תוצאות הסקר של עדו על הדאו ג'ונס

By | 10/11/2017

לפעמים כשאני יושב לבד עם עצמי, לא חושב ולא מנתח, אולי "עושה מדיטציה", עולות לי תמונות מהעבר. היום נזכרתי בסקר שעשה עדו על הדאו ג'ונס לפני כמעט חמש שנים. לא יאמן, חמש שנים… לי זה נראה כמו אתמול.

הנה הלינק לסקר, והנה התוצאות שלו, והנה הרשומה שבאה בעקבותיו על הספר – Boom and Bust.

עדו אמר שלדעתו 10 השנים הבאות יהיו טובות יותר מאלה שחלפו, בדיוק בתחילת שנת 2013, אחת השנים הטובות בתולדות שוק המניות. אחלה יכולת חיזוי :0)

בסקר, אודה ואתוודא, הייתי מהאופטימיים – הצבעתי 30,000-40,000. אני זוכר שדאז חשבתי שיש סיכוי לא רע שאנו בפני שוק שורי מסדרי הגודל של שנות ה 80 וה 90. בינתיים, נראה שאני בכוון.

בזמן הסקר הדאו ג'ונס ריחף סביב 13,300 נקודות. חמש שנים מאז, חצי הדרך, ומדד הדאו ג'ונס מסתובב סביב 23,500. אמנם עדיין לא הגענו ל 30,000 אבל יש עוד 5 שנים. אם היום הייתם שואלים אותי אם הדאו יצליח להגיע ל 30,000 בעוד חמש שנים וצ'ופצ'יק ולהגיע לרובריקה הגבוהה ביותר בסקר- כלומר עליה של 30% "סך הכל", אני חושב שזו משימה אפשרית. דאז, זה היה נראה מממש BHAG, אך היום זה נראה הרבה יותר אפשרי, זאת כמובן אם לא יתחיל שוק דובי מחר או במהלך חמש השנים הקרובות. הכל יכול להיות, אבל בשוק ההון משתלם להיות אופטימי. מי שחשב שהשוק לא יזוז בכלל בעשר השנים הקרובות, טעה ובגדול.

השקעות ערך ומשברים

לדעתי, עבר הרבה זמן מאז שראינו "תיקון" בשוק המניות. אני חושב שהוא ממש Overdue. בנימה אישית – די משעמם בשוק, ואני מחכה בכליון עיניים "לקצת אקשן". בנוסף, לפחות לי, הרבה יותר קל לעשות כסף במשברים.

לאחרונה אני שומע יותר ויותר משקיעים שמתלוננים שהשקעות ערך "הפסיקו לעבוד". השנים הופכות להיות קשות מאוד גם למשקיעי ערך הטובים ביותר. דיוויד איינהורן מתלונן (מאוד מבדר, כדאי לקרוא!) כמעט בכל מכתב שלו על "הפרדיגמה החדשה" שמצאו שווקי ההון. נראה כאילו היום השווקים נותנים ציונים גבוהים לחברות המציגות עליה בהכנסות, מבלי לחשוב האם העליה הזו מתבטאת ברווחיות, כלשהי. היום השוק מתמחר חברות לפני מספר יוזרים ולא לפי תזרים. יש לא מעט חלומות בשוק. אמזון, טסלה הן דוגמאות.

אנו עדיין מוצאים רעיונות, ועדיין עושים כסף – אבל כאשר אין משבר (האחרון היה בינואר 2016, שגם היה יחסית "קטן") לדעתי יותר קשה לעשות כסף. משבר עושה "ריסט" לשוק, מלמד ענווה את הגאים ומרומם נפולים, קתרזיס, מעביר ערך מתמחורי חלום לתמחורי מזומן. נותר לנו אלא לקוות.

שבת שלום!

 

 

4 thoughts on “תוצאות הסקר של עדו על הדאו ג'ונס

  1. יאיר ח.

    לעניות דעתי מה שאנו רואים הוא המשך הניתוק בין הבורסה לבין "העולם האמיתי". 5 השנים האחרונות לא היו טובות במיוחד למי שאינו ניזון משוק ההון. אפשר לראות את זה דרך חילופי השלטון בארה"ב, לאומיות באירופה, עליית 'כלכלת הגיג' והמשכורות שדורכות במקום כבר 40 שנה.

    הבורסה יקרה (מכפילי רווח) היסטורית, מבול של מיזוג ורכישה מונע תחרות ומשאיר ענק אחד בכל תחום, המון חברות קונות את המניות של עצמן (buybacks) בכמויות אדירות.

    אני לא בא לשפוט האם זה טוב / רע / לא נורא, אני כן סבור ש:
    1. אפשר היה אחרת.
    2. זה ימשיך להתפוצץ מידי כמה שנים, ובקצב הולך וגובר.

    Reply
  2. Yonatan

    אני לא זוכר מתי היה דיון על פלוס500 ואין אפשרות לחיפוש, אז אנסה פה.
    אחרי עדכון רבעון 3 שהיה טוב יחסית, החלו ירידות במניה כנראה בגלל שהמייסדים פנו לשוק דרך החתמים במטרה למכור כמה יפה של מניות. בשנה שעברה זה היה הטריגר לירידות, השנה הם עדיין לא מכרו אבל מעניין לדעת מה הסיבות לכך. האם מי מהקוראים או אסף דיבר עם ההנהלה לאחרונה? אשמח לפידבק

    Reply
  3. albert yaron

    עברו 8 שנים מהסקר של עדו. מעניין יהיה לראות איך יסתיים. הכיוון של האופטימיים נראה חיובי במיוחד אחרי השנה האחרונה.
    אנקדוטה נחמדה.

    Reply
    1. אסף נתן

      תודה !
      נראה לי שהיום אחרי שהדאו עבר 30,000 אפשר להכתיר את האופטימיים כמנצחים. גם אם יהיה משבר בדיוק עכשיו שימשך עד סוף 2022 זו תהיה סתם טעות מדידה – מטרת הסקר היתה לראות עד כמה השווקים יעלו בעשר השנים הבאות. נראה שהאופטימיים נצחו

      Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *