מעבר לקציצה II

By | 14/11/2019

ביוני השנה כתבתי על ביונד מיט, ההנפקה המשוגעת ביותר שראיתי השנה או אפילו בחיי. ממחיר הנפקה של 25 דולר, מחיר החברה קפץ בשיאו לכמעט 240 דולר ! כשכתבתי את הפוסט שווי החברה הסתובב סביב עשרה מיליארד דולר, בערך 160 דולר למניה. מאז הוא קפץ ל 240, וכיום נמצא ב 79 דולר למניה, עדיין יותר מפי 3 ממחיר ההנפקה.

מאז כתיבת הפוסט יצא לי לבקר בקנדה ולאכול המבורגר ביונד בטים הורטונ'ס:

בורגרים ונקניקיות של ביונד בטים הורטונס

וגם יצא לי לנסוע לאילת, לעצור במצפה רמון ולאכול המבורגר ביונד ב"החבית" (אגב, אחלה מסעדה) שבמצפה (הבורגר בספיישלים, לא בתפריט):

יאמי – ביונד בורגר ב"החבית" במצפה רמון
יאמי – ביונד בורגר ב"החבית" במצפה רמון

הדבר הראשון שקל להבחין הוא שהבורגרים בטים הורטונס לא יקרים בכלל, הבורגר במסעדת החבית היה דווקא די יקר, לדעתי באיזור 56 ש"ח. עם זאת, הבורגר בטים הורטונס היה לא טעים, ובמסעדת החבית היה דווקא טעים.

אני מאוד נהנה להמשיך את עבודת המחקר, גם בחופשות 🙂 בואו נראה מה קרה למחיר המניה באותה חצי שנה שעברה:

כצפוי, מחיר המניה פגש את כוח המשיכה וירד 50% מאז פרסום הפוסט. בואו נראה מה קרה לתחזיות האנליסטים. הנה אז:

תחזיות האנליסטים, נכון ליום 25.6.2019

והנה התחזיות היום:

תחזיות האנליסטים ליום 14.11.2019

אפשר לראות שהתחזיות של האנליסטים, בטווח מאוד קצר, עודכנו מאוד חזק מעלה. התחזית למכירות שנת 2021 עודכנו בשיעור של 31% מעלה, ובהתאמה גם הרווח הנקי. כל אלה לא הפריעו למניה להתרסק 50% בחצי שנה – היות וכבר ציפיות סטרטוספריות היו גלומות בתוך התמחור העשיר שלה.

מה עוד השתנה? מקדונלדס החליטה להתחיל פיילוט המציע את ההמבורגר הזה בחלק מהסעדות שלה. קוראים לו המבורגר "P.L.T" (צמח, חסה, עגבניה) שזה מעין עוות של "B.L.T" (בייקון, חסה, עגבניה). התגובות היו מאוד שונות, הטבעונים תקפו את הבורגר כי הוא לא טבעוני באמת – הוא נגע בבקר והוא מוגש עם גבינה. הקרניבורים גם הם מצידם לא קיבלו אותו באהדה גורפת. אני מניח שזה גם כניעה ללחץ הצרכני, היות ובבורגר קינג יש את ה – Impossible Burger – שגם הוא מבוסס צמחים. אני יכול לומר על עצמי שאם הבורגר הזה היה זמין במקדונלדס במחירים דומים לבורגר רגיל והטעם היה כמו שהיה במסעדת החבית – יתכן מאוד שהייתי בוחר בבורגר הזה.

עם הזמן שעבר ההשקפה שלי על הבורגר הלכה ונעשתה חיובית יותר במקצת, ומחיר המניה עלה – אך השקפתי על התמחור הבועתי נשארה בעינה. ממחיר של 10 מיליארד דולר לחברה לא היה לי שום צל של ספק שמחיר המניה ירד מהר מאוד מתחת ל 100 דולר (שווי שוק של 6 מיליארד). חברים שלי התקשרו אלי ושאלו איך אפשר לעשות שורט, אמרתי להם שזה כמעט בלתי אפשרי – גם אני ניסיתי. כולם יודעים שמחיר המניה ירד דרמטית ולכן לא היו מניות להשאלה בשביל לבצע שורט. כידוע לכם, וכפי שכתבתי בהרחבה בעבר, אפשר לממש שורט בעזרת פוט עמוק בכסף. אך גם כותבי האופציות לא היו פראיירים. כשהמניה היתה סביב 200 דולר, פוט 400 דולר שנמצא עמוק בכסף ושהערך האינטרינזי שלו הוא 200 דולר, עלה 300 דולר – כלומר שגם אם מחיר המניה ירד ל 100 דולר לא היית עושה כסף. כולם ידעו שהמניה הזו תרד אל מתחת ל 100 דולר. אי אפשר היה לעשות שם כסף.

עם זאת, מחיר המניה ירד ב 50% מאז ושווי השוק הוא כיום על צ'ופצ'יק מתחת ל 5 מיליארד דולר. אני עדיין חושב שזהו תמחור גבוה מאוד – אך פחות גבוה מאשר היה אז. כיום החברה נסחרת פי 11 בערך מהמכירות החזויות לשנה הבאה, אם לא יעלו את התחזית, וזהו כבר לא תמחור שהוא בועתי בהגדרה. גם אפשר כבר לחשב לה מכפיל רווח, כי האנליסטים מניחים שהיא תרוויח 22 מיליון דולר בשנה הבאה, שזה נותן לה מכפיל 222. גם זהו לא מכפיל גבוה מידי לחברה שמצמיחה את הרווח השנתי שלה בשיעור של 100% בשנה (כן כן, שמעתם אותי נכון, מכפיל 200 הוא לא תמיד בועתי). אנליסט אחד הגדיל וחישב שלדעתו החברה תרוויח 2.1 דולר למניה ב 2023, עוד "כולה" שלוש שנים, וזה כבר שם את החברה במכפיל 37 על אותה השנה (שזה כבר לא נורא אם החברה תמשיך לצמוח 20-30% בשנה החל מ 2023). לדעתי עדיין התמחור שלה גבוה מאוד, כי כפי שכתבתי בפוסט הקודם, אין יתרון משמעותי לגודל כמו שיש בחברות תוכנה או חברות פלטפורמה למשל (פייסבוק, גוגל, פינטרסט, אדובי, וכו'). בחברות אלה כל מכירה יורדת כולה כמעט לשורה התחתונה, בעוד שבביונד מיט לכל מכירה יש עדיין עלות של חומרי גלם. מה לעשות, חומרי גלם עולים כסף, אלקטרונים הם בחינם. כשפייסבוק נסחרה בפי 10 מההכנסות שלה סביב שנת 2011 וצמחה כמו אש בשדה קוצים, היה אפשר לראות אולי איך התמחור הזה מוצדק. כאן קשה לי לראות איך הוא מוצדק, אבל הוא אינו בועתי כבר כפי שהיה לפני 50%. בהתחשב במה שאני יודע כיום ובתמחור כיום – יתכן שכיום יש מקום קטן לקייס של הלונג (לא הקייס שלי). אבל אם תשאלו אותי על מה הייתי מהמר ואני חייב להמר, אז הייתי מהמר שהמניה תמשיך לרדת מהרמה הנוכחית, אך ההימור הזה הרבה הרבה פחות בטוח מאשר היה בעבר.

ג"נ – אין אחזקה בלונג או בשורט, אבל יתכן שבבטן שלי יש בורגר שלהם 🙂

8 thoughts on “מעבר לקציצה II

  1. 444

    סקירה מעניינת ומקיפה. אני אישית מאמין שמי שלא יהיה טבעוני היום מבחירה, יהיה טבעוני מחר מחוסר ברירה. ולכן נותן חסד לכל השקעה שמהווה תחליף למוצרים מן החי.

    Reply
  2. Yoni

    היי אסף,

    הסכמתי עם התזה מהפוסט המקורי, למרות שאני מאוד התרשמתי מההמבורגר כבר בפעם הראשונה (כנראה בגלל שאכלתי במסעדה טובה). המניה פשוט היתה יקרה בטירוף.

    אני מתרשם שמדובר בחברה טובה עם הנהלה רצינית ואני סבור שהשוק הזה ימשיך להנות מצמיחה גבוהה, בין השאר בגלל שהמוצרים ימשיכו להשתפר. התמחור עדיין עשיר מבחינתי, אני כרגע אורב לה באיזור ה-50, אם תגיע לאיזורים האלה אשמח לבחון אותה מהצד של הלונג.

    Reply
    1. yrnkrn

      מעקרונות ראשונים של ניצול משאבים, צמיחת הענף בטוחה כמעט.
      אבל ערך למשקיעים? מה חסמי התחרות מחברות מזון אחרות שכבר מוכרות היום, איך לא יתחרו "עד העצם" כמו במוצרי מזון אחרים?

      Reply
  3. איל

    תודה אסף, שתי שאלות:
    1) מה לדעתך עשויה להיות ההשפעה של העובדה המצויינת בכתבה שקישרת (העובדה שמקדונלדס תתחיל למכור את ההמברוגרים של ביונד מיט)?

    2)עפ"י תחזיות האנליסטים שהמתוארות כאן נראה שב-2022 החברה עשויה להכניס מיליארד דולר מכירות. היא כנראה לא תהיה עם שולי רווח של 25% כמו מקדונלדס, אבל אם נניח עליה שולי רווח של 15% ונזכור שהיא צומחת הרבה יותר מהר ממקדונלדס, זה יוצא רווח של 150 מיליון דולר (ואז 6 מיליארד שווי שוק יהווה תשואה של 2.5%), מעניין אותי עד כמה אתה חושב שזה סביר?

    Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *