מכת הדיסאינפורמציה

By | 25/12/2016

בשנים האחרונות ובמיוחד בתקופה האחרונה חל הגבר משמעותי בתופעת הדיסאינפורמציה, או בשמה החדש "Fake News". בכל פעם כשאני קורא כתבה בעיתון אני מזכיר לי שישנו סיכוי טוב, לדעתי מעל 90%, שיש לפחות עובדה אחת לא נכונה בכתבה. כבר כתבתי בהקשר בעבר, והתופעה רק הלכה והחמירה מאז.

אני משתדל להמנע מלקרוא עיתונים כלכליים בארץ כי לדעתי כמעט לכל הכתבים שם יש אג'נדה ברורה, גם אם הם כותבים כביכול על נושא נייטרלי. הכותרות הופכות לצועקות יותר, פופוליסטיות יותר, מתחרות בחריפות על מספרי הקליקים.

אגב, אני ממליץ בחום לקרוא את הכתבה הזו מהאתר הנפלא waitbutwhy שמסבירה לדעתי, באופן נהיר (ולדעתי גם נכון) מדוע הדור הצעיר היום הוא לא מאושר. קצת ישן אבל רלוונטי. 

אבל היום בערב הופתעתי אפילו עוד יותר. אבא שלי שלח לי סרטון לגבי התקציב, הנה הוא לפניכם:

 

אבא שלי אדם חכם, עם מספר תארים. אז כשאני מקבל משהו כזה ממנו, בהתחלה, תת המודע שלי, או מערכת 1, מניחה שזה נכון. אבל אז אני נזכר להפעיל את המערכת הביקורתית שלי, מערכת 2, הו אז אני מריח את הסרחון.

אני מריח תעמולה מקילומטר, במיוחד תעמולת שמאל, וישר בלי לבדוק אמרתי לאבא שלי שאני חושב שאין עובדה אחת נכונה בסרטון, משתי סיבות – כי אני מכיר את המספרים – תקציב המדינה הוא 450 מיליארד שקל ככה שתזוזה של כמה עשרות מליונים לפה או לשם היא טעות סטטיסטית ולא יתכן שמישהו דייק עד כדי כך, וגם כי זה פשוט מסריח וקובעי המדיניות שלנו לא מבריקים אבל גם לא מטומטמים מוחלטים.

הלכתי ובדקתי. כיום זה קל ולא צריך לחפור במסמכים של משרד האוצר (למרות שעשיתי זאת) ויש אתר נחמד מאוד שמראה את התקציב באופן אינטראקטיבי.

הנה תקציב הצהרונים שכל כך מרבים לבכות עליו בסרטון. הקו הירוק מראה את התקציב המקורי, במהלך השנה הוא יכול להשתנות. תראו שלפי הקו הירוק ישנה עליה משנה לשנה, מ 2015, ל 2016, ל 2017, ול 2018, עליה של 6-7% כמו כלום. שום קיצוץ ושום בטיח.

ולגבי הטענה שאין פיקוח וכו', ברור שזה לא נכון, ודווקא בתקציב משרד הכלכלה יש התייחסות ספציפית למקרה הצהרונים:

בהתאם לכך, הממשלה פועלת בשנים האחרונות להרחבת מערך מעונות היום המפוקחים והמסובסדים. לצורך הרחבת ההיצע של המסגרות המפוקחות על ידי משרד העבודה ובהתאם להמלצות ועדת טרכטנברג הוקצו מעל למיליארד ש״ח לבינוי מעונות יום ולהרחבת היצע המשפחתונים בין השנים 2011-2016 .במסגרת התקציב לשנים 2017-2018 הוקצו הרשאות לבינוי מעונות יום בסכום של כ-700 מיליון ש״ח. בד בבד, שונה נוהל התקצוב של בינוי מעונות יום חדשים, כך שחלה הקלה משמעותית על החסמים הבירוקרטיים וניתנו תמריצים לבינוי מהיר. תמורות אלו צפויות להביא לגידול משמעותי בהיקף המסגרות המפוקחות ומסובסדות. זאת, לצד הצטרפות של מעונות יום פרטיים למערכת המפוקחת על ידי משרד העבודה.

 

חוברת, עיקרי התקציב 2017-2018, עמוד 200

הטענה הבאה היא קיצוץ 20 מיליון מתקציב החינוך. 20 מיליון שלמים !!! תקציב החינוך הוא מעל 50 מיליארד שקל, כך ש 20 מיליון הם 0.04% מתקציב החינוך. איך מחבר הסרטון מגיע לדיוק שכזה? אולי הוא קנה זכוכית מגדלת? אפילו מהנדסים מרשים לעצמם לטעות בפרומיל, פה מדובר אפילו לא בחצי פרומיל.

הנה תקציב החינוך לעיונכם. קיצוץ? איפה?

הטענה הבאה היא קיצוץ במערכת הבריאות הציבורית, משהו שאני יודע באופן אישי שזה קשקוש. למען האמת סעיף הבריאות הוא אחד הסעיפים הגדלים באופן המהיר ביותר בתקציבים השונים. התקציב לבתי החולים עלה, למיטות גריאטריות נוספות ועוד ועוד.

הנה לעיוכם, תקציב הבריאות, מה שיפה הוא להסתכל גם בתתי הסעיפים שם ולראות באיזו מהירות הסעיפים האלה תופחים. למשל, אולי התכוון הסרטון לתת הסעיף "שירותי בריאות הציבור"? הממ.. כנראה שלא, כי תראו מה קורה שם (עליה של 22% אל מול 2016).

הטענה הבאה היא כמובן קיצוץ בשירותי הכבאות, שוב בסכום פעוט, אבל נבדוק גם אותה. הופ – עוד שקר. תקציב הכבאות גדל כבר מספר שנים, מאז אסון הכרמל, ב 30% בשנה, כל שנה – מ 284 מיליון שקל ב 2011 ל 1,207 מיליון שקל ב 2017, כלומר פי 6 ב 6 שנים.

הטענה הבאה שכל הכספים שלנו עברו "לחטיבה להתיישבות". העניין הוא שהסעיף הזה לא מופיע בתקציב 2017-2018, אולי עבר או שינה שם, אבל מה שבטוח הוא שאין בזה פסול. החטיבה להתיישבות לא אחראית על ההתנחלויות כמו שניסו לרמוז בסרטון אלא על יישוב הארץ והיא היתה עוד חלק מההסתדרות הציונית. הנה אתר החטיבה.

גם סעיף הנצחת רבנים לא מופיע בתקציב 2018-2017, וב 2016 הוא היה קצת פחות ממיליון שקל. מיליון שקל! זה 0.0002% מהתקציב, כן, ארבעה מקומות אחרי הנקודה, ועל זה אנו מדברים?

הועד המקומי בחברון – אפילו לא מצאתי סעיף כזה אלא העברה לשם.

משרד הדתות – או בשמו האמיתי – המשרד לשירותי דת – עלה מ 641 מיליון בשנת 2016 ל 659 מיליון בשנת 2017 (עליה של 2.8%) ודווקא קיבל קיצוץ יפה בשנת 2018 – ירד ל 639 – ירידה של 3% – אחד המשרדים היחידים שראיתי שקיבל קיצוץ.

יבואו חכמים ויגידו – בגלל שהתקציב עצמו גדל סביב 5-6% מתקציב 2016 כל סעיף שלא גדל בסך הזה עבר קיצוץ. אבל אם תשימו לב – כל היללות בסרטון לגבי קיצוצים היו על סעיפים שגדלו הרבה יותר מהר מ 5-6% (למשל סעיף הכבאות שגדל 30% בשנה) כך שגם אם נתאמץ אי אפשר לומר שזהו לא שקר גס.

כמה שקרים בסרטון אחד, אפילו עובדה אחת נכונה לא היתה שם. אחת !!

בכלל, כשאתם מקבלים דברים כאלה – תבדקו. במקרה הזה השקר ממש הסריח אבל יש מקרים שבהם הדברים עדינים יותר. ככל שתפתחו סקפטיות כלפי מה שאתם קוראים כך יטב. תמיד תזכרו שבכל כתבה שאתם קוראים, גם אם היא פשוטה ומתארת "מה קרה היום בבורסה" או משהו כזה, 90% סיכוי שיש לפחות עובדה אחת לא נכונה. ואם קיבלתם סרטון בוואטסאפ, הייתי אומר שהסיכוי שהוא מלא דיסאינפורמציה עולה ל 99.9%.

אני לא מאמין לרוב הדברים שאני קורא. זה קשה אבל כשלוקחים את הגלולה האדומה רואים פתאום דברים אחרים.

אם נסיים כמו הסרטון – מוגש כשירות לציבור שבדיקה וקריאה ביקורתית זה לא הצד החזק שלו.

 

 

 

 

19 thoughts on “מכת הדיסאינפורמציה

  1. אילון

    הסרטונים של מפלגת העבודה בהחלט משדרים מצוקה. אני אישית בדקתי את תקציב המדינה וראיתי שהוא גדל כל שנה בכ-15 מיליארד ש"ח, וכל הקיצוצים שמופיעים כאן לא מסתכמים למיליארד אחד מתוך * הגידול*.

    טרכטנברג אפילו מדבר על "מיסים סמויים" – כשהכוונה היא לכך שדברים שלא ניתנים בחינם הם למעשה מס. וזה ה"פרופסור" המכובד שעמד בראש ועדה חשובה בישראל (גרוע כמו ששינסקי? כנראה שלא).

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      אני לא מאמין שזהו סרטון של מפלגת העבודה. אבל כן אני חושב שטרכטנברג גורם נזק לכלכלה בישראל.

      Reply
  2. לאוניד

    ברוח הסקפתיות, אגיד שאם לא מצאת משהו בתקציב עוד לא אומר שזה לא שם 🙂

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      נכון, אם לא מצאתי זה לא אומר שזה לא שם. אבל אם לא מצאתי זה כנראה לא מאג'ורי, וזו הטענה מלכתחילה. לתקציב יש אלפי סעיפים, ולמדוד תנועה בסעיפים קטנים שהם טעות סטטיסטית זה משהו שנועד בפירוש לזרות חול בעיני האנשים. חיפשתי רק בשביל הקטע, אבל הטענות של 70 מיליון או 20 מיליון הן פשוט פתטיות.

      Reply
  3. יאיר ח.

    "החטיבה להתיישבות לא אחראית על ההתנחלויות כמו שניסו לרמוז בסרטון אלא על יישוב הארץ"

    זה לא התפקיד של משרד השיכון? למה הגוף האחראי לישוב הארץ עבר תחת המשרד לחקלאות?

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      יאיר – אין לי שמץ. אתה מוזמן לקרוא באתר של החטיבה להתיישבות כמו שאני עשיתי, אין לי איזה אינסייט טוב משלך. רק בדקתי שהחטיבה להתיישבות איננה מקימת התנחלויות כפי שניסו לרמוז בסרטון.

      Reply
  4. דני

    אסף, ספציפית לגבי החטיבה להתישבות – שני שליש מהתקציב שלה מגיע להתנחלויות, ואין שום קשר בין מה שמופיע בתקציב המדינה לתקציב שלה בפועל, שגדל לאורך השנה במאות אחוזים בזכות העברות תקציביות. כך שמבחינתי גם אתר החטיבה וגם ספר התקציב, לפחות בהקשר הזה, הם fake news

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      כמו שאמרתי דני – אין לי שמץ, בכל מקרה כל הסכומים המצויינים זניחים ונועדו רק כדי להרגיז ולהסית.

      Reply
  5. עומרי ולורט

    אסף, אם "אין לך שמץ" על החטיבה להתיישבות אבל אתה כולל אותה בפוסט שלך באופן די נחרץ, אז גם אתה קצת חוטא בדיסאינפורמציה, לא?

    Reply
  6. עומרי ולורט

    ראשית, הודית שאתה לא בקיא בענייני החטיבה, אבל עדיין כללת פסקה עליה בפוסט שבניגוד לרוב הפוסט גם חיזקת את המספרים בתובנה לגבי טיב פעילותה של החטיבה. מאוחר יותר הודית שאין לך שמץ לגבי פעילותה.

    מובן לך שאני לא מחפש לתקוף, אני פשוט חושב שהחלק על החטיבה לא מתיישב עם שאר הפוסט שעוסק נטו במספרים ועולה על נקודה טובה (אם כי מוזרה הבחירה לעסוק במסר של האופוזיציה בזמן שפייק ניוז היה נשק רב עצמה בידי הנשיא-הנבחר של ארה"ב וממשלת ביביבנט היא יצרנית הסתה ותעמולה סדרתית – "מי שהארץ לא שייכת לו מצית אותה" וכד').
    בניגוד לשאר הטענות שלך לגבי הסרטון, בעניין החטיבה לא סתרת את הטענה המספרית לגבי שינוי ההקצאה, אלא הלכת לויכוח איכותני.

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      במאמר של הפיננשייאל טיימס שקישרתי אליו מעלה (אני מניח שלא קראת) כתוב בהרחבה על השימוש של טראמפ בפייק ניוז. ולא, לא מוזרה הבחירה – כמו שאמרתי – קיבלתי את הסרטון המעפן הזה אתמול בערב מאבא שלי.

      אם מדברים על מוזרויות – דווקא לי מוזר הקישור שעשית מהסרטון הזה, לאופוזיציה בארץ (אני למשל בטוח שהוא לא הגיע ממפלגת העבודה, ולדעתי גם לא ממרץ), משם לאופוזיציה העתידית בארה"ב, דהיינו קלינטון והדמוקרטים, משם לטראמפ ואז חזור לביבנט, ואז לשרבב את דעתך (זו דעתך, כמובן, ולא עובדה) שהממשלה הנוכחית יצרנית הסתה ותעמולה סדרתית, ובלי לשים לב עברנו מעובדות במישור הכלכלי לדיעות במישור המדיני-פוליטי. דרך פתלתלה משהו ולא ברור לי לאן ניסית להגיע.

      אז בלי לחשוף את השקפתי המדינית (את השקפתי הכלכלית אתה כבר יודע) אני חושב שהשמאל בארץ מייצר לא מעט הסתה ותעמולה, בייחוד מהזן הכלכלי, הייתי מעיז ואומר שבמידה לא פחותה מהימין במישור המדיני – הנה בפוסט הזה אתה רואה אחת קיצונית, אבל יש גם תעמולה מיינסטרים שמייצרת למשל שלי יחימוביץ' ושאר חברי כנסת מהוללים.

      בכלל, נראה לי שקצת פספסתם את הפואנטה. לא ברורה לי ההתמקדות בחטיבה להתיישבות, הגלישה לנושאים מדיניים שממש לא קשורים לפוסט והנסיון להציג את הדיון כאילו הטיעונים תומכים בהתנחלויות או מגינים על החטיבה להתיישבות- זה ממש לא זה, אין קשר לנושא המדיני. זה גם לא מעניין אם יש קשר. החטיבה להתיישבות לא עניינה, לא מעניינית ולא תעניין אותי. הפוסט מדבר על דיסאינפורמציה – שדי ברור שיש בסרטון, גם בנוגע לחטיבה להתיישבות. לאחר חיפוש קל ברשת אני באמת רואה שהיו העברות תקציביות ורעש תקשורתי סביב החטיבה להתיישבות שבכלל לא הכרתי אותה ואת הסיפור סביבה – מודה ומתוודה. אני לא מתמצא מאוד בפוליטיקה מדינית, את האמת זה לא מאוד מעניין אותי, אני לא מבין בזה ויש לי דברים מעניינים יותר להתעסק בהם. אני משאיר את הדיונים האלה למומחים ולהיסטוריונים. אז בואו נניח שדני צודק שהחטיבה דואגת להקים רק התנחלויות, 100%. הסרטון טוען שהיא קיבלה תוספת תקציב ב 2017 – איפה הסימוכין לזה? היש סעיף תקציבי בכל ספר התקציב בנוגע לחטיבה להתיישבות? אפילו שקל שחוק אחד? אני לא מצאתי. לא מצאתי לא סעיף ולא החלטת ממשלה. אז מאיפה דלה מחבר הסרטון את המספרים אם לא ממוחו הקודח (דהיינו, דיסאינפורמציה)? וגם אם המספר נכון ואני טועה (יודע אני שאינני יודע)- האם יש בכך ולו קצת כדי לגרוע מהעובדה שהסרטון הזה מלא בדיסאינפורמציה / פייק ניוז / תעמולה / הסתה?

      אם אתה שמאל מדיני והדיון פוגע בהשקפתך המדינית (אני לא רואה כיצד) זו לא היתה הכוונה ואין פה שום דבר וחצי דבר מדיני, אז בואו נסיר את זה מהשולחן.

      היות והשמאל בארץ מומחה בדיסאינפורמציה כלכלית וככל שהולכים שמאלה גם בחוסר לקיחת אחריות אישית, מטבע הדברים ומטבע היות הבלוג הזה בלוג כלכלי, אתמקד בתעמולה של השמאל ולא של הימין שנוטה להפיק תעמולה מדינית. אם הימין יתחיל בתעמולה כלכלית (קשה לי לראות את זה קורה) תוכל לראות פה פוסטים שמפריכים את זה גם כן. חד משמעית אין פה נקיטת צד בהיבט המדיני, הבלוג הזה לא היה ולא יהיה פוליטי מדיני. אין לי התנגדות לחשוף את ההיבטים הפוליטיים כלכליים כמובן. אולי הפעם הלכתי קרוב מידי לתפר כי כתבתי "אני לא רואה בזה פסול" אבל אני אזהר בהמשך.

      Reply
  7. עומרי ולורט

    בנט צעק בפייסבוק האישי שלו שערבים הציתו את גל השריפות האחרון, באופן שלא משתמע לשתי פנים. מבלי לחכות אפילו לתחילת החקירה בעניין. הוא קיבע את הנראטיב השקרי (או לכל הפחות הבלתי מבוסס בעליל) אצל ההמון עד היום, כשהחקירה פחות או יותר הסתיימה ואף כתב אישום על רקע לאומני לא הוגש.
    אז זו אינה רק דעתי, לגבי השימוש של הימין בדיסאינפורמציה.
    גם אני לא חסיד גדול של התעסקות בעניין המדיני, פשוט אופן העיסוק שלך בפוסט בחטיבה להתיישבות לא התיישב לי עם דרך הטיעון שלך בשאר הפוסט ולכן העליתי את זה.

    לגבי העניין הכלכלי – יש דיסאינפורמציה כיד המלך בשני הצדדים. הדיסאינפורמטור הבכיר בארץ הוא חבר בכיר בקואליציה, שר האוצר שלנו כמובן. הוא אפילו עיגן רשמית את חיבתו לדיסאינפורציה ולשליטה בנראטיב עם האיסור הבולשביקי על השמאי הממשלתי לפרסם מדד למחירי הדירות.
    גם משרדי ראש הממשלה והאנרגיה ירו דיסאינפורמציה תכופות בנושא מתווה הגז.

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      נכון, אתה צודק, במקרה של כחלון יש הרבה דיסאינפורמציה – אבל לדעתי זה פשוט פועל יוצא של היותו פופוליסט, למשל חוק דירה שלישית שהוא חוק גרוע, מסובך וטפשי (ואני תומך נלהב במיסוי נדלן) ועוד דברים רבים שהוא מזיק בהם לכלכלה.
      במקרה של מתווה הגז השיח היה שיח פופוליסטי שמטבע הדברים כלל דיסאינפורמציה משני הצדדים.

      Reply
  8. לימור

    אסף, אני מנסה להבין משהו. דיברת על מחאת הצהרונים הלא מפוקחים אבל הציטוט שהבאת בקשר לכך מדבר על מעונות היום ואלו 2 דברים שונים לגמרי.
    מעונות היום הם לילדים עד גיל 3 וצהרונים הם מסגרת מהצהרים (סיום גן העירייה או בית הספר) עד לאי שם בין 4 ל-5 אחר הצהרים. מעונות היום מפוקחים ואילו חלק ממסגרות הצהרונים הן פרטיות ולא מפוקחות.

    Reply
  9. שולה

    החודש בוצע קיצוץ בכל משרדי הממשלה. הסרטון מתייחס לקיצוץ הספציפי הזה, ולא להתפתחויות התקציביות לאורך השנים.

    Reply
    1. אסף נתן Post author

      שולה – אם הוספתי לשירותי הכבאות בישראל תקציב של 200 מיליון שקל מעל השנה שעברה, או תוספת של 25%, ואז הורדתי 4 מיליון שקל מהתוספת – כלומר שעכשיו הוספתי להם בערך 196 מיליון שקל, ואז בא מישהו ועושה סרטון שקיצצתי במערך הכבאות, תסלחי לי זו דיסאינפורמציה. מה יחשוב ההדיוט שיקבל את הסרטון? הוא יחשוב שהממשלה קיצצה במערך הכבאות לאחר השריפות כאשר ההפך הוא הנכון. אם את טוענת שבסרטון יש חצי אמת – שהמספרים המיוצגים בו מציגים חצי דיון מאינספור דיוני התקציב בממשלה- חצי אמת דינה כדין שקר במיוחד כאשר היא הוצאה מהקשרה.

      לימור – לא דיברתי על מחאת הצהרונים הלא מפוקחים – דיברתי על כך שבסרטון טוענים שקיצצו מתקציב הצהרונים – וזה לא כך.

      Reply
  10. עומרי ולורט

    אחי הקטן, אינטיליגנט בן 21 שאוהב לקרוא כלכלה, ביקש שאסביר לו מה זה חוק ההסדרים.
    אז סיפרתי לו על ההיפר אינפלציה, משבר ויסות מניות הבנקים ותכנית הייצוב של פרס.

    "רגע, אז המשבר הכלכלי אז היה חמור יותר מהמשבר היום בארץ?"

    חשבתי עליך 🙂

    Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *