הפרטיות שלכם ולמה היא עולה לכם כסף

By | 10/04/2018

כולנו שמענו על סאגת הפרטיות והפייסבוק. רבים מאיתנו מייחסים לכך חשיבות שולית ופרט לקריאת הכותרת לא מקדישים אפילו שביב מחשבה נוספת לעניין. אך עניין הפרטיות ברשת הוא עניין חשוב מאוד, מאין כמוהו, עניין שלא רק עולה לכולנו כסף בפועל, אלא גם עשוי ביום מן הימים לחרוץ גורלות.

אתן דוגמא טריה מעכשיו – אנו טסים ללונדון במאי. אתמול חיפשתי טיסות ללונדון ולא הזמנתי כי לא הייתי בטוח ביום החזרה. היום חיפשתי את אותה הטיסה, והפלא ופלא – המחיר עלה בכ- 200 דולר. התעצבנתי "שלא הזמנתי קודם" וכעסתי על עצמי, עד שחשבתי – רגע רגע, מה קרה פתאום שהמחיר קפץ ב 200 דולר מאתמול להיום, מרחק של פחות מ 24 שעות? אז הפעלתי את ה VPN שלי (חובה בכל בית) והפעלתי את דפדפן האקספלורר שלי, שבו אנו לא משתמש באופן תדיר. הנה התוצאה:

זהירות, עוקבים אחריך

זהירות, עוקבים אחריך

אותה הטיסה, בשני חיפושים שבינהם בערך 15 שניות, בהפרש של 200 דולר!

האתר רואה שחיפשתי את הטיסה גם אתמול ולכן הקפיץ לי את המחיר. הוא לא היה יכול לעשות זאת אם לא היה יודע מי אני. אני מתאר לי שאת הקופון של 200 הדולרים גוזר האתר וחולק את הקופון עם עוד אתרים אחרים, כמו אולי אתרים "מתחרים" שאיתם הוא מתאם שלא יציגו מחיר מיטבי.

הנה דוגמא לשפלות מדרגה של קיאק. באתר של BA אגב, באופן ישיר, המחיר הוא המחיר הזול, אך אני לא יודע מה יקרה אם אחזור אליו מחר.

זו דוגמא פשוטה אחת, יש לי דוגמא נוספת. לפני שנה בערך ישבתי במשרד של חבר, מנהל קרן גידור אחרת ושוחחנו על מניות. בין השאר דיברתי על מניות אורניום, ועל peak uranium, אנרגיה גרעינית וכו'. הפלא ופלא, חזרתי הביתה וביאהו פיננס, כשהתבוננתי במניה זו או אחרת (שלא קשורה לאורניום), מצאתי פרסומות למניות אורניום. יתכן שבעבר חיפשתי דברים על אורניום אך גם יתכן שהאזינו לי דרך הטלפון.

אולי אני פרנואיד, אך תחשבו מה יקרה אם ביטוח החיים שלכם, שבו הצהרתם שאתם לא מעשנים, יראה תמונה בפייסבוק או באינסטגרם שלכם שאתם מחזיקים סיגריה? זה עשוי לשנות מהותית את מצב המשפחה שלכם במידה ותקפחו חייכם. אם אתם חושבים שזה מדע בדיוני, תחשבו שוב (דוגמא אחת מני רבות).

או מה יקרה אם חברת הביטוח שלכם תקנה את תוצאות החיפוש שלכם, ואם תראה שחיפשתם שמות של מחלות שונות ומשונות תקפיץ את פרמיית הביטוח שלכם? (בין השאר, אני מחפש המון פעמים חומר על מחלות כי אני מתעניין בחברות ביוטכנולוגיה וחברות תרופות, כמו טבע / נוברטיס / מיילן למשל).

או מה יקרה אם אמזון תראה שאתם במצב סוציואקונומי טוב יותר מהשכן שלכם ולכן תציג לכם מחירים גבוהים יותר מאשר לשכן שלכם? (כן כן, שמעתם נכון, מחירים שונים לקונים שונים).

(חוסר) האנונימיות ברשת תלך ותפריע לנו יותר ויותר במהלך חיינו. אם לא שמתם לב לנושא עד עתה, אני ממליץ בחום להתחיל. אף פעם לא מאוחר מידי להתחייל לגלוש באופן מוגן.

אז איך עוקבים אחריכם?

בקלות. ישנן אינספור שיטות לעקוב אחריכם- שתילת פיקסל במסך, לוגין לפייסבוק / גוגל / אחר, קוקיז, מטה-דטה, כתובת IP, מעקב אחרי חוסם הפרסומות בדפדפן שלכם (כן… גם המגינים שלנו חושפים אותנו) ועוד, אך רובן ככולן מתבססות על הדפדפן בו אתם משתמשים ועל כתובת האינטרנט שלכם.

כדי להמנע ממעקב כלשהו, למשל כאשר אתם עושים שופינג לטיסות או בגדים או כל דבר אחר, או כאשר אתם רוצים לחפש דברים באופן אנונימי – למשל – אם אתם מחפשים מידע על מחלה, תרופה, ביטוח, מידע על השכן, או כל דבר שלא הייתם רוצים שמישהו אחר יראה – אני ממליץ להשתמש בדפדפן TOR (קיצור של The Onion Router) ובשירות VPN, אישית אני משתמש ב PIA (אין endorsement, אני עשוי לעבור לשירות אחר בקרוב). בשילוב הזה, אם לא תשנו שום דבר מברירות המחדל, כמעט בלתי אפשרי לעקוב אחריכם. צריך להקפיד לא לעשות LOGIN בדפדפן TOR לשום שירות מוכר- לא גוגל, לא פייסבוק, לא מייל אחר – שום דבר. ככל שתגלשו יותר בדפדפן הזה ותתרגלו לגלוש רק בו, כך יוטב.

כשאני מחפש דברים שעולים כסף, אני לא עושה לוגין, רק מחפש בעזרת TOR. כשאני מוצא מה שאני רוצה במחיר הנכון, אני מקליק על "קנה" ואז נכנס עם היוזר שלי ו – "מפתיע" את האתר בזהות שלי. במעמד הקניה האתר כבר יותר מי אני, אבל אז הוא כבר לא יכול לשנות את המחיר. אחרי כן אני סוגר את ה SESSION ומוחק את כל ההסטוריה, עד לקניה הבאה.

האח הגדול כבר כאן… והוא עולה לכולנו כסף.

10 thoughts on “הפרטיות שלכם ולמה היא עולה לכם כסף

  1. Hen

    האתר של BA לא מעלה מחירים כמו שהיה לך בקייאק, מניסיון של כמה שנים טובות (אבל אני חבר מועדון ואולי מקבל יחס אחר).

    בנוסף יש אתרי קאש-בק, למשל האתר הזה https://www.topcashback.com מחזיר כ2% מהעסקה.

    Reply
  2. יאיר ח.

    להעלות מחיר של טיסה זה ממש מעשה צדקה לעומת לאתר חולשות עדינות שלנו – תבניות התנהגות במצבים של עצב, פחד או בלבול, ולדעת לדחוף לנו את העזרה / פתרון שאנו לא צריכים ברגע הכי מתאים.

    מעניין אותי האם אתה חושב שצריך להגביל את החברות הללו ביכולת להונות אותנו, או לתת להם לעשות מה שהם מבינים כדי למקסם את הרווח שלהם, ולקוות שכל אדם, כולל ילדים וזקנים, ידע להתגונן מהם?

    Reply
    1. אסף נתן

      שאלת שאלה מעולה.
      האינסטינקט שלי אומר "תן להם לעשות מה שהם רוצים ושהאנשים הפשוטים יתגוננו" – זה אולי החלק ה(יותר מידי) ליברלי שבי.
      אך מצד שני, הם יכולים לגלות עליך מידע בדרכים לא דרכים, שאפילו מי שמכיר ולמד את הדרכים הנפוצות כיום, מחר כבר יהיה משהו חדש שהוא לא מודע לו. למשל אולי השעון היפה של אפל יודע אם יש לך בעיית לב ומדווח לחברת הביטוח?
      אין לזה סוף וזה מרדף של חתול ועכבר ולכן פה אני דווקא חושב שכן צריך רגולציה.
      למשל משהו כמו ה GDPR באירופה, זוהי רגולציה חזקה, מפחידה מאוד ונושכת – אבל לדעתי היא במקומה.

      Reply
  3. יובל

    הסברת בפשטות איך הכל נוגע לחיי היום יום שלנו ואפילו באת עם פתרונות. תודה רבה!
    (ואז באתי לכתוב תגובה פה וגיליתי איך האתר שלך שואב את הפרטים והפרטיות שלי. מקבל וסולח אבל רק הפעם…)

    Reply
    1. אסף נתן

      מנסיון העבר, כדי להגיב צריך להזדהות.

      Reply
  4. אודי

    כל פעם שניסיתי לגלוש באמצעות TOR האיטיות הייתה בילתי נסבלת.
    אני מודע לכך שזה אינהרנטי לפרוטוקול ש TOR מממש , גם אתה חוה גלישה מאוד איטית באמצעותו ?

    Reply
  5. אבישי

    רציתי לשאול, אם אפשר. סיפרת כבר בעבר שאתה משתמש בvpn כמעט על בסיס קבוע. רציתי לשאול למה בעצם? מול האתרים הגדולים את ממילא מתקשר בssl ואי אפשר להאזין לך, אפשר לדעת עם מי אתה מדבר אבל לא נראה לי שאכפת לך שיראו שהתחברת לג'מייל. מול אתרים שאין להם https הisp ואולי שאר היוזרים בwifi לא יוכלו להאזין לך כשאתה עם הvpn, אבל בין הvpn לאתר הסופי שוב יוכלו להאזין לך.
    עיקר הסיפור פה זה מי יהיה חשוף לגלישה שלך. ספק האינטרנט או ספק ה vpn. מה גורם לך לסמוך דווקא עליו? לא נראה לך ברור שגם הוא אוסף עליך לוגים? היתרון אולי הוא אם אתה עושה משהו לא חוקי אז תעכב את הרשויות בלגלות מי מאחורי הip . אבל בדיוק בגלל זה סביר שספק הvpn אוסף אפילו יותר לוגים מהisp ובכל מקרה זה כנראה לא המקרה שלך.

    Reply
    1. אסף נתן

      אני לא יודע מי עוקב אחרי תעבורת הרשת שלי. אני מרגיש נוח יותר עם VPN. לפני שאני בוחר ספק VPN אני מוודא שהוא *לא* שומר לוגים, ככה שאני לא "מעכב" את הרשויות או כל גורם אחר, אני הופך איתור לבלתי אפשרי, גם תחת צו בית משפט.
      https://helpdesk.privateinternetaccess.com/hc/en-us/articles/219457547-Do-you-log-the-traffic-of-your-users-

      כך אני גם לא מאפשר לאתרים לעקוב אחרי המיקום שלי והכתובת שלי ואם התחברתי מהבית או מהלפטופ שלי. בגדול, לדעתי, שימוש קבוע ב VPN מונע צרות בעלות נמוכה מאוד, חוסך כסף כי מתחמק מאתרים רחרחנים ובכלל זה הרגל טוב. בדיוק כמו לשים חגורת בטיחות באוטו. לנסוע בלי יותר נוח, ורוב הסיכויים שלא יקרה כלום, אבל אם קורה עדיף להיות עם חגורה.

      Reply
  6. יאיר

    תודה על הפוסט. אני אזכור את זה לטיסה הבאה שלי.
    שאלה לגבי סאני. דו"ח רבעון 4 לא היה משהו וכל הדיווחים על התקלות בגלקסי 9. זה שינה משהו ממחיר היעד שלכם?

    Reply
  7. Moshe

    ראשית אני לא מומחה באבטחת מידע.
    אבל יש לי 2 הערות:
    בשימוש בדפדפן תור אין צורך להשתמש ב vpn , הדפדפן שומר על אנונימיות אם נשמעים להוראות האבטחה שלו.
    שנית, אני חושב ששימוש תדיר בvpn עם כתובת ip קבועה יוביל לאותם תוצאות בקרב חיפוש טיסות וכדומה. זה אכן מוסיף רובד של אנונימיות אבל הזיהוי לפי ה ip יוביל לאותן תוצאות.

    שוב אני לא מומחה אבל בחלק מהבעיות מספיק לגלוש במצב אינקוגניטו בדפדפן

    Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *