קופות גמל וקרנות השתלמות במסלול IRA – עדכון קצר

By | 26/04/2017

בעבר כתבתי פוסט על איך אפשר לנהל תיק השקעות תחת מעטה ה IRA שנתנה לנו המדינה, ובכך לדחות את תשלום המס למועד פדיון הקרן, או כמעט לנצח אם בכוונתנו להוריש את הקרנות הללו. כתבתי גם עדכון קצר בנוגע לפוסט הזה שמתקן מספר אי דיוקים בו.

כידוע, ב 20 בפברואר השנה ועדת הכספים התכנסה ודנה בשינוי התקנות בנוגע לקופות גמל בניהול אישי. לאחר שעיינתי בפרוטוקול הועדה השבוע (לא היה לי זמן וזה ישב לי חודשיים על השולחן) ובמסקנות חשבתי שכדאי שאעדכן את הקוראים במתרחש. אנסה לקצר ולתמצת, אישית, אני שונא לקרוא מגילות על הפנסיות.

לעניין – העיתונים זעקו לגבי התקרה והעובדה שהאופציה נפתחה להשקעה לשכירים, הודות להראל פרימק, אך לדעתי הצנועה, העובדה ששכירים נכנסו למשחק של קופות הגמל (הם כבר היו בקרנות ההשתלמות) אינה מאוד משמעותית היות ומדובר רק על החלק מעל "חסכון הליבה" שעומד על מיליון שקל וגם אז מדובר על השקעה במוצרים פאסיביים (למרות שתמיד אפשר לעבור על התקנות).

לדידי, היו עוד שינויים שהתקשורת לא דנה בהם, אשר חלקנו שכבר מנהלים תיק ב IRA ימצאו הרבה יותר שימושיים. מטה אתמקד במה שאני מצאתי מעניין. אפשר להוריד את פרוטוקול כאן ולהוריד את הצעת תיקון התקנות שקיבלה הועדה כאן (מאוד מעניין לאלה מביננו שמנהלים תיק IRA גדול, כמו עבדכם הנאמן, משעמם לאחרים).

שינוי 1 – מעתה ניתן לסחור באופציות, חוזים, וכו'

עד היום היה אפשר לרכוש בתוך קרן IRA רק אופציית פוט ועד 5% מהקרן. מי שחרג מהתקנות (כמוני) היה אפשר לנעול לו את החשבון (לי זה קרה רק פעמיים ואני כבר מנהל קרנות ב IRA שנים).

עכשיו אפשר לקנות גם קולים וגם פוטים, וגם למכור קולים ולמכור פוטים ("לכתוב" אופציות). אותו הדבר לגבי חוזים עתידיים. בנוסף אפשר לרכוש מוצרים מרוכבים, למי שאוהב.

השינויים האלה מרחיקי לכת. הסיבה לכך היא שלא פעם אופציות יודעות לעלות פי 10 או 20 ואף פי 100, ומגן מס על עליה שכזו הוא מאוד משמעותי. במהלך חיי ההשקעות שלי עשיתי פי 10-20 על אופציות הרבה פעמים. ישנן שנים שהשקעה של 1% באופציה סידרה לי את השנה.

המגבלה נותרה בעינה – אפשר לקנות אופציות עד 5% מהתיק (לדעתי זה מספיק לרוב האנשים) ומגבלה חדשה שנוספה היא שבמקרה ומוכרים אופציות, הבטוחות שנגד האופציות האלה לא יעלו על 10% מסך התיק (מגבלה הגיונית מאוד).

שינוי 2 – מעתה לא צריך למכור השקעות שחרגו אל מעל 10%

עד היום היתה מגבלה מקסימלית ל 10% במניה (מגבלה שלא חלה על השקעה במדד או בקרן כמו שלנו). המגבלה נותרה בעינה, אך רק לגבי הרכישה של המניה, דהיינו היא לא חלה על עליית ערך המניה.

נניח ורכשנו מניה מסויימת כמו סאני, ב 10% מתיק ההשקעות, בדיוק במגבלה של החשבון. המניה עולה 130%, עכשיו היא בערך 23% מהחשבון (מי יודע למה בערך ולא בדיוק?). לפי התקנות החדשות אין חובה למכור חלק מהמניות כדי לחזור ל 10%. אפשר להשאיר אותה שתעלה עוד פעם פי 2 ועוד פעם ומבחינת התקנות החדשות ההשקעה הזו יכולה להיות גם 99% מהתיק, כל עוד בעת הרכישה לא חרגתם מ 10% מהתיק.

שינוי 3 – תקרה

עד היום לא היתה תקרה למוצרי החסכון. השינוי הביא לנו תקרה.

בעיתונים אי אפשר היה להבין כלום לגבי התקרה. חלק אמרו שהתקרה היא שנתית, חלק אמרו שהיא כוללת, חלק אמרו שהיא פר מוצר. בלגן, כמו שאפשר לצפות מעיתונים שטחיים כמו בארץ. הרשו לי לעשות סדר.

התקרה נקבעת לכל מוצר. משמע, התקרה היא לקרנות השתלמות לחוד, ולקופות גמל לחוד. מה גם שלפי הבנתי, התקרה נקבעת שונה לקרנות השתלמות ולקופות גמל.

לפי מיטב הבנתי, התקרה לקופות גמל מדברת על סך הפקדות שלא יעלה על 5.2 מיליון שקל. כלומר אם הפקדנו נניח 3 מיליון שקל, עשינו דאבל ועכשיו יש 6 מיליון, עדיין אפשר להפקיד עוד 2.2 מיליון שקל.

לפי מיטב הבנתי, התקרה לקרנות השתלמות מדברת על סך הסכום המנוהל שלא יעלה על 5.2 מליון שקל. כלומר אם הפקדנו 2.5 מיליון שקל, עשינו דאבל ועכשיו יש בקופה 5 מיליון, אני יכול להפקיד רק עוד 200 אלף שקל.

אני לא בטוח שהמחוקק התכוון ליצור את ההבדל הזה, אבל לפי הניסוח בתקנות ככה זה משתמע. יתכן שאני טועה, אינני מומחה בנושא, אבל מהבנת הנקרא שלי (קיבלתי 100 בלשון בתיכון, אבל רק 90 במשפטים בתואר השני) זה מה שמשתמע.

סיכום

שלושת השינויים המתוארים מעלה הופכים את מוצר ה IRA לפי כמה יותר כדאי. לדעתי החסרונות כאשר משווים ניהול תיק ההשקעות בבנק לבין ניהול בבקרן השתלמות הצטמצמו משמעותית. בנוסף, כיום כאשר בנק ירושליים מציע חשבון IRA באינטראקטיב ברוקרס, אני חושב שבאמת מי שמנהל תיק השקעות בבנק עושה לעצמו עוול. במאמץ יחסית קל אפשר להנות מיתרונות מיסוי אדירים שלאורך שנים עשויים להוסיף להונכם נתח משמעותי מאוד. לכל הפחות, אם אין לכם תיק IRA ואין לכם זמן להתעסק עם זה, לדעתי כדאי להתקשר ל IBI או מיטב ולפתוח 5-10 קרנות השתלמות כדי שיתחילו לצבור ותק, לכשתחליטו לעבור. זה לא עולה כלום, רק למלא טופס אחד ולצלם אותו כמה פעמים במקרה הגרוע. לי יש 15 קרנות השתלמות שכולן בשלות, כך שיש לי גמישות גדולה להפקיד / למשוך מהקרנות – שהרי חוסר נזילות הוא המגבלה הגדולה ביותר של המכשירים האלה.

גילוי נאות: אינני יועץ פנסיוני !!! אין לראות באמור המלצה לפעול כך או כך וחובה להתייעץ עם מומחה פנסיוני לפני שעושים תרגיל שכזה. התוצאות של טעות כאן עשויות להיות הרסניות להון שלכם ואף עשויות למנוע מכם גישה לכספים שלכם בעת מצוקה. יש לקרוא את הפטור מאחריות.

21 thoughts on “קופות גמל וקרנות השתלמות במסלול IRA – עדכון קצר

  1. גלעד

    אסף, תוכל להגיד קצת באופן כללי איך אתה משקיע באופציות? המקסימום שהצלחתי הוא פי 5 בערך… למשל – על שיקולים כלליים בבחירת סטרייק, מועד פקיעה, מחיר…

    Reply
    1. Assaf Nathan

      יש לי סט חוקים שכתבתי ושאני משתמש בו אבל אני מציע לך לקרוא את הספר the intelligent option investor ואת הפרק על אופציות בספר של גרינבלאט על ספינאופים ולגזור מה שמתאים לך מזה.
      אין המון הזדמנויות לעשות פי 10 אבל אני יכול לומר לך שבשנת 2013, 2014 והשנה בשנת 2016 עשיתי בכל אחת מהשנים פי 10 על אופציה אחת לפחות. אני די פחדן ולא שם אחוזים משמעותיים מהתיק ככה שזה לא זרק אותי המון קדימה, אבל עם הזמן יש לי יותר בטחון ואני לאחרונה הגעתי אפילו ל 2% מהתיק.
      כמובן צריך להזהר, היו לי גם פעמים שמחקתי את האופציות לאפס, אבל התוחלת שלי מאוד חיובית, (בינתיים). הכי חשוב לא לנסות להתעשר מהר 🙂

      Reply
  2. Assaf Nathan

    אבישי, בעקבות התגובה שלך בדקתי שוב כולל הפניות לחוק ולפקודת מס הכנסה ולצערי, לדעתי אני לא טועה. אין סימוכין למה שאתה אומר, אני לא רואה שום דבר שמאפשר השקעה מהשקל הראשון.
    קראתי את כל הפרוטוקול, הרביזיות והתקנות. אם אתה חושב שזה מהשקל הראשון אשמח לראות סימוכין- בלינקים בפוסט תמצא קישור להצעת התיקון לתקנות ואת הפרוטוקול.
    מה שצריך הוא קופת גמל נזילה – משמע שעברת את גיל 60 או שאתה אחרי גיל 60 ועברו 5 שנים מההפקדה, או שפרשת מהעבודה. לא נראה לי שזה עונה לבחורצ'י'ק הייטקיסט בן 35 שרוצה לנהל את קופת הגמל שלו.

    אשמח לראות שאני טועה (אני ארוויח לא מעט כסף אם אני טועה) – בבקשה נסה להוכיח שאתה צודק

    Reply
    1. Assaf Nathan

      התקשרתי למומחה פנסיוני ואתה צודק – במיליון שקל הראשונים אפשר להשקיע במוצרים מחקים – כמובן שאפשר לחרוג ולהשקיע במה שאתה רוצה אבל אז ינעלו לך את החשבון.

      Reply
  3. Ohad Gazit

    בערך 23% מהחשבון–מי יודע למה בערך ולא בדיוק? כי גם יתר הנכסים בתיק עלו או ירדו באותו פרק זמן

    Reply
    1. Assaf Nathan

      תודה אוהד – אבל זו לא התשובה

      Reply
  4. Shlomi Ardan

    תודה אסף, התקנות החדשות כבר בתוקף?

    תוכל לתת הסבר קצר למבולבלים? נניח וכיום אני מנהל את הכסף בבנק, מה היתרון מבחינתי בלקחת את הכסף ולשים אותו בקרן השתלמות? האם זה בכלל אפשרי?

    Reply
    1. Assaf Nathan

      שלומי – התקנות עדיין לא בתוקף, צריך שיתפרסמו ברשומות
      אם תקרא את הפוסטים שקישרתי אליהם תקבל את ההסבר שאתה צריך

      Reply
  5. Michael

    23% בערך כי הוספת את המרווח באחוזים של מניה בודדת(בפעולת חיבור) לסך הכללי במקום לעשות חישוב יחסי לכל התיק…
    וגם זה לא כל כך בערך כי עשית אובר שוטינג של 4.3%, הפנסיה שלי לא עשתה את זה השנה:( (שמנוהלת במקום אחר כי אני שכיר)

    Reply
    1. Assaf Nathan

      לא הבנתי את החלק השני, אבל אתה צודק.
      אם התיק בסך 100 שקל ויש 10% במניה אחת, אז 10 מושקע במניה אחת. אם היא עולה 130%, אז שווי התיק עולה ל 113 ומושקע במניה 23, ו 23 מתוך 113 זה בערך 20%.

      Reply
      1. Michael

        בדוגמא שלך מדובר בהפרש של 4.3% רווח שלקחת בחשבון באמרת ה-"בערך" שלך
        23-23/113=4.3
        התכוונתי שאין לזלזל בהפרש כזה:)
        החלק השני מתייחס לכך שהפנסיות הצוברות מחשבות לפי ריבית שנתית של כ-4% ולפעמים עושות פחות, בדיוק כמו הפנסיה המנוהלת שלי:)
        וכשזה לא בערך זה פשוט 18.699%, סליחה על הקטנוניות….

        Reply
  6. Eyal Amitai

    אסף – אולי פיספסתי וכתבת את זה, אבל לשכירים אין שום אפשרות להפקיד לקרן השתלמות מעבר למה שמופקד דרך המעסיק. להבדיל מקופת גמל עצמאיים שגם שכיר יכול לפתוח, קרן השתלמות עצמאיים יכול לפתוח רק עוסק מורשה או עוסק פטור. למתקדמים, שווה אפילו לשקול לפתוח עוסק פטור לשנה, לפתוח קרנות השתלמות IRA, ולהפקיד לתוכה. ואז להפסיק להיות עוסק פטור. קצת כאב ראש, אבל למי שיש כסף גדול נזיל זה שווה.
    בלי קשר שווה לשכירים להפקיד לקה"ש על כל השכר ולא לקטום בתקרה להטבות. אומנם אין הטבת מס, אבל זו דרך לצבור יותר כסף בקה"ש.
    עוד יתרון ל IRA הוא שהחשבון עצמו הוא לא על שם העמית אלא על שם החברה המנהלת. לא משנה בארץ אבל משנה אם רוצים להשקיע בניירות ערך אמריקאיים. מפחד חס וחלילה של מס ירושהה אמריקאי. בבנק הכסף חייב במס ירושה אמריקאי בכפוף לסכום פטור. בקרן IRA אין מס ירושה.

    Reply
  7. אבישי

    לגבי IB בבנק ירושלים. אפשר לקנות מט"ח בחשבון כמו שקונים מט"ח בחשבון רגיל של IB – קניה מכירה של צמד המטבעות?

    הדבר העיקרי שהפריע לי בבנק ירושלים זה שאתה משלם עמלת המרה גבוהה + מרווח גבוה על הספוט. הם אמרו לי שאפשר להמיר רק אצלם ולא בIB, אבל איך זה עובד? הם חוסמים פיזית את הניייר?

    Reply
    1. forlinks

      אפשר להמיר דולרים לשקלים במערכת של אינטרקטיב בזיל הזול אבל לא תוכל לעשות כלום עם השקלים. בבנק ירושלים לא יתנו לך להוציא אותם או לקנות איתם מניות ישראליות.

      Reply
  8. דרור

    היי אסף, אני אשמח לדעת אם אתה משתמש במוצרים פנסיונים שכוללים בתוכם מרכיב ביטוחי כמו קרן פנסיה או ביטוח מנהלים או רק בקופת גמל וקרן השתלמות.
    האם יש הגיון בשימוש במוצרים המשולבים וחסרי השקיפוץ האלה או שכדאי לרכוש ביטוח בנפרד?

    Reply
    1. Assaf Nathan

      אני משתמש רק בקה״ש וקופ״ג. ביטוחים בנפרד. זו ההעדפה שלי לצרכים שלי כמובן.

      Reply
      1. דרור

        פה חשדתי, כאשר סוכן הפנסיוני הילל את ביטוח המנהלים בתור מוצר שמתאים ותפור לעצמאים זה הדליק לי נורה אדומה. הוא ממש תיאר את המוצר ואת "יתרונותיו הרבים". מוצר חסר שקיפות ויקר.
        לגבי קרן הפנסיה אני לא יודע מה יהיה טיבה בעוד עשרות שנים ולכן אני מחפש מוצר חסכון בעיקר ואת הביטוחים לרכוש בנפרד.

        Reply
      2. דרור

        ומה לגבי העניין שגם אם מנהלים כספים בקופת גמל, בזמן הפרישה, צריך להעביר את הכספים לקופה שמוגדרת "כקופה משלמת לקצבה" – קרנות פנסיה מקיפות, קרנות פנסיה משלימות וביטוחי מנהלים.. ואז מקדם הקצבה שמקבלים בזמן הפרישה יהיה גבוה יותר מקרנות הפנסיה המקבילות מה שמוביל לכך שהקצבה תהיה נמוכה יותר.

        ( בקרן פנסיה המקדם נמוך יותר בגלל החישוב של אגרות החוב המיועדות אשר מעלות את התשואה הצפויה המגולמת במקדמים ומעלות את הקצבה החודשית).

        Reply
  9. דן

    האם יש סימוכין לשינוי מספר 2, של ה10%.
    התקשרו ממיטב ד"ש והם טוענים שאני חייב למכור מניות מכיוון שחלק היחסי עלה על 10%.
    האם זה שינוי בפועל או שרק הצעה ?

    Reply
    1. אסף נתן

      זה עבר ביוני 2017. אתה יכול לבדוק את התקנות לבד או להתייעץ עם מומחה.

      Reply
  10. OFFER

    תודה רבה על המאמר , עשה לי הרבה סדר באפשריות ההשקעה ב IRA . ברשותך שתי שאלות בקשר להשקעה באמצעות אופציות ב IRA ,

    1. מה בכוונה ב " למעט אופציית רכש 001, " בסעיף5(א)(6)(א) ב תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) (קופת גמל בניהול אישי), תש"ע-2009 ?

    2.בבית ההשקעות שבו אני נמצא ב IRA , לא מכירים ( וגם לא רוצים) בשינוי בתקנות שאפשר לקנות גם קולים וגם פוטים, וגם למכור קולים ולמכור פוטים ("לכתוב" אופציות).
    מה אני עושה ? איך אתה מתמודד עם בית ההשקעות בנושא האופציות.
    ושוב תודה.

    Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *