סאני ופלייבי – מסקנות ומחשבות על הדוחות

By | 09/11/2017

היום בבוקר יצאו הדוחות של סאני ושל פלייבי. כמו שחזיתי, הדוחות היו טובים, לשתי החברות, אך השוק לא אהב את הדוחות.

ניחא, לאחרונה אני באמת לא מבין מה קורה בשוק – חברות מפספסות תחזיות ומציגות תוצאות נוראיות והמניות שלהן מזנקות (תרו למשל) ולעומת זאת חברות עם תוצאות נהדרות לא זזות (פלוס 500 למשל). למזלי, דברים שכאלה לא יכולים להמשך לאורך זמן – כי ברגע שמניות של חברות שמציגות תוצאות גרועות עולות וחברות שמציגות צמיחה רווחית יורדות או "נתקעות" לפי הגדרה חייבות להווצר הזדמנויות, ולכן הפערים האלה יסגרו.

 

סאני – דוח רבעון 3

דבר ראשון אומר שהדוח של סאני קלע בדיוק של פחות מ 1% למודל שהקמנו לרבעון הזה. פגענו בול!!

אז מה רואים מהדוח? החברה הרוויחה תפעולית 76.6 מיליון שקל בתשעה חודשים. כאמור, לחברה יש בערך 7.5 מיליון שקל פחת והפחתות ולעומת זאת משקיעה בערך 1.5 מיליון שקל בקפקס. כך שאם נתאם את הרווח התפעולי נקבל שבתשעה חודשים החברה הרוויחה 82.6 מיליון שקל. החנויות שהם רוצים לפתוח לא יעלו יותר מידי כסף (גם השנה פתחו חנויות) ולכן אני מרשה לעצמי להניח קצב שנתי של קפקס של 2 מיליון שקל. גם אם אטעה ב 50% או אפילו ב 100% זה לא ישנה הרבה.

אני מניח שברבעון הרביעי הרווח תפעולי יהיה זהה לממוצע הרבעונים שהיו לפניו – אמנם אין ברבעון הרביעי השקות של מוצרים חדשים (ברבעון הראשון הושקה סדרת ה A, ברבעון השני סדרת  S, וברבעון השלישי – Note), אך ה Note הושק ב 25 בספטמבר, 5 ימים לפני תום הרבעון ולכן יזלוג לתוך הרבעון הרביעי. ה Note הוא מכשיר נישה, אבל יתרום לרווחיות. בכל מקרה הנחה של ממוצע לרבעון הרביעי איננה אופטימית מידי אפילו אם נטעה ב 10-20%.

מכאן, אם ב 9 חודשים הרוויחה החברה 82.6, נניח קצב שנתי של 110 מיליון שקל. עכשיו נעשה "הנחה" לעצמנו ונניח שהקצב השנתי הוא רק 100 מיליון שקל, דהיינו שהרווח ברבעון הרביעי ירד ב 10 מיליון שקל מהממוצע שהיה לפניו (מחמיר מאוד).

מהמספר הזה צריך להוריד 4 מיליון שקל ריבית שמשולמת על האג"ח ועוד בערך 4 מיליון שקל עלויות סליקה, אשראי דוקומנטרי ואחרות.

קיבלנו סה"כ 92 מיליון שקל לפני מס. נניח שהחברה משלמת מס על כל הסכום הזה – 92 מיליון שקל, שזה מאוד מחמיר, כי יש הפחתות מעבר להשקעה ברכוש קבוע ויש הפחתות ניכיון על האג"ח – שהם מגיני מס משמעותיים מאוד שמגיעים לכמעט 25 מיליון שקל בשנה. אבל נחמיר בשביל השמרנות.

לאחר 24% מס חברות נקבל שהרווח הנקי הוא 70 מיליון שקל.

ושוב בא לי להיות שמרן – אז נניח שהרווח הוא רק 65 מיליון ולא 70 מיליון, סתם ככה, כי בא לי.

אז יש לנו שלוש שכבות של הגנה – חתכנו את הרווח התפעולי, חישבנו מס מלא למרות שיש מגן מס וחתכנו (שוב) את הרווח הנקי.

שווי השוק של החברה הוא 510 מיליון שקל נכון להרגע, כלומר שהיא במכפיל 7.8. מה יש לא לאהוב? 🙂

אז למה היא יורדת?

לדעתי השוק ציפה לתזרים חיובי גבוה הרבעון הזה. החברה, במשך השנה, שילמה את כל חובותיה למס הכנסה והגדילה את המלאי עד הרבעון השני, מה שצרך הרבה הון חוזר והתזרים התפעולי היה שלילי. ברבעון השלישי היתה "הפתעה" נוספת שבה הם עברו מאשראי מול סמסונג לאשראי שלילי מול סמסונג – כלומר שהם הקדימו תשלומים לסמסונג.

כשראיתי את הדוח גירדתי בפדחת, כלומר – למה להקדים תשלום לספק שלך? אם הוא נותן לך 60 ימי אשראי, והבנקים נותנים לך אשראי ז"ק וגם דוקומנטרי, למה לשלם לספק מראש (ואז ימי האשראי הם בעצם שליליים)? הסיבה היחידה שיכולתי לחשוב עליה היא שהם מקבלים הנחה.

הרמתי טלפון ללוי שטרסלר והוא אמר שאני צודק – שהם עושים את זה כי רוצים לקצור הנחה. ההנחה אמנם קטנה אבל זה "משתלם להם היות ואין אלטרנטיבה לכסף" (שונא לשמוע משפט כזה).

אחרי שניתקתי את השיחה ישבתי וחשבתי – אשראי דוקומנטרי עולה כסף. אשראי ז"ק גם עולה כסף. נניח שההנחה שהם מקבלים מסמסונג על הקדמת התשלומים היא 1% (אין לי מושג כמה היא, לוי לא אמר לי, אבל אני מתאר לי שזה משהו כזה, אם למישהו יש מושג מה נהוג בענף הסלולר שיגיד בתגובות). הם הקדימו בערך 110 מיליון שקל תשלומים לסמסונג – אשראי הספקים ירד ב 70 מיליון בערך והחייבים עלו ב 40 מיליון בערך. בואו נגיד לשם הנוחות שהם הקדימו תשלומים בסך 100 מיליון שקל, כדי שיהיה מספר עגול.

מכאן, שאם הם מקבלים הנחה של 1% על התשלומים לסמסונג, הם מרווחים מיליון שקל על הקדמת התשלומים האלה. לא משהו. אבל – וזה אבל גדול – סאני מגלגלת 100 מיליון שקל בערך 7-8 פעמים בשנה! הם קונים מכשירים בעלות של נניח 700-800 מיליון שקל בשנה (שאר עלות המכר זה אביזרים). מכאן שבעצם הם מרוויחים את ההנחה 7-8 פעמים בשנה! לכן התשואה על 100 המיליון האלה היא סביב 7-8% וזו תשואה מתקבלת על הדעת.

אפשר לחשוב על זה ככה- הם לקחו את הכסף שייצר העסק והשקיעו אותם בחוב שלהם לסמסונג, בהחזר של 8% בשנה. אחלה עסקה לדעתי, במיוחד שבתוך 30-40 יום הם יכולים לעבור למתכונת הרגילה של אשראי ספקים ואשראי דוקומנטרי – ולשחרר 110 מיליון שקל מההון החוזר, ככה – פוף והכסף בקופה. מבחינתי זה כמו פק"ם עם תשואה של 8% – אחלה עסקה לדעתי.

מה גם – עכשיו נפסיק לשלם כסף על אשראי דוקומנטרי ונתחיל לקבל כסף כתוצאה מההנחה.

השוק כצפוי, ציפה למשהו אחר, והוא לא אוהב הפתעות, ולכן הוא הוריד את המניה. בשיחתנו לוי התעצבן כשאמרתי לו שהשוק לא אהב את זה. הוא אמר לי "אני לא מבין, זה כסף שלי ובחרתי לשלם איתו לסמסונג כדי לקבל הנחה, מה הקשר לתזרים מפעילות שוטפת? אפילו כתבתי להם בדוח הדירקטוריון שהתזרים שאני רואה, תזרים מפעילות הוא כך וכך, לא מבין על מה המהומה" (עמוד 10 ב PDF, פסקה שלישית). "כל מי שיודע לנתח דוחות מבין שזה פשוט תזוזה של כסף מיד ימין לשמאל ואין לזה יד ורגל בתפעול של העסק". אהבתי שהוא אמר "כל מי שיודע לנתח דוחות" – לא פעם האנליסטים לא יודעים 🙂

אז אני עם לוי בעניין. כשחשבתי על זה – אם בחברה האישית שלי היו ענייני מלאי וספקים והיו מציעים לי הנחה של 1% על הקדמת התשלום, כאשר אני מגלגל את המלאי כמעט 10 פעמים בשנה, ויש לי כסף, בטוח הייתי הולך על זה. אז אני שמח שככה בחרה ההנהלה. קפיטל אלוקיישן רבותי.

והשוק? מבואס? שיתמודד. בטווח הקצר "ההצבעה" היא נגד, אבל בטווח הארוך השוק הוא מאזניים– והמאזניים נוטים מעלה בעקבות ההחלטה הזו.

פלייבי

פלייבי הוציאה אזהרת רווח לפני שבועיים והמשיכה מסורת ארוכה של אכזבות עבור המשקיעים. עם זאת, אישית, לא התרגשתי יותר מידי. בתור אחד שמכיר את החברה ממש טוב ומי שעוקב אחרי הדוחות שלה צמוד – ידעתי שהתהליכים העסקיים מתחת לסיפור הם בריאים. אפילו התקשרתי לנתי וליניב ואמרתי להם – תראו שב9 בנובמבר המספרים יראו שהעסק בריא ומשתפר. ובאמת – הוא בריא ומשתפר. המטוסים מלאים יותר (LF עלה ל 76%, אחד הגבוהים אי פעם), הנוסעים משלמים יותר (ההכנסה למושב עולה וגם ההכנסה לנוסע), וזאת עוד בתקופה שהצי המשיך לגדול. כנראה המחצית הבאה תהיה טובה אפילו יותר (בהשוואה למחצית הקודמת) והשנה הבאה וזו שאחריה תהיה טובה מאוד. לכן אמרתי בפוסט הקודם, עוד לפני אזהרת הרווח, שאני חושב שהתזה תחל להתגשם ב 12-18 החודשים הקרובים. פלייבי מאכזבת כבר מעל 7 שנים את המשקיעים, אבל הפעם אני באמת יכול לראות את האור בקצה המנהרה וחושב שגם כריסטין רואה את זה. אולי אני אתבדה, אבל זו דעתי הצנועה.

מה לא היה יפה בדוח – יש עליה בעלויות. תחזוקה, משכורות, מה לא. אבל שליטה בעלויות זו כבר משימה אחרת – כאשר ההכנסות שלך עולות, המטוסים מלאים יותר והנוסעים משלמים יותר – העסק בריא. שליטה בעלויות זו משימה הרבה יותר קלה מאשר להבריא את העסק. לכן אני שמח ורגוע שהעסק מסתובב, חי שריר ובריא – נותרה עוד המון עבודה, אבל הרבה יותר קל ליישם אותה מאשר להבריא את העסק. להרבה מהעלויות יש גוון חד פעמי – כמו למשל התחזוקה או מערכות ה IT, וגם התשלום על E195 שילך וירד – כך שאם נתאם להן (בינתיים אני לא) נקבל תמונה ורודה מאוד, אבל אני לא מעז. בינתיים.

פלייבי יודעת להפתיע לרעה אז אני מוכן מראש לעתיד קשה, אבל לראשונה אני יכול לראות איך החברה משתפרת ומרוויחה בקלות 6-7 פני למניה בתוך 18 חודשים מעכשיו. נחיה ונראה.

אז למה היא לא עולה?

בתחילה השוק היה שותף לדעתי ואהב את המספרים אבל אז – כמובן שהאנליסטים לא שותפים לדעתי והורידו לה המלצה. אז היא לא עולה. רק ניזכר שאלה אותם אנליסטים שנתנו לפלייבי מחיר יעד של 100 פני, בברקסיט הורידו אותו ל 40 פני, ואז אחרי שיצא דוח אחד העלו אותו חזרה ל 100 פני. לא מתרגש מהם.

 

גילוי נאות: יש לי פוזיציה בשני הניירות המוזכרים, אני מדבר מפוזיציה. אין לראות באמור המלצה!!! בפלייבי למשל יכול להיות שתפסידו את כל ההשקעה שלכם!!! אנא קראו את הפטור מאחריות היטב.

 

22 thoughts on “סאני ופלייבי – מסקנות ומחשבות על הדוחות

  1. יאיר

    מעניין מאוד, כרגיל.

    גם אני לא מתרגש מהגידול בעלויות בפלייבי (קניתי בסכום קטן). הכוכבית היחידה שעוד מטרידה אותי היא מחיר הנפט שכרגע נמצא בשיא. איך שקללתם את זה בחישובים?

    Reply
    1. אסף נתן

      החברה מגדרת את מחירי הנפט שנה שנתיים קדימה ככה שהתנודות לא מטרידות אותי או אותם יותר מידי, הגידור מאפשר זמן להתאים את מחיר הכרטיס למחיר שיצור רווח.
      מחירי הנפט משתנים כל הזמן ולדעתי לא רלוונטיים מאוד להשקעה בפלייבי.

      מזכיר שאין המלצה וצריך לעשות את הבדיקות לבד, יתכן מאוד שאני טועה.

      Reply
  2. Ronit Cohen

    הקפקס ב-2018 יהיה הרבה יותר גבוה. ב-2017 נפתחו 2 חנויות חדשות. ב-2018 צפויות להפתח עוד 7 חנויות (כיום יש 18). אם רוב רובו של הקפקס הושקע בפתיחת החנויות החדשות הרי שהקפקס ב-2018 צפוי להיות פי 3.5, כלומר כ-7 מיליון בערך (בהנחה שהקפקס ב- 2017 יהיה סביב ה- 2 מיליון).
    אבל עם זאת, מדובר בהשקעה אדירה. לחנויות יש 2 יתרונות נהדרים: 1. סאני מרוויחה יותר כסף על כל מכשיר כי אין את המתווך (באג, בסט מובייל וכו') שגם צריך להרוויח. 2. נמכרים המון אקססוריז בחנויות האלה שיש עליהם רווח גולמי גבוה. למעשה, כל העלייה הענקית במכירות הציוד הנלווה של הסמארפונים היא פועל יוצא של החנויות של סמסונג לעניות דעתי. כמו כן, מוכרים בחנויות האלה שירות של אחריות, ביטוחים וכו' שזהו סגמנט רווחי נוסף שסאני מגדילה מאוד בשנתיים האחרונות.
    פתיחה של 7 חנויות חדשות במהלך 2018 כאשר כיום יש 18 היא גדילה של כמעט 40 אחוז במצבת החנויות. כך שגם אם המכירות יישארו זהות, הרווח הגולמי יעלה בוודאות. ב- 2019 הן כבר יפעלו במהלך כל השנה (ואולי ייפתחו חנויות נוספות), כך שגם 2018 וגם 2019 צפויות לחייך אל סאני ואלינו המשקיעים. זאת כמובן בהנחה שלא יהיו ברבורים שחורים כמו הפיאסקו של הנוט 7, והמכשירים של סמסונג ימשיכו לעמוד בחזית הטכנולוגיה. מה שדי בטוח לדעתי.

    עניין נוסף, שמהווה קצת השערה אישית לא הכי מבוססת היא ירידת קרנה של אפל בישראל. זאת משיחות שלי עם מוכרי סמארטפונים בחנויות. כיום אפל מוכרת 30 אחוז מהמכשירים בארץ (סמסונג 26 אחוז). לא יודע אם 30 אחוז מקוני הסמארטפונים בארץ ישימו כמעט 5000 שקל על האייפון X (לדעתי לא). האייפון 8 לפי הביקורות די דומה לאייפון 7 ולא ממש מהווה חידוש מבחינה טכנולוגית, כך שגם ממנו לדעתי לא יהיו מכירות שמזכירות את מה שהיה בעבר עם הדגמים השנתיים של האייפון. סמסונג לעומת זאת היא עדיין מותג מאוד מאוד חזק ויש לה מגוון של מכשירים מצויינים ברמות מחיר שונות, ומוכרי הסמארטפונים בישראל בהחלט מלאי שבחים למכשירי החברה , שוב, משיחות איתם. אני בהחלט רואה את סמסונג נוגסת ביסים גדולים מאוד בנתח השוק של אפל בישראל.

    ג.נ מחזיק סאני

    Reply
    1. אסף נתן

      כמו שאמרתי בפוסט – גם אם הקפקס יהיה גבוה משמעותית זה לא נורא. אפילו ה 7 שציינת נמוך מהפחת, וזהו קפקס של צמיחה ולא של תחזוקה ככה שאין הגיון לתאם את הרווח אליו.
      בכל מקרה אני מסכים – החנויות רווחיות יותר, אך נקודה שלא ציינת הוא שהן גם כוח אל מול הלקוחות כמו באג – אם באג "מתחכמת" אז תמיד יש לסאני את החנויות שלה שיכולות להתחרות בלקוחות שלה.

      אין באמור המלצה, מאוד יתכן שאני טועה, טעיתי ואטעה. יש פוזיציה.

      Reply
  3. Ronit Cohen

    אז לוי שטרסלר שרק דיברת איתו לפני כמה ימים כבר לא בחברה. בכיר שלישי כבר שעוזב את החברה תוך פחות משנה אחרי כהן-שפכט וריינס. יש כאלה שזה מטריד אותם. לדעתי האישית, הדמות החשובה והללא תחליף היחידה היא לוקסי. כל עוד הוא שם, ברור לי שסאני על דרך המלך ותעמיד מספרים טובים יותר ויותר ככל שהרבעונים יתקדמו.

    ובעניין אחר אסף, ריינס הלך הביתה קצת אחרי שדיברת איתו… לוי הלך הביתה אחרי שדיברת איתו… יש מצב שאתה מרים טלפון גם לגיא לוזון?

    סתם, סתם… אני בכלל אוהד בני יהודה אבל יש לי הרבה חברים ירוקים שסובלים

    Reply
    1. אסף נתן

      דווקא במקרה הזה זו לא היתה הפתעה, אני יודע שלוי עוזב כבר מספר חודשים…. לדעתי גם הודיעו את זה לבורסה. אפילו דיברנו על זה שזה היום האחרון שלו בחברה וביום ראשון הוא מעביר את השרביט..

      Reply
  4. אתגר

    היי אסף,
    תודה רבה על הניתוח המהיר והמעמיק.
    שאלה לגבי סאני – כיצד לדעתך תשפיע העלאה של הסכום הפטור ממכס ביבוא אישי, בהנחה שתקרת הסכום תהיה גבוהה מעלות המכשירים הפופולריים? (טיוטת המלצות הוועדה בנושא מדברות על תקרה של 1,000 דולר).

    Reply
    1. אסף נתן

      לפי מה שאני יודע ישנו פטור על ייבוא טלפונים סלולריים כבר מספר חודשים (מאפריל?) ולא ראיתי השפעה על התוצאות של סאני. זה גם הגיוני, עכשיו הפרש המחיר בין ישראל לחו"ל הצטמצם דרסטית ותכלס אין סיבה להזמין מחו"ל.
      פעם הקפדתי לקנות את הטלפונים שלי בזמן נסיעה לחול, כיום אני קונה בארץ, כי פשוט אין כמעט הבדל מחיר.

      Reply
  5. שי

    שלום אסף,
    יש לי שאלת תם:

    אני שואל לגבי פלייבי, אבל למעשה השאלה תקפה לגבי הרבה חברות אחרות.
    אני שם לב כשאני קורא ניתוחי חברות ברשת, שבדרך כלל לאחר שהמחבר מחשב את שווי החברה, לאחר חישוב הרווח הנקי מניחים מכפיל רווח כלשהו וממנו גוזרים את שווי החברה.

    אבל קביעת המכפיל נראית לי הרבה פעמים שרירותית למדי…
    באילו גורמים אתה מתחשב כשאתה קובע מכפיל רווח לחברה?

    תודה

    Reply
  6. Shlomi Ardan

    היי אסף, תודה על הפוסט,

    איך אתה מגיע ל4 מיליון עלויות אגח ו4 מיליון עלויות סליקה כשהחברה מדווחת על הוצאות מימון ב9 חודשים של 27 מיליון שמתוכם 12 מיליון זה הפרשי שער ו-11 מיליון בגין האגח (הסברי הדירקטוריון ברבעון השלישי).

    הייתי חושב שזה אולי משהו חד פעמי אבל כך גם היה ב2016.

    Reply
    1. אסף נתן

      הסברתי על זה בפוסטים קודמים. האגח עולה רק 4 מיליון והשאר אלה הוצאות בגין ערבות ב"ש (שאין), אשראי דוקומנטרי (שירד משמעותית) ועמלות בנקים.
      אם אתה לא מסכים עם התיאומים תעשה את התיאומים שלך ותגיע לחישוב משלך.

      Reply
  7. Noam

    אסף, איך לדעתך תשפיע הכניסה של אמזון על סאני?

    Reply
    1. אסף נתן

      ניסיתי לחשוב איך זה יכול לפגוע בחברה: ישראלי X יוכל לקנות טלפון סלולרי באמזון והמשלוח יצא מהארץ. הרי זה ההבדל, בסופו של יום.
      אבל זה לא משהו ששונה בהרבה מהמצב כיום – זה לא שהיום אין אפשרות לקנות באינטרנט. בזאפ יש מעל 40 חנויות שמוכרות סמסונג, דרך האינטרנט, מה זה משנה אם יהיו 41? גם אפשר לקנות באיביי, ואין מכס כבר (רק מע"מ). אז בסופו של יום זה סתם עוד ערוץ מכירה אינטרנטי.
      אך זה לא שאמזון בעצמה מוכרת סמסונג, אלה מוכרים עצמאיים ירוצו על הפלטפורמה שלה. אז אולי בעצם אמזון תהיה כמו זאפ 2.0? במקום שמחסני חשמל ימכרו דרך זאפ הם ימכרו דרך אמזון? שוב, לא רואה השפעה משמעותית.

      בכלל, רוב האנשים שקונים מסאני ממילא כנראה לא קונים באינטרנט. הם קונים בבאג או בחנות הטלפונים השכונתית, או אולי אצל איזה מתווך אחר. אם אמזון תיכנס, האם כל אלה יעברו לאינטרנט?

      בקיצור ולעניין, קשה לי לראות איזה שינוי דרמטי אם אמזון תיכנס לשוק, והיא עדיין לא נכנסה לשוק.

      Reply
      1. Omri Velvart

        אמזון זה ביטחון שיהיה למכשיר שקנית אבא ואמא, אולי החוזקה המרכזית של סאני.
        זה גם מותג שמוכר היום בכל בית, גם אם הרוב עדיין לא רכשו מהם, כך שתקופת ההסתגלות של הצרכנים יכולה להיות קצרה

        Reply
      2. אסף

        אסף, הגזמת. אתה לא יכול להשוות את אמזון לאף אחת מ-40 החנויות האחרות שמוכרות מכשירי סמסונג. להגיד שזו סתם עוד חנות, החנות ה-41, זה ממש טירוף בעיני.
        אני מהמר שאמזון תמכור יותר מכל 40 החנויות האחרות ביחד. צפה לגידול של פי כמה וכמה במכירות האונליין של כל דבר שעולה בדעתך, ובטח של מכשירים סלולריים.
        אמזון היא בעיני מועמדת מובילה לתואר ״העסק המדהים ביותר בעולם״ (שלא לדבר על בזוס). ובמדינת ישראל יש לה לדעתי סיכוי לאחוזי חדירה מהגבוהים בעולם.

        Reply
        1. אסף נתן

          אני לא רואה בעיה עם מה שכתבת. התמקדת בלכתוב שירי הלל לאמזון ולא ענית לפואנטה.
          אמזון לא מוכרת טלפונים של סמסונג בעצמה (פרט אולי לאמריקה). אלה מוכרים על הפלטפורמה שלה, עצמאיים, חנויות בתוך אמזון. כנראה שסאני תמכור על הפלטפורמה של אמזון וזה אפילו יקצר לה את שרשרת האספקה.
          כנראה שגם באמזון, כמו בזאפ, יעדיפו אנשים לקנות מהיבואן הרשמי כדי לקבל אחריות ושירותי תיקונים ללא תשלום.
          גם אני אוהב את אמזון אבל אני לא רואה איך היא משנה את הסטטוס קוו במקרה של סאני, לדעתי המקרה פה הוא נייטרלי או אפילו חיובי.
          אגב, לאחר כל שירי ההלל שכתבת על אמזון, היא שינתה את השוק המקומי בגרמניה, אנגליה ואמריקה, מקומות ששם היא השקיעה מליארדים, אבל במקומות אחרים שהיא נכנסה האימפקט לא היה כזה גדול, למשל בסינגפור לא ממש מרגישים אותה.
          אני מסכים שבישראל היא יכולה לשנות הרבה – אבל שוב – במקרה של סאני אין לה מעבדות תיקונים, שירותי תיקונים, היא לא מייבאת טלפונים בעצמה ואין לה רשיון להפיץ סמסונג בישראל. גם אם היה לה את כל אלה, אין מכסים על טלפונים כיום, והיא תשלם מעמ על הטלפונים שתמכור, כך שהיא נמצאת בנחיתות תחרותית לסאני.
          איך שאני לא מסובב את זה אני לא רואה נזק משמעותי פה.

          Reply
          1. אסף נתן

            הנה הבסט סלר של גלקסי S8 מאנגליה –
            https://uploads.disquscdn.com/images/0701746b31a460ad21fc1000675f952956cc97591e64de8232798a30214806ec.png

            לינק:
            https://www.amazon.co.uk/Samsung-S8-64GB-SIM-Free-Smartphone-Midnight-Black/dp/B06XYMCMHD/ref=sr_1_1?s=telephone&ie=UTF8&qid=1512768603&sr=1-1&keywords=samsung+galaxy+s8

            נמכר על ידי חנות פרטית. ואם באנגליה הענקית זה נמכר על ידי יבואן מקומי ואפילו נשלח על ידו, למה שבישראל הפיצית זה יהיה שונה?

            Reply
          2. אסף

            באמת התייחסתי לאמזון, ולא לסאני, כי את סאני אני לא מכיר ואת אמזון כן. פשוט כתבת: ״רוב האנשים שקונים מסאני ממילא כנראה לא קונים באינטרנט. … אם אמזון תיכנס, האם כל אלה יעברו לאינטרנט?״, ולדעתי התשובה לשאלה זו היא: כן. לא כולם, אבל רבים מאלו שהיו רגילים לקנות בחנויות האוף ליין יעברו לקנות באמזון. זה בדיוק מה שקורה בשווקים אליהם אמזון נכנסת, ובישראל (כמו שהסכמת איתי) יש סיכוי גבוה מאוד שזה יקרה.

            Reply
          3. אסף

            התגובה שלי באמת התייחסה לאמזון, ולא לסאני, כי את אמזון אני מכיר ואת סאני לא.
            אתה כתבת: ״רוב האנשים שקונים מסאני ממילא כנראה לא קונים באינטרנט. … אם אמזון תיכנס, האם כל אלה יעברו לאינטרנט?״, ולדעתי התשובה היא: כן! לא כולם, אבל רבים יעברו מלקנות בחנויות אוף ליין ללקנות בחנויות אונליין – ובטח מוצר כמו טלפון סלולרי. זה בדיוק מה שקורה בשווקים שאמזון נכנסת אליהם, ובישראל הסיכוי שזה מה שיקרה גבוה במיוחד.

            Reply
  8. Shlomi Ardan

    בדוחות של סאני אני לא רואה התייחסות ספציפית לרווחיות של החנויות עצמן (שזה קצת חשוד בעיניי כשהחברה דוחפת לפתיחת חנויות נוספות) אז ניסיתי להכיר קצת את החנויות בדרכים אחרות.

    1. עברתי אתמול (יום שישי) בחנות של סאני בראשל"צ, החנות הייתה כמעט ריקה, משיחה עם עובד הבנתי שחוץ מהשקות אין יותר מדיי אנשים.
    2. המחירים בחנות ובאתר גבוהים באופן תמוה מהמחירים בחנויות אחרות. גלקסי נוט 8 שהם מוכרים ב3,999 ש"ח אפשר למצוא בזאפ ב3,200 ש"ח.
    3. הביקורות על החנות בגוגל ובזאפ על הפנים. למשל באתר זאפ: http://www.zap.co.il/clientcard.aspx?siteid=4459
    הביקורת הממוצעת בשנה האחרונה היא כוכב אחד (!). בגוגל הולך להם יותר טוב, 2.8 כוכבים. לא ראיתי עסק אחר שמקבל כאלה ביקורות (כולל כאלה שמוכרים בהרבה יותר זול).

    אין שום סיכוי שאני אישית הייתי קונה מהם אחרי חיפוש מהיר בגוגל/זאפ. לא ברור לי למה החברה פותחת עוד ועוד חנויות (וככל שאני רואה זה גם לא מוסבר).

    Reply
    1. Ronit Cohen

      רק מתקופת ההשקות אפשר לעשות הרבה כסף. ולסאני יש 3 כאלה בשנה – סדרת האיי, סדרת האס וסדרת הנוט. כמו שבתי מלון ביוון עובדים עונה קצרה יחסית ואינטנסיבית בקיץ ועושים רווחים לכל השנה, כאשר בחורף בתי המלון די שוממים.
      בסופו של דבר, שוב, יש הבדל במחיר בין יבואן רשמי למקביל. עדיין הרוב קונים רשמי. החברה אולי לא מפרסמת את הרווחיות של החנויות וחבל שכך, אבל לי זה ברור שהן משתלמות. כמו שציינתי באחת התגובות, העלייה במכירות האקססוריז עם שולי הרווח הגבוהים קרתה במקביל להגדלה משמעותית במצבת החנויות של סאני. אולי זה מקרי, אבל לדעתי לא.

      Reply
  9. Shlomitsur

    אסף בוקר טוב! הרבה קורה עכשיו עם פלייבי, מעניין אותי (ובטח גם האחרים) לדעת מה הניתוח שלך על הסיטואציה, תודה!

    Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *