש הללו, ולא השקעתי זמן רב בללמוד אותן, כך שסביר שיש לי בורות גדולה ביחס אליהן.

    Reply
  13. אסא

    שאלה על הקצאת הון בתקופת סערה בשווקים:
    נניח שיש לי בתיק שתי מניות שאני אוהב באותה מידה ולכן לשתיהן נתח דומה בתיק שלי. אחת עמדה בכבוד בסערה הנוכחית וירדה רק 5%, השנייה ירדה ביחד עם כל השוק 20%. האם הדבר הנבון לעשות מבחינתי כעת הוא למכור מהמניה הראשונה ובכסף שאקבל לקנות את המניה השנייה, ואחרי שהשוק יחזור לנורמליות לחזור למצב הראשוני?
    או שגישה כזו פשטנית מדי?

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      אסא אני חושב שזה תלוי בתמחור היחסי ובכמה שאתה חושב שהמודל העסקי יציב ויציג צמיחה בעתיד. נלך הפוך – למשל אם שתיהן היו במכפיל 10 אז אחת ירדה למכפיל 9.5 והשניה למכפיל 8, אבל אם אתה בטוח שזו שבמכפיל 9.5 תפרק את זו שבמכפיל 8 בזמן מיתון (אם יבוא) ואולי אפילו *בגלל* מיתון, אף אחד לא אומר שלא תמכור את זו במכפיל 8 כדי לקנות את זו במכפיל 9.5. כמעט ולא יצא לי לעשות משהו בכוון הזה, אבל כן יצאו בפעמים בודדות. הדוגמא הזו מראה לדעתי שזה באמת עניין של איך אתה רואה את העתיד ומהו התמחור היחסי ההתחלתי של שתי החברות.

      אבל כן – איזונים בתיק בתקופות של ירידות, לדעתי הצנועה, זה מאסט.

      Reply
  14. valseek

    מעבר לאיזונים, נושא אחד שאני נכשל בו שוב ושוב בירידות ושלא מקבל לדעתי מספיק התייחסות בספרות זה הנושא של עתודות.
    לפי דעתי רוב המשקיעים היום עסוקים עכשיו ב'הישרדות' וחלק קטן מאוד מהמשקיעים עסוקים עכשיו ברכישה אגרסיבית.
    ואם השוק ירד עוד 20% ההטיה תעלה בעוד איזה סדר גודל.
    אני לא מתחייס עכשיו למי שמנהל כסף לאחרים, שם העסק מסתבך עוד יותר עם האופי הבעייתי של המשקיעים.

    אז כן שמרתי עתודות וכן השקעתי קצת וכן יש לי עוד כסף להשקיע בעוד סיבוב של ירידות.
    אבל זה לא אחוז כזה משמעותי מהתיק כמו שהייתי רוצה שזה יהיה וכמו שתיכננתי שזה יהיה.

    אני רוצה 30% מהתיק ברזרבות למצבים כאלה, ואיכשהו אני אף פעם לא מגיע לזה..

    Reply
  15. אסא

    ואלסיק,
    זו ״בעיה״ מוכרת, אבל אין לה באמת תרופה.
    אם כל הזמן תחזיק בתיק מרכיב מזומן של 30%, על מנת להשתמש בו אחת לכחמש שנים כשיש נפילות – שכרך יצא בהפסדך. לא נראה לי שמשתלם שבתקופות הנורמליות 30% מההון שלך לא יניב תשואה.
    כמובן שאם היה לך כדור בדולח שיגיד לך מתי כדאי למכור מניות ולהגדיל מזומן – זה היה ממש מצוין.
    וכל זה רק מדגיש לדעתי את החשיבות שבהקצאת הון מחודשת בתקופות מפולת.

    Reply
  16. Valseek

    אסא תודה על הניחומים.
    בשנה האחרונה ידעתי שהשוק יקר, מכרתי קצת מדי, הייתי צריך להקטין את המשקל של המניות,
    אבל בקטנה, לפחות לא היו לי אופציות.

    Reply
  17. עידן

    שנה רווית אירועים. בתחילת השנה חשש מהשפעות האטה בסין וכעת בריטניה. תגובות השוק לא פחות ממדהימות. מפתיע כל פעם מחדש.

    Reply
  18. נועם

    לגמרי עידן… הקטע הוא שחלק מהמניות חוטפות חזק בהרבה מהאחרות אז תמיד זה יוצר הזדמנות גם אם המדד כביכול תיקן רק 5-6 אחוז

    Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *