הנדסה פיננסית – הדרך אל העושר? חלק 2 (פנסיות – הזנב שמכשכש בכלב)

By | 26/10/2016

בהמשך לחלק 1, נמשיך להתבונן בצורה שבה קטרפילר מהנדסת את הדוחות שלה ואת המוח של השוק.

היום התפרסם הדוח (הגרוע כצפוי) של קטרפילר, שבו החברה הורידה תחזית הכנסות, הורידה תחזית רווח, ואיך לא – העלתה תחזית הוצאות "ארגון מחדש" לשנת 2016. אך החברה "הביסה" את תחזיות האנליסטים, ולכן המניה זינקה (למכפיל 30). האנליסטים חזו 76 סנט, והחברה הרוויחה 85 סנט. הממ… אבל… מי שגלל לסוף ההודעה לעיתונות ראה את זה:

cat-manipulations

אויש איזה יופי !!! החברה ניצחה את תחזיות האנליסטים ב 9 סנט למניה, ובמקרה, ממש במקרה, הוצאות "ארגון מחדש" לכל השנה עלו ב 10 סנט! לכל מי שעיניו בראשו ברור שהמנכ"ל פשוט הסיט עוד הוצאות ל "הוצאות ארגון מחדש" ברבעון הנוכחי כדי להעלות את "הרווח בניטרול הוצאות ארגון מחדש". כבר דנו מספיק בחלק הקודם איך החברה מאכילה את האנליסטים בכוח את המספר הזה, רווח מנוטרל, והאנליסטים אוכלים את הלוקש הזה.

אני מוכן לנחש שהוצאות ארגון מחדש לכל השנה לא יהיו 90 סנט ברבעון הבא, אלא יהיו יותר.

איך לי מושג איך השוק "אוכל" את הלוקשים שהחברה מאכילה אותו, כל חברה אחרת שהיתה מורידה תחזיות היתה מתרסקת מספר דו ספרתי של אחוזים, אבל קטרפילר מרחפת לה שם באיזור מכפיל 30, גם על הרווח שההנהלה מדווחת.

בינתיים קטרפילר היא התזה המדוייקת ביותר בתיק שלנו, קרו שם כל הדברים שחזינו שיקרו ועוד, ורק דבר אחד לא השתנה – מחיר המניה.

נשמור את הביקורת שלי על הטפשות של השוק לפעם אחרת – בואו נסתכל על שיטות נוספות שבהן קטרפילר מהנדסת את הרווח שלה. תזכורת, בפעם שעברה ראינו איך אפשר להשתמש בהוצאות "ארגון מחדש" כדי לדווח כמעט כל רווח שאנו רוצים, וקטרפילר אפילו לא מסתירה שההוצאות האלה הולכות ועולות ככל שהרווח יורד (מעניין למה).

הפעם נסתכל קצת על הפנסיות ואיך בקטרפילר משתמשים ב"תחמון פנסיות".

פנסיות – רקע כללי

לפני שאתחיל, נגע על קצה המזלג בפנסיות, ולא בוורסיה הישראלית. לשם כך, אין הסבר טוב על פנסיות מאשר המכתב הנהדר שכתב וורן באפט לקתרין גרהאם בשנת 1975. למי שאין כוח לקרוא 19 עמודים של מלל, אנסה לתמצת את הבסיס כאן.

בארה"ב ובמדינות רבות אחרות בעולם, הפנסיה מנוהלת על ידי החברה שבה עבד העובד, בחשבון נפרד מהפעולות של החברה. החברה אחראית להשקיע את כספי הפנסיה של התוכניות במניות, אגרות חוב, ושאר מוצרים משוק ההון. לרוב, קיימות שתי תוכניות עיקריות לתשלום פנסיה לעובדים לאחר גיל פרישה:

1. Defined Contribution – תוכנית פנסיה שבה העובד מפריש ממשכורתו סכום קבוע מראש

2. Defined Benefit – תוכנית פנסיה שבה החברה מתחייבת לתת לעובד סכום חודשי מסויים בעת הפרישה שלו, או סכום חד פעמי (מענק פרישה) או שילוב של שניהם.

חדי העין מכם בטח הבינו שהכלב קבור בתוכנית מספר 2. אם נשווה את זה לישראל, תוכנית 1 דומה לתוכנית שרוב רובו של הציבור בישראל נמצא בה, ותוכנית 2 דומה ל-"פנסיה תקציבית".

נסביר: שתי תוכניות הפנסיה ישלמו לעובד בעת הפרישה. ההבדל הוא שבתוכנית מספר 2, החברה מתחייבת לשלם לעובד סכום ידוע מראש בעוד שהתשואה על הנכסים של תוכנית הפנסיה ותוחלת החיים של העובד אינם ידועים, ובתוכנית מספר 1 החברה מתחייבת להפריש סכום ידוע מראש עבור העובד והסכום שישולם לעובד (ותוחלת החיים שלו) אינו ידוע.

בתוכנית 1, הסיכון הוא על העובד, בתוכנית 2, הסיכון הוא על החברה.

פנסיות – הזנב שמכשכש בכלב

כפי שבאפט מסביר יפה מאוד במכתב שלו, כאשר מבטיחים לעובד את תוכנית מספר 2, ההבטחה לא עולה כסף באופן מיידי, אלא רק בעוד הרבה שנים. לכן חברות מתפתות לתת הטבות פנסיוניות מפליגות במקום העלאות שכר, במחשבה שהכסף של הפנסיה ישולם על ידי ההנהלה הבאה או דור העתיד – הרבה אחרי שאותו מנהל שנתן את ההבטחה יסיים את הקריירה שלו. לא פעם הפנסיה שעובד יקבל תלויה במשכורת האחרונה וההוצאה שתחווה החברה כתוצאה "מפנסיה תקציבית" שכזו היא משתנה וכמעט בלתי נתנת לחיזוי – והכי חשוב – היא אדירה.

אם נשתמש בדוגמא במכתב של באפט – נניח שיש לנו 5 עובדים. נניח שהם מבוגרים, ויפרשו לפנסיה בעוד 10 שנים. נניח שאנו מבטיחים לכל עובד 3,000 שקל לחודש בפרישה. עלות הפנסיה של העובדים האלה תהיה לא פחות מאשר 700,000 שקל! אם ניקח בחשבון עליית שכר, בעוד עשר שנים עלות הפנסיה של העובדים הללו יכולה להגיע ל 1.4 מיליון שקל! תחשבו על דוכן פלאפל שמעסיק חמישה עובדים במשרה חלקית – האם הוא יכול להרשות לעצמו הוצאה של 1.4 מיליון שקל, הוצאה שבכלל לא קשורה לעסק?

(לדוגמא המפורטת, אנא קראו המכתב)

כך קורה שקופות הפנסיה הללו מתנפחות להתחייבויות ענק ונכסיהן נהיים ענקיים ביחס לגודל החברה.

למשל, בקטרפילר, שווי ההתחייבויות של החברה כלפי העובדים לפי תוכנית הפנסיה התקציבית שלה הוא כ- 24 מיליארד דולר, כמעט חצי משווי השוק של כל החברה.

פנסיות וערכים אקטוארים

כיצד הגעתי למספר הזה – 24 מיליארד דולר? הרי איך החברה יודעת מהן ההתחייבויות כלפי העובדים, מבלי לדעת את תוחלת החיים שלהם, הריבית שתהיה בעת הפרישה שלהם, קצב עליית השכר שלהם, ועוד ועוד? התשובה לכך היא שהיא מבצעת הערכה. יותר נכון, היא מבקשת מאקטואר שזו העבודה שלו, לבצע הערכה. כמו בכל הערכה, יש שיקול דעת שמובנה לתוכה.

אם נפתח את הדו"ח השנתי האחרון של קטרפילר ונדפדף לעמוד 110, נראה את הביאור המפרט את תוכנית הפנסיה של החברה. נסביר מעט: לכל תוכנית פנסיה יש עלות Service ועלות Interest שמצטברת לתוך חוב הפנסיה. נתבונן בטבלה שבעמוד 111 בדו"ח.

עלות Service

היא העלות המשקפת את עלות הפנסיה הנוספת של העובדים בגין שנת העבודה הנוכחית. כלומר, העובדים שעבדו בשנה הזו צברו פנסיה מסויימת, לפי הנוסחא הנוכחית של הסכם הפנסיה עם העובד. הפנסיה שנצברה בגין שנת העבודה הזו מתווספת לסך חוב הפנסיה של החברה. למשל, אם המשכורת שלי היא 10,000 ש"ח בחודש, והסכמתי עם החברה שבעבור כל שנת עבודה יתווסף לי סך של 5% מהמשכורת שלי בשנה הזו לפנסיה, החברה צריכה להוון בגין השנה הזו 500 שקל נוספים לכל לחודש החל מגיל הפרישה שלי. 500 השקלים האלה ישולמו לי בגין השנה שעבדתי, בנוסף לפנסיה שכבר הובטחה לי.

אפשר לראות שעלות זו היתה 382 מיליון דולר עבור קטרפילר בשנת 2015 (181+110+101). עלות זו מתווספת לסך חוב הפנסיה.

עלות Interest

היא העלות המשקפת את התקרבות התשלום של הפנסיה בשנה אחת. למשל, אם היוונו את הפנסיה לפי 5% בשנה, אחרי שעוברת שנה, תשלום הפנסיה מתקרב בשנה אחת ולכן מהוונים בשנה אחת פחות. כאשר מהוונים בשנה אחת פחות התחייבות הפנסיה עולה. למשל, אם נניח שלחברה התחייבות פנסיה השווה 1000 שקל לשנה הבאה, לפי ריבית של 5%. בתחילת השנה, התחייבות זו שווה 952.4 ש"ח. בסוף השנה, התחייבות זו שווה כאמור 1000 שקל ולכן עלות ה Interest עבור השנה שחלפה היא 47.6 ש"ח.

אפשר לראות שעלות זו היתה 935 מיליון דולר עבור קטרפילר בשנת 2015. גם עלות זו מתווספת לסך חוב הפנסיה.

רווח או הפסד אקטוארי

רווח הנובע מתשלום המעסיק לתוכנית לפי הצפי. אם המעסיק שילם מעבר לצפי, יש רווח, אם מתחת, יש הפסד. במקרה שלנו, ברור שקטרפילר משלמת פחות ממה שצריך, אבל יש רווח אקטוארי. איך זה יכול להיות? הסיבה לכך היא שרווח אקטוארי יכול להווצר במידה ומשנים את ההנחות לחישוב חוב הפנסיה. במקרה שלנו אפשר לראות שריבית ההיוון עלתה מ 3.8% בשנה שעברה (2014) ל 4.2% בשנה הנוכחית (2015) עבור US Pension מה שגרם לרווח אקטוארי גדול יחסית.

BeNefits paid

סעיף זה מראה את הכסף שיצא בפועל מהתוכנית ושולם לפנסיונרים. אפשר לראות שזהו סכום לא מבוטל, שהסתכם ב 1.4 מיליארד דולר ב2015. זהו סעיף מזומן, כלומר מזומן אמיתי שיצא מתוכנית הפנסיה. שימו לב שזו הוצאת מזומן, אבל זו לא הוצאת רווח והפסד.

הטיפול (התחמון) החשבונאי

החשבונאות דוגלת בכך שדוח הרווח והפסד ייצג נאמנה את כוח הרווח של החברה. ההוצאות של החברה במקרה שלנו, הן כמובן הוצאות Service והוצאות Interest של הפנסיה. אלה ההוצאות שמופיעות בדוח הרווח והפסד – בכל חברה שבה יש תוכנית Defined Benefit. לרוב הן כלולות בתוך סעיף גדול יותר של הוצאות שכר, או בתוך עלות המכר למשל במקרה של עובדי ייצור.

כפי שאתם יכולים בוודאי להבין, הוצאות Interest והוצאות Service הן הוצאות חשבונאיות מחושבות. ההוצאות בפועל עשויות להיות שנים מעכשיו. אם זה חשבונאי, אפשר לשחק עם זה!! איך נעשה את זה? הנה קטע מהפרס ריליס של רבעון 4 של שנה שעברה (ההדגשות שלי):

We have elected to make two changes in accounting for our pension and OPEB plans. The first is a change in accounting estimate related to discount rates used for calculating pension and OPEB costs. Beginning in 2016, we will use spot rates rather than weighted average discount rates for determining service and interest costs for plans that utilize a yield curve approach. This change will have no impact on pension or OPEB liabilities and will be accounted for prospectively as a change in accounting estimate (no change to costs reported in 2015 or prior years). We expect this change to lower 2016 pension and OPEB service and interest costs by approximately $180 million. The second is a change in accounting principle for recognizing actuarial gains and losses and expected return on assets for our pension and OPEB plans. Gains and losses historically recognized as a component of equity and amortized to earnings in future periods will be recognized in earnings in the period in which they occur. In addition, we will change our policy for recognizing expected returns on plan assets from a market-related value method (based on a three-year smoothing of asset returns) to a fair value method. Under the new principle, we will immediately recognize actuarial gains and losses as a mark-to-market gain or loss through earnings upon the annual remeasurement in the fourth quarter, or on an interim basis as triggering events warrant remeasurement. Excluding any mark-to-market gains or losses from remeasurements, the estimated benefit of the change in accounting principle in 2016 is approximately $425 million pre-tax or $0.50 per share. The benefit primarily represents prior period actuarial losses that would have been amortized to earnings under the previous accounting policy. This change will be applied retrospectively to prior years. We are currently determining the impact on prior years and will provide that information later in 2016. Our current estimate of the impact on 2015 earnings is a benefit of about $575 million or about $0.65 per share. As the change to spot rates for service and interest costs does not impact the measurement of benefit liabilities, the decrease in service and interest costs will be offset in the mark-to-market gains or losses reported when benefit plans are remeasured. Our 2016 outlook does not include any impact from mark-tomarket gains or losses. None of the accounting changes will have an impact on future pension or OPEB funding or benefits paid to participants.

הטריק של קטרפילר

אז מה רואים מעלה? קטרפילר, החל מ 2016, תשתמש בשיטה אחרת מבעבר (למה?) לחשב את הריביות שמשמשות לחישוב הוצאות Interest ו Service שבחנו מעלה. כאמור, הוצאות Service ו Interest הן הוצאות שנכנסות לדוח הרווח והפסד. השיטה החדשה, מיותר לומר, מורידה את הוצאות ה Service וה Interest ובכך מותחת את הרווח של קטרפילר כלפי מעלה (הדגשה ראשונה בקטע).

מהצד השני, הם טוענים, אין לזה באמת השפעה כי ברבעון הרביעי הירידה בהוצאות ה Interest וה Service תקוזז עם הפסד גדול יותר משיטת Mark to Market לרווחים וההפסדים האקטואריים (הדגשה שניה בקטע) שתבוצע ברבעון הרביעי (הדגשה רביעית בקטע).

מי מכם יכול לחשוב מה קטרפילר מחביאה מתחת לשרוול? למה לבצע את השינוי הזה בפנסיות פתאום? מה קרה? איך זה עוזר ליהודים?

ניחשתם !! בהדגשה השלישית אפשר לראות אותם כבר מכינים את הקרקע – היא מתחילה במילה Excluding. ברגע שתראו מילה שכזו, צריכה להדלק לכם נורה אדומה.

קטרפילר תוריד את הוצאות ה Service וה- Interest כנגד הפסדים אקטואריים גדולים יותר, שאותם היא תכיר בסוף הרבעון הרביעי (סוף השנה במקרה). ברור לכם, שברבעון הרביעי, קטרפילר תדווח בפרס ריליס את הרווח בניכוי "הוצאות ארגון מחדש", וגם בניכוי "הפסדים אקטואריים של הפנסיות". הרי ברור שהאנליסטים יאכלו את זה – פנסיות זה רק בעוד המון שנים וזו לא הוצאת מזומן! קל למכור את זה – מי מאתנו לא יסכים "לנטרל" הוצאה שהיא לא מזומן בכלל? נעזוב שניה שזו הוצאה אמיתית לכל דבר ועניין.

אז שוב כמו תמיד בדוחות קטרפילר, הנה הופ – קסם – הנה הגדלנו את הרווח "המנוטרל" למניה מבלי לעשות שום דבר בעסק! רק משחקים חשבונאיים.

אגב, ההפסד מתוכנית הפנסיות שיוכר ברבעון הרביעי השנה, צפוי למחוק את הרווח של כל השנה.

יש עוד הרבה, אבל כל המוסיף גורע. נתראה בפעם הבאה!

28 thoughts on “הנדסה פיננסית – הדרך אל העושר? חלק 2 (פנסיות – הזנב שמכשכש בכלב)

  1. תמר

    שלום אסף
    שמחה לקרא את הדברים שלך שוב.
    למען האמת, כל התקופה האחרונה חיכיתי לראות מה יש לך להגיד על הרעש סביב וואלס פרגו? מניחה, שכמו תמיד, יש לך זוית שונה מזו שמצגים בתקשורת..

    Reply
  2. valseek

    תודה על התובנות אסף.
    האם זה סביר לדעתך שלמרות שצדקת עד כה ובהנחה שההתנהלות של קאט תמשיך להיות שערורייתית הסייקל בענף ישתנה לטובה והשורט שלך יהפוך ללא רלוונטי בגלל גורמים 'אקסוגניים'?

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      ואלסיק – יתכן שהם ימשיכו כל כך הרבה זמן עד שהסייקל יתהפך, כן, אבל כמה אתה חושב כבר מתומחר? האם חברה מתכווצת במכפיל 30 לא מתמחרת שיפור משמעותי כבר? חוץ מזה, האם אתה חושב שהשיפור שיגיע בהתהפכות הסייקל יהיה כל כך משמעותי שיבלע את כל הציוד המשומש שמסתובב בשוק (ויש ה-מ-ו-ן) וגם יהיה גדול יותר מימי הסופרסייקל העליזים של הנפט+הסחורות?
      כמובן שעוד לא דיברנו על קאט פיננשיאל שמייצרת חצי מתזרים המזומנים של קטרפילר, ומשום מה הכל בסדר שם, טיפ טופ, למרות שהלקוחות סובלים חבל על הזמן.
      משקיע בערך – זה תלוי בשאר הדברים בתיק. בחלק מהעליות הגדלנו פוזיציה, בחלק לא, כתלות במה שיש בתיק.
      תמר – לגבי וולס פארגו, הייתי מאוד מאוכזב מהתגובה של סטאמפף. לדעתי ילד בכיתה ב' היה מטפל במשבר הזה טוב יותר. ממש התרגזתי, ההופעה שלו אצל קריימר היתה גרועה ועוד יותר גרוע מה שהיה בקפיטול היל מול אליזבת וורן. באמת, זה אדם שלא יודע מה זה משבר PR. כנראה שלא רק אני חשבתי ככה ולכן הוא פוטר או הועזב. טים עושה עבודת PR טובה בהרבה. בגדול אני חושב שזה סתם בליפ וזה יעבור בעוד כמה חודשים (אם זה לא עבר כבר).

      Reply
  3. משקיע בערך

    כרגיל, מאד מעניין.
    שאלה על הקצאת ההון שלך. האם בעקבות העליות של החברה בשוק, האם הגדלתם פוזיציה? מעניין אותי לדעת מהי ההקצאת ההון בהתאם לעלית מחיר החברה.

    תודה,
    רשומה מאד מעניינת

    Reply
  4. אלון

    מעניין ומעשיר כרגיל.

    רציתי להוסיף שהעליה במניה לאחרונה נובעת כנראה מציפיות (תקוות שווא?) המשקיעים להתאוששות בעסקי החברה. התקווה היא להצטרפות מדינות המערב לסין בהשקעה בתשתיות לצורך תימרוץ הכלכלה (הרחבה פיסקלית) וכן לשיפור במגזר הסחורות (נפט ומכרות). אם יש אמונה, מי צריך עובדות?

    Reply
  5. יאיר ח.

    לגבי וולס פארגו, אני מסכים שהמשבר התקשורתי לא נוהל טוב. מצד שני, זה משבר אמון ענק עם הלקוחות של הבנק. היית פותחת חשבון בבנק שהודה שהוא פתח חשבונות פיקטיביים ללקוחות שלו רק כדי לחלוב מהם כסף?

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      אם היו פותחים לי חשבון "בטעות" ולוקחים לי 20 שקל לא היה אכפת לי. במיוחד אם היו מחזירים לי. אני לא חושב שזה משבר אמון עמוק.

      Reply
  6. נדב

    אסף ,
    הדבר היחידי שאני מתפלא מהפוסט הזה הוא שקאטרפילאר חיכו עד עכשיו עם השטות הזו , רוב חברות הצידו קפיטלי בארה"ב ( בראשות ג'ון דיר) השתמשו ב-OPEB לשפץ את הרווח כבר לפני שני רבעונים . בשיחות סגורות המשקיעים (אפילו בסל סייד שמעתי ) התרעמו על זה אבל הכלבים נובחים והשיירה עוברת . כרגע יש רוטציה מאסיבית בתוך הסקטורים וטרייד אלמנות של קרנות שרצות על סיקליקליות עם שורט גבוה כבר כמה חודשים . בסוף הכלכלה קובעת

    Reply
  7. valseek

    אשמח לדעתכם על ג'ון דיר, הבת-דודה היפה יותר של קאט.

    Reply
  8. עומרי ולורט

    נהדר. לדעתי גל הורדות דירוג לקאט לפנינו, יש גבול לכל תעלול.

    לגבי וולס פארגו – זה משבר צרכני לא משבר של ניהול סיכונים, והקנס המזערי בהתאם. אבל הבנק נענש בתקשורת ובשוק באותה נשימה עם דויטשה בנק, שזה אבסורד. כמשבר צרכני – הוא לא בליגה של פולקסווגן או צ'יפוטלה.
    אני חושב שאליזבת וורן היא פוליטיקאית חשובה ופורצת דרך אבל ההתלהמות שלה על סטאמפף הייתה מופרעת. היא גם אמרה דברים לא אינטיליגנטיים בעליל.

    Reply
  9. אבי

    האם יש לך סטופ לוס להשקעה כזו? במקרה ו CAT תמשיך לעלות מתי תגיד זהו ותסגור את הפוזיציה?

    Reply
  10. המתעניין

    נשמע מעניין … אמשיך לעקוב

    Reply
  11. צחי א

    איזה פוסט יפה ! פרוזה פיננסית. Respect

    Reply
  12. איש (3718)

    האם GAAP מגדיר איך הפרשות לפנסיה צריכות להיות מוגדרות בדוחות?

    באופן כללי, אני נוטה להתעלם ממספרי ה non-GAAP ולהתרכז רק במספרי GAAP

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      כן כמובן. אך כמו בהרבה מקומות בחשבונאות להנהלה יש שיקול דעת והם, במקרה של קטרפילר, לא מפחדים להפעיל אותו בכיוון אחד בלבד – שיפוץ הדוחות.
      אני לא חושב שאפשר להגדיר כלל לגבי GAAP, לעיתים הם מייצגים ולעיתים לא. החכמה היא להבין את החשבונאות ולהגיע למספר שלדעתך מייצג את כוח הרווח של החברה. כמובן שמשחקים עם פנסיות והוצאות ארגון מחדש (ויש עוד…) הם אופטיים ולא משחקים תפקיד בכוח הרווח של החברה.

      Reply
  13. אמיר

    מעולה.. חיכיתי לחלק השני !

    Reply
  14. ד

    מה לגבי האפשרות שהנשיא הבא של ארה"ב (לא משנה אם זה קלינטון או טראמפ) צפוי להגדיל את פרויקטי התשתיות במדינה בסכום של כ-200 מיליארד דולר? זה אמור להיטיב מאוד עם קטרפילר.
    אותו הדבר לגבי שוק הנדל"ן האמריקאי, נראה שסקטור זה גם צפוי להמשיך ולהתחזק בשנים הקרובות וזה גם צפוי להיטיב עם החברה.

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      ד'- כבר הזכירו את זה בתגובות, אבל בגדול גם חבילה של 200 מיליארד דולר שהיא די קטנה לא ממש תעזור. יש המון ציוד משומש יד 2, ה 200 מיליארד יתפרשו על פני מספר שנים, ורק חלק פיצי מהם יגיעו לקטרפילר. ובוא נזכור שהיא לא במכפיל 5, היא במכפיל 30, ככה שצריך לשאול את עצמנו טוב טוב כמה מזה כבר מתומחר? קטרפילר היא מה שנקרא priced to perfection

      Reply
  15. M

    CAT מונשמת על ידי מחזיקי מניות הדיבידנדים ולכן חייבת לשמור על רמת הדיבידנדים הרבעונית. ברגע שתגמגם ותפגע בדיבידנדים היא תקרוס בעשרות אחוזים ישר למלכודת שלך.

    Reply
  16. אופיר

    היי אסף. כרגיל נהנה לקרוא.
    ובכל זאת, אנחנו רואים פעם אחר פעם שגם עיוותי שוק (כנראה) כמו זה של קאטרפילר רק מחריפים לאור הבחירה בטראמפ והמדיניות עליה הכריז.
    האם השוק עד כדי כך טועה בתמחור של קאטרפילר? אולי יש משהו ש"אנחנו" מפספסים?
    תודה.

    Reply
  17. חן

    אם יש משהו ראשון שלמדתי מהשוק זה שבארה"ב על כל הודעה יש כוון חד כלפי מעלה או למטה.
    טרפ רוצה להשקיע בתשתיות ולהחזיר עסקים לארה"ב. האם ההשפעה משמעותית לCAT ? אפילו לא מדגדגת אבל השוק אוכל את זה.

    רק חבל שבארץ אין תזוזות כאלה, השוק עומד כמעט בכל תרחיש.

    Reply
  18. אופיר

    אסף, כתבתי בלי ציניות. גם בעיניי אין הסבר לעלייה המטורפת הזאת בקאטרפילר.

    להיפך, אם קודם ניתן היה "להאשים" את תשואת הדיבידנד אל מול התשואות הנמוכות, הרי שעכשיו התשואות טסות. נראה שכל מי שקונה היום עושה את זה מתוך מחשבה שכבר מחר בבוקר ההשקעות בתשתיות שעליהן מדבר president elect יוצאות לדרך ושאר הבעיות שקיימות בשווקים שבהם קאטרפילר פועלת נפתרו או נעלמו כלא היו.

    הזוי.

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      זה לא משנה גם אם תהיה חבילת תמריצים של טריליון דולר. מדובר על טריליון דולר על פני 10 שנים. 100 מיליארד לשנה. פרוייקטים של תחבורה ובניה וכו'. כמה מזה יגיע לציוד? כמה מזה יגיע לשורה התחתונה של קטרפילר? מה, קטרפילר היחידה בשוק? מה עם JCB? קומאטסו? Volvo? מה עם כל היחידות יד שניה? ובל נשכח שמדובר על גידול בהכנסות, לא בשורה התחתונה. מי זוכר בכלל שהשוליים הנקיים של קטרפילר הם סביב 5% במקרה הסביר, כלומר שאת הגידול בהכנסות קטן ככל שיהיה עוד צריך לחלק ב 20 כדי לקבל את ההשפעה על הרווח הנקי…
      לדעתי זה אפילו לא מזיז את השורה התחתונה אבל ניחא. השוק אוהב לאכול לוקשים בחברה הזו, ת'פדל….

      Reply
  19. ליאור

    אלכימיה במיטבה. בשלב הזה אפילו אני שלא מבין באופציות כלום שוקל לקנות פוטים

    Our fourth-quarter 2016 results included three large non-cash charges and higher than expected restructuring costs. These items resulted in a loss for the quarter and were the primary reason our results were lower than the outlook provided in October 2016. A discussion of these items – mark-to-market losses for remeasurement of pension and OPEB plans, a goodwill impairment charge, a deferred tax valuation allowance and restructuring costs – and their applicable impact on each period is in Q&A #1 on page 16. Because we do not consider these items to be indicative of earnings from ongoing business activities, the table above shows adjusted profit per share that excludes them.

    Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *