הנדסה פיננסית – חלק 4 – איך לרמות את הדוד סם

By | 08/03/2017

אתמול התפרסמה כתבה בניו יורק טיימס שבאופן לא מפתיע, אך נדיר במחוזות המגה-קאפס, מאשימה את קטרפילר בהעלמת מס. מי שמכיר את קטרפילר והחשבונאות האגרסיבית שלה (וקרא את הפוסטים שלי בנושא) יודע שקטרפילר מנפחת את הרווחים שלה בכל הכוח ולא בוחלת באף אמצעי לשם כך.  לא פלא – תגמול ההנהלה תלוי, איך לא, ברווח התפעולי המתואם (אפילו לא הרווח התפעולי המתואם למניה, הרווח המתואם, זהו).

הציטוט שהכי אהבתי מהכתבה:

“Caterpillar did not comply with either U.S. tax law or U.S. financial reporting rules,” wrote Leslie A. Robinson, an accounting professor at the Tuck School of Business at Dartmouth College and the author of the report. “I believe that the company’s noncompliance with these rules was deliberate and primarily with the intention of maintaining a higher share price. These actions were fraudulent rather than negligent.”

הדוד סם לא אוהב שדופקים אותו, אבל כמו שאני מכיר את השוק – הירידות בגין הרמאות (הראשונה?) שנתגלתה יפנו מקומן במהרה לעוד קונפטי ורוד שתזרה החברה בעיני המשקיעים, ככל הנראה, בכנס בשבוע הבא. סבלנות, זה שם המשחק.

בדיונים פנימיים על קטרפילר שערכנו בעדן, הגענו למסקנה שאין משהו מציאותי כמו אכזבה מרה ואמיתית, כזו שצורבת עמוק בפנים. עד שאכזבה כזו לא תגיע כנראה שלא נראה פה תנודה משמעותית. הדבר המגוחך הוא שכדי שתבוא אכזבה, קודם צריכה להגיע שיפור במכירות של קטרפילר – כי ככל שהכאב נמשך השוק אומר "נו טוב בשנה הבאה יהיה טוב יותר", "אנו ממש בקצה המנהרה", "אוטוטו הסיבוב מגיע". כדוגמא אפשר לראות לאחרונה שלמרות הדיבורים שפרוייקט התשתיות של טראמפ נדחה בשנה ל 2018 "לפחות", מחיר המניה כמעט לא זז – ממש "מכה קלה בכנף", מי זוכר בכלל שכל התזה פה בנויה על התוכנית של טראמפ. ניחא – מה זה משנה, התוכנית תהיה ב 2017, 2018, 2025, למי אכפת? העיקר שתקרה.

לדעתנו רק כשכבר באמת יהיה טוב יותר, תוכנית התשתיות תתחיל, סגמנט הכריה יתאושש והנפט יתאושש ומה לא, דווקא אז השוק יראה שהטוב שכל כך חיכו לו כנראה "לא כזה טוב". כרגע מתומחר תסריט של נס כלכלי, וכשתבוא ההתפכחות כמו שקורה בד"כ לאלה המצפים לניסים, השוק יראה שאין סיבה שהחברה תרחף במכפיל 30-40, ונקבל דווקא אז צניחה יפה במחיר המנופח של המניה. מעין, "הפוך על הפוך".

נחכה ונראה, בינתיים החקירה הממשלתית היא "טוב" לא צפוי, או שאולי, כן צפוי? באפט אמר שאף פעם אין רק מקק אחד במטבח, מעניין אם נגלה מקק נוסף.

גילוי נאות: יש לי ולעדן אלפא פוזיציית שורט במניה.

4 thoughts on “הנדסה פיננסית – חלק 4 – איך לרמות את הדוד סם

  1. Omri Velvart

    זה מה שמדברים עליו כשמדברים על Culture של חברה.

    Reply
  2. oren salmon

    תודה על הפוסט המעניין, אפשר לדעת למה חשיפה דרך שורט ולא דרך אופציות פוט ?

    שוב תודה

    Reply
    1. Assaf Nathan

      כתבתי על זה בעבר, תוכל לדפדף ולמצוא

      Reply
  3. Mashkia Berech

    לפי CAT, הדו"ח שלהם היה מצוין. כ"כ מצוין שהם הורידו את התחזית לרווח השנתי הכולל של 2017 מ 2.3$ ל 2.1$.

    Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *