איך העולם ירד על ברכיו – בגלל שפעת++

By | 26/03/2020

אזהרה חמורה: מועלות בפוסט הזה שאלות, תיאוריות, שהן בשום שלב לא הוכחו (בינתיים). זו רק נקודת המבט האישית שלי. אני לא מומחה ולא מתיימר להיות מומחה. אני רק מפעיל את השכל, ולא פעם, טועה בגדול. גם אם נקודת המבט שלי נראית לך, אנא הישמע להוראות ולחוק. אם אתה צריך להיות בבידוד – אנא הישאר בבידוד, כי אם אני טועה ואם אתה טועה, אחרים יסבלו. אולי הרבה מאוד אחרים. חיים נמצאים על הכף! בשום מקרה לא כתבתי את זה לעודד אנשים לזלזל במצב בו אנו נמצאים, אלא רק להציע נקודת מבט אחרת מההסטריה בתקשורת.

אזהרה נוספת – כל אדם שנפטר זו טרגדיה. בתור מי שאיבד אנשים בחייו, צעירים ומבוגרים, הורים, סבים, חברים, זה כואב. מאוד. אבל בסופו של דבר זו דרכו של עולם. כשאני נוקב מטה במספרים של מתים בהינף יד – אני זוכר את הרגישות שבכל מוות, שכל אחד שייך למשפחה. אני מרגיש. עם זאת, בכל יום מתים בעולם כ 175,000 איש מכל מיני סיבות. לכולנו סיכוי סביר למות ממש עכשיו. אבל הסיכוי הזה קטן מאוד. גם המספרים שאנו רואים כיום ואני נוקב בהם מטה הם מאוד, מאוד מאוד קטנים. הם מקבלים הגברה בגלל התקשורת, מרבית הסיכויים שבזמנים רגילים לא היינו מתייחסים אליהם. הניתוח מטה מגיע מנקודת מבט סטטיסטית, ולא מנקודת מבט לא רגישה.

המחלה הזו היא לא מה שחשבנו. היא הרבה פחות קטלנית והרבה יותר מדבקת. הכל בגלל אחוז ענק של נדבקים שלא מפתח תסמינים. כבר כתבתי על זה, זה הפוסט הרביעי והאחרון בנושא. נמאס לי להתעסק בנושא, דעתי היא שההייפ מוגזם ושנראה זאת בקרוב (אני מקווה, כי אחרת קורונה תהיה צרה קטנה מאוד).

הנה הפוסטים הקודמים –

התיאוריה שתשנה איך שאתם מסתכלים על הקורונה חלק 1

התיאוריה שתשנה איך שאתם מסתכלים על הקורונה חלק 2

מדוע אני חושב שתומאס פואיו טועה ולמה פסימיים תמיד נראים חכמים

בהתחלה, הייתי "מיוחד". אבל להגיון יש את הדרך שלו לצוף. עכשיו יש כל כך הרבה אנשים שחושבים כמוני. פרופסורים, רופאים, חוקרים. אני רואה כל כך הרבה עדויות אמפיריות ואנקדוטליות שמה שאני אומר נכון. אנשים שחשבו אחרת ומשנים את דעתם להתיישר איתי. יש רשימה ארוכה (וחלקית) מטה.

סימנים

יש המון סימנים שמה שאני טוען נכון. למשל שמתוך 7 קבוצות NBA שנבדקו, ראו שיש ל -10% מהשחקנים את הוירוס (ללא סימפטומים!). כאמור, בדיקת PCR היא להדבקה נוכחית. אז כנראה חלק נדבקו, והבריאו. כמה מהם כבר הבריאו? נניח שעוד 10% נדבקו כבר והבריאו, אז מדובר על כך ש 20% משחקני ה NBA כבר נדבקו. ראשי ממשלות, 1 מתוך כל 10 שחקנים מפורסמים, נציגי קונגרס, נציגי סנאט, הנסיך צ'ארלס, שגריר ישראל בגרמניה (אדם מבוגר שהתראיין ממש לפני ב YNET (הראיון מטה), נדבק, נבדק (נבדק רק כי נחשף לחולה עם סימפטומים) – ואין לו שום סימפטום! והוא מבוגר!) – מה עוד צריך כדי להבין שיש באמריקה הרבה מעל 80,000 נדבקים? ושיש בישראל מעל 2700 חולים? אולי יש באמריקה 2-3 מיליון נדבקים? המספרים אכן מתאימים למיליונים, ולא לעשרות אלפים.

מה עם הספינה – דיאמונד פרינסס? איך נדבקו רק 20% שם? איך מתו כל כך מעט מבין המבוגרים? איך זה שבאסיה מרימים את כל הסגרים – אפילו ביפן שבה האוכלוסיה הזקנה ביותר בעולם, ואין אף התפרצות משנה? איך זה שבאף מדינה אסיאתית אין התפרצויות משנה? כי דיכאו את הנגיף? הוא "נעלם"? נו באמת. אם זה היה כל כך קל, למה לא הכחידו את השפעת? את הקורונות האחרות (כן, יש כמה, מייד למטה)?

קצת פאבליסיטי

הנה הראיון הקצרצר שנתתי ב YNET. לא נתנו לי להתבטא כמו שרציתי והרופאה המלומדה ניסתה לרמוז לי שחוסר הסימפטומים של החולים נובע מטעויות בבדיקה וזה "בקצה". ואללה. לא נראה לי. אבל מילא. לפחות הייתי בטלוויזיה והילדים שלי התלהבו :-).

הנה לינק לתוכנית המלאה, שם אפשר לראות גם את הראיון עם שגריר ישראל בגרמניה (בדקה 33), אדם מבוגר שנדבק בוירוס, ובאופן "מפליא", ממש "נס", אין לו שום סימפטום. אם אין לו אף סימפטום, מדוע בדקו אותו בכלל, אתם שואלים? שאלה טובה. בדקו אותו רק כי הוא היה ליד מישהו שאובחן כחולה מאומת, שכן הציג סימפטומים. כמה חולים ישנם, כמו השגריר שלנו, שמסתובבים ללא סימפטומים?

בדקה 37 שואלת המראיינת את השגריר: "אגב מה התסמינים שלך?" השגריר המסכן עונה: "בינתיים, תודה לאל, אין לי תסמינים מיוחדים, אין לי חום… ממשיכים לעבוד מהבית למען האמת באימיילים ושיחות. הרבה מאוד אנשים התקשרו … חברים … מהממשלה הגרמנית …. לרומם את רוחי". ואללה. אופס. בטח ציפתה שהוא יגיד "קשה לי לנשום, אני הולך למות, הצילו!!" מה לעשות, יצא שהאייטם לא ממש מפחיד…

מעניין אם הוא היה חולה בשפעת סמויה וללא חום, היו גם מתקשרים לרומם את רוחו. בריאות, שגריר יקר.

הנה ראיון שנתתי לפיננסים בנושא, עם ד"ר איתי גלילי. קצת ארוך אבל אני חושב שתהנו.

הפיל שבחדר – איטליה

נו – ו- "מה עם איטליה" – מה שקורה באיטליה זה באמת טרגדיה אנושית כואבת. אבל לצערי, איטליה לא מוכיחה שמה שאני אומר לא נכון – ההפך. הוירוס מתרוצץ שם כבר חודשים, יהיה זה פלא אם לא נדבקו באיטליה כבר 1-3 מיליון אנשים. אם הייתי אומר לכם שימותו 6000 איש על כל 3 מיליון נדבקים, וכולם מעל גיל 80, הייתם מפהקים, לא? פרט לכך, איטליה מדינה מפגרת בכל מה שקשור לשפעת, זה לא מאתמול. בכל שנה מתים באיטליה (באופן יחסי) הרבה יותר אנשים משפעת מאשר בשאר אירופה. מי שלא מאמין שיקרא את המחקר הזה. זה נכון שזה לא נעים, אבל בהחלט לא משהו שצריך לעצור את העולם בגינו. איך אפשר מבלי להזכיר את העיירה VO באיטליה שגילו שם שרוב רובם של הנשאים הם ללא סימפטומים, כמו שאני טוען כבר הרבה הרבה זמן, ובשל כך אי אפשר יהיה לעצור את המחלה מבלי למוטט את הכלכלה.

באיטליה 17,000 איש מתים בשנה משפעת ואנחנו מפהקים, וזה כאשר יש לשפעת חיסון. במקרה דנן אין חיסון, אז אם זו שפעת, אפשר לצפות ל… 35,000 נפטרים נניח? אולי 50,000? זה נשמע הרבה, אבל בכל שנה מתים באיטליה כ 550 אלף איש, בלי קשר לקורונה. אז מה המקרה הגרוע ביותר באיטליה? כל אדם הוא עולם ומלואו אבל חברים – זו דרכו של עולם. זקנים חולים ומתים. ככה זה. אם לא משפעת אז מקורונה, אם לא מקורונה אז מוירוס אחר. זה לא המוות השחור. אנשים ימותו ממחלות, מסרטן, מהצטננות ומשפעת ומאיידס וממה לא. וזו באמת רק אחת מהמחלות, לא צריך לסגור את העולם בגללה. אפשר לשלוט בה באמצעים אחרים, אבל האמצעים שמשתמשים בהם כיום מוגזמים מאוד.

מדוח משרד הבריאות האיטלקי – פרופיל המתים הצעירים דומה לשפעת רגילה
גם אם אתה בן 80, אם אתה בריא הסיכוי שלך למות מקורונה קלוש

כרגע מתו באיטליה 7,500 איש מהמחלה. למרות העומס הבלתי נסבל בבתי החולים והברירה מי ימות ומי יחיה, ברירה נוראית שממש לא הייתי רוצה לקחת בה חלק, למרות כל זאת, לא מדובר אפילו בחצי ממקרי התמותה משפעת עונתית שעבורה יש חיסון. הוירוס משתולל שם כבר חודשיים!!! אם, כמו שהחזאים המפחידים חוזים, ימותו 200 אלף איש באיטליה מהוירוס אני אודה שטעיתי והוירוס באמת חזק פי 10 משפעת. עד אז, זו שפעת++ . והרשו לי לתת לכם תחזית נוספת – גם אם תחברו את כל האנשים שימותו בספרד ואיטליה בעונה הזו ובעונה הבאה מוירוס הקורונה, לא תגיעו ל 200 אלף איש. ושוב, תזכרו איפה שמעתם את זה ראשונים. אני לא סתם כותב את זה כאן בריש גלי – אני חושב שהסבירות לתרחישים של "העתידן פרופסור פסיג" (בכוונה לא שמתי לינק, לא רוצה לקשר לשטויות) שואפים לאפס, יודעים מה, לא שואפים לאפס – הם אפס.

הנה מצב התמותה באיטליה נכון ל 25 למרץ. אני בכוונה לא מתייחס למספר המקרים כי, מי שקרא את הפוסטים הקודמים, יודע שמספר המקרים הפעיל הוא גיבוב של שטויות והוא לא מודד שום דבר. כשבנאדם מת, זה משהו אבסולוטי ולכן יותר קל להסתכל על זה. בהתבוננות בגרף, לי זה נראה כמו משהו שנעצר, לא? ואם תשאלו אותי נראה שהסיפור הזה החל להאט הרבה לפני שהחלו את הסגר באיטליה. אפשר לראות דברים דומים בספרד (אם כי הם בשלב מוקדם יותר), איראן, סין, קוריאה, צרפת וכו'. בחרתי רק מדינות שיש בהן מספר מתים גדול כי אחרת הגרף הלוגריתמי רגיש לשגיאות מדידה ותזמון הנובעות מדגימה קטנה.

למה שזה יעצר? בגלל הסגר? אולי. אך ההאטה החלה לפני כן. אני טוען שזה כי האוכלוסיה הגיעה קרוב לרוויה – או במילים אחרות – אחוז נכבד מהאוכלוסיה נדבק כבר.

נביאי הזעם מנבאים שמיליונים ימותו. אני מוכן לקחת את הצד השני של ההימור – שבסוף עונת השפעת הנוכחית, לא ימותו מעל 500,000 איש מוירוס הקורונה החדש הזה בכל העולם, ואז הוא בעצם סוג של שפעת עונתית.

היסטריה, Team Apocalypse ואיך יגמר הפיאסקו

בעוד חודש חודשיים שיתברר גודל הפיאסקו, כשסוף סוף יבדקו נוגדנים במדגם רחב באוכלוסיה ויראו מה שאני אומר כבר חודשים – שאחוזים ניכרים מהאוכלוסיה כבר נדבק והבריא, יתחילו לשאול שאלות – איך קרה שהעולם, יחד עם התקשורת, חשב Groupthink בצורה כל כך מובהקת וכל כך ללא עוררין, כשכל קול שונה מייד נצלב (אתם לא מבינים אילו תגובות קיבלתי בכל מיני מדיות. מעניין אם האנשים האלה יטרחו אחר כך גם להתנצל. כנראה שלא, היסטרים לא אוהבים להודות שטעו), איך קרה שהפחידו והכניסו להסטריה מדינות שלמות, ראשי ממשלות, כלכלות שלמות, והתגובה היתה כל כך קיצונית, והכל בגלל צורה של – שפעת (++)?! תראו את ההסטריה בתגובות לפוסטים הראשונים. ממש מדהים איך אנשים אוכלים את כל מה שהתקשורת דוחפת להם לפרצוף מבלי שביב ביקורתיות. אדם שאני מעריך מאוד נתן משל מאוד מייצג למה שאנו רואים – מנהיגי העולם ובמיוחד ישראל נשמעים ונראים כמו קבוצת ווטסאפ של אמהות הסטריות לילדים בגן ילדים. התחברתי לזה כי לצערי אני חבר בכמה קבוצות כאלה וזה באמת היה נראה ככה כשהיו בעיות בגן.

מה שקורה פה כל כך מתאים לעידן הפייסבוק (מחזיק) והתקשורת המיידית המוטרפת. מודדים מספרים כאילו הם תורה מסיני (כל הבדיקות שאתם רואים זה קשקוש, כל אחד מבצע את זה אחרת, האיכויות שונות, הקריטריונים לבדיקה שונים, האוכלוסיות הנבדקות שונות – המספרים לא ברי השוואה בין מדינות, הם נכונים רק להדבקות פעילות (כלומר עד 12 ימים וזהו) והם לא נותנים שום אינפורמציה), מחשבים מקרים כאשר ברור שיש פה Sample Bias ענקי. אף אחד לא מסתכל מאחורי המספרים, אפילו אנשים כביכול חכמים כמו תומאס פואיו שאמור להיות באמת ה 1% העליונים באינטיליגנציה באוכלוסיה נסחפים אחרי הפאניקה ההמונית, כמו מה שתומאס כתב כל כך יפה והסביר "לעמך" את נפלאות הפונקציה האקספוננציאלית, מבלי לבדוק שהיא באמת מתקיימת לפי המספרים שנקב שם (והיא לא, הוא טעה בערך בכמה סדרי גודל). מחפשים חולים מתחת לפנס ואז מופתעים שמוצאים. אני מבטיח שאם היו עושים אותו הדבר לוירוס השפעת, הסטטיסטיקה, השנה, היתה נראית פי כמה יותר גרועה. כל כך הרבה זמן לתוך המגיפה הזו ומתו 20,000 איש בכל העולם. בכל שנה, מתים בעולם משפעת חצי מיליון איש, וכולנו מפהקים. אוטוטו האביב מגיע ונראה פתאום ש… הכל… עורבא פרח.

עוד כמה קורונות

האם מישהו טרח בכלל לבדוק מה זה "קורונה וירוס"? האם אתם יודעים שבכל שנה תוקפים את עם ישראל המוני וירוסי קורונה, מארבעה זנים ידועים? כן כן, ארבעה. הנוכחי הוא פשוט וירוס חדש – הזן החמישי במספר. קורונות זה לא משהו חדש וכנראה ההתקררות שחשתם לפני שנה היתה מוירוס קורונה, אבל מזן אחר.

יחצנות ותחזיות קודרות

מי זוכר את האישה הזו? כמה עוד כמוה מתו השנה? איפה היחצנות עבורם?!

מהכתבה הזו:

מתוך דו"ח העוסק בחקר מגיפות עונתיות עולה כי השנה נפטרו 54 חולים כתוצאה משפעת, זאת לעומת שנה שעברה בה נפטרו 127 בני אדם. גם מספר החולים הקשים השנה היה פחות מהתקופה המקבילה אשתקד. על פי נתוני משרד הבריאות, עד כה דווח על 209 חולים קשים, ואילו בשנה שעברה דווח על 280 חולים שסבלו משפעת וסיבוכיה.

תעירו אותי כשנגיע לאלפי נפטרים בישראל, או עשרות אלפי חולים קשה. רמז: זה לא יקרה. כן, יתכן שיהיה עומס על בתי החולים, אבל התחזיות הדרמטיות שחזו פה של עשרות אלפי חולים הן פשוט לא נכונות. זה לא יקרה. כמו כן, שימו לב לפרופיל "נפטרי הקורונה" בישראל. "הנפטר הראשון מקורונה" בישראל הוא קשיש בן 88 ניצול שואה. גיל הנפטרים מופלג, הלוואי ואגיע לגילאים שלהם (מה שבטוח הוא שהפיאסקו של הקורונה קיצר לי את החיים בעשור). הסיכוי של בן 80 להגיע לגיל 81 הוא 93%. הסיכוי של בן 90 להגיע לגיל 91 הוא 84%. דהיינו, הסיכוי של אדם בן 80 למות מכל סיבה שהיא הוא 7%, הסיכוי של אדם בן 90 הוא 16%. התמותה מוירוס הקורונה בגילאים האלה, אם נסתמך על המספרים הלא נכונים של ה WHO, היא 15%. אני טוען שאחוז התמותה בגילאים האלה הוא לפחות חצי מזה, אם לא עשירית. מעניין לא? לדעתי, זה שם קצת פרספקטיבה.

מה שבטוח הוא שסגר זה הפתרון הלא ישים והגרוע ביותר לבעיה הזו. אולי גלעד ארדן וסימן טוב יקראו גם את הפוסט הזה (הם קראו את הראשון) ויקבלו קצת שכל. יש מצב טוב שחצי מיליון ישראלים כבר נדבקו במחלה המזופתת הזו. כמה נפטרו? 8? לא האמנתי שאני אומר זאת, אבל לשם שינוי אני שמח שטראמפ מנהל את ארצות הברית. לשם שינוי מנהיג העולם החופשי הוא גם איש עסקים שמבין את ההשלכות של מה שהצעדים האלה עושים, והוא מתכוון לפתוח את אמריקה בשבוע הבא. לא יתכן שהתרופה למחלה תהיה גרועה מהמחלה עצמה. ואם למישהו לא ברור למה זה יותר גרוע, הרשו לי לתת לכם תחזית (שלא תתקיים) – אם העולם ימשיך בסגר מתמשך של כמה חודשים, "קורונה" תהיה הדבר האחרון שאנו נצטרך לדאוג ממנו. מיליציות, אנרכיה, שוד, רצח, תקיפות בנשק חם וקר, חטיפות, רעב המוני, התפרעויות, קריסות – אלה יהיו מילים רלוונטיות יותר. כן, זה מה שיש בצד השני של המתרס. מה מפחיד אתכם יותר? אותי, אישית, הצד השני מפחיד הרבה יותר. מזל שבדיקות הנוגדנים כנראה יתחילו להראות באפריל כבר מה שאני אמרתי מזמן ואז כל הפקידים יגרדו בפדחתם ויגידו "אופס".

השיא

אז מתי השיא? שאלו אותי רבים מתי השיא. משקיעים, חברים. לא כתבתי את זה על דפי הבלוג אבל עכשיו אני מרגיש בטוח יותר בתחזית שלי – השיא באירופה יגיע עד אמצע אפריל, והשיא בארצות הברית יגיע עד סוף אפריל.

קולות שפויים שלא שייכים -ל Team Apocalypse

הנה כמה קולות שפויים, קצה הקרחון ממש. בואו תקראו טיפה ונראה אם זה לא משנה את דעתכם. אני באמת מציע לקרוא, זה חשוב.

כתבה של פרופסור אודי קימרון ואחרים בYNET

כתבה בעיתון הארץ על משנה למנכל משרד הבריאות שבאמת לא מאמין בהייפ של הפאניקה

כתבה ב FT המעלה השערה שאולי כבר חצי מאנגליה נדבקה (הממ, איפה שמעתם את זה ראשונים?)

כתבה ב CNBC על בכיר במשרד הבריאות באיטליה שמעריך שמספר הנדבקים באיטליה גדול מעל פי 10 (הוא מעריך 640 אלף איש, אני מעריך 1-3 מיליון).

כתבת דיעה ב WSJ שאומרת את מה שאני אמרתי

האפידמיולוג הראשי של האימפריאל קולג' משנה את דעתו ועובר לצד המתרס שלי

אהבתי ואימצתי – "Team Apocalypse"…

ד"ר וולפגאנג וודארג "המושמץ" (כמובן) בגרמניה שמדבר על ההייפ הטיפשי של הקורונה:

המלך הוא עירום

אפילו נדב אייל הסתובב לפתע 180 מעלות ונראה שהוא כמעט באופן מוחלט בדעתי (ראו מטה). מעניין מתי יבינו שזה לא יותר משפעת+, פשוט עם יחצנות כבדה. מעניין מתי התקשורת תתעייף מלהפחיד.

מה אפשר לעשות במקום ומתי הפיאסקו יחשף

חברים, כשיתחילו לבדוק נוגדנים, יתחילו ועדות החקירה. לביבי זה לא זר, הוא פשוט יהיה חלק מעוד חקירה. מעניין אם זה יעזור לאלפים שאיבדו את עבודתם כי המדינה בחסות הרשתות החברתיות השתגעה בעצמה. במקום הטירוף, היה אפשר לעצור שניה, לחשוב, ולמצוא פתרון הרבה יותר יעיל וישים- לבודד את קבוצות הסיכון, לבדוק נוגדנים בכלל האוכלוסיה ולשחרר אותנו מהרעה הזו. במקום לשפוך 2 טריליון דולר על האמריקאים, אפשר לקנות 330 מיליון ערכות בדיקת נוגדנים בעלות של 5 דולר לבדיקה ולהוציא פחות מ 2 מיליארד דולר. פי 1000 פחות. ואז אפשר לשחרר את כל המחוסנים, שנדבקו והבריאו. במקביל, קנו מכונות הנשמה, למשל בארץ – תפתחו בית חולים שדה בבלומפילד ובנוקיה ובאולמות אחרים המצויידים במכונות הנשמה, וזהו – אנו מוכנים.

יבוא יום ותהיה ועדת חקירה בארץ ואולי אפילו ועדת חקירה בינלאומית איך כלכלת העולם ירדה על ברכיה בגלל בליץ תקשורתי ללא כל ביסוס מדעי או סטטיסטי עם נתונים כל כך חלקיים, מעוותים, בדיקות לא מתאימות (מי בודק פנדמיה בעזרת PCR? נוגדנים רבותי) כאשר משקיע בפיג'מה, כמוני, מהכורסא שלו בבית, יכול לראות שיש חור בגודל של משאית MACK בהתאמה בין הנתונים והתגובות של הממשלות. איך התקשורת לכל אורך אלפי שעות השידור לא העלתה עיתונאי אחד עם שאלות ביקורתיות, עם מחקר, עם קצת ספק ב"חכמת ההמון" (או טפשות ההמון?), איך הממשלות החליטו לבצע סגרים מרחיקי לכת, למוטט ענפים שלמים בכלכלה, להזריק תמריצים של טריליונים, כאשר אין להם בדיקות נכונות, אין להם מודיעין, אין מספרים נכונים, אין הבנה סטטיסטית בסיסית ואין להם שום אופק ושום תוכנית.

סיכום

אם התרגזתם שקראתם את הפוסט הזה, זה מעולה, זה רק אומר שהסיכוי שאני צודק גדול יותר. אם התחברתם, אני שמח שהצלחתי להרגיע במעט את סף החרדה באוכלוסיה. במקום מסויים אני אומר תודה לצוות האפוקליפסה ההיסטרי, כי יכולתי בחודש הנוכחי לקנות חברות במחירים שלא דמיינתי מעולם שאוכל לקנות אותן בהם. לדעתי הסבירות לכך שהתיק של עדן יעלה 100% בשנה-שנתיים הקרובות היא כמעט בגדר עובדה מוגמרת. אבל לא רציתי שזה יהיה כך – שאנשים שאני מכיר יסבלו כל כך, שהילדים שלי יהיו תקועים בבית, שחברים יהיו בלחץ, נפשי ופיננסי, אוכלוסיות שלמות יכנסו לחרדה ומאות אלפי אנשים יפתחו OCD לשטיפת ידיים אובססיבית ולקניית אלכו-ג'ל. והכל בגלל שפעת (++).

78 thoughts on “איך העולם ירד על ברכיו – בגלל שפעת++

    1. אסף נתן

      זה לא קצב ההתפשטות. זה קצב הבדיקה של אנשים סימפטומטיים. וזה שונה מאוד.

      Reply
  1. DAHUJI1980

    חותם על כל מילה שכתבת.
    אגב, זה לא שפעת++ אלא שפעת-.
    ה- COVID-19 (עם R0 של סביבות 2-3) אכן הרבה יותר מדבק משפעת (עם R0 של סביבות ה- 1.5), אבל להבנתי הוא הרבה פחות הורג (אחוזי התמותה שלו לדעתי יישתוו לאלו של השפעת אם לא פחות מהם, ברגע שיספיקו לאבחן את כל אלו שנדבקו ולא ידעו, אם יעשו זאת בכלל) והרבה פחות "מורגש".
    מעט מאוד אנשים חוטפים את נגיף השפעת והם א-סימפטומטיים (בסביבות ה- 10% הם א-סימפטומטיים בעת שלקו בשפעת), לעומת ה- COVID-19 שאני כרגע לא יודע, אבל אני בטוח שהרבה יותר (כך המצב לאט לאט מתבהר).
    הבעיה היא בעולם שנהיה בלתי סביל קיצונית למוות בצורה שפוגמת בו ובמהלך הדברים התקין.
    כולם רוצים לחיות עד אינסוף, מפחדים למות, והרופאים גם עושים לך הרגשה אמיתית וקיימת שהם יוכלו לעזור לך בהכל ולטפל בכל מחלה/תסמין. שהם המכונאים המושלמים ושהם יעזרו לך לא משנה מה.
    העניין עם ה- COVID-19 הוא מעבר לרפואי, הוא פסיכולוגי.

    Reply
    1. אסף נתן

      ניסחת טוב ממני. מסכים שכיום העולם המערבי לא טולרנטי כלל למוות.
      בהתחלה הייתי מתוסכל, מיואש, מפוחד מההסטריה. אשתי היתה בוכה מידי פעם מהלחץ שהפעילו בתקשורת. אבל עכשיו האווירה בבית שלנו אחרת. רגועה. כולם רגועים, ובמיוחד אני – אני שלם עם זה ואם זה ימשיך אני (מקווה) שאדע לעשות מזה כסף.

      Reply
      1. GC

        צריך להמנע מתגובה מוגזמת לשני הכיוונים. בטח שאין מקום להיסטריה, אבל גם אין מקום לשאננות. יש שתי סכנות עיקריות ולא צריך להתעלם מהן: (א) הנגיף הורג פנסיונרים באחוזים לא נמוכים, עדיין לא ידוע כמה. (ב) בזמן התפרצות פתאומית, מערכות הבריאות לא יכולות לספק מענה לחולים רגילים, שהיו יכולים לחיות שנים ארוכות בבריאות טובה.

        כשפועלים למניעת בעיה, אפשר בדיעבד להגיד שלא היה צורך כי "הרי לא קרה שום דבר". היה מועיל להבהיר במאמר שניתוח בדיעבד הוא fallacy.

        Reply
    2. אילון

      תודה על הנתונים… תוכל להפנות אותי למקור לכך שהאסימפטומטים של שפעת הם 10% מהמקרים?

      Reply
  2. Shlomitsur

    אסף מאז הפוסט הראשון שלך אני צופה בסקרנות במצב ומנסה להבין איפה האמת.
    אחרי שטרמאפ אמר שפותחים עוד שבועיים ביל גייטס אמר שאין מצב וש:
    "“There really is no middle ground, and it’s very tough to say to people, ‘Hey, keep going to restaurants, go buy new houses, ignore that pile of bodies over in the corner."
    מה דעתך בנושא?

    Reply
    1. אסף נתן

      גייטס אדם מאוד חכם. הוא צודק בכך שאנשים ימותו וקשה להתעלם מזה. אבל דעתי שונה מהמיינסטרים בזה ש:
      1. לא צריך סגר כללי, די במסיכות פנים, ריחוק חברתי ובידוד קבוצות סיכון.
      2. הטולרנטיות למוות של העולם המערבי צריכה לעלות, וזה יקרה רק אם התקשורת תרגע מההסטריה שלה ותציג עמדה שקולה
      3. אופן הבדיקות והקריטריונים השונים בין המדינות השונות הופכות את הסטטיסטיקה ואת השוטה העומד בראשה (WHO) ללא רלוונטיים, *רק* בדיקות נוגדנים הן רלוונטיות ועד שלא תהיינה בדיקות שכאלה אנו טסים עיוורים כמו עטלף נגוע בקורונה.
      4. יש לשחרר אנשים שהבריאו מהמחלה לעבוד, ואנשים שנוגדנים נמצאו בדמם

      Reply
  3. אלון

    אסף, אבל מה אם אתה טועה?
    אמרת שאם התיאוריה שלך הייתה לונג היית שם עליה 20%. למה לא 90%? או אפילו 100%? אם אתה לא מוכן לסכן יותר מ20% מהכסף שלך למה לדעתך זה הגיוני לסכן חיים של מיליונים?

    אני מתחבר מאוד לגישתו של ניסים טאלב: בתנאי אי וודאות צריך להיזהר שבעתיים. במיוחד שמחיר הטעות כאן הוא בלתי נסבל.

    נניח נהיה חודש בסגר ואז נגלה שלא היה צריך ואכן יש חיסנות עדר כבר ונשלם במיתון כלכלי (לדעתי יחסית קצר) האם זה לא עדיף מאשר הסרת הסגר שאם תתברר שאינה נכונה עלולה להביא לאלפי מתים?

    אני חושב שמקרים כאלה רמת הודאות שאתה צריך היא אותה רמת וודאות שהיית דורש כדי לשים לפחות 99% מהתיק שלך עליה.

    Reply
    1. אסף נתן

      נקודה טובה. אתה טוען שצריך לטעות לצד השמרני.
      אני מסכים. אבל אנחנו כבר חודשיים לתוך המגיפה הזו ועדיין אין את הבדיקות המתאימות (נוגדנים).
      בתקופה הזו שהעולם עצר, היה לי וגם לאחרים די זמן לראות שהשד אינו נורא כל כך. עכשיו, כשמה שאני אומר כבר עזב את גדר התיאוריה, הפך לשאלה ועכשיו זו דעת המומחים, אתה לא חושב שצריך לשחרר את העולם? אז למה ישראל נמצאת בסגר אם כולם יודעים את מה שאני יודע?

      בהתחלה- נקטו בגישה שלך. החמירו. אז יש 20% אבטלה. בסדר, נו שוין. אבל עכשיו כשברור מה צריך לעשות – נוגדנים, אפשר להתחיל לשחרר. וזה לא קורה בשום מקום בעולם. וזו בעיה.

      Reply
      1. אסף נתן

        רוצה לומר – בהתחלה אולי הייתה סברה שאני טועה. לדעתי בהתחלה הסיכוי שאני טעיתי היה נניח 30-40%. ככל שהתקדם הזמן ויצאו עוד ועוד מחקרים הסיכוי הזה ירד. לדעתי הסיכוי שאני טועה עכשיו הוא נמוך מ 10%. בעוד שבועיים הוא יהיה כנראה פחות מ 1%. האמצעים שנוקטים בהם בעולם צריכים לשקף את המגמה הזו.

        כשאני אומר "אני טועה" אני מתכוון הסברה הרווחת שהרוב ללא סימפטומים, חס וחלילה אין לי שום פטנט על זה וחכמים ממני גם אמרו את זה

        Reply
        1. אלון

          מדינת ישראל כרגע רק בשבוע של סגר רציני. ארה"ב רק השבוע התחילה ולא בכל המקומות. ניו זילנד נכנסה השבוע לחודש סגר. איטליה בערך שלושה שבועות כבר. גרמניה ובריטניה רק השבוע מתחילות.

          לכן זה לא נכון לומר שכבר ניסו את גישת הסגר. במחוז חוביי עכשיו מתחילים לחזור לשגרה אחרי בערך חודשיים סגר ונראה שזה עבד (בהינתן והתיאוריה שלך לא נכונה).

          אצלי "ניסו" זה לפחות חודש סגר (גם חודשיים זה לא סוף העולם). בזמן הזה אפשר להתחיל לעשות בדיקות נוגדים, לחפש פרוקטולי טיפול, לאסוף עוד "דאטה" להבנת הוירוס ולתכנן חזרה איטית לשגרה כשהמספרים יתחילו לרדת. אבל הסגר עובד, אין לי ספק בכך.

          גישת הלקחת סיכון, גם אם אתה חושב שהוא רק 10% (במאמר מוסגר: אתה לא יודע להעריך את ההסברויות האלה. צריך לחכות שהתיאוריה תיבדק) היא בעיניי לא סבירה כשהמחיר עשוי להיות עצום.

          Reply
        2. Avi Cohen

          זה חסר שחר לומר "בעוד שבועיים הסיכוי שאני טועה יהיה כנראה פחות מ-1%". הערכת הסבירות שההיפותזה שלך נכונה היא בהתאם לראיות שקיימות בהווה. הווה אומר, אתה לא יכול לשקלל ראיות שעדיין לא קיימות.

          Reply
        3. Nir Rosen

          תזהר לא להתפס לקונספציה שלך. רב הלא ידוע על הידוע.

          Reply
          1. אסף נתן

            אני נזהר. גם בעצמי וגם בהשקעות. כל יום לומדים.

            Reply
  4. Dudi Alon

    אני רוצה להבין רגע את הטיעון שלך עד הסוף. האסימפטומטיים שאתה מדבר עליהם – אילו נעשו עליהם בדיקות… היו יוצאים חיוביים או שליליים?

    Reply
  5. Itamar Tayer

    הי אסף, אני מקוה מאוד שאתה צודק. אין ספק בכלל שעם כמות המשאבים שהשקיעו היו צריכים להקדיש גם פרומיל מזה לבדיקות נוגדנים באוכלוסיה.
    בכל אופן יש דבר אחד שלא מובן לי איך אפשר להסביר אותו – מדוע בסין הייתה התפרצות במוקד אחד (ונבלמה) ולא ראינו מספרים כאלה באיזורים אחרים בסין? הייתי מצפה להתפלגות יפה על פני סין כולה.

    Reply
  6. shlomix

    תודה לך על הכתיבה בנושא. רק הערה אחת: ברשימת הקולות הנוספים רצוי שתוסיף את פרופ' יורם לס, מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר. כתבה בגלובס: "הפרופ' שבטוח שהקורונה היא סתם מגיפה עם יחסי ציבור"

    Reply
  7. אילון

    אין ספק שיש הרבה אסימפטומטים, ועדיין כמה דברים לא מתחברים לי:

    1) אם אכן יש בסין רק 80 אלף חולים, איך זה שהם מתרכזים בעיר אחת בלבד? אם הסיבה שיש רק 80 אלף איש היא שכל השאר אסימפטומטים, היינו מצפים לראות את ה-80 אלף מתפזרים על עוד ערים ולא נעולים בעיר אחת.

    2) גם אם הוירוס הוא כמו שפעת ++, אני לא בטוח שבכל שנה היו מקרים באיטליה שבה כמות הגופות פשוט לא ניתנת לפינוי ומערכות הבריאות קורסות בבת אחת. כלומר… גם אם אכן מדובר בשפעת יותר חמורה, הסכנה כאן היא מה"עקומה" המפורסמת…. העובדה שהוירוס מגיח בבת אחת וגורם לכמות רמה של נפגעים בבת אחת. אני לא חושב שאפשר לחלוק על זה שמערכות הבריאות לא ערוכות למספרים האלה.

    3) גם בהנחה ש-80% הם אסימפטומטים, עדיין מדובר כאן בתופעה שמערכת בריאות לא מסוגלת להתמודד איתה, וזאת ע"י החישוב הפשוט הבא:
    – מיליון איש בשנה חולים בשפעת בישראל.
    – covid19 הרבה יותר מדבק, אבל בוא נניח שהוא בכל זאת מדביק רק מיליון איש.
    – 20% סימפטומטים = 200,000 איש.
    מתוך אותם סימפטומטים, 4% במצב קשה = 8,000 זקוקים להנשמה. משמע שאם יש לנו רק 4,000 מכונות, יש לנו כאן 4,000 איש מתים.

    4) למרות כל הנקודות האלה… אי אפשר להתעלם מהדוגמאות שמגיעות ממזרח וממחישות את השינוי בהתנהגות כגורם עיקרי לעצירת הוירוס (כמו בהונג קונג למשל). הבעיה כאן היא שהישראלים הם לא אסיייתים, ולא מתנהגים באותו אופן, לכן האסטרטגיה העיקרית כאן היא אולי לעשות שבועיים מחמירים מאוד שתפקידם לשטח את העקומה, ולאחר מכן לשחרר את הכלכלה תוך הגבלות חמורות על לבישת מסיכות וחיטוי… כלומר, בשלב הראשון צריך לבצעע עצירה יקרה, אבל לא להימשך חודשים רבים לתוך זה.

    Reply
  8. שלומי כהן

    אני מסכין איתך
    אבל בארה"ב לא יהיה מנוס והם הולכים לעומס מטורף של אנשים שימותו.
    איך זה ישפיע על הבורסה? אני לא יודע לכן אני ממתין

    Reply
  9. Dani Omri

    נחמד לשמוע קול שפוי במקהלת הפחד.

    Reply
    1. אסף נתן

      תסתכל לוגריתמית ואם אתה לא מבין מדוע תקרא על הנושא

      Reply
  10. Yair Shachar

    צר לי על הצורך לדבר במילים בוטות, אבל אתה אדם חסר אחריות, חסר כל הבנה בסיסית במתימטיקה או אפידימיולגיה. והבמה הזו מסוכנת, כי היא מכניסה לאנשים את האשליה שהם כל כך רוצים לשמוע, שהמשבר הוא פייק ולא אמיתי. הלוואי וזה היה נכון, אך מדובר בשטות מוחלטת כפי שאסביר מייד.
    בדרך כלל זה בסדר לומר דברים חסרי שחר בדמוקרטיה, אבל לא בעת החירום הזו !

    1) טענת שהמגיפה בוואהן דעכה, כי כולם פיתחו חסינות.
    כעובדה, מספר המקרים וההמתים באיטליה, חצה כבר מזמן את אלה שבמחוז חוביי שבסין, למרות שמדובר באותה אוכלוסיה בערך, והמגיפה והמוות באיטליה ממשיכים בעוז.

    טענת שביפן, כבר רוב האנשים התחסנו, למרות שמספר המקרים שהתגלו שם, אבסולוטית פחות מחצי מאשר בישראל, על אוכלוסיה הגדולה פי 14 !! אזי לפי הטענה הזו, הקורונה הייתה אמורה להיגמר בישראל כבר מזמן.

    בבדיקות היומיות שמבצעים בארץ ל*רק אנשים חשודים אשר באו במגע עם חולה קורונה* מקבלים פחות מ10% דגימות חיוביות. אם כן על סמםך מה ההנחה ההזויה שרוב האוכלוסיה כבר מחוסנת?? ברור שבבדיקות אקראיות, תגלה כי אולי 1% חלתה בקורונה, כניראה פחות, וזה גם מה שהעלו בדיקות מדגמיות אשר נערכו בסין.

    אגב, RO בסיסי של 1.5 כמו שטענת הוא נמוך מאד יחסית, הרבה פחות מזה של השפעת, ועומד בסתירה מוחלטת לכל מה שכתבת כאילו רובנו כבר נדבקנו.

    ברור שמספר הנדבקים האמיתי גדול בהרבה מזה המדווח. אם אנחנו היום בישראל עם 3000 חיוביים לקורונה, לא יהיה מפתיע שיש 10 אלפים או 20,000 חולים בהווה או בעבר בפועל.

    עדיין מדובר בפחות מ0.2% מהאוכלוסיה ! אם ניתן לכולם להידבק, העומס על בתי החולים יגדל בבת אחת פי 500 ! אני לא צריך להסביר מה ההשלכות !

    Reply
  11. Liran Brimer

    תודה על סדרת פוסטים מעניינת ביותר.

    מה יכול להסביר לדעתך שבאיטליה יש כפול מתים מסין?
    היחס בין גודל האוכלוסיות כל כך משמעותי שאני בספק אם ההבדל בגילאים ומחלות ריאות יסביר אותו.
    ואתה הרי מניח שרוב האוכלוסיה נדבקה ב2 המדינות..

    Reply
    1. אסף נתן

      הנחתי שחלק גדול מווהאן נדבק, לאו דווקא סין.
      אתה מניח שהמספרים בסין נכונים מה שיש אינדיקציות שלא .

      Reply
      1. Liran Brimer

        אם כך אתה מניח, אני חושב שראוי להדגיש זאת.. כי ממה שכתבת נשמע שהנחת הפוך:

        אני טוען שקוריאה וסין בכלל לא השתלטו על המחלה. העובדה היא שכנראה מרבית האוכלוסיה חלתה

        לחשוב שסין או קוריאה עצרה את ההתפשטות נראה לי די נאיבי.

        מהציטוטים ומתוכן הטקסט משתמע שההנחה שלך היא שלא באמת יכלו לעצור את ההתפשטות.. וגם לא באמת עצרו.

        אבל בכל אופן, אם זו ההנחה, אז איך זה מתיישב עם כך ש המון סינים נשאים יצאו מווהאן, שבעיקר אותה שמו בסגר בשלב מוקדם.
        איך הוא לא התפרץ מחוץ להוואן אם כך?

        Reply
        1. אסף נתן

          הסגר שעשו בווהאן יחד עם מגבלות התנועה, הגיינה מוגברת והשימוש הנרחב במסיכות פנים מונע הדבקה. השימוש במסיכות בסין עלה פי 10.
          זה לבד מוריד את שיעור ההדבקה בעשרות אחוזים.
          בנוסף, אני קורא עכשיו דווחים שמספר המתים בסין הוא פי כמה יותר גבוה מהמספרים הרשמיים, יש הטוענים שמעל פי 10 יותר גבוה.

          Reply
          1. Liran Brimer

            אוקי אז רק לוודא שהבנתי נכון- אתה כן מניח שהסינים הצליחו למנוע את ההתפשטות שלו – למרות שכתבת במקור שזה נאיבי. אולי כדאי לערוך את הטקסט המקורי ..

            אז גם אם שיעור ההדבקה ירד משמעותית בעקבות הצעדים, בסוף הוא כן יצליח להתפשט, רק בקצב איטי יותר ("שיטחו את העקומה"). כשזה יקרה, אפשר לצפות לאחוז מתים בסדרי הגודל של איטליה גם בסין? או שאתה מניח שבגלל שהקצב הואט משמעותית, יתפתח חסינות עדר ובעצם הוא לא יגיע לרוב האוכלוסיה הסינית?

            Reply
            1. אסף נתן

              לאחר שכתבתי את מה שכתבתי (אני לא עורך את הטקסט אחורה) למדתי שאפשר למנוע התפשטות, של כל וירוס, עם שטיפת ידיים ומסיכת פנים. הקשקושים של משרד הבריאות שמסיכות לא עובדות – ידעתי שזה לא נכון לפני שבועות, מעניין למה רק עכשיו מתעוררים שם. בכלל, הצורה שבה משרד הבריאות מטפל במשבר הזה, כשאני רואה שאני יודע יותר טוב מליצמן ומנכל משרד הבריאות יחד, מעלה תהיות לגבי הפקידונים שאמורים להיות אחראיים על גורלנו.

              Reply
  12. Yoni

    היי אסף, מעניין כתמיד ויש הרבה דברים שאני מסכים איתם. אני חושב המון על נושא האסימפטומטיות ומנסה כמוך להבין את סדרי הגודל. אני אתמקד דווקא במה שאני חולק עליך, כי אני סקרן לשמוע את דעתך.

    אני רוצה להתמקד באיטליה. אמרת נכון שבאיטליה מתים 17 אלף אנשים בשנה משפעת. נכון להיום מתו 9134 אנשים באיטליה מקוביד. לכאורה לא ביג דיל, בר השוואה בסך הכל. אבל יש כמה דברים שלא מסתדרים עם ההשוואה הזאת.

    קודם כל, 9,134 זה לא המספר הסופי. אחרי הכל, רק היום נוספו 919 מתים נוספים. אפשרי מאוד שבדיעבד נדע שמבחינת מספר המתים אפילו לא הגענו לחצי בנקודה הזאת בזמן. מבין המקרים שהגיעו לסיום באיטליה (מוות או החלמה), 45% הסתיימו במוות. זה אומר לנו שמקרים שמאובחנים כרגע באיטליה הם של אנשים עם מחלה קשה מהממוצע. יש כרגע 66,414 מקרים פעילים באיטליה. אני לא חושב ש-45% מהם ימותו, אבל בטוח שאנחנו רחוקים מאוד מסיום. אי אפשר להשוות מספר שמייצג שנה שלמה למספר מתפתח שעלה רק היום ב-11%. ב-1 למרץ היו באיטליה סך הכל 41 מתים. איזה משמעות יש למספר הזה היום?

    עכשיו לבעיה השניה עם ההשוואה, שבעיני היא הבעיה הכי גדולה. רוב המתים באיטליה הם במחוז אחד – לומברדי. שני המחוזות במקום השני והשלישי הם מחוזות הצמודים ללומברדי, ובשאר איטליה ההדבקה דלה מאוד. ב-24 לפברואר לומברדי נכנסה לעוצר משום שהיה ברור שהיא המוקד של התפרצות המגפה באיטליה. באותו זמן היו רק 224 מקרים של קורונה באיטליה ו-7 מתים, מספרים שנשמעים חלומיים היום. מאז מערכת הבריאות במחוז התדרדרה בהדרגה עד שהגיעה לקריסה – מצב בו מנתקים מכונות הנשמה מאנשים מבוגרים כדי להציל את הצעירים. דפוס התפתחות המגפה באיטליה דומה מאוד למה שקרה בסין, עם Epicenter שהושם תחת עוצר בשלב *יחסית* מוקדם, ולאחר הסגר התדרדר לקריסה של מערכת הבריאות, בזמן ששאר המדינה ניצלה מאותו גורל. אני לא מוצא שום ראיה סבירה להנחה שאם המגיפה היתה מקבלת הזדמנות להתפתח בשאר איטליה כפי שניתן לה בלומברדי, גורלם של המחוזות האחרים היה שונה מזה של לומברדי. אולי בשוליים – בגלל הבדלים במערכת הבריאות, מזג האוויר או הגילאים. וזה משהו שראיתי אנשים מנסים לטעון – שלומברדי זה בית אבות אחד גדול ולכן רק הם נפגעו כל כך חזק באיטליה. אבל הראיות דווקא מצביעות על מצב הפוך. יש 6 מחוזות באיטליה שהם צעירים מלומברדי ו-13 מחוזות זקנים יותר. בנוסף, לומברדי הוא המחוז השני הכי עשיר באיטליה, כך שאין שום סיבה לחשוב שהם סובלים ממערכת בריאות גרועה יחסית לשאר המדינה, למען האמת ראוי להניח שהמצב הפוך.

    בלומברדי יש 10 מליון תושבים שזה שישית מאוכלוסית איטליה. אם עושים השוואה בין התמותה משפעת לתמותה מקוביד, ראוי שנשווה לפי מחוז לומברדי ולא ברמת המדינה כולה. כי השפעת היא אנדמית ונמצאת בכל אוכלוסית איטליה, בזמן שהקוביד הוא וירוס חדש שלא ניתנה לו השהות להתפשט בכל איטליה. אנחנו יודעים את זה כי סטטיסטית – וזה לא משנה מה שיעור התמותה האמיתי מהנגיף – אין סיכוי שבמחוז אחד יש פי כמה הרוגים לנפש ממחוזות אחרים (בדיוק כמו שקרה בסין) ושבמקרה זה גם המחוז בו זוהו המקרים הראשונים. ההסבר היחיד הוא שבלומברדי הוירוס הספיק להתפשט יותר כי הגיע לשם מוקדם יותר ו/או במסות גדולות יותר כתוצאה מתיירות סינית. זה דפוס צפוי עם וירוס חדש – ההתפתחות היא לא אחידה אלא בצורה של מוקדים. הבעיה שאם אתה לא עושה כלום וזה וירוס מאוד מדבק – בסוף יש מוקדים בכל פינה במדינה.

    אז אם נתעלם מהיתרונות היחסיים של לומברדי מבחינת גיל/עושר, כי אולי יש נתונים אחרים שאני מפספס (מזג אוויר גרוע יותר?), נניח שהם מקבלים את ה-Fair Share שלהם בתמותת שפעת, שזה שישית מהמספר של כל איטליה, כלומר 2,833 בשנה. עכשיו, כ-60% מהמוות מקוביד באיטליה קורה בלומברדי. לפי המספרים של היום, זה שם אותנו באיזור ה-5480 מתים במחוז. אבל כאמור רק היום המספר הזה גדל ב-11%, ויש מעל 66 אלף מקרים פעילים כרגע, ועוד כמה אלפים שמאובחנים מדי יום, וראינו ששיעור ההישרדות של מקרה מאובחן באיטליה הוא לא כ"כ טוב.

    מהי הנחה שמרנית לכמה אנשים ימותו בסופו של דבר באיטליה? אני מניח שפי 2.5 ממה שיש כרגע זה די שמרני. איך הגעתי לזה? הנחתי שאיטליה נמצאת כרגע ב-Peak (היום נשבר שיא של מקרי מוות), ז"א שמפה לא ישברו יותר שיאים (אינשאללה). הסתכלתי מתי סין היתה בפיק שלה – זה היה ב-12 בפברואר. מאז עלה מניין המתים בסין פי 2.61 וכנראה ימשיך לטפס עוד קצת – נגיד עד פי 2.7. אז אם אני לוקח את ה-5480 שאמורים להיות לנו בלומברדי היום, ומכפיל ב-2.5, כבר הגעתי ל13,700, כלומר פי 4.83 מה-2,833 שהערכתי כתמותת שפעת בלומברדי.

    אני יודע שעשיתי כמה צעדים כדי להגיע לנקודה הזאת – אבל אני לא מצליח לראות שלב שבו עשיתי הנחה שהיא לא סבירה, אם כן אשמח לשמוע – כי החישוב הזה מאוד מטריד.
    והוא במיוחד מטריד כי אני יודע שהמספרים האמיתיים אפילו יותר גרועים, בגלל שלא כל מי שמת באיטליה מהנגיף מגיע למספרים הרשמיים. פה עדיין אין נתונים רשמיים, אבל יש כבר כמה עדויות שקשה מאוד להתעלם מהן.

    לדוגמה – ראש העיר של ברגמו טוען כי "על כל מקרה של מוות מאובחן מקוביד, יש שלושה שמתים בבית מ'דלקת ריאות' בלי לעבור בדיקה". הוא אומר שפשוט אין להם מקום בבתי החולים לכולם. קישור:

    https://www.open.online/2020/03/22/coronavirus-gori-per-ogni-deceduto-per-covid-ce-ne-sono-tre-che-muoiono-in-casa-di-polmonite-e-senza-test/

    אם נניח שעל שני מתים מאובחנים יש רק אחד לא מאובחן (ולא שישה כמו שהוא רואה בעיר שלו), זה כבר מביא אותנו ל-20,550 מתים (13,700 כפול 1.5) בלומברדי עד סוף המגפה, או פי 7.25 משפעת.

    ולסיום – לומברדי היתה בסגר מה-24 לפברואר, אז היו 7 מתים, והסגר הלך והסלים בחומרה שלו עם הימים. כשאני מציע פה שקוביד עשוי להיות פי 7.25 יותר קשה משפעת לפי התמותה בלומברדי, נקודת ההנחה היא שהוירוס נתן ללומברדי את כל מה שיש לו, כלומר שהסגר לא הצליח למנוע אף הדבקה, כי כולם כבר נדבקו, ומי שלא נדבק לפני הסגר נדבק במהלך הסגר.

    אבל מה אם בזכות העוצר הוירוס הדביק רק 20 אחוז מאוכלוסיית לומברדי, כלומר "רק" 2 מליון אנשים, שזה עדיין כפול עשרות מונים מהמספרים הרשמיים? במקרה כזה הוירוס יכול להדביק פי 3 יותר אנשים (נניח שב-60% משיגים חסינות עדר והוא עוצר). אם זה המצב, אפשר להכפיל את הצפי למוות פי 3 ולהגיע ל-61,650 מתים בלומברדי, פי 21.7 משפעת. וזה רק אם אתה מניח ששיעור התמותה לא יגדל עם שילוש המקרים, הנחה שאין לה שום סיכוי להתקיים כי מערכת הבריאות בלומברדי כבר קרסה.

    אבל בוא נניח שעשיתי כמה הנחות מופרזות. אולי לא יהיו באיטליה פי 2.5 מתים בסופו של דבר (אמן), אולי הסגר קרה אחרי שכבר 50% מלומברדי הודבקה. אולי ברגמו היא באמת מקרה מיוחד שאנשים מתים שם בבית בלי להירשם כחולי קוביד. אז רק ליתר ביטחון נחתוך את המספרים ב70%. אנחנו עדיין בתמותה של פי 6.5 משפעת.

    איך שאני לא הופך את זה, לא מסתדר לי שזה שפעת פלוס. הלוואי שאתה צודק.

    Reply
    1. אסף נתן

      כתבת באריכות, אנסה לענות בקצרה 🙂
      באיטליה נבדקים רק מי שמגיע לבית החולים. כולם יודעים מה קורה בבית החולים ולכן לא מעט נשארים בבית. שוב, sample bias

      לגבי הנקודה של לומברדי – מאיפה המספרים? אתה שוב שוגה בכך שאתה מסתכל על המספרים כמו שהם. מי אמר לך שהיו 223 חולים דאז? אולי היו 20,000? אולי 200,000 ? המספר הזה שנקבת בו, הוא השגוי. יותר מכך – אני מתערב שגם לא היו רק 7 מתים דאז. לדעתי היו לא מעט שמתו ולא בדקו אז את סיבת המוות הנכונה. בקיצר, הנתונים, בגלל שהממשלות הגיבו לאט, לא נכונים בעליל. הטענה שאתה אומר נשמעת נכונה אבל לא נוכל לדעת כי סט הנתונים שבידנו אינו נכון בעצמו….

      לגבי ההשוואה של מחוז אחד שבו עיקר התמותה לתמותה בכל המדינה משפעת אתה צודק וזו נקודה ואלידית.

      אני אישית חושב שהגענו לפיק באיטליה, מספר המתים מאוד רועש בשלב זה וכנראה השבוע נתחיל לראות התייצבות. כמובן שמספר המתים המצטבר יהיה גבוה יותר היות וכאשר לוגריתמי זה מתייצב, קצב התמותה נשאר קבוע או יורד.

      מה שאמר ראש העיר של ברגמו דווקא מחזק מאוד את מה שאני אומר – באיטליה אין כמה עשרות אלפי מקרים, כנראה יש מאות אלפי או מיליונים. אם מספר המתים או אנדרסייטד, תחשוב מה זה אומר על מספר החולים.

      אני רוצה שנעצור שניה ובוא נסתכל הצידה. יש את איטליה ואת ספרד, אבל יש גם את גרמניה, שבדיה, אנגליה וכו' ששם המצב רחוק מלהיות כל כך חמור. והם איחרו משמעותית בסגרים שלהם. כמו שאמרו מגיבים אחרים – רב הנסתר על הגלוי.

      לדעתי הנתונים כיום משקפים מספרים הרבה פחות גרועים ממה שמשודר בתקשורת, למרות שהמצב באיטליה לא מזהיר. הדחיפות העליונה היא ביצוע סקרים סרולוגיים ולשחרר מי שיכול לעבוד לעבוד, להתניע את המשק ולקבל חסינות עדר כמה שיותר מוקדם ככה בולמים מגיפה. הסתגרות בבתים לא תעזור כי ברגע שהסגר ישוחרר זה יתחיל שוב, ובנוסף זה ממוטט את המשק. הנזק מהמגיפה הוא אקספוננציאלי, אבל אנשים לא מבינים שהנזק לכלכלה אף הוא אקספוננציאלי. אנשים אומרים שלא חשוב כסף כי אנשים מתים, אני טוען שבסוף אנשים ימותו וכל מה שיהיה חשוב הוא כסף. בנוסף, צריך להשתמש שימוש נרחב בתרופות הנסיוניות (קלטרה, רמדסיביר, מתילן בלו, כינין) וכו' על החולים הקשים (באיטליה במיוחד) ולקבל ניסיונות בשטח. מתילן בלו, כינין, אלה תרופות מאוד נפוצות, מאוד זולות ומאוד בטוחות.

      Reply
      1. Yoni

        היי אסף, תודה על התגובה. אני לא אגרור אותך לדיון ארוך כי אני רואה שאתה מקבל הרבה תגובות פה ואתה בטח גם צריך לעבוד 🙂

        אתה צודק שלא באמת היו 7 מתים ו223 חולים בזמן הסגר, למעשה אני בטוח שזה לא היה קרוב אפילו.

        הנקודה שאני מציע היא שהמצב בלומברדי הוא כזה שכבר לא צריך להתווכח לגבי שיעור התמותה מהנגיף – אם זה 0.2% או 1%. המספרים האבסולוטיים של המתים, אלה שהיו עד כה ואלה שלצערנו יבואו, הגיעו לרמה שהיא הרבה מעבר לשפעת, גם אם אנחנו מניחים שלומברדי הודבקה על לרמת חסינות עדר. אם אותם מספרים היו קורים בשאר איטליה, או חלילה בישראל (אפילו אם נוריד 30-50% כי אנחנו צעירים בהרבה) – אני חושב שכולנו היינו מצטערים שלא פעלנו. ובלי קשר, בגלל חוסר הוודאות והסיכוי שהנגיף לא הגיע למיצוי בלומברדי וכן נעצר בגלל הסגר, ראוי להיות זהירים.

        עם זאת – אני מסכים איתך שסגר הוא לא הפיתרון. הסגר מתאים לתקופה של שבועיים, במדינות שנתפסו ״עם המכנסיים למטה״ – כדי להתארגן לאסטרטגיה הרבה יותר ויאבילית מבחינה כלכלית, בדומה למה שעושים בדרום קוריאה, עם בדיקות מסיביות ובידוד של הנדבקים, מסיכות במקומות ציבוריים וכ׳ו. אני מקווה שאם תגיע עוד מגיפה, לא נהיה בהלם כמו עכשיו, אלא נגיב בצורה מהירה ויעילה בדומה לקוריאה, סינגפור וטייוואן, שהיתה להם ריצת תרגול עם הסארס. הרעיון שהצעת לגבי בדיקות נוגדנים כדי לזהות מי חסין הוא גם מצוין, אני מקווה שנראה את זה בקרוב.

        במילים אחרות, למרות שיש לנו מסקנות שונות לגבי האיום הרפואי מהנגיף, אני מסכים איתך שצריך לשנות אסטרטגיה – בעיקר כי יש אסטרטגיה הרבה יותר טובה.

        תודה על הפוסטים המעניינים.

        Reply
    2. אילון

      תודה על המידע יוני, רק להגדיש את עניין המספרים: ב-100 ימי עונת השפעת (+/-) מתים באיטליה 17 אלף איש. לעומת זאת, רק ב-10 הימים האחרונים לבדם מתו במשבר הקורונה 7,000 איש באיטליה (רובם ממחוז אחד ספציפי ולא מכל איטליה, וזה כאשר יש סגר, נסיונות נואשים לטיפול בחולים ולהבאת מכונות הנשמה, נסיונות לשינוי התנהגות של הציבור ועוד…).
      כלומר, אין ספק שהמספרים מעידים על משבר אמיתי ולא תופעה רגילה שבשגרה… גם אם זאת שפעת בלבד, ההתפרצות הפתאומית שלה היא הסכנה האמיתית למערכת, יותר מההשפעה הבריאותית הממוצעת על החולה הממוצע.

      Reply
  13. Amir Tito

    מאוד נהנה לקרוא את הפסוטים שלך.
    שאלה לגבי הגרף total deaths in Italy
    הגרף לא לינארי ולכן הוא נראה ישר (כמו שכתבת, נראה כיאילו שזה נעצר), אתה לא חושב שאם תעביר את הגרף למצב לינארי זה ישנה את הגרף בצורה מהותית?

    Reply
    1. אסף נתן

      תופעות אקספוננציאליות מודדים במישור הלוגריתמי ולא במישור הליניארי. אי אפשר לכמת תופעות אקספוננציאליות במישור הליניארי.

      Reply
  14. the duke of redmond

    Really enjoyed reading this thought provoking series. Toda!
    I've also been wondering about the mismatch between measures taken to actual impact (of the virus) to date…

    One thing that doesn't fit right with the idea that the virus is a lot more prevalent is the figures around 'transmission source of new patients diagnosed with COVID19' – we are still seeing vast majority of new cases being pointing to a known source- that goes against the logic that if the virus is more widespread..

    Example from AUSTRALIA here: https://www.health.gov.au/resources/publications/covid-19-cases-in-australia-by-state-and-source-of-transmission
    Showing that still a month in, very small number of the new cases are 'locally acquired- unknown source'..

    Reply
    1. אסף נתן

      זה מתאים לתחילת המגיפה כאשר אפשר לעשות קונטקט טרייסינג. אבל זו שאלה טובה.

      Reply
      1. noa milhofer

        סליחה על הבורות.
        נרשמתי לפה רק כי לא מצאתי אותך בפייסבוק וחיפשתי דיי הרבה.
        קראתי בעדיקות את כל המאמרים שפירסמת לגבי הקורונה.
        רק רוצה להודות לך שאתה משמיע מה שהרבה מפחדים להשמיע.

        תודה על הקול השפוי שלך.

        כשזה שחור על גבי לבן במילים זה הרבה יותר קל להבין
        תודה רבה רבה.

        Reply
  15. לא משפטן

    נראה לי שאתה בכיוון, אבל מוטה לצד האופטימי. כמה מדגמים:
    1. דיימונד פרינסס – מתוך 3500 על האוניה (נניח שכולם נדבקו, למרות לפי הבדיקות זה כנראה פחות), נפטרו 10, ויש עדיין אנשים במצב קשה
    בחישוב הכי אופטימי (10/3500) זה מעל 0.25% מוות מכלל האוכלוסיה
    גם אם נקח בחשבון ששם היתה אוכלוסיה מבוגרת, אז בישראל צפויים:
    0.25%*8M*50% נקבל 10Kמתים בישראל. אכן לא סוף העולם, אבל כן משמעותי מאד.
    יותר מתאונות הדרכים ועוד פיגועים ועוד מלחמות ביחד, ב30 שנה האחרונות. אז אם תשווה את הפחד וההתיחסות בתקשורת, תראה שזה גם בפרופורציה דומה
    2. במדגם של נבדקים בארץ(לא חשודים) נמצאו 1-2% כלומר זה יכול בקלות לגדוך פי 10, או פי 30. מכיוון שמספר המקרים הקשים והמתים הוא בפיגור של שבוע שבועיים מההידבקות אז גם לפי זה נגיע בישראל לכמה אלפים של מתים.
    3. אחוז אנשי הצוות הרפואי שנדבקו והראו תסמינים, גבוה משמעותים מהאחוז באוכלוסיה, מה שמחזק את הטענה שהרב הגדול בארץ עוד לא נחשף לנגיף

    Reply
  16. amnon

    מחזק אותך ואת פועלך. הקול הכי שפוי במדינה.
    לצערי זה לא הולך לשנות כלום

    Reply
  17. ירון אבני

    הנקודה הכי חשובה בדיון לדעתי היא ההתייחסות לנתונים . כל מי שלמד באקדמיה רצינית יודע שעל זה יקום ויפול כל ניסוי ומחקר. הבעיה שהיקף הרמאות והשרלטנות באקדמיה ובמדעי החברה לגבי ניתוח נתונים הוא כל כך גדול שכבר ויתרו על ההיבט הזה בחיינו. כל פעם שהביאו נתונים לגבי המחלה הייתי מופתע שמתייחסים לזה כאילו זאת המציאות כשברור לכל בר דעת שאין שום קשר ביניהם. כאשר מאבדים קשר למציאות כי מאבדים קשר לנתונים לא מפתיע שמה שמחליף את הרציונליות זאת הפאניקה .

    Reply
  18. roie

    זו בטח שאלה שנשאלה במאמרים הקודמים, אז תסלח לי אם כן.
    אבל, האם לסגר אין משמעות לכך שאנחנו לא נראים כמו איטליה או מדינות אחרות?
    האם לסגר אין משמעות לדעתך?
    המחלה עצמה לא מפחידה לדעתי וגם אחוזי התמותה מתייחסים למספרים לא מדוייקים וכמות/אחוז הנדבקים הם מספרים מוגבלים (לא כולם נבדקים וקצב הבדיקות היומי מוגבל מה שהופך את המספרים להיות תלויים בקצב הבדיקות), השאלה איפה חשיבות הסגר עצמו?

    Reply
    1. אסף נתן

      הסגר אמור לתת זמן לממשלה לגבש תוכנית, מה שלא נראה שהם עושים כרגע, לפחות בישראל.

      Reply
  19. Yair Shachar

    המספרים שלך לחלוטין לא מתחברים.
    איך זה שבקוריאה המגיפה שככה אחרי פחות מ 10 אלפים חולים מאומתים, ובאיטליה, עם אותו סדר גודל של אוכלוסיה, יש כבר 90 אלף חולים מאומתים, והמספרים דוהרים קדימה?

    ובקוריאה עשו הרבה יותר בדיקות, כך שלכאורה היו צריכים להיות יותר חולים מאומתים.
    לא מאמין למספרי החולים? בבקשה: בקוריאה 130 מתים, באיטליה 10 אלפים. לא קצת יותר, לא כפליים יותר, פי 70 !!

    אם המגיפה בקוריאה נגמרה עקב חיסון טבעי, מספרי המתים היו צריכים להיות דומים. זה אפילו לא מתחיל להיות קרוב.

    Reply
    1. אסף נתן

      נראה לי שלא הבנת או שלא קראת.
      אתה שוב מתייחס למספר הבדיקות / חולים מאומתים כאילו זה נתון.

      Reply
      1. Yair Shachar

        תקרא שוב, התייחסתי למספרי מתים, 130 בקוריאה, 10 אלפים באיטליה. זה נתון.

        Reply
        1. אסף נתן

          אה, הבנתי, כתבת חולים והתכוונת מתים. בסדר.
          איך מחליטים שמישהו מת מקורונה? כי היה חיובי לקורנה? ואם הוא חיובי לסרטן, לסכרת, ללחץ דם גבוה, לאלצהיימר, לשבץ מוחי, לדלקת ריאות חיידקית – כולם ביחד, אבל יש לו קורונה בפה, אז הוא מת מקורונה?

          אני מציע שתקרא קצת על הנתונים ועל האיכות הנמוכה של המספרים שאתה רואה. בנאדם שלפני שבוע חטף התקף לב ולאחר מותו מוצאים לו קורונה בפה לא מת מקורונה, או לפחות לספור אותו במניין המתים מקורונה זה חצי שקר.

          אני לא מאמין לשום מספר שיוצא מסין, המספרים שם כנראה מפוברקים לחלוטין, לגבי קוריאה ואיטליה – בכל מדינה בודקים דברים שונים. באיטליה בודקים רק בבית החולים, בקוריאה בודקים מי שבא לו להבדק. אי אפשר להשוות את המספרים. אתה יכול לומר לי שהתפוז דומה לאגס כי שניהם פירות, זה נכון, אבל שם הדמיון מסתיים. אז מת בקוריאה הוא כנראה דומה למת באיטליה – כי שני האנשים מתים, אבל כנראה שם ההשוואה מסתיימת.

          בתגובה שלך התייחסת ליחס בין חולים מאומתים למתים, בגלל שהמספר הזה "חולים מאומתים" הוא קשקוש מקושקש קשה להתייחס לתגובה שלך. בגדול אנו לא נדע כלום עד שיבדקו נוגדנים, כל המספרים שרואים עכשיו הם ג'יבריש. גם מספר המתים הוא ברובו ג'יבריש, אבל לפחות אפשר לומר עליו משהו אחד – הוא באמת מייצג אנשים שמתו, השאלה היא האם מ"קורונה" או מדברים אחרים. אם הייתי יכול הייתי מפיל את האתר הזה worldometers.info שעושה רק נזק תודעתי לכלל האוכלוסיה.

          Reply
          1. Yair Shachar

            אסף, כן אכן, התכוונתי למתים, אבל קשה לקיים דיון, אם תפסול כל נתון שלא מסתדר עם התיאוריה שלך. מסכים איתך, שמספר הנדבקים בפועל, הוא מן הסתם גדול בהרבה מאלה שאובחנו, אבל זה עדיין לא מאשש את התיאוריה שלך, ומספר המתים ( במדינות המערב), די מייצג את המציאות, כפי שאסביר בהמשך.

            גם אם יש נניח מליון חולי קורונה באיטליה, שזה פי 10 מאותם 100 אלף שאובחנו, זה עדיין פחות מ2% מהאוכלוסיה שם, כך שאם יתנו למגיפה לרוץ חופשי, הלחץ על בתי החולים, אשר קורסים כבר היום, יגדל פי 30 או 40. קטסטרופה אדירה. ממש לא שפעת++.

            לדעתי, אם היו שמים דגש על חבישת מסכות במדינות המערביות, המצב היה טוב בהרבה, ואולי אפשר היה להימנע מסגר מלא, לו עשו זאת בזמן. זאת הסיבה ( המסיכה!), שהקורונה נמצאת בשליטה בטאיוואן, יפן, הונג קונג וסינגפור ( על הנתונים של הסינים גם אני פחות סומך).

            אגב, לגבי מתים מקורונה, מתי קורונה הם כאלה ש: 1. אובחנו כחולי קורונה 2. התמונה הקלינית שלהם מתאימה לקורונה כולל לרוב צילום ריאות אשר נותן תמונה יחודית במיקרה של קורונה.
            אז גם אם יש אחוז קטן של מתים אשר מתו במיקרה ממשהו אחר, דווקא כשחלו בקורונה, אבל לא מהקורונה, הרי יש מספר גדול יותר של מתים מקורונה, שלא נספרו כלל, כי לא הגיעו אפילו לבית החולים, ולא נבדקו. כך שאין הגזמה במספר המתים מקורונה. אם כבר, אז להיפך.

            Reply
            1. אסף נתן

              לא נכון. מתים מקורונה הם אנשים שמתו כשהם חיוביים לקורונה. אף אחד לא מדבר על תסמינים. אני מציע שתבדוק את עצמך.

              Reply
  20. S Itzik

    יפה מאוד. מסכים עם כל מילה.

    Reply
  21. עידו

    אסף, על סמך מה ההערכה שהשיא יהיה באמצע אפריל או בסוף אפריל?
    מה המספרים העומדים מאחורי זה?

    Reply
  22. Nati Krisi

    אני כנראה מפספס משהו.
    מסיכה מקטינה משמעותית את כמות הרסס והאירוסול של אנשים חולים (במיוחד אם הם עדיין לא מודעים לעובדה שהם חולים)
    משתמע מכך שאם כולנו היינו עם מסיכות(כמו בסין) שיעור ההדבקה היה יורד דרמטית.
    ואם זה נכון עיקר הפוקוס של השלטון צריך להיות הפנייה של התעשייה ליצירת מיגון אישי מסיכות כפפות ונוזל חיטוי כי לייבא בנקודה הזאת קשה

    לא היה הגיוני לאתגר את התעשייה וקהילת ההיטק ביצור מסיבי של מליוני מסיכות ליום מהסוג הפשוט ביותר במכמות של מליונים ליום?
    לפי כל המדדים הסיבה העיקרית לירידה בכמות הנדבקים בסין היא קפיצה פי 15 בייצור המסכות בסין מ 20 מיליון בינואר ל 300 מיליון במרץ

    Reply
    1. Yair Shachar

      לגמרי, אני אומר את זה בכל פורום אפשרי, אבל עוד לא התעוררו

      Reply
  23. Whomever

    היי אסף. תודה על התיאוריה – אימצתי אותה בתחילת המשבר ואני מנסה לפזר אופטימיות קוסמית לכל מכריי. זה עוזר.
    ועם זאת, יש לי טיעון נגד אחד שאני לא מצליח לנער, וזה החקירות האפידמיולוגיות.
    בתרחיש שבו 90% מהחולים נגיד הם אסימפטוטיים, היית צריך לראות המון חקירות אפידמיולוגיות "שבורות" – כלומר נגמרות (או ליתר דיוק מתחילות) ב"אין לנו מושג איך הוא נדבק."
    עם זאת, נראה שכמעט לכל החולים שעשו להם חקירה יש סיפור טוב של מי החולה המאומת (והסימפטומטי…) שהדביק אותם. לזכרוני רק כ10% מהחקירות כרגע מסווגות כ"לא ידוע".
    חשבתי על זה שאולי האסימפטומטיים הרבה פחות מדבקים, או בכלל לא, כלומר הם "עלים" של גרף ההדבקות, אבל זה מרגיש כמו סתם התאמת יתר של התיאוריה (כמו תיאוריה אחרת שמסתובב זן לא אלים/ אסימפטומטי של קורונה שמתחרה עם הזן הקטלני על אותם אנשים, אבל אף אחד לא מחפש אותו).
    אשמח לדעתך, כי זאת באמת הסתירה היחידה שיש לי בראש.

    Reply
    1. אסף נתן

      מה שאתה מתאר נכון לתחילת המגיפה, אני מתאר לי שבאיטליה המצב שונה למשל.

      Reply
      1. Whomever

        לא ככ ברור לי למה אתה אומר את זה, ואני רואה גם שאני לא היחיד ששואל את השאלה. בהנחה שיש 90% אסימפטומטיים, ושהם מדבקים באותה מידה, בכל שלב שתחתוך במגיפה, כ90% מסיפורי ההדבקה שלך יהיו "אין לי מושג איך הוא נדבק", מאחר והחולים האסימפטומטיים אינם נבדקים כמעט (אלא אם כן הם משפחה של חולה מאומת).

        בלי קשר לגבי איטליה, פה ושם נזרקות רמיזות על זה שהם סופרים את כל המתים שלהם כחולי קורונה, כי אין להם זמן וכח אדם לבדוק מתים בדיעבד. אם יגיע מישהו עם סתם דלקת ריאות חריפה, שפעת, מעשן כבד או כל דבר אחר שמצריך טיפה התעסקות (התקף לב?) איך ידעו להגיד אם הוא מת מקורונה או ממשהו אחר? גם מבחינת צוות רפואי וגם מבחינת ציוד (מטושים וכו') זה מרגיש בזבוז. רגע של ציניות – ככל שמספר המתים מקורונה שלך יותר גבוה, ככה אתה יכול יותר לפנות לעזרה ממדינות אחרות. לא יודע אם זה מה שעובר להם בראש בפועל.

        Reply
    2. the duke of redmond

      זה בדיוק מה שלא מסתדר גם לי WHOMEVER..
      אני גר באוסטרליה, וגם כאן אחוז ענק (90%+) מכל הנדבקים(נבדקים) החדשים מגיע ממגע עם חולה מאומת… First case in Australia was 25Jan

      Reply
      1. אסף נתן

        נקודה מעניינת, אין לי מענה עליה. אולי לא כל החולים המאומתים הם עם תסמינים? למשל שגריר ישראל בגרמניה הוא מאומת אבל ללא תסמינים, נבדק רק כי היה במגע עם חולה מאומת אחר. וכנראה עכשיו כל מי שהשגריר היה איתו במגע גם נבדק וכו'…
        זה חלקי אבל זה עוזר.

        Reply
  24. Yoni

    שלחו לי עכשיו כתבה ממש מעניינת (ומעודדת) על רופא ישראלי באיטליה שמספר מהשטח. הוא אומר שהם למדו המון על המחלה וכבר יודעים לטפל בצורה יותר אפקטיבית. אני מאמין שכל יום שיעבור, התוצאה של החולים האינקרמנטלים תהיה טובה יותר בגלל התפתחויות כאלה. לכן החשיבות של קניית זמן (בלי לרסק את הכלכלה).

    https://www.zman.co.il/95226/

    Reply
  25. Emanuel Stella Maris

    אני מאד מקווה שאתה צודק שלקראת סוף אפריל השמיים יתחילו להתבהר. מדאיגה אותי העובדה שלא שמעתי התייחסות מאף מנהיג בעולם לגבי ההשלכות החברתיות והכלכליות של הסגר המתמשך. תסריטים של אנרכיה והתפרצויות אלימות נראים לי סבירים עם עשרות מיליוני מובטלים חדשים ברחבי העולם, ובנוסף אנשים שכלואים בביתם תקופה ארוכה. זה מרגיש כמו ניסוי חברתי אדיר עם תוצאות בלתי צפויות. אם התיאוריה שלך לגבי שיעורי ההדבקה ושיעורי התמותה נכון, הזעם כשהעובדות יתגלו יהיה אפילו גדול יותר.
    הייתי מעריך אם מקבלי ההחלטות לפחות היו מתייחסים יותר למחיר הכבד שמיליוני אנשים משלמים.

    Reply
    1. אסף נתן

      הם יתחילו להתייחס כשתראה את הפשיעה עולה, אבל אז זה יהיה כבר מאוחר מידי.
      אנשים מפחדים מהוירוס, כשהם יראו מה התוצאה לאחר סגר של חודש-חודשיים הם ירצו לחבק את הוירוס.

      Reply
  26. Igor Gutman

    אסף, רשמתי פוסט דומה לשלך לפני כ 3 שבועות ב פייסבוק…כמות ה "גידופים" שקיבלתי…:)

    Reply
  27. Yaniv

    הנה מה שכתבתי לפני שבוע על המספרים מסין…

    וירוס הקורונה פרץ בסין בתאריך ה-11 לנובמבר 2019, בעיר ווהאן – עיר בת 11 מיליון תושבים. רק בסוף דצמבר דיווחו הרשויות בסין לארגון הבריאות העולמי על וירוס המסתובב ברחבי מחוז חוביי – אשר בו גם נמצאת העיר ווהאן – מחוז עם 50 מיליון תושבים. חודש ימים עבר לו מאז שהנגיף הדביק את האנשים שבאו, טסו, נסעו ועברו מווהאן לכל מקום בסין ובעולם.

    ב-7 לינואר זוהה הוירוס קורונה, ורק ב-20 לינואר הודיעה סין כי הנגיף עובר מאדם לאדם. הוירוס לאור הממצאים מרחבי העולם, מדבק באופן ממוצע כ-1.3 אנשים. שחפת למשל, מדבקת באופן ממוצע 12 אנשים.

    הסגר הראשון שהוטל בעיר ווהאן, היה בתאריך ה-23 לינואר. חודשיים וחצי לאחר התפרצות המגפה. האם מדיניות הסגר בסין הצליחה, "ליישר את העקומה"? ממש לא. עובדה. הוירוס התפשט ברחבי סין והעולם. אילו הסגר היה מצליח הוא לא היה מתפשט בסין ובעולם. על כן, לא הסגר הביא לצמצום כמות המתים בסין, ולא הסגר יביא לירידה באיטליה או בספרד או בכל מדינה אחרת.

    Reply
  28. Pingback: מה נשמע נכון לגבי המגפה – תמריץ

  29. Shlomitsur

    נראה לי שמתחיל לחץ ציבורי לחזרה לעבודה שיש לו גם מאפיינים אקספונצייאלים.
    השהייה בבית הופכת קשה יותר ויותר ואנשים רוצים לחזור לשגרה.
    מקבלי ההחלטות בארץ ובעולם יצטרכו לאזן בין הבריאות ולזה.
    מעיין יהיה לראות את הדרכים שבהם המדינות השונות יחזרו לפעילות.
    בנושא ההשקעות אני שורי מכיוון שאי אפשר יהיה לעצור את הרצון של האנשים לחזור לפעילות וזה יהיה כמו שחרור של קפיץ ביחד עם האנרגיה של הזרמות הכספים.

    Reply
  30. orihippo

    הרושם המתקבל הוא שאחוז הנפטרים מהמחלה בכל גיל הוא גבוה בהרבה משפעת רגילה. לא פי 3 אלא פי 30. הרבה מאד אנשים צעירים יחסית מצבם מתדרדר וחלקם מתים, בכמויות שזה לא נשמע בשפעת רגילה. לו התאוריה שלך היתה נכונה, המספרים היו עולים בסין בצורה קיצונית לאחר ההקלות בסגר. לא יתכן שכולם נדבקו ופתחו חסינות עדר לאחר שסין הטילה הגבלות כה קיצוניות. תמות המבוגרים היתה גבוהה יותר. לא ברור לי למה במדינות בהן אין סגר אין התפרצות. בהונג קונג, מדינה דומה בגודל האוכלוסיה לישראל ודחוסה הרבה יותר, שנחשפה למחלה בשלב מוקדם, עולם כמנהגו נוהג. אין כמעט הגבלות ובוודאי לא קיצוניות. לו היתה חסינות עדר הרבה המבוגרים היו מראים סימפטומים.

    Reply
  31. orihippo

    אמש סינגפור הודיע שהיא מטילה צעדים מגבילים, מאין סגר, ולפני כשבוע גם הונג קונג העלתה את רף ההגבלות שלה בצורה קיצונית. שתי מדינות עם הרבה נסיון בטיפול במגפות.

    Reply
  32. orihippo

    בקוריאה הדרומית, שהיוותה מוקד מרכזי להתפרצות המחלה אך הצליחה לשטח באופן יחסי את עקומת ההדבקה, דווח היות על 91 חולים בקורונה שהחלימו, אך נדבקו בשני. החדשות המדאיגות עוררו בהלה עולמית בשל ההנחה כי ניתן לפתח חסינות מסוימת נגד הנגיף, הנחה שגורמים רבים התבססו עליה בעת המחשבה על אסטרטגיות עתידיות להתמודדות עם הנגיף.עם זאת, מומחים נוספים משערים כי ייתכן שהתופעה הזו היא פועל יוצא של של תוצאות בדיקות שגויות שקיבלו החולים האמורים. הסבר אפשרי אחר הוא שלחולים מדרום קוריאה עדיין היו חלקים מזעריים של הנגיף בגופם לאחר שהבריאו. "זה לא אומר שהחולים עדיין מדבקים או חולים, אך חלקיקי נגיף אלה יכולים להופיע בבדיקת חומצות גרעין", הסביר ד"ר קייג'י פוקודה, מנהל בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת הונג קונג, והוסיף כי "הבדיקה עשויה להיות חיובית, אך הזיהום לא קיים".

    Reply
  33. shlomix

    כתבה ראשונה מיני רבות שיהיו כשיפורסמו תוצאות בדיקות נוגדנים. לפי הפרסום הזה יש פי 7 בעלי נוגדנים מבעלי מחלה אקטיבית (לא יודע כמה מתוך בעלי הנוגדנים התגלו כחולים חיוביים בעבר אז אולי היחס יותר קטן).

    https://www-technologyreview-com.cdn.ampproject.org/v/s/www.technologyreview.com/2020/04/09/999015/blood-tests-show-15-of-people-are-now-immune-to-covid-19-in-one-town-in-germany/amp/?amp_js_v=a3&amp_gsa=1&usqp=mq331AQFKAGwASA%3D#aoh=15865975656669&referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com&amp_tf=%D7%9E%D7%90%D7%AA%20%251%24s&ampshare=https%3A%2F%2Fwww.technologyreview.com%2F2020%2F04%2F09%2F999015%2Fblood-tests-show-15-of-people-are-now-immune-to-covid-19-in-one-town-in-germany%2F

    Reply
  34. Moshe Shiko Kedar

    אז איך אתה עושה מהבלגן כסף? ואיך מסביר את העליות בשווקים בשבועיים האחרונים??

    Reply
  35. אודי

    פרופ יצחק בן ישראל מנתח את התפשטות הקורונה.
    שורה תחתונה – יש דימיון באופן ההתפשטות בין מדינות העולם, בלי תלות כמעט למדיניות הסגר בה בחרה כל מדינה.

    https://drive.google.com/file/d/1rkM9YI-ZviHAHUblcMv3w7vQSmDw7EXC/view?
    fbclid=IwAR1gdagm2JhC9JitTh9-OGrpMrUUDMvSnBttY_uccA-SaCQcmzNuXKOgLes

    Reply
  36. Guy Molcho

    המסקנה שלי כבר בפברואר היתה ש"זה לא אותו וירוס". כלומר, הנגיף שקוראים לו קורונה וגורם למחלת הנשימה covid 19 באיטליה, איננו אותו חלבון בדיוק כמו זה (או אלו) שמסתובבים בגרמניה, למשל, שם אחוזי התמותה נמוכים בהרבה, כביכול ללא הסבר. מחקר עצמאי באיסלנד כבר מצא לפחות 40 "וריאציות שונות של החלבון הנגיפי" האמור. כך שכמו שאתה אומר, יש רגישים יותר, ויש רגישים פחות, והתגובה האישית של כל אחד היא על פי רמת הרגישות שלהם לנגיף המסוים אליו יחשפו. סגר או לא סגר, מי דלא נדבק עד היום, אז זה לו יקרה בעוד חודש, שנה, שנה הבאה וכולי.
    מטרת הסגר האמיתית היא לא לייצר לחץ גדול מדי על מערכות הבריאות… בארץ וגם ברוב רובו של העולם, מערכות הבריאות מתוכננות להתמודד עם כמות חולים בזמן שגרה בלבד, וגם זה בקושי, עם תת מימון ומיעוט משאבים, כלים, מקום, וכוח אדם מיומן. בחלק מן המקומות באיטליה, ובתחילת המגיפה בסין, אנחנו רואים את הקריסה של מערכות אלו, ואז אנשים שאפשר לטפל בהם מתים במסדרון, וזה באמת תסריט מפחיד.

    Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *