עדכונים קצרים

By | 15/10/2017

בזמן האחרון לא היה לי זמן / חשק לכתוב, וקיבלתי הרבה תגובות בנושא. שינסתי מתניים וניגשתי למקלדת. אשתדל להמשיך אך לא מבטיח כלום 🙂

קטרפילר

את השורט על קטרפילר סגרנו במהלך השנה סביב מחיר 103. מאז החברה התקדמה עוד לא פחות מ 30% לאיזור 130. זה לא נעים להודות בטעות אבל זה חלק בלתי נפרד מתהליך הלמידה ותהליך העשיה – מי שלא עושה לא טועה. אך נשאלת השאלה – מדוע זו היתה טעות?

השורט על קטרפילר היה טעות לאחר שראינו שסגמנט הכריה מתאושש ושסגמנט האנרגיה לא צלל כפי שציפינו, ובנוסף לכל מחיר הנפט התאושש. אבל זו לא הטעות העיקרית- קטרפילר עדיין יקרה מאוד. די לומר שבחמש השנים האחרונות הרווח של קטרפילר ירד מ 8.71 דולר למניה ב 2012 לאפס ב 2016, ובשנת 2017 יהיה מזל אם החברה תציג רווח של 2-3 דולר (GAAP), אך מחיר המניה עלה ב 50% מאז. הטעות העיקרית כאן, לדעתי, היא שהתזה הפכה להיות סתם שורט על חברה יקרה ותו לא, תזה חלשה לכל הדיעות. אין קטליסט באופק שיכול להוריד את החברה. תשלומי הליסינג המשיכו להגיע בזמן, החובות המסופקים לא עלו – שום כלום. אם ירידה של 50 או אפילו 100% ברווח לא מורידה את המניה, וזה נמשך כבר עשר שנים, למה שהיום הרווחים ישפיעו על המניה?

כולם יודעים ששורטים הם משחק קשה. בלונג, אם התזה ״מתעכבת״, בינתיים מקבלים תשואת דיב נאה או שהחברה יכולה לקנות את המניות שלה חזרה. משקיע אקטיביסט יכול לנסות ולהשתלט על החברה. ישנם הרבה גורמים הנמשכים לנכסים זולים ולכן הם לא נשארים זולים לאורך זמן. לכן, לדעתי, בלונג לאו דווקא צריכים קטליסט – הזמן הוא קטליסט מספיק טוב. לעומת זאת, בשורט, כאשר לא  בנמצא איזה קטליסט אחר, התזה תלויה בדעת ההמון. רוצה לומר, בשורט ע״ב מחיר אתה תלוי בכך שאנשים אחרים יפסיקו להיות, אההממ, מטומטמים. להמר על כך שההמון יפסיק להיות מטומטם זה בעייתי בלשון המעטה.

יבוא מי שבצד הלונג ויאמר שאני זה המטומטם, ולצערי אין לי שום דרך לסתור אותו – לקטרפילר יש מספיק מזומן ומאזן מספיק חזק כדי לתמוך בדיבידנד שלה למשך 10 השנים הבאות, וזה גם מה שהחברה תעשה לא משנה מה קורה בעסק שלה, כך שבפרק הזמן הזה, עבור הלונגיסט המצוי, לא באמת משנה כמה היא מרוויחה. כמו שאחד הלונגיסטים אמר לי- קטרפילר היא אג"ח, לא מניה. לדעתי אני צודק בטווח הארוך, אך השאלה היא כמה ארוך. אם אני חושב שקטרפילר צריכה לרדת נניח 50-60% מהמחיר הנוכחי ויקח לי 10 שנים להגיע לשם, גם אם אני צודק, בשקלול דיבים ועלויות השאלה ושאר מרעין בישין אני ארוויח 0% עגול. לא שווה.

כמו שמארק טווין אמר, "ההסטוריה לא חוזרת על עצמה, אבל היא כן מתחרזת", המקרה בקטרפילר מתחרז לי עם הניפטי פיפטי של שנות השישים והשבעים של המאה שעברה.

אם אסכם את פרק השורטים בחיי ההשקעות שלי, פרק בין כמעט חמש שנים: לדעתי האישית, מצרפית, שורטים אינם רווחיים. אם לוקחים בחשבון דיבידנדים, עלות מארג׳ין, השאלה, תקלות בדרך שלוקחים לך את המניות ואת העובדה שהרווח חסום מלמעלה, קשה מאוד להרוויח. גם שורטיסטים אגדיים לא מככבים, כמו צ'אנוס למשל המתהדר בתשואה שנתית של 2% שנתי. אם נוסיף למדורה אגו, פאסון והתרסה ועוד מילים גאוותניות – הרי בשורט יש את כל אלה, מעין גישה של "תראו אותי" ו-"אני אוכיח לעולם" – ואפשר לקבל אסון.

אני יכול לומר בפה מלא שסגרתי את השורט הזה ולא הסתכלתי אחורנית. פתחנו אותו כשהחברה היתה סביב 85-88 דולר כך שההפסד היה נמוך יחסית, אבל בהתחשב בכך שקטרפילר הגיעה ל55 דולר בדרך ולא השכלנו לסגור, זה צורם הרבה יותר.

סאני

בסאני לדעתי יש התנהגות טכנית משהו. היו ביקושים אדירים למניה שהטיסו אותה למחיר של 300 אגורות, אבל אז בוצעה ההנפקה שמילאה את הבטן של כל הקונים ונראה ששבעו ממנה, ולכן המניה ירדה.

סה"כ משיחות עם ההנהלה לא נראה שהמון השתנה. זו סתם מניה משעממת שמדפיסה 40-70 מיליון שקל בשנה, תלוי איך מסתכלים על זה. נראה שהשוק דואג קצת מהתזרים השלילי שהיה במחצית הראשונה כתוצאה מההשקעה בהון חוזר. עוד לא התפרסם הדוח, אך לדעתי נראה ברבעון השלישי תזרים חיובי חזק מאוד. אני עדיין בדיעה שהמחיר ההוגן שלה הוא לפחות 300 אגורות, הזמן יעשה את שלו.

ויסק

לאחר כל כך הרבה שנים, אנו כבר לא קונים של מניות החברה. לדעתי התמחור הנוכחי הוא סביב התמחור ההוגן בהתחשב באופי העסק ובפוטנציאל הצמיחה שלו. לפי החישוב שלי החברה במכפיל 11 בערך, לא זול ולא יקר. אם החברה תבצע רכישה נוספת יתכן שהמכפיל הנוכחי זול, אבל לדעתי היא לא המציאה שהיתה פעם כשהחברה נסחרה במכפיל 4-5.

סביר להניח שאני מוותר מוקדם מידי ובטח אחרי הפוסט הזה המניה שוב פעם תכפיל את עצמה, אבל כמו שאנו אומרים בשיחות פנים צוותיות של עדן – ה 100% האחרונים הם ה 100% הקשים ביותר. אפשר לראות את זה גם בסאני, תדיראן, ולדעתי גם בויסק. ישנן מנות שקניתי בויסק ב 17.5 דולר (35 לפני הספליט). אז זו היתה קניה שהייתי צריך לשים שם 70% מהתיק (שמתי 20%). כיום זו השקעה לא רעה, אבל לדעתי בהחלט לא הטובה ביותר שיש בשוק.

תדיראן

במהלך מחצית השנה הראשונה מכרנו את כל מניות תדיראן שהיו ברשותנו. רציתי להמתין ולכתוב עליה במכתב סוף השנה של עדן, אבל אתן סיפתח קטן – הייתי מאוכזב מהביצועים העסקיים של החברה החל מרבעון שלישי 2016 במיוחד בהשוואה לאלקטרה. כשכתבתי את "מחשבות ממוזגות", כתבתי את הפוסט יום לפני שיצאו התוצאות של אקטרה. כשהן יצאו, היה לי מאוד לא נעים. כשטובי עוד היה שם ניתנו תירוצים כמו טמפרטורות וכו', אבל התוצאות של אלקטרה לא השאירו מקום לספק – הבעיה היא לא במזג האוויר. בשיחה שערכנו עם ההנהלה לאחר שטובי עזב לא התרשמנו מאוד מהכוון שאליו שואפת תדיראן והחלטנו לחסל את הפוזיציה.

תדיראן חברה נהדרת עם עתיד מזהיר, אבל את רוב הכסף הקל עשינו שם, וכפי שאמרתי – ה 100% האחרונים הם הקשים ביותר, ובתדיראן עשינו כמעט 300%.

אגב, במבט לאחור גם אלקטרה כיכבה- והמשיכה לככב גם אחרי שאורה של תדיראן התעמעם.

ביטקויין

איך אפשר בלי ידידנו הביטקויין.

כשאני כותב על הביטקוין אני תמיד מחייך, אולי זוהי סוג של התרסה, או אגו. נו מה לעשות, גם לי יש אגו. כתבתי על הביטקויין לפני כמעט 4 שנים. המון מנהלי השקעות, אנשים חכמים וידועים, כולל באפט וג'יימי דיימון – כולם הספידו אותו עוד בטרם היוולדו. היו כאלה שחיפשו דרך לעשות עליו שורט. בחיים אני לא אעשה שורט על משהו שהוא "חלום" – לא טסלה ולא נטפליקס וגם לא ביטקויין. במקרה, האחרון, מי שעשה עליו שורט נשרף כל כך עמוק שגם הנכדים שלו לא יצליחו להחזיר את החובות שלו.

כתבתי בעבר, לדעתי יש יותר סיכוי שהביטקוין ישרוד מאשר יעלם. מאז שהביטקוין נולד ועד היום, בכל חודש מכריזים את מותו המוקדם. אם נצטט את מארק טווין שוב – The reports of my death are greatly exaggerated.

אדייק ואומר כמו בפוסט הקודם -אני לא יודע אם הביטקויין ישרוד, לדעתי הסיכוי לטובתו. אבל גם אם הביטקויין לא ישרוד, צורה מסויימת שלו, ה blockchain, כן ישרוד. גם ג'ייפי מורגן, שבראשו עומד גיימי דיימון, שאיים לפטר כל טריידר שיגע בביטקוין, מסכים שהבלוקצ'יין הוא משהו טוב. סתם דוגמא, למשל, הבלוקצ'יין מאיים על הבורסות כמו שאנו מכירים אותן כיום. למה לסחור במניות בבורסה מרכזית כשאפשר לקנות מניות דרך בלוקצ'יין?

בינתיים אני מרגיש קצת אידיוט שקניתי חדרים במלון עם ביטקויין ועוד כל מיני שטויות, כשהמחיר שלו מרקיע שחקים בכל יום, אבל ניחא. אני עוד זוכר את אותו הערב שישבתי עם נתי בחופשה באיזה חור והסתכלנו איך הביטקוין עולה מ 40 דולר ל 70 דולר. אחרי כן קניתי בבית כמה ביטקויינים ב 200 דולר. איפה 200 ואיפה היום….

תכלס זו ההשקעה הכי טובה שעשיתי אי פעם בחיים שלי, בועה או לא בועה. נכון שזה כסף קטן, אבל גם מזה לומדים.

דעתי בתמצות – גם אלה שמספידים אותו היום, רבים הסיכויים שיאכלו את הכובע. אני בינתיים לא מוכר את הביטקויינים שלי.

פלייבי

פלייבי…

אף פעם לא כתבתי בבלוג על פלייבי. איך להתחיל? נתחיל מטיזר.

אנו מחזיקים את פלייבי מאז אפריל 2016, שם התחלנו לקנות. בחודש שעבר טסתי ללונדון להפגש עם המנכלית החדשה של החברה ועם סמנכ"ל הכספים. הפגישה תוכננה קצת עקום בגלל המון אילוצים ועד הרגע האחרון לא ידעתי אם אני נוסע או לא.

בגלל התכנון המוזר, הטיסה היתה מלאת חוויות – החל מנסיעה מעניינת ברכבת, טיסה בפעם הראשונה במטוס טורבו-פרופ ועד מפגש בלתי צפוי עם המשטרה. סיפור ארוך….

אנקדוטות שלמדתי מהטיסה לשם: אפשר להזמין כרטיס של אלעל שעתיים וחצי לפני שהמטוס ממריא, למרות שהאתר של אלעל לא נותן (הזמנתי דרך פרייסליין). כשאומרים שהדלפקים של הבידוק נסגרים 60 דקות לפני הטיסה, זה שקר – יש דלפקי ביזנס שנסגרים 45 דקות לפני הטיסה ואפשר לקבל אתכם שם גם אם לא קניתם ביזנס והגעתם מאוחר לשדה. זה כיף להגיע לשדה וללכת ישר למטוס – מרגיש קצת כמו אוטובוס. ואנקדוטה אחרונה חביבה – כשטסים בהתראה של 60 דקות ללונדון, צריך לזכור לקחת מטריה ובגדים ארוכים, לא רק חליפה – עבדכם הנאמן הסתובב באנגליה בחולצה קצרה, ג'ינס וכפכפים, ובגשם נוראי. מזל שיש Next ב Exeter אחרת באמת הייתי קופא.

אז בגדול, פלייבי – חברת תעופה (כן כן! אני מכיר את הציטוט של באפט על קיטי הוק) עם הצעת ערך מעניינת שנמצאת בפרשת דרכים שאני מחכה לה כבר שנתיים. לאחרונה קנינו עוד מניות של החברה. לדעתי החברה מתומחרת בחסר עמוק. עד כמה עמוק? נחכה 12-24 חודשים ונראה – זה טווח הזמן שלדעתי יקח לסיפור הזה להתממש. אולי אכתוב עליה פוסט מסודר בהמשך.

————————

גילוי נאות – יש לי ולקרן אחזקה בכל המניות המדוברות פרט לקטרפילר. אני עשוי לצאת / להגדיל / להכנס לפוזיציה בכל אחת מהמניות המדוברות בכל רגע נתון. יש להניח שיש לי אינטרס אישי בכל המניות המוזכרות. יש לקרוא את הפטור מאחריות.

11 thoughts on “עדכונים קצרים

  1. Miki

    שלום וברוך השב, כיף לקרוא כתמיד.
    לגבי פלייבי, אכן רעיון מעניין שעברתי עליו לאחרונה, אבל לא הצלחתי להתגבר על הרתיעה שלי מחברות תעופה בכלל והברקזיט בפרט. יש כאן כל כך הרבה גורמים "נעים". מחיר הדלק, רכש ואחזקת מטוסים, תפוסה, עונתיות, ברקזיט. אשמח לשמוע מה בכל זאת גרם לכם לקפוץ למים.

    Reply
  2. Yori Herzel

    היי אסף.

    אני חושב שאתה טועה לגבי תדיראן.
    ראשית, ההשוואה לאלקטרה היא בעייתית. יש לי קרוב משפחה שהוא טכנאי מזגנים, שטוען בתוקף שתדיראן עדיפה על אלקטרה, ושחלק ניכר מהפרנסה שלו הוא עושה על אלקטרה. במזגני תדיראן הוא כמעט ולא נתקל.
    שנית, חום יולי-אוגוסט לא השתקף עדיין בדו"חות.
    שלישית – אם אתה כותב שלחברה יש עתיד מזהיר ובאחד הפוסטים שלך אף ציינת מחיר יעד של 120, לא עדיף להמשיך להישאר על לונג, אפילו שזה אפסייד של "רק" 20%+?

    Reply
    1. אסף נתן

      תודה יורי.
      הפידבק מקרוב המשפחה שלך עוזר – אבל אני לא יכול לבסס אחזקה רק על זה. המספרים של אלקטרה לא משקרים.
      לגבי חום יולי אוגוסט – כבר עברנו שנה אחת של חום יולי אוגוסט – שנת 2016, ואלקטרה הצליחה לגנוב מתדריאן נתח שוק. חום יולי אוגוסט משפיע על כל השוק ונמכרים יותר מזגנים בכל השוק, גם תדיראן וגם אלקטרה, אז אני לא יודע איך זה ישנה את המסקנה. מן הסתם כשאני מחשב את כוח הרווח של החברה אני מחשב אותו על פני שנה שלמה, כולל יולי אוגוסט.
      נכון, לתדיראן נתתי מחיר יעד של 120, ולכן היה לי ממש קל למכור בין 90 ל 100. אם ה 100% האחרונים הם הכי קשים, על אחת כמה וכמה ה 20% האחרונים. מהנסיון שלי הנסיון לסחוט את הוא נסיון עם תוחלת שלילית – ולכן אני משאיר כסף על השולחן למי שקנה ממני את המניות. את רוב הכסף עשיתי בהשקעה הזו, קשה לי לראות את תדיראן עולה 300% שוב ולכן פיניתי את הקפיטל להשקעה אחרת. זה לא אומר שתדיראן לא חברה טובה – בהנתן סט ההזדמנויות שאני רואה מצאתי הזדמנות טובה יותר.
      כמובן שאתה יכול לא להסכים איתי ומאוד יתכן שתעשה כסף, זה לא משנה 🙂

      (אין בדברי המלצה לביצוע פעולה, יש לקרוא את הפטור מאחריות)

      Reply
  3. גלעד פלד

    פוסט נהדר, כרגיל. שמח לראות שחזרת, ולו לרגע קט.
    מעריך במיוחד את השקיפות ואת היכולת שלך להביט לאחור ביושרה על העשייה שלך (ולא פחות מזה – לשתף את הקוראים).

    Reply
  4. יאיר

    היי אסף.

    כיף לקרוא את העדכונים, הניתוחים והפקות הלקחים.

    רציתי לשאול לגבי טבע – כתבת באחד הפוסטים שאתם מתלבטים. הגעתם לאיזו שהיא החלטה?
    אני אישית חושב על נקודת כניסה באיזור 11$, שבהם סיכוי-סיכון נראה לי הקטן ביותר.
    אשמח אם תוכל לנתח בעיקר את מצבת החובות שלהם. זה בעיקר מה שמדאיג אותי

    Reply
  5. Noam

    איזה טיימינג אסף על גבול הכישוף. פלייבי הוציאה אזהרת רווח ויש הנחה של 20 אחוז על אתמול.
    לפני שנתיים שלוש הסתכלתי על מניית אלעל והתמחור נראה לי די מצחיק למרות שלא היה לי אומץ להיכנס אף פעם לחברת תעופה. מדהים שהיה אפשר לעשות עליה פי 10 בתקופה הזו.
    אולי בפלייבי תהיה הזדמנות נוספת למרות שמחכים למהפך בחברה הזו כבר הרבה שנים..

    Reply
  6. DAHUJI1980

    אני לא משקיע ערך בכלל… אבל מהנה מאוד לקרוא אותך.
    כיף לבקר פה ולהתעדכן! 🙂
    כיף לבקר פה ולהתעדכן! 🙂

    Reply
  7. Yossi Sade

    הי אסף, תוכל לתת את הסימבול של פלייבי באנגלית. תודה

    Reply
  8. מור

    שורטים זה באמת עסק יקר עם סיכוי סיכון לא סימטרי.
    חייב לציין ש"נפלת" טוב עם דלפקי הבידוק של אלעל כי זה סוג של יותר מזל משכל.
    בשדה בבן גוריון דלפקי אלעל פתוחים לשרת את כל טיסות אלעל ככה שיוצא שאתה יכול לנסות לעלות לטיסה גם אם הגעת פחות משעה להמראה בהנחה שזו לא הטיסה האחרונה של אלעל באותו יום (בדרך כלל ב 01:00 בלילה).
    בכל חברה אחרת בבן גוריון זה לא יעבוד. מנסיון.

    Reply
  9. forlinks

    אני ממליץ בחום לכל מי שמחזיק במניית LILAK לוודא היטב שקרה אחד משני דברים:
    1)בעקבות הספין אוף האחרון, הבנק או הברוקר רשם לו בהפסד מבחינת מס את כל השווי של המניה הקודמת.
    או לחילופין:
    2)שווי הקניה לעניין מס של המניה אחרי הספין אוף הוא לא אפס, אלא זהה לשווי הקניה מקודם.
    אם גם 1) וגם 2) לא קרו, כלומר המניה החדשה רשומה כאילו נקנתה בשווי אפס, ולא נרשם הפסד על מחיקת המנייה הישנה, יכולה להיווצר חבות מס עצומה.

    Reply
    1. Shlomi Ardan

      תודה על הטיפ, בדקתי ואכן זה בדיוק מה שקרה אצלי, כל סכום ההשקעה נחשב כ"רווח" למרות שההשקעה עצמה בהפסד, ואני לא רואה שהמניה הקודמת הוכרה כהפסד במלואה.

      עכשיו רק נשאר לראות איך מסבירים את זה לבנק..

      Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *