התשובה לחידת האבק

By | 22/02/2018

יפה, מעטים ניחשו אבל זו אכן טנסנט. מדובר בתקופה מאמצע 2004 כפי שאפשר לראות בתמונה, כך שמדובר על בערך 13.5 שנים ולא בדיוק עשור, אבל זה מספיק קרוב.

הרחוקים

די הדהים אותי שאנשים ענו תשובות כמו קוקה קולה, סיסקו או אלטריה, שלא מתקרבים אפילו למספרים תלת ספרתיים באחוזים בעשור האחרון ומעבר לו. למשל סיסקו עלתה 85% בעשר שנים ובתקופה המדוברת של 13.5 שנים קצת מעל 100%. קוקה קולה שכל כך הרבה נאמר עליה עלתה בקושי 50% בעשר שנים. כל שהיה צריך לעשות הוא להקליד את הטיקר בגוגל, ללחוץ על 10Y ולראות כמה עלתה החברה בעשר שנים…

גם תשובות טובות יותר כמו ברקשייר עדיין מצחיקות בקונטקסט הזה – ברקשייר שהיתה ממותה כבר לפני עשרים שנה, תעלה יותר מאפל או גוגל? ברקשיר עלתה "רק" פי 3.3 בתקופה המדוברת (230%), בעוד שהמדד עלה פי 2.5 (150%). לשם השוואה, בתקופה המדוברת וכפי שאפשר לראות בתמונה (מצורפת שוב מטה), המניות שציינתי עלו אלפי אחוזים. אני חושב שאולי פה אפשר לראות שבאפט נחשב בגדר אל וכנראה אם מדברים על התשואה הכי טובה היא תמיד תהיה שלו על פני כל תקופת זמן. אז זהו… שלא. בעוד שברקשייר עלתה פי 3.3 בתקופה המדוברת, טנסט עלתה כמעט פי 600, יחי ההבדל הקטן. בעתיד, כנראה שהתשואות של ברקשייר יהיה יותר ויותר נמוכות עד שיהיו כנראה כמעט שוות למדד S&P500.

תזכורת - מהפוסט הקודם

תזכורת – מהפוסט הקודם

הקרובים

היו כאלה שהתקרבו – עם תשובות כמו נטפליקס או MNST:

נטפליקס עלתה בתקופה המדוברת אמנם "רק" 8500%, אבל מההנפקה שלה היא עלתה 23,000% שזה כבר בסדר גודל של מה שאנו מדברים עליו – 57,000%, רק בזמן יותר ארוך (מ 2002). בכל מקרה, לפחות לעניות דעתי, נטפליקס לא עונה להגדרה של החברה "הטובה בעולם" – אני אפילו לא יודע אם המודל העסקי שלהם בר קיימא לאורך זמן, השוק חושב אחרת. טעיתי בעבר בנושאים דומים ואולי אני טועה גם עכשיו, נחיה ונראה.

MNST היא באמת סוג של "נס" אבל גם היא לא מגיעה למספרים האלה ב 13.5 שנים, היא עלתה ב 13.5 השנים המדוברות 15,000% בערך, יותר מנטפליקס ופחות מטנסנט אבל עדיין באיזור החיוג של עשרות אלפי אחוזים. אם נלך אחורנית ל- 2003 שם מאנסטר נסחרה סביב 9 סנט, אז באמת מאז מאנסטר עלתה פי 700, או סביב 70,000% – יותר מטנסנט, אך בדומה לנטפליקס, על פני זמן ארוך יותר.

טנסנט

מכל החברות המדוברות, מאמצע 2004, אף אחת לא התקרבה לטנסנט, כולל נטפליקס ומאנסטר. לצערי למדתי על החברה רק בשנה האחרונה, אולי כי היא אסיאתית. אבל בכל פעם כשאני לומד עליה משהו חדש אני מתלהב- זו באמת חברה מדהימה, שאיך לא – נולדה מרעיון ישראלי (ICQ), כשפוני מה ראה מצגת על החברה והרעיון. כיום למשל, יש מעל מיליארד משתמשים ב WeChat, ו QQ. אפליקצית הדגל, WeChat, היא בכלל לא אפליקציה, היא פלטפורמה שבה אפשר לעשות המון דברים החל מלשלם חשבונות, להזמין פיצה, להזמין מוניות (מי צריך גט טקסי?), להעביר כסף לחברים ועוד ועוד. 80% ממשתמשי האינטרנט בסין משתמשים ב WeChat. מה גם, בממוצע, אנשים נמצאים בתוך WeChat סביב 3-4 שעות ביום, פי כמה יותר מכל הרשתות החברתיות האחרות יחד.

כשרואים חברה כמו טנסנט, שהצמיחה שלה מאיצה משנה לשנה (כמו שאפשר לצפות מחברות בעלות אפקט רשת)- לאחרונה הגיעה לצמיחה של 60% בשנה לאחר שבעבר צמחה "רק" 30% בשנה, כאשר יש לה "runway" ארוך מאוד מאוד, מתחילים לחשוב האם מכפיל 45 על רווחי השנה שעברה זה יקר או זול. למשל, לדעתי לקנות חברה שכזו במכפיל 20-25 על רווחי השנה שעברה זהו מחיר זול מאוד, בערך כמו לקנות את סאני במכפיל 2-3, עם הרבה יותר שולי בטחון. כיום היא נסחרת סביב מכפיל 28-30 על רווחי השנה הנוכחית לפי הערכה שלי, שזה לא מאוד יקר.

כשמדברים על Unicorns תמיד מדברים על מניות ה FANG, אבל לדעתי TenCent צריכה להכלל ברשימה אם לא להוביל אותה, כי היא לא פחות טובה אם לא יותר טובה מכל אלה.

הנה מדריך קצר לטנסנטי המתחיל.

גילוי נאות: אין אחזקה נכון לעת כתיבת הפוסט

 

 

10 thoughts on “התשובה לחידת האבק

  1. Shl

    טנסנט חברה מעולה
    הפחד הוא מהרגולטור הסיני , וכשבמיוחד לאחרונה, הממשל הסיני החל לבקש נתכים מחברות כמו אליבבא וטנסנט לעצמו.

    Reply
    1. אסף נתן

      אני מסכים לגמרי.
      הסיכון היחידי לטנסנט הוא מהרגולטור הסיני.
      עם זאת הם די משתפים פעולה וטנסנט בעד צנזורה ונגד אנונימיות ברשת (למשל כדי להרשם לוויצאט צריך מספר טלפון)
      אני לא יודע אם הוא יבקש נתחים מהחברה, אבל כן זה הסיכון המרכזי, דפקת על המסמר בראשו

      Reply
  2. Benny Lifschitz

    לדעתי היה ספליט של 5:1 אי שם ב-2014 שלא נלקח כאן בחשבון. אם זאת יש כאן עדיין עליה מטורפת

    Reply
  3. Noam

    אסף,
    אני גם מרגיש פספוס עם טנסנט, לפני שנה כבר קראתי את מה שג'ון הובר כתב עליה בבלוג המעולה שלו base hit investing. ראיתי חברה במכפיל 30 וזה נראלי יקר והיום אני מבין כמה שטעיתי ושהיא הייתה הכפלה די קלה.
    אבל דרך טנסנט הגעתי לjd.com שנסחרת ממש בזול היום! עם יתרון תחרותי אדיר לדעתי. חברה כמו אמזון בלי הענן אבל עם שליטה בכל הלוגיסטיקה בסין ובקרוב גם בשאר אסיה. חבילה מגיעה תוך 6 שעות ל60 אחוז מסין וב20 שעות לכמעט 100 אחוז מסין עם טכנולוגיה מדהימה שרק הולכת ומשתפרת בצעדי ענק להוריד עלות וזמן משלוח. אם מסתכלים כמה שנים קדימה התזרים מזומנים שיעבור בגיידי יהיה מאוד גבוה ביחס לשווי שוק היום והרמת ביטחון שלי גם גבוהה מאוד בגיידי ממש כמו בטנסנט. טנסנט מחזיקה 20 אחוז מגיידי ויש להן שיתוף פעולה בוויצאט שעדיין לא מנוצל.. כמה לא מנוצל? לגיידי 250 מיליון משתמשים שהזמינו דרכה חבילה ולויצאט יש כבר מעל מיליארד משתמשים שכל המשתמשים בוויצאט יראו פרסומות של גיידי. הגינות ואמינות לפני הכל בלי חיקוי אחד בחנות ממליץ בחום לשמוע את המנכל ריצ'רד לו. מסלול ארוך מאוד של צמיחה בקצב מפחיד של 30 40 50 אחוז שנתי במכירות.
    דרך אגב גיידי לא נסחרה בבורסה והיא התחילה כמעט מ0 ב2004 את החנויות אונליין שלה והיום היא חברה של 70 מיליארד דולר לדעתי זה עולה אפילו על טנסנט בצמיחה מאותה תקופה כי היא התחילה מבסיס הרבה יותר קטן.
    מושקע בגיידי ולא בטנסנט למרות שגם היא תהיה השקעה ממש טובה לדעתי מהמחירים האלו

    Reply
  4. Noam

    דרך אגב patk פטריק תעשיות ששווה כרגע 1.5 מיליארד עשתה פי 300 מ5 מיליון שווי שוק ללא דילולים לדעתי.. ב9 שנים האחרונות מאז שטוד קליבלנד הפך למנכל בפברואר 2009

    Reply
    1. אסף נתן

      נקודת השוואה מאוד נוחה בחרת לך, פטריק אינדסטריז ירדה 90% ב 2008 עד פברואר 2009.
      כשמראים לך גרף שמתחיל ומסתיים בשתי נקודות, תמיד תשאל מדוע הוא מתחיל דווקא שם. במקרה של פטריק זה די ברור, היו שלושה-ארבעה חודשים של פאניקה נוראית במניה.
      אך אם תאריך את התקופה בכמה חודשים ותמדוד לא מפברואר 2009 אלא מנניח אוגוסט 2008 זה כבר לא קרוב לפי 300.
      אם באמת ידעת לבחור את אותה פטריק אינדסטריז באותו חודש ב 2009 עשית קופה, כל הכבוד. השאלה היא האם לבחור מניה בשיא המשבר הכי גדול במאה השנים האחרונות זה חכמה גדולה…

      Reply
      1. Noam

        מסכים היה פה קיצון עם חברה גוססת.. שום סיכוי שהייתי משקיע אז ב2009 אם הייתה לי את האפשרות אבל עדיין התרשמתי מהסיפור ומהמנכל.

        Reply
  5. Omri Velvart

    יש לי בשבילך חברה עם צמיחה דומה, פי 4-5 יותר משתמשים, יותר קלה להבנה, מייצרת מזומנים באופן מדהים ועם פיזור עולמי יותר רחב.
    בכמה? מכפיל 20 על OCF של השנה שעברה.
    לא יודע אם הרבה פה מכירים, קוראים לה פייסבוק

    Reply
    1. אסף נתן

      ועכשיו במחיר טוב יותר!

      Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *